Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet 20.5.2018 alkaen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja XJR, 29.10.2017.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    yleensä lämpee paikallaankin kun antaa vähän kierroksia hetkenaikaa. Mittarista näkee koska katti oikeessa lämmössä kun päästöjen lasku loppuu ja päästöt alkaa sahaamaan paikallaan
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eise nyt ihan hetkessä liikaa jäähdy jos ei kauhupakkanen ole.


    Monelle auton täydellinen lämpeäminen on sama asia kun lämpömittarin viisari normaalissa/siinä missä se yleensä on. Se on vaan monessa aika kaukana todesta. Eikä vielä öljyn lämmöistä ym kerro mitään.



    Joskus kuuskin omaa autoa tullut samaan vuoteen katsastettua, mutta ikinä ei ole niin kiire ollut etteikö kerkeis kunnon lenkkiä heittämään ja lopussa vielä pienemmällä vaihteella ajoa.
     
  3. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    jep, mutta jos sattuu vaikka 30 min jono niin alkaa olla aika kylmää rautaa = lämpiää äkimpää kun käy polkasemassa tienpäällä kuin että hallissa huudattaa...
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nojoo. Noissa tilanteissa yleensä on pelisilmää inssilä.
     
  5. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tuota, jos CO on yli 6 %, siitä voi kyllä päätellä, että kaikki ei oo ihan kunnossa...o_O
     
    Karpov tykkää tästä.
  6. mcmies

    mcmies Gearhead

    Huomattiin, ja samansuuntaisia itsekseni mietiskelin. Mutta eipä kai tuo OBD:n huijaaminen kovin yleistä ole ollut.
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    Oisko nyt tyhmintä kuitenkaan? Sompun alahuulikin on tyhmempi juttu.
     
    rane58 tykkää tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    voiko?

    Mitä jos alipainemittari/kierrosluku mittari näyttää että tossa kohtaa on optimi seos?

    Et voi koneen kuntoa päätellä päästöarvoista kun ne saa mihin tahtoo sytkäennakkoa ja seosta säätämällä...ja se optimi tyhjäkäyntiseos on usein melko rikas, toisissa rikkaampi toisissa vähemmän rikkaampi.
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    No ei niitä nyt ihan mihin saa säädettyä kun palaneita venttiileitä koneessa.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No juu tai jos venttiili kantaa, sillon hc lisääntyy.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    On taas jänkkää. Huomio kohdistuu selkeesti siihen, että puhutaan vähän eri asiasta jänkäyksessä. Kyseessä lienee ns. putkinäkö, jossa oma ajatuksen kohde on se ainoa merkitsevä.
     
    cdv70, Nikuzai, jorkat ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. jorkat

    jorkat Gearhead

    on niissää kusisisssa paikossa joskus jonoakin ja rauta ehtii jäähtyä.
     
  13. jorkat

    jorkat Gearhead

    varsinaisessa suomessa, jossa nimimerkkisi perusteella olet käynyt arviolta 4krt, koska olet käynyt 2krt ruotsinristeilyllä, leimasedät on niin mulkkuja, että vaikka säädät ja mittautat valtuutetussa korjaamossa padan ja saat vihreän hyväksytyn paperin niin 5min päästä pyyhkivät sillä persettään ja hylkäävät omien päästömittaustensa mukaan... kivapuhe
     
    eilhik tykkää tästä.
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Oon sellaisen paikallisella nähnyt, et auto parkissa melko pitkään, kun rouva sen ruokiksella pihalle toi ja lähti työkaverin kyydissä takaisin töihin

    Noh ainakin tunnin se auto seiso talvella siinä pihalla, viereisessä firmassa kun oli värkkäilemässä pihalla.
    Menin sitten siihen katsastusasemalle omaa kulkinetta näyttämään, kun piha tyhjeni
    Katsuri otti tän rouvan auton jarrutesti ja takapihan lenkistä hallin ja mittarit kiinni lampsin siihen viereen kaffekupin kanssa ja katoin ettei voi millään olla noin pielessä arvot kuitenkin suht uudessa autossa joka käy nätisti.
    Leimuri otti pillit irti ja hallista ulos pari kierrosta parkkiksella takapihalla pari kierrosta ja mittarille. Päästöt normaalit ja hyväksytty leima lappuun


