SBC350 yleiskunnostus projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 1.11.2017.

  1. Selli

    Selli Gearhead

    Morot, Ei tuo haku tuottanut toivottua tulosta. Linkatkaa jos tähän löytyy jo infoa.
    Purin tuossa oman mosan (piti laatikko vaan ottaa pois) Päätin tsekata paikat. Siellä oli nostajaa ja nokka entinen ja muutama tönärikin oli sellanen ettei ne enää takasi mene. Kone on tehty -84 ja täysin vakio 68-69 lohko flat topeilla -6cc dish. Mittailin sylinterit tänään ja alapäät kaikista pytyistä on tarkkaa 4" eli stanuna ollaan. Kartiokkuutta dekkejä kohden on kaikissa pytyissä maximissaan 0.05mm keskiarvolla 0.03mm. Tuo maksimi tietty on n.20mm dekistä missä se kuluma yleensä on. Kysymys kuuluu. Missä vaiheessa pitää viedä koneistukseen tai pistää vaihtoo lohko? Vanhat hoonausjäljet ovat näkyvillä ja isoimmat naarmut oli luokkaa 0.01-0.02mm
    Perus piristys tulee tähän.Ja ihan street mosaksi. Noita engine rebuild settejä kattelin ja niistä joko reilun ysin mukeilla tai sit niillä joissa tulee just päälle kympin 64cc kansilla.
     
    Larry, jakulepi ja max tykkäävät tästä.
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Korjausoppaassa sanotaan sylinterin sallituiksi kartiokkuudeksi / epäpyöreydeksi .001"/.002".
    Mutta kyllä paljon kuluneempiakin saa pelkällä hoonauksella kuntoon.
    Jos muutaman satkun takia pitäis porata, niin valtaosa liikenteessä olevista autoista olis rempan tarpeessa!
    Hyviä pyttyjä ei kannata huvikseen heikentää poraamalla.
     
    mikke88, Camino'79, Selli ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. max

    max Double Gearhead

    Tee juttu motista,kun noistahan lukee aina mielellään mitä siitä sit lopulta tuli.
    Mulla tais olla hyllyssä ainakin pari sarjaa ARP:n uusia kannenpulttisarjoja,jos kiinnostaa niin asevelihinta on edelleen voimassa(taitaa olla muitakin ARP:n pulttisarjoja kun tarkemmin muistelee).
     
    J.J. tykkää tästä.
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Joo, Selli teeppäs tuosta projektikertomus! Moottorijutut kiinnostaa.

    Itseasiassa minullakin sormet syyhyäisivät aloittaa joku moottoriprojekti, mutta lienee viisainta niputtaa tuo oma läjä ensin kilpiin ennen uusien projektien aloittamista.

    Mutta se mikä vähän kiinnostaisi, olisi wanhan liiton opeilla riivattu 427cid tai 454...tyyliin L78 tai LS6
     
    Joe Hunt, J.J. ja max tykkäävät tästä.
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hipokoneet on jo tehtaalla porattu "väljiksi" . Nyt tulee hatusta mutta olisko vanhanliiton LT1 peräti 6satkuu väljä.
     
  6. Selli

    Selli Gearhead

    Kiitos infosta! Mun kirjassa ei ollut noita sallittuja rajoja. Tai no en ole tuosta Poniakin service kirjasta vielä edes lukenut.

    MAX: Kiitos tarjouksesta ja otan mielelläni vastaan tarjouksen pultti pusseista. Eihän sitä tiedä mitä kaikkea sitä vielä tarvii.

    Tokihan sitä voitaisiin vähän pitää "päiväkirjaa" koneesta.

    Mudracer:Mun piti jo asiaa liipaten kyselläkkin lootapuolta koska siitähän tämä lähti että tuo ST300 kun vuotaa liikaa ja on muutenkin kuminauha. + että siinä on sitä vapaalle hyppimistä. Mutta päätin kurkata samalla mitä nostajille kuuluu josta kaikki sai alkunsa.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi mun hattuvakio meni pieleen, LT1 pannu on maksimissaan milleissä 0,10 väljiä jo tehtaalta lähtiessä. Ja toi plootahomma ei oikein natsaa letukan koneeseen kun tota ST300 toosaa on ollu vain Buickeissa ja Oldseissa muistaakseni.
     
