No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. MadMike

    MadMike Gearhead

    Mun mielestä No Prep skabailu ei kerää populaa ainakaan katsojiksi eikä pidäkkään, ja underground meininki kiehtonut itseä muutenkin Aina enemmän.
    Eli pienkone kentät käyttöön vaan....Täktom. Kuuletko?
    Ja kun ei ole pitoa lopussa pitää olla älyttömästi voimaa jos haluaa olla ykkönen...hyvää vai huonoa päättää jokainen joka leikkiin lähtee.
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jep, hyvä esimerkki itse ja oma Typhoon. Kone levällään nyt tarkoitus tehdä tuhti alakerta joka kestää ahtaa. Hyvät kannet nokka hengitys etc, katu-ajossa muttei matka. Eli nurkilla tulen pyörimään, onko se sitten stripillä kympin peli jää nähtäväksi, siellä tavoite on ja kaaret laitan kun syytä on, se ei auton käyttötarkoitusta vähennä. Eli oma ja kesärengas kauden käyttis kun en mä juurikaan autoa muuhun tartte.
     
    MK1 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  3. GS

    GS Gearhead

    On. Mikäli ajatellaan näitä 3000-4000hv "Big Tire" No Prep laitteita, mutta No Prep on toki yhtä paljon myös katulaillisia ”true street” autoja. Niille riittää hieman vähäisempikin pito.
     
  4. GS

    GS Gearhead

    Joo, tätä samanlaista keskustelua kun käytiin jenkkilässä No Prepin mahdollisuuksista ja tulevaisuudesta reilu 10-vuotta sitten, kaikki olivat varmoja että ei kannata, eikä kerää jengiä, ei toimi.
    No, kuinka kävi? Eli nyt No Prep / Outlaw on kuitenkin tämän hetken ainoa todella rajusti kasvava Drag Racing genre jenkkilässä ja kasvu tarkoittaa aivan joka osa-aluetta.
    Nythän kulisseissa käydään keskustelua juuri tuosta liiallisesta kaupallistumisesta ja tästä aidosta ”street outlaw hengestä” etääntymisestä, aiheesta tai aiheetta?

    Suomessa Street kenttä on voimakkaasti jakaantunut ja itse asiassa täällähän ollaan ajettu No Prepiä jo vuosikausia...?
    Täällä tämä No Prep on vain jaettu myös säännöiltään kolmeen, kolmelle eri toimijalle, samalla kun kaikki kolme ovat laittaneet käsijarrun päälle kehityksen suhteen.
    Karrikoiden, jos koko tämän hetkinen Suomen street ajaisi yhden lipun alla, kaikki nykyiset säännöt yhdistäen, meillä olisi jo 95%:sti No Prep.
    Kokonaisuutena Suomen Street voi erittäin hyvin, se on vain sirpaloitunut kukin oman ”erikoisalansa” veturiksi.
     
    Muokattu: 11.11.2017
    MadMike tykkää tästä.
  5. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Nou hätä ! pari vuotta niin nämähän on Hartwall Areenalla Monster Jamin
    väliajalla.
     
  6. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Tolla romun määrällä mitä nuissa skaboissa syntyy, loppuu suomesta autot eka kierroksella :D
     
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Tottakai pro mod ja td tiimit haluaa tohon...onhan siellä lippulähetys...eikä ajanottoa....
     
  8. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    On siellä joissakin kisoissa ajanottokin, aikoja ei näytetä yleisölle, mutta aikokortit jaetaan.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Mikä Suomessa muuttuisi tasan tästä hetkestä että autot loppuisivat? Ihan samoilla radoilla ja samoilla pidoilla ajettaisiin kuin nytkin Streetissä?

    Toisaalta, kun jenkkilän No Prep skabat käydään 1/8 matkalla, moottorikulut ovat kyllä sen verran pienemmät, että muutaman lasikuitulokarin leipoo sillä rahalla kauden aikana uusiksi.

    Loppuisi ne autot jenkkilästäkin sillä ajomäärällä mitä siellä näitä kisoja ajetaan, mikäli näissä skaboissa oikeasti laitteita saisi niittiä sitä tahtia mitä nyt täällä kuvitellaan, ja varsinkin jos kuvitellaan että siinä olisi juurikaan eroa ihan perus Drag Race romuu?.
    Joo, pikku kontaktia on jonkin verran enemmän suhteutettuna lähtömäärään, mutta vauriot ovat yleensä vain kosmeettisia ja samat autot ovat taas mukana seuraavan viikonlopun skaboissa.
    Edelleen muistutan että nämä pro mod tasoiset Big Tire autot ovat vain keihään kärki koko No Prep genressä. Eli 90% jenkkilän No Prep kalustosta vastaa nykyistä Suomi Street kalustoa niin fyyran kuin West Coastinkin puolella.
    No Prep ainoastaan mahdollistaa se että mukaan voi halutessaan tulla myös Pro Mod tasoisilla laitteilla, mikäli ei ole jännittäjä tyyppiä, eikä vuoden ajobudjetti romutu kun lasikuitulokariin tulee raapaleita.

    Kuka muuten on väittänyt etteikö Drag Racing ihan nykymuodossaankin olisi ”kontaktilaji”?
    Kuitenkin perinteisellä 1/4 puolella vauriot ovat usein lisäksi paljon pahempia?
    Eli tuossa yksi Drag Race crash video tuhansista:



    Tuossa viime vuosina No Prepistä kootut:

     
    Muokattu: 13.11.2017
    MadMike tykkää tästä.
  10. GS

    GS Gearhead

    Suomessa Streetissä tuskin on tarvetta Sfi25.1 täysputkirunkoiselle kuitukoppaiselle ”Street” Pro Mod luokalle...Pro Mod+TD luokan lisäksi, joten tämä pointti ei taida olla kovin relevantti?
     
