2-pulttisen gm alakerran kesto ja valukampi TURBOTUKSEEN

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ravolta, 8.11.2017.

  1. ravolta

    ravolta 3rd gear

    eli paljon puhuttu mutta mikä lie todellinen kesto 2-pulttisen lohkon kipuraja jos lähdetään ahtamaan toista kiloa paineella? kierrokset jos pidettäis kurissa.
    ja entäpä valuteräskampi, kestääkö? vai pitääkö olla takoterästä.
    h-profiili veivit ja takomännät suunnitteilla
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Iskupituudella on varmaan aika paljon merkitystä mimmoinen m/s arvo tulee männälle.
    (kierrokset x iskupituus). Alakertaahan pystyy vahvistamaan korsetilla. Jos puhutaan jostain 1.2 bar ahdoista niin tuskin tuottaa ongelmia... kuhan edelliset on kunnossa. Itsellä ns. kaksi pulttinen alakerta ja 50tkm ajettu noin 1.5 bar ahdoilla. (Normaali ajossa ei ajeta ahtoalueella)

    Esim. se Buickin V6 turbo niin ei tuota kauheeta ongelmaa ottaa yli 1bar ahtoja...
     
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Piikkitehoa saattaa kestää huimiakin lukuja.
    Lyhyttä ikää voi kyllä ennustaa noille löperöille lohkoille ja patarauta kampuroille jos aletaan voimaa ottamaan, ja sitä myös käytetään.

    Riippuu työntääkö sinne painetta esim holsetin hx40 vai hx60 kokoluokan ahtimella. Ämpärikokoluokan ahdin ja toistakiloa painetta niin eiköhän se ole laaki ja vainaa koko kone.

    Kunnon lohko ja kampura vaan suosiolla niin tulee pitkäikäinen kone eikä mene muut investoinnit hukkaan heikon peruskonstruktion takia.
     
    peltsi tykkää tästä.
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Noh helppo sanoa kun ei johonkin saa ihan tosta vaan parempia lohkoja ja kampuroita, Omassa tapauksessa parempaa lohkoa ei tohon saa ja kampura maksaa luokkaa 3.000-4.000€...

    Oisko syy tässä edellisen kysyjän kestoon se, että ehkä ei ole hyllyssä suoraan parempia osia saatavilla?
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkälainen mahtaa olla SBC kampi joka maksaa 3000-4000€?
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Puhuinkin omasta autosta, siinä on vajaa määrä sylintereitä teille herroille silti hintalappu tommoinen... 2900£ + postit oli hinta kyiselle vehkeelle keväällä kun kysyin.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Sorry,pieni väärinkäsitys omasta puolesta.
     
  8. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tai nykyiset osat löytyy, eikä ole rahaa hommata HiPo-tavaraa.
    Kunnon lohko ja kampura löytynee halvimmalla 4.8 tai 5.3 litraisista nykykoneista. Ja saa vähän hullutellakin..
    Jos kuitenkin vanhaa rautaa löytyy jo nurkista, niin johonkin sekin laitettava ennenkuin uutta voi ottaa nurkkiin. Eikä sitä ihan ilmaiseksi pysty poiskaan antamaan.. Ainakaan minun budjetilla.
    Tämä tilanne on omalla kohdalla:
    2-bolt lohko löytyy, ahtojakin kestävät männät/kanget löytyy, HX40 löytyy ja valu- vai takokampuranko hankkisi(stroukki) on vielä mietinnässä. Mitään hulluja en koneesta suunnittele ottavani, mutta kesto mietityttää minuakin ja sitähän tässä ketjussa haetaan mitä kestää.
     
    J.J. tykkää tästä.
  9. rocketman

    rocketman Gearhead

    Oleellista lienee, että mikä kaikista 'GM:n kaksipulttisista' moottoreista on suunnitteilla - vaikkapa opelin pikkunelosesta oldsin isolohkoon.
     
  10. J.J.

    J.J. Gearhead

    Itse oletin että perus 350 chevy kyseessä ja kommentti sen mukaan, ei herneitä kenellekään.

    Niin toki jos kasaillaan konetta niistä osista mitä löytyy ja ei ihmeitä vaadita niin mikäettei, läjään vaan ja ajelee tyytyväisenä.
    Kestää sitten minkä kestää, turha sitä on liikoja murehtia.
    Hyvin kun säätää ja ei älyttömästi ota voimaa niin varmaan aika pitkälle pääsee. Mistään numeroista on paha mennä sanomaan, vaatisi vähän tarkempaa dataa lohkosta ja sen kunnosta, ja sittenkään ei voi mitään absoluuttista totuutta sanoa.

    Mutta jos meinaa ostella uutta palikkaa ja uhrata euroja peliin niin hyvät pohjat olisi järkevä olla, laittelee sitten niitä turboja vaikka myöhemmin kun taas lompakko sallii jos siitä on kiinni.