  8. Selli

    Selli Gearhead

    Lähdetään moottorin taustoista. Lohkonumerot ja koneen Suomeen tulopäivä näkyy näistä kuvista.
    [​IMG]
    Kone on nostettu nokalle
    [​IMG]

    Eli Dokumenttien mukaan perus remppa on tuolloin tehty ja maileja oli tuolloin 98476.
    Nyt purettaessa oli 19182ml eli 20706ml/33129km on koneella ajettu vuosien 1981-2017 välissä ei siis ihan karmeasti. Siihen nähden lohkohan on jopa hyvässä kunnossa kun on stanu koossa. Sellasta supertarkkaa särötestiä en vielä ole tehnyt. Töissä pääsen kyllä kattoo UV:lla jos innostun nysväämään.
    Kannet ovat 3932441 = 1969-1970 76cc chambers. 1.94/1.5 venat. Ihan perus kannet siis.
    Nokkana oli GM20 6930 Ck20 mitä lie ikinä arvot ovatkaan. Nokka meni jo kierrätykseen. tämän takia.
    [​IMG]
    Syy tälle oli
    [​IMG]

    Samaisessa pytyssä oli männän liikkeen suuntaista jurmua vähän. Puhutaan ehken 0.01-0.015mm tasolla.
    Taisi ajamattomuus olla syy taas näille koska tämä nostaja oli sellasessa Rocol öljyssä ja sitä tahmaa oli jonkun verran padassa.
    Imusarjana tässä oli GM valu ja pakosarjoina GM pukinsarvet. Sytystä vastasi GM kärkijakaja. Mehumaijana 69 vuoden Q-jetti. Kaasarin remppasinkin jo ja se pelaa hyvin. Tasaisella puristavalla kiihdytyksellä tuli sellanen kuoleman kuoppa vedossa niin että ohimo hivotteli rattia. Tämä nokkahan on voinut vaikuttaa juuri tuohonkin?
    Lootana autossa Oli/on ST300 ja leuhka 2.56 lukoton 8.2" perä. Kaikki herkut siis ;)

    Tämän tarkempaa suuntaa en ole vielä päättänyt mitä tulen tekemään noin niinkuin osavalintojen suhteen.
    Jakulepin kanssa tässä ollaan jo pitkin kesää retroiltu että mitä sitä laittelisi. Olisiko se muskeli henkeen nokka jne. Se varmaan selviää tässä talven mittaan.

    Onhan se toki selvää että välityksen tulen vaihtamaan jossain kohtaa ja th350 loota on suunnitelmissa koska sen pitäisi käydä suoran vaihtamalla.
    Mutta tässä projektissa saattaa olla vielä se että remppaan tai remppautan ton orggis lootan ja nautin kaksilovisesta. Mutta ehtona että siitä on saatava napakka.
    Tavoitteet muutoin on vielä auki. Vartille tätä ei tehdä mutta mukavan virkeä todellakin!

    Ketjussa on vapaa sana mielipiteille ja ehdotuksille jos on "ässiä" hihassa.

    Ja jos joku kysyy puristuksia nyt niin..Hups! Tämä tosiaan tippui vahingossa lattialle!
    [​IMG]
    Männät olivat peruskauraa. Flat top -6cc 4kololla

    [​IMG]
     
  9. Selli

    Selli Gearhead

    Auto on -67 firebirdi joka on tehtaalta lähteny kutvosella ja tuolla ST300 lootalla.
    Tässäkohtaa voi poniakki miehet antaa selkään koska on Chevyn kone :D Siitä en kyllä luovu hah
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu onhan myös pontikoissa ollu toi ploota. Suoraan ton tilalle sopii ilman sovitetta ja/tai jortaanin vaihtoa, Powerglide, 200, 200R4 ja 350. Jos 3lovinen niin 200 on paras vaihtoehto.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ihan uteliaisuuttani kysyn mutta mikä 200sta tekee paremman ku 350? o_O
     
    kime2 tykkää tästä.
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Keveys ja paremmat välitykset.
     
    speedy tykkää tästä.
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Olikos 200:ssa samanlailla pitkä ykkönen kun 200r4ssa? o_O

    Koska silloinhan se on kyllä hyvä jos vaan paukkuja koneessa ja sopiva perävälläri :)
     
  14. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Hirveää! Ei-tykkäysnappia x kertaa!:poff:
    Mutta laita ihmeessä kertomusta homman etenemisestä,tohon moottoriin eivät osavalikoimat lopu ihan heti.Kiva talvella seurata kun jotkut ahkerat rakentavatkin jotain.
     
    Selli tykkää tästä.
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eiku "lyhyt" 2.75:1.
     
