C4 ja pussihousujen kahina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Pas(i)kiainen, 5.11.2017.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tänään tein pikaisen kuntotarkistuksen, lähinnä tuolla konehuoneen puolella. Jonkinasteista huoltotarvetta ilmeni, aika perusjuttuja. Siis sen TPS-anturin ja lambdan lisäksi. Pyörijä oli aika hurjan näköinen, myös jakajan kansi tulee uutta, ilmanputsari, ja sitten on tuota kyllä sepitetty kun lämpöantureiden ym. liittimien tilalla on abikoita tms. Näitä ajattelin korvata kyllä orkkiksilla kun noihin taitaa aika hyvin korjausjohtoja saavan.

    Ja sitten sen lisäksi, jos joltain löytyy se jalka, mihin moniurahihnankiristin tulee, niin olen kiinnostunut. Se on joskus hitsattu kasaan (rikkoutumisesta on muisto keskellä konepeltiä), ja nyt ei kyllä se kiristimen hihnapyörä ole linjassaan/vänkää hihnaa vinoon. Hihna kyllä pitää mutta vaikuttaa sen verta sepitykseltä että pitää vissiin puuttua asiaan.
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No nytkö mun pitää tämmönenkin saaha. Huono ketju, en tykkää.
     
    Gary Grand, oppa, Jussi289 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    No niin, pakko avautua. Itse olen ehkä hippasen Mopareihin kallistunut, mutta C4 sykkii aina vaan mielessä. Vuonna 1992 lähdin Golanille ja verovapaa pyöreäperäinen manuaalilla olis maksanut Niinisalossa verovapaana 85.000 mk. Tais olla verollisena siihen aikaan luokkaa 250.000 markkaa. En saanut rahoja kasaan, kun 1967 Satellite ei kelvannut kenellekään. Komppanian varapäälliköllä oli sitten red on red manuaalilla ja sitä aina siellä parkkiksella kuolasin. Nyt taas olen aktivoitunut katsomaan noita, koska asia jäi silloin niin vaivaamaan. Mulla on 1996 syntynyt poika eli mikäs muu passais tähän saumaan paremmin kuin 1996 Collector Edition -malli. Tulis kaks kärpästä yhdellä iskulla!

    Toisaalta, 2000 taalaa maksava 1993 ei olis kovin kauhee sijoitus jos vähän tinkis periaatteista.

    https://losangeles.craigslist.org/sgv/cto/d/1993-corvette-2000/6372292298.html
     
    Muokattu: 7.11.2017
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Amerikasta noita varmaan sais aika edukkaasti verrattuna suomen hintatasoon.

    Mitähän tommonen C4 on maksanut uutena Suomessa? Ja mihin se olis verrattavissa nykyaikana?

    ^ hyvä avautuminen ”moparukolta”, itsehän olen 95 syntynyt :)
     
    PPRCuda tykkää tästä.
  5. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Mulla oli 1996 SS Impala. Semmonen maksoi uutena 399.900 mk.
     
  6. palontie

    palontie Double Gearhead

    Muistan joskus nähneeni sellaisen sivuston jossa pystyi katsomaan mitä autot on maksanut uutena eri varustein.Pojalla oli kimppa-autona joku vuosi sitten 850i bemari joka muistaakseni maksoi yli 800 000mk.
     
  7. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mua ihmetyttää, miksi tykkäätte noista orkkisvanteista? Koska ne on alkuperäisiä?
    Saatanan rumathan ne ainakin on.:eek:
    Näyttää pölykapseleilta.

    Noi mun vanteet on 18" ja ET on sopiva. En yleensä tykkää isoista vanteista, mut noi sopii mun mielestä kun nenä päähän.

    Mua ei ole alkuperäisyys oikein ikinä kiinnostanut, vaan aina halunnut erottua jollain tavalla samanlaisista.
    Yleensä mun autot onkin sellaisia, ettei samanlaista TULE vastaan.

    Nytkin Vette on ainoa mun autoista joka on ulkonäöllisesti alkuperäinen (vanteita lukuunottamatta).
    Konehuoneessa ei onneksi alkuperäistä "nuhapumppua "ole.;)
     
    Muokattu: 8.11.2017
  8. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Ite haaveilin Corvetesta pitkään. C3 oli aluksi SE juttu. Sit rupesin yhä enemmän tykkäämään C4:sta. Pähkäilin, kumpi olisi parempi mulle. Päädyin C4:än, koska tulisi olemaan mulle enemmän käyttöauto, kun harrasteauto.
    Mutta ehdottomasti early ulkonäön takia. Uudempiakin katselin, koska tehokkaampi kone kiinnosti enemmän. Ja saisihan siihen vaihdettua earlyn perseen.

    Onneksi mun kohdalle sattui just sellanen, minkä halusinkin: Early uudemmalla tekniikalla, ja (mun mielestä) hienoilla vanteilla. Joihinkin ton tyylisiin olisin joka tapauksessa orkkikset vaihtanut.:D

    Jotain muutoksiakin olen ulkonäköön pähkäillyt erottuakseni muista, mutta toi on vaan mun silmään niin hyvän näköinen noin, että ovat jääneet taka-alalle.
     
  9. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mun mielestä ne kuuluu Corvetteen, ja ovat paljon tyylikkäämmät kun jotkut Euromasterin hyllystä napatut 120€/kpl tusinavanteet, todennäköisesti myös huomattavan paljon laadukkaammat...