  11. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Siis ei oo ajanottoa? Jos tosiaan on näin niin siinä tapauksessa meikäläistä ei ainakaan saa katsomoon
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ilmeisesti idea onkin se, että ei tarvii rakentaa kaaria, tai laittaa vöitä autoon....ei aikaa, ei vaatimuksia?
     
  13. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Mutta eikö no prepin idea ole että ne radat on usein kaavittu, preppaamatta järjestäjän puolesta tms ja teamit sitten niitä omin tavoin "preppaavat"? Jos me ajetaan samoilla radoilla ja samoilla pidolla kuin nytkin niin mikä on tässä se mullistava muutos? Kaavio?

    Laitatko vaikka ranskalaisilla viivoilla, tämä ei ole mitään vittuilua vaan en saa oikein jutun juuresta kiinni.
     
  14. GS

    GS Gearhead

    Jos/kun Suomessa ei saa käyttää omia liimoja (”pimp juice”), täällä ei koskaan päästä ajamaan mitenkään järkevästi näillä No Prep ”Big & small Tire” sääntöjen mukaisilla autoilla, täysin preppaamattomilla radoilla.
    Tällöin se ”juttu” ei olekkaan radassa ja sen pidossa suhteessa siihen miten ja missä Streettiautoilla ajetaan jo nyt.
    Eli radat ja olosuhteet millä Fyyran streettiä, West Coastin ja Blacklist kisoja ajetaan, taitaa olla aika kiveen hakattuja pidon suhteen (kuitenkin käytännössä vähemmän kuin ”natikkaprepattu” Alastaro kerran kesässä).

    Se varsinainen iso pointti olisikin nimenomaan sääntöjen yhdenmukaistamisessa koko kentän suhteen, jotta aito kilvanajo koko Suomen street genren sisällä olisi mahdollista.
    Eli tämä No Prepin peruskaava: True Street, Small Tire & Big Tire mahdollistaisi koko nykyisen street kentän kilvanajon, ilman että se sinnällään tarkoittaisi nykykaluston muuttamista yhtään mihinkään. Big Tire puolella toki pitkässä juoksussa laitteet kovenevat.
    Tällöin myös katsojille tarjottaisiin samassa kisassa niitä todellisia kilvellisiä ja 20-30km siirtymäajoon kykeneviä street racereita ja 3000hv monstereita.

    Kaikki muu on sitten nyansseja, mutta tämä sääntöjen harmonisoiminen mahdollistaisi mm.erilaiset vedonlyönti ja auto vastaan auto Blacklist/haaste skabat ”yli puoluerajojen” vaikkapa sen ajanotollisen täysin nykyisen kaltaisen SM ”kaavioajon” yhteydessä?

    Eli täällä kynnys oman liiman käyttöön + pitkät burnikset, ovat varmasti liian korkealla ja silloin Streettiä Suomessa ajetaan samoissa pito-olosuhteissa niin kuin nytkin...eli vähintään ”semipepatuilla" (tämä jenkkilän meininki liian ”eksoottista”, vaikkakin se mahdollistaa kisan järjestämisen halvalla).

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 13.11.2017
  15. Sen verran korjataan, että ainakin Hyvinkään Street Slide kisaan ei kentän eikä järjestän puolesta olisi ollut ongelmaa liimata rataa jos näin joku haluaisi tehdä(asiasta kysyttiin).

    Todennäköisesti tämä ei olisi ongelma Kiikalan kisoissakaan(jos joku nyt näkee tässä tarvetta?). Kisojen järjestäjät voivat oikaista tämän, jos ovat erimieltä asiasta.
     
  16. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Eli ainoa muutos nykyiseen tilanteeseen FHRA streetin osalta olisi rengaskokoon perustuva luokkajako ja True Streetin (leimapelit) mukaan tulo? Jo nykyisessä muodossa fyyran streetin osalta kalusto on jo osittain outlaw luokkaa, säännöt mahdollistavat käyttämään alkuperäisestä aihiosta vain eturunkoaisat ja poskipalat/kattopellit. Kaikki muu on mahdollista korvata. Eli pro-auto peltikuorissa.
     
  17. pinola

    pinola Gearhead

    Menee noista pimpmehuista se viimeinenkin hyöty jos ajetaan jo valmiiksi prepatulla radalla, ja jos sitten järjestettäisiin pelkästään omat kisat näille ei se enää ois halpaa järjestää vaikka radalle ei tehtäis mitään.
    Mutta kyllä mä ymmärrän mitä tässä haetaan, voisko se olla sarja minkä voittaakseen pitäis ajaa täysin erilaisissa olosuhteissa esim Kiikalassa, Hyvinkäällä, Porissa ja Alastarolla? Vai onko sellanen jo olemassa, Blacklist?

    Tosta streetin pitkistä burniksista oon samaa mieltä, siellä kovin moni kärsii lähtöviivalla siitä ettei saa vetää pitkäksi, niin kaukana ollaan jo katuautoista että siitä vois antaa periksi ja sallia pitkät burnikset.
     
    JuhaKuu tykkää tästä.
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Eiks ne top streetissä olekin sallittu? Vai koskiks se vaan kalajokee?
    Ei tosta kauaa ku juteltiin kameraäijän kanssa joka "no prep radalla" sano et tennarit jäi asvalttiin kii... paluutiellä.
     
  19. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead


    Mutta Pinolan kanssa samaa mieltä, saisihan ne sallia muuallakin kuin Kalajoella. Ei siitä mitään haittaa ole kilpailun kannalta, kivaltahan se näyttää.
     
    Muokattu: 13.11.2017

Kerro tästä muillekin!