    Mulla sellainen käsitys tästä keskustelusta tullut, että uuden pykälän mukaan mitään tekemättä ajokieltoa ja rouva vie auton hinurilla korjaamolle jossa sitä katellaan, käytetään lämpimäksi ja otetaan hyväksytyt päästöt. Siitä hinurilla katsastus asemalle jossa näyttää lappua inssille ja tadaa autolla saa taas ajaa.
    Tosin oli pikkasen kallis jälkitarkkis kun hinuri tulee ensin 130km kajaanista vie auton 4km korjaamolle ja seuraavana päivänä sama keikka uudestaan ja vielä sille korjaamollekkin pitää maksaa siitä valohoidosta
     
    eilhik tykkää tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, ei se ajokielto päästöistä tätä maailmaa pelasta. Jälkitarkastusajankaan tiukkaaminen esim. kahteen viikkoon ei saata ruuhkasella paikkakunnalla olla mahdollista, kun autoo ei välttämättä saa pajalle ja ehjänä ulos siinä ajassa. Se on sitten eri asia, jos putkesta tulee öjyä ja männänrenkaan kappaleita tms.
     
    Nikuzai, rane58 ja jorkat tykkäävät tästä.
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    No ei ni, siihen saa sen ajoluvan korjaamolle vientiin, siellä joko vain mitataan hyväksytysti tai mitataan ja korjataan ja mitataan hyväksytysti ja sitten soitetaan konttorille, että ajokieltoinen tulossa, laita rekkari muistiin ja ajamalla konttorille.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Noinhan se menee, mutta edelleen ihmettelen miksi porukka mittauttaa noita päästöjä siellä konttorilla, miksi ihmeessä ? :odeek:
    Mieluummin maksan sen 10 - 15 eur jollekin korjaamolle, kun katsastuskonttorille, jossa tulee sitten kaupan päälle huonolla tuurilla se pummi.
     
    rane58, chevytb02, palontie ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mä en kyllä viitsi vaivautua erikseen varaamaan mittausaikaa ja kampeutua autoineni korjaamolle.

    35 vuotta ja 2-5 autoa vuodessa olen käyttänyt konttorilla. Yksi hylky on muistaakseni tullut päästöistä, oli joku maajohto irti moottorista mikä sekoitti lambdasäädön.
     
    urho3 tykkää tästä.
  19. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Kukin tavallaa, just mittasin turbo-Seattia, ei olis menny katsastuksessa läpi, pakoputkessa pieni vuoto, nostaa happiarvollaan lambdaa ja hylky olis tullu, nyt ei pokalle tieto maksanut mitään ja saa korjata ja mitataan uudestaan kun vuoto poistettu... Sulle se olis samassa tilanteessa maksanut nyt sen hylyn jälkeisen jälkitarkastusmaksun. Ja vaivan käydä katsastuksessa uudestaan, nyt tuon Seatin omistajan ei tarvitse mennä katsastukseen, ennenkuin on hyväksytty päästölappu kädessä... Mutta kuten todettua, sama se mulle on, kuin teet :rotfl::rotfl: , hirveä vaivahan se on korjaamoa kiusata tuommoisella pikkujutulla...
     
    rane58 ja Aslak tykkäävät tästä.
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Täällä taitaa päästöt maksaa konttorilla ja korjaamolla saman

    Sit melkeen aina tullu hylsy

    Jos mulla on raidetangon pää väljä ja mahdollisesti alapallo, sama se on hakea hylky lappu ja korjata kaikki, kun vaihdattaa se alapallo raidetangon pää ja ottaa kuitenkin hylsy.
    Tosin siinä alapallossa mitään vikaa ees ollu, se lokse tuli toisen puolen raidetangon päästä
     

Kerro tästä muillekin!