    Näin niinkun ihan yleisellä tasolla, onko itseistarkoitus vaan muuttaa sen takia ettei tule toista samanlaista vastaan, vai oikeasti parannellakin auton ulkonäköä...? Vuosien varrella on tullut nähtyä niin monta muunneltua laitetta jotka olisi saanut jäädä tekemättä, ja monta kertaa kuultu myös "ei tule toista vastaan", onneksi ei... :rotfl: Nyt siis täsmennyksenä että en puhu sun autoista, en itseasiassa edes tiedä millä ajat (pl tuo kuvan Corvette ilmeisesti)
     
    ramtouch ja Toope tykkäävät tästä.
  10. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tuosta paksunnetusta olen samaa mieltä, muusta en.:p

    Juuh, laittelen autoja omaan silmään paremman näköisiksi, ja ostan/vaihdankin semmosiin.
    Mun maku tosin poikkeaa "muodista", koska "ennen oli paremmin":D.

    Ps. Oon muutenkin vähän "vastarannan kiiski";)
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mä oon varmaan osaltaan sellainen ikiteini kai sitten...

    Sillon kun mä teiniautoilin, niin hienoimmat vanteet taisivat olla kromimangelsit.
    Tai ainakin omalle lompakolle sopivat.;)
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Vannehommat jakaa aina mielipiteitä ja asiaan on aika monta eri tulokulmaa, mullaki on '70 Novassa nykytyyliin 17" vanteet mutta toisaalta '85 Capricessa on sitten 15" Centerlinet (tai kopiot) koska autojen funktio ja tyyli on eri. Itse en pidä jonkun tavallisen auton vanteita pyhinä, mutta erikoisemman auton omat vanteet (kuten Corvetten) on vähän eri juttu, eli minkä verran auto milläkin vanteilla "paranee" ja miten ne sopii auton muotokieleen ja aikakauteen. Orkkisten lisäksi mun mielestä esim. Azev A -vanteet näyttää aivan hyvältä C4 Corvettessa, vähän niinku aikakausikorrekteina erikoisvanteina :)

    Kiva nähdä että näitä on säilynyt siistinä ja jokunen menee jopa museoleimaan. 80-luvun jenkkien pelastamiselle on nyt korkea aika. Kyllähän C4-korinen Corvette oli yksi minunkin lapsuuden haaveautoja, aivan niin kuin Lamborghini Countach, mutta toiseen niistä vaan olisi varaa ;)
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No jos vaan toiseen on varaa, niin osta ensin se Lambo ja säästät sitten taas vähän aikaa Vetteen.
     
    cdv70, Pas(i)kiainen, palontie ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    No näin se oli alkuperäinen ajatus mutta tämän videon jälkeen miettiny että Corvette ensin... :D
     
    roadmaster95 tykkää tästä.
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Jeesatkaas mua vähän.

    Minkä takia jakajan tach johdon väliin on lisätty kondensaattorin omainen kapine? Vaikuttaa jälkiasennussepitykseltä. Toiminnallista eroa en huomannut, paitsi nyt kierrosluku näkyi myös startatessa.

    [​IMG]


    Sitten mikä lämpötila-anturi tulee vesipumppuun? Rockauton mukaan pitäs kyllä olla erinäköinen liitin? Tai sitten ei? Onko toi nyt sitten moottorinohjainlaitteelle vai mittaristolle?

    [​IMG]

    Sit tuommonen egr vieressä oleva mokkula on tulpattu vakuuttavan näköisesti. Mikähän se vois olla

    [​IMG]

    Vanha jakajan kansi oli vähän erikoisen näköinen, en ymmärrä miten auto on voinut toimia noinkin hyvin.

    [​IMG]
     
  16. t1mppa

    t1mppa 3rd gear

    Kondensaattorin omainen kapine on varmaan häiriönpoistaja.
    Googleta corvette c4 tach filter.
     
    Pas(i)kiainen tykkää tästä.
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Joo, on voinu tuoda sisään sirinää stereoihin tai pomputtaa jenkamittaria ilman.
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    En usko että olisi vesipumpussa mitään anturia, olisiko jengat korkannut imusarjasta ja CTS laitettu tuonne ?
    Muutenkin kummallinen jälkiasennusjohto abico liittimellä, mikä lie viritys ?

    Oikea tietokoneen lämpöanturi CTS lienee termarikotelon lähettyvillä.

    Jos tarkoitat kuvassa näkyvää mustaa osaa, johon tulee kellertävän valkoinen liitin, niin näyttäisi EGR-solkulta, joka ohjaa alipaineita EGR:lle...arvatenkin se on "deletoitu".

    Onkohan siinä autossa ollut ollenkaan ilmanputsareita, kun TBI-läppärunko noin järkyttävän likainen, onko molemmat samanlaisen töhnän peitossa ?
     
  19. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Vuonna 1988 hinta 490 000 markkaa + toimituskulut 1 200 markkaa (lähde: Suomen henkilöautot 1988 -kirjanen).

    Vertailun vuoksi joitain hintoja samasta kirjasta:
    - Lada 1200 L 29 690 markkaa
    - Nissan 300 ZX Turbo 289 000 markkaa
    - Porsche 911 Carrera Coupe 510 000 markkaa
    - Mersu 420 SL 632 600 markkaa
    - Mersu 560 SEC 1 025 400 markkaa
     
  20. palontie

    palontie Double Gearhead

    pojalla oli ekan vuosikerran 850i bemari,niin sillä varustelulla yli 800 000mk.
     

Kerro tästä muillekin!