    Toki kuka mitenkin tykkää tehdä, mitään sääntöjä kun ei ole näissä hommissa.
     
    Rotten tykkää tästä.
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä toi valukampura on melko vahva. Yks ukko pisti ahtoja niin paljon että 2 pulttinen runkolinja petti, valukampura ei katkennut.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En kyllä ole ikinä ymmärtänyt että miten joku voi sanoa jonkun tietyn ahtopaineen että mitä joku alakerta kestää? Eikö sillä ole mitään väliä että mitä ne kannet ja muut hengityselimet virtaa, vertaa vaikka surkeinta saaste swirli kantta ja jotain Brodixin +300cfm virtaavalla kanavalla olevaa kantta, onko ahtopaine aina se sama 1,2bar kun homma lakkaa toimimasta?
    Surkeilla saastekansilla ja vakiokamoilla tehoa vaikka 550hp ja huippukansilla ja muilla hyvillä osilla 900hp, eikö se meinaa mitään?

    Toisekseen, iskun voi valita minkä itse tykkää ja mitä hakee, esim BBC:tä on koossa 632cid moni turbottanut ihan menestyksellä, ja ei ole ihan lyhyt isku enää tuollaisessa pannussa.

    Varmaan SBC:ssä se bloki hajoo/aiheuttaa ongelmaa ennen kuin valukampura, niinkuin Mudracer sanoi. Ongelmat voi alkaa lohkon osalta aikalailla laajalla mittakaavalla, eikä se välttämättä kerrasta poksahda maantielle palasiksi, vaan ongelmat voi ilmetä vaikka kansitasojen notkumisena; ei kestä kannetilkkeet pitkään tai vaikka runkolinjan elämisenä; aina laakerit huonon näköiset tms., tai vaikka kovana huohotuksena kun sylinteriputket elää jne.
    Johonkin 5-600hp laittaisin huippukuntoisen vakiolohkon keston rajat SBC:ssä, tai sit ainakin riskit kasvaa aikalailla ja hajotessa menee rahaa hukkaan.

    Monesti säätäminen tekee sen eron, toisella voi olla että mielestään hyvät säädöt motti hajoo kuitenkin, ja toinen hieroo niitä antaumuksella ja pääsee vaikka 100hp pidemmälle kuin toinen suurinpiirtein samanlaisilla palikoilla ja ajelee iän kaiken, salaisuutena vaikka tällä toisella paremmin valittu ahdin omiin tarkoituksiinsa.
     
    Vermilion ja J.J. tykkäävät tästä.
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Turhaa jännitystä, kyllä se sen vajaa 800hp kestää :D :D :D
     
  14. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Toi nelipulttihypetys on menny jo niin pitkälle että jo imusarjan vaihto performeriin vaatii nykyään nelipulttisen lohkon :poff: ja se lohko pitää olla corvetesta kotoisin että se sen piiskan kestää
     
    Weijari, Gary Grand ja PauliR tykkäävät tästä.
  15. rodhot

    rodhot Gearhead

    Jep, Suomen yleisin moottori on Corvetesta. Kenellä on pettänyt alakerta ennen mäntää,veiviä,venttiilikoneistoa ?
     
  16. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Itse näkisin, että avain tollasen vakiolohkon hengissä pitämiseen löytyy pitkälti säädöistä. Seoksen rikastus on varmasti kaikille selvää ahdetussa vehkeessä, mutta yllättävän harvoin kiinnitetään huomiota sytytsennakkoon ja sen oikeaoppiseen säätämiseen.

    Esimerkkinä turboilla ahdettu gen3 pikkulohko, joka tekee vaparina maksimitehon n.26-27 asteen ennakolla.

    Ennakko tässä käyttäytyy siten, että 0,2bar ennakko pudotetaan 22 asteeseen, 0,5bar 20 astetta. Tämän jälkeen lähestytään moottorin vääntöhuippua, jolloin ahtopainetta 1,2bar. Nyt pudotetaan agressiivisesti ennakkoa 14 asteeseen, kunnes vääntöhuipun jälkeen lisätään ennakkoa takaisin 18asteeseen rajottimelle saakka.

    Mikäli tuo 20 tai edes 18 astetta ajettaisiin myös vääntöhuipun yli(korkein sylinteripaine), niin veikkaisin vakiomäntien jo porsineen ja/tai kankien olevan kierossa.
     
    username, Roc ja peltsi tykkäävät tästä.
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Totta! Minulla itsellä on 1.5 bar 21,5 astetta ennakkoa(max kuormalla) E85 ja 8 puristuksen max 6000rpm. Ei nakuta tuolla arvolla yhtään vielä. Puristukset ja nokka vaikuttaa myös tuohon ennakkoon aika paljon, sytystulppien muotoa ja tyyppi + palotilan terävät nurkat ja imuilman lämpötila vaikuttavat myös.
     
  18. ravolta

    ravolta 3rd gear

    sbc siis kyseessä.
     

Kerro tästä muillekin!