  16. Selli

    Selli Gearhead

    Tuo 200r4 olisikin hyvä siinä mielessä että voisi ihan oikeesti kiristää perävälitystä sitten kun on sen aika. Täytyy pitää simmut ja korvat auki mitä tulee tarjolle. Nykyisellä perällä tietty on hauska kun voi sanoa että menee ykkösellä reilun satasen jos vaan jaksaa odotella :D
    Tänään iltapuhteina oli pintojen kaavaus ja kierteiden puhdistuksia. Kuva vaihteeksi välineistä eikä aina kuluneista osista.
    [​IMG]

    Sellanen fiilis on tulevasta imukannesta että oldschool Weiandin stealth olisi vaihteluksi kiva kokeilla mutta järkevä hankita tulevaisuuteen olisi tuo Edelin RPM Q-jet malli.Siihen kun voi survasta aina hyvän Hollikan sitten kun kiinnostus loppuu Q-jettiin :)

    Sellanen pieni kutina olisi tuon nokan suhteen että siirtyisiköhän sitä Rolleri malliin. Toki ovat kovasti kalliita jos merkkituotteita ostaa mutta tuolta Alin kaupasta oon seuraillut tätä kittiä. Oliskohan moottorin surma ostaa nimettömät.. :)

    [​IMG]

    Alin kaupassa on myös HEI jakajat edukkaita. Sen verran varmasti nykyaikaistan etten enää kärkijakajaa takasi laita.

    Kansien osalta on sellanen tutina etten noita nykyisiä laita koska kaikki tietää että asiallisia Aftermarket pipoja saa asialliseen hintaan. Tokihan nykyisillä kansilla ei kilsoja ole kuin nimeksi mutta hyvän nokan kanssa nuo kannet kuitenkin tukehtuu jos niille ei tee mittee.
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Älä saatana osta noita nostimia!

    Näin tossa yhden setin missä lähteny niittaukset löystymään ja lopputulos oli total katastrof....

    Jos pitää rullasysteemeihin lähteä ni sit kunnon ohjurit ja hämähäkki...
     
    Selli ja rb tykkäävät tästä.
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on tosta hyvä fiilis. Toimi jopa 302 pannussa silleen että oli alhaallakin vääntöä ja silti kone parkui sinne 7donaan. Sama imari samassa katukäyttisbräkettikilpurissa 377 koneella toimi myös helvetin hyvin ku 60 kinttune on alle 1.7.
    Nenuks suosittelen mietoa mekaanista rullaa.
     
    Selli tykkää tästä.
  19. max

    max Double Gearhead

    Hjuva hjuva,nämä perusmotti jutut on täällä OD:lla ihan parasta antia.
    Varmaan noiden vanhojen SBC kansien peruskorjaus on kyseenalaista jo rahallisestikin.
    Aiemmin tässä esittelin omaa tällä hetkellä jouten olevaa SBC 350 konetta(ei se joka just kävi dynossa) ja siinähän on noi Summit kannet jotka ovat kopiot Dart Iron Eagle 165cc kansista.
    Ne tuli mulle kaverin kontissa Ameriikasta,ja näin kokonaiskustannus niistä tuli tosi pieneksi(Oho,taas rönsyilen.)
    Sitä vaan funtsin,että kun sulla on noin harva perä,niin tällaiset pienikanavaiset kannet tulisivat sen kanssa toimeen ainakin aluksi,kun raaseriahan tosta ei tule.Venat kuitenkin niissä ovat 2.02/1.6.
    Varmaan olisivat ihan harkinnan arvoinen vaihtoehto,kun eivät ole myöskään Kiina kannet.
    Mullahan on tuohon vaihtoehtona Performer EPS imusarja,mut ongelma on vaan se,että kanavan suu on siinä paljon isompi kuin kannessa,joten rappu väärään suuntaan.
    Performer 2101 on pienen kanavansuun kanssa siihen just oikea.
    En mä kyllä laittais tuohon mitään rollerinokkaa,vaan laittaisin nekin rahat just vaikkapa edellä kuvaamiini kansiin.Nämä kannet ovat numeroltaan SUM-152123 ja olivat näköjään 340 taalaa kipale,joten eivät ole vieläkään hinnan kiroissa.

    Edit.Mulla taitaa olla tallilla TRW LT-1 käytetyt mutta hyväkuntoiset takomännät,jotka nekin joutaa pois jos sattuu kiinnostamaan.Ovat Std.poraukselle joten sopisivat tohon sun systeemiin,jos lohko menis hoonauksella.
     
    Muokattu: 4.11.2017
    Selli tykkää tästä.
  20. speedy

    speedy Double Gearhead

    Joo ei ois ensimmäinen kone joka menny vituiks nuitten halpojen kiinanpaskaosien takia, halpa houkuttelee, mutta loppupeleissä rempan hinta x2
     

Kerro tästä muillekin!