Kompuran laakerit.. pyörittävä herkästi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja twincam6, 21.10.2017.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Hitto kun tähän ei voi liittää kuvia kuten muihin foorumeihin.
    Se on siis se samainen kompura mikä näkyy olevan joka jenkki kasi Foordissa ainakin 67-68
    mitä oon noita katellut. Vai onko noita useempaa mallia kuitenkin.
    Sellanen hieman laatikon mallinen päältäpäin kuskinpuolella .
    siinä vapaakytkimen päässä jokin varmaan tuumakantainen about 13mm milli kantainen
    pultti.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tossa olis aika samanlainen York, josta katsoin laakerin:
    [​IMG]
     
    twincam6 tykkää tästä.
  3. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Juuri samanlainen kompura on mulla. Kahdeksan kulmainen lohkon pää kuten tuossa, ja kiilapyörä yms muu on ihan samanlainen. Lähtee siis tuumakoon pultilla ulos?
    Ensin vissiin tuo keskimutteri auki? Ja mitä sitten? Kuinka paljon vaatii tilaa purkautuessaan ulospäin tuo kiilapyörä? jos paikallaan purkaa? Eikö sieltä tule aineet ulos jos ottaa kompuran irti pöydälle ? Järjestelmä on aika vastikään huollettu ja täytetty. Kiitoksia kuvasta.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se on pultti tossa keskellä, se ensin pois, niin esiin tulee aika iso reikä, jossa jengat. Jenkaan sopii 5/8" UNC pultti, jolla koko hihnapyörähässäkkä irtoo. Ei tarvi monta senttiä eteen tilaa, kunhan vaan ulosvetopultti mahtuu. Laakerinvaihto onkin sitten lukkorengashommaa irto-osalle, kompura saa olla autossa.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  5. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ok, kiitos hirveesti hyvistä neuvoista, eiköhän noilla pääse eteenpäin :) Vähintään kaljat tuosta tarjottava jos juot, itse en enää juo :)
     
  6. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tuota Nachi Nachi 5006NSL eli sopivaa laakeria ei varmaan Suomesta löydy? Eli Ebay tilaus juttu varmastikin?
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    twincam6 tykkää tästä.
  8. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Tämä ei tietty käy? Kun Harrisonin. En noita mittoja ihan tajunnut.. :)
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, ei käy. Liian iso.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  10. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Kuin pitkä 5/8 UNC pultti pitää olla about että riittää ulos vetämään vapaakytkimen?
    Siis kierteen mitta tms?
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aika lyhyt riittää, olisko jotain 2-3cm. Se plopsahtaa irti heti löystyessään, on kiilakartio.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Tulee helposti pois,ellei ole ruostunut akseliin kiinni.

    Laakerin löydät oikeasta laakeriliikkeestä.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  13. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Jep, kiitoksia ohjeista, magneetti kytkin lähti helposti ohjeilla. 5/8 UNC löytyi IKH:lta hyllystä. Mutta törmäsin heti seuraavaan ongelmaan:. Kummankin kiilapyörän jonka kautta remmi pyörii, toinen on siis kiristin. Laakerit tuntuu tosi kuivilta. Ovat vielä ehjät, mutta otin kiristimen irti ja sen kuten myös toisen kiilapyörän keskellä on kuppi n 3cm halkaisija, joka ei lähtenyt millään pois? Tarkoitus oli avata ja ottaa laakerin pölysuoja pois ja lisätä rasvaa. Porasin lopulta reiän keskelle että väännän kupin siitä pois mutta kuppi pysyy, reiästä näkyy akselin pää. Miten nuo purkautuu että voisi lisätä rasvaa? Tuossa kupissa näkyi melkein reunassa jotain vanhaa meistojälkeä. Kiilapyörät jotain 7-8 cm halkaisija.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tohon en osaa neuvoa muuta, älä lähde rasvaan sitä laakeria, jos se on jo kuivantuntusena pyöriny. Uutta sisään, eli tutki, miten se koko laakeri irtoo.
     
  15. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Sehän tossa ongelma on kun en tajua mitenkään miten se laakeri tai kiilapyörä purkaantuu? Siinä on tosiaan sellanen tasakantinen kupin oloinen kansi, mutta se ei tunnu lähtevän mitenkään irti. Takapuolella kiinnikkeen puolelta näkyy ikään kuin laakerin kooli. Niin mietin että voisiko siinä olla kaksi pientä laakeria kun se on sen verran leveä? Laakeri rullaa pyörittessä "hyvin" jopa niin hyvin että siksi ajattelin että lisään rasvaa. Eivät kuitenkaan kahise eikä rohise tai ole pykäliä. Kun eikös esim uusi rasvainen laakeri pyöri rasvassa nihkeästi hieman. Vai pitäisikö vaan panna paikolleen ja ajaa
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No jos siitä sun porauksesta ei oo päässy murua laakeriin, eikä se rohise, niin ajoon.
    Tosin ihmisen tekele se täytynee olla, joten eiköhän se purkaannukin.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  17. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Morjens, ja kiitos edellisestä. Nyt on kompuran vapaakytkin paikoillaan kera uuden laakerin. Kuinka tiukalle about tuo n. 6mm pultti joka vetää vapaakytkimen kompuran akseliin pitää vetää? 2kg? Lukkoliimaa siihen ei kannattane laittaa? Laitoin hieman vaseliinia, kun joku seuraavan kerran purkaa:) sekä kiila akseliin myös. Kiristys vaan vielä tekemättä?
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä sitä pikkuruuvia kovin kestä kiristää. Sen verran ku kutosta yleensä. Voihan sitä napauttaa kevyesti kantaan ekan kiristyksen jälkeen ja sit vielä löysät pois.
     
    twincam6 tykkää tästä.
  19. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Niin, sitä vaan funtsin että pieni pultti varmistuksena siinä. Tekee pahaa jälkeä jos lähtee lentoon se muutaman kilon puntti
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Putsaa sen kartion hyvin, niin eiköhän pysy.
     
    twincam6 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!