Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet 20.5.2018 alkaen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja XJR, 29.10.2017.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Katsureita on tietty monenlaisia, mutta itselle on käynyt useammankin kerran niin että inssi oikein lämmittää kattia että saa päästöt kohdalleen... Kuten kerran kun kävin kaverin M3:n leimaamassa inssi muisteli että "näissä onkin katit aika kaukana moottorista, vaatii lämmitystä että saa menemään rajoihin", ja saikin.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tyhmintä mailmassa:

    Anna päästölappu katsurille

    15euroa kassan kautta kiitos
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    monet tekee noin, mut sit itekkin tiiän pari ex valtiokatsastajaa jotka ei mitään lämmittele. Esim. Jossain 940 volvossa tai e34 bemarissa katti tosi kaukana ja hylkyjä tullu kun lyöty pihalta käymään talvella eikä lämmitetty.
     
  4. sectoid

    sectoid Gearhead

    Käyn aina hakemassa päästölapun korjaamolta etukäteen. Ennen mittausta käyn ajamassa muutaman kilometrin korkeilla kierroksilla. Corollassa on juuri tuo ongelma, että katalysaattori on kaukana koneesta, ja ei meinaa lämmetä kunnolla.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Itse olet. Täällä konttorilla on bensan päästöt vissii 17 vai 18e, diesel ja obd sit 25 tjsp varmaan. Korjaamolla päästöt sen kympin tjsp, ite ei tartte maksaa siitä joten selvää säästöä.
    Ja mitään järkee mennä ottaa katsastukseen hylkyä päästöjen takia, siinä säästät taas 20 jos ne jostain syystä ei olekkaan hyvät.

    Ei mitään järkeä ottaa päästöjä konttorilla.
     
    rane58, chevytb02 ja sdfsd tykkäävät tästä.
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mulla joskus ollu hc liian korkea, kun ei jaksa TYHJÄKÄYNNILLÄ polttaa kaikkea mitä ruisku perustilassa suihkuttaa
    Sit kun nostaa kierroksia 100Rpm et menee käyrälle päästöt tippuu alakanttiin ja kierroksilla on alakantissa
    Typerää jos moisesta ajokielletään, kun et saa tyhjää edes käyttää
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Niin sitä tarkotin että tollanen on tyhmintä mailmassa tehä.

    En ite ota päästöjä ikinä konttorilla.
     
    xarper tykkää tästä.
  8. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Mulle on rahallisesti kannattavampaa tehdä arkisin päivällä duunia kuin ajella pitkin kyliä korjaamoilla. Oman auton katsastuksenkin mielellään hoitaisin itse mutta se ei täällä byroslaviassa käy. Huollot ja korjaukset sentään vielä pääosin saa sentään tehdä itse. Mutta joo kaikki tavallaan.
     
  9. maddis

    maddis Gearhead

    No jos välttämättä haluaa pitkin kyliä ajella päivällä niin mikäs siinä. Itse olen töiden jälkeen kerennyt oikeinkin hyvin ne päästöt otattaan. Ja sehän olis hianoa kun sais itse katsastaa auton, tarttis varmaan edes tutkia kun tulis jo hyväksytty.
     
  10. jorkat

    jorkat Gearhead

    riittävästi katsastusehtoja kiristämällä saadaan potentiaaliset asiakkaat välttelemään konttoreita ja poliisin pistokokeita...

    ei se mitään jatkakaa... onneksi suomi on harvaan asuttu maa ja näistä kuristuksista kärsivät ensinnä ruuhkasuomen mulkut:D
     
    timopajala, Saetkae, rane58 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Se on kiva että sulla on aikaa. Itse pidän sekä työ- että vapaa-aikaani sen verran arvokkaana, että joka kerta vituttaa kun jompaa kumpaa joutuu tuhlaamaan turhan byrokratian takia
     
    timopajala ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No en tiiä. Täälläpäin maksaa kympin päästöt, aiemmin oli ilmaset. Ei alle ton mikään firma tee.


    Sen verran pitää olla aikaa ennen leimaa että auto ajetaan lämpimäksi. Sama juttuhan se on jos korjaamolle ajaa päästöjä ottamaan.
     
  13. jorkat

    jorkat Gearhead

    aina tulee ajaa konttorille otattamaan päästöt ja sotkea heidän vehkeet mahdollisimmman paskaksi!
     
    rane58 tykkää tästä.
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kyllä sen sentään huomaa jos raakaa pensaa tulee pakoputkesta. Jos ei muuten niin silmien kirvelystä...

    Mutta tässä(kään) pointti ei ole se, mitä mun tai sun tai jonkun muun nokka erottaa, vaan se, että häkä ja muut myrkkypäästöt pilaavat ilmanlaatua paikallisesti. Semmoinen aiheuttaa kaikenmoisia sairauksia, vaikka sitä ei siinä kohtaa huomaakaan kun sauhuttaja ajaa ohi. Tapaukset ovat nykyään marginaalissa juuri siksi, että asiaa valvotaan.

    En edelleenkään tajua, mikä se pointti oli - muu kuin päästövaatimusten pitäminen pelleilynä tai kiusantekona, mitä ne eivät ole. Ajokieltoa tuli ennen, jos päästöarvot ylittyivät tarpeeksi paljon. Ajokieltoa tulee myös jatkossa, jos päästöarvot ylittyvät tarpeeksi paljon. Ihan niinkuin pitääkin. Missä pihvi?
     
  15. Batman

    Batman Gearhead

    Onko oikeesti kovin hirveetä jos rekkarinvalon puuttumisesta tulee jatkossa hylkäys? Nykyäänkin on kaks vaihtoehtoa: Ei toimi ja puuttuu.
     
    rane58 tykkää tästä.
  16. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Turha tätä nyt on mcmies enää jauhaa, sun mielestä ajokielto päästöistä on ok ja mun ja joidenkin muiden mielestä se on turhaa kiusantekoa ja pelleilyä. Ollaan eri mieltä piste.
     
    Nikuzai ja rane58 tykkäävät tästä.
  17. mcmies

    mcmies Gearhead

    Niin ollaan. Mutta vain toinen on oikeassa...:D
     
  18. T&S

    T&S Gearhead

    Minäkin saan aina kotona viimeisen sanan, kyllä rakkaani.
     
    rane58 tykkää tästä.
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    CO ei ole raakaa bensaa......ja tosiaan tota korkeeta co arvoa et tosiaan haista mistään.

    Vähän suhteellisuuden tajua tuohonkin, se on ihan yhden tekevää jos yks auto tuhannesta tai kymmenestä tuhannesta tupruttaa vajaan kuukauden ajan ylimäärästä se ei aiheuta mitään sairautta kenellekkään, kuten ei sekään jos jostain 90 luvun alkua vanhemmista autoista jätettäisiin koko mittaus tekemättä ja valvomatta kun ne laitteet on jo ihan marginaalikamaa ja harrastuslaitteita.

    Pihvi on siinä että toi vika ei ole mun mielestä ajokiellon arvonen. Se ei aiheuta kansakunnalle mitään haittoja tai kustannuksia eikä se ei auheuta välitöntä vaaraa kellekkään koska ne autot ovat marginaalissa. Verrattuna vaikka jarruvikaan joka aiheuttaa välittömän vaaran tai runsas polttoainevuoto joka tekee välittömän vaaran ja riskin että tulee isompia vahinkoja.
     
    jorkat, rane58 ja talonmiehen vapaapäivä tykkäävät tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kastaa vaikka glykoliin?
     

Kerro tästä muillekin!