Mikä valovirta miggi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja maline, 22.5.2017.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Olisko joku kemppi minark 180 ollut. Sellanen pikkukone missä kaikkia ihan ihme (turhia....?.) ominaisuuksia ja lcd näyttö.

    Isompia on ollut käytössä joku valtava seinän kokonen muuntaja, kempact 250A kone, migatron ja sitten niitä uudempia fastmig ja varmaan jotain muitakin mitä nyt en muista. Kaikilla ei ole autoa tullut hitsattua mutta muuta likasta jonkunverran, ei paljoa.

    Pienempi hyvä jos täytyy käydä vetämässä sauma johonkin mutten tota kyllä enää mihinkään muuhun käyttäisi kun jokanen isompi ollut parempi joka tavalla paitti kuljetettavuudessa.
     
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    No itellä on kempin 250 ja 420 ja esabin 220i caddy ja erittäin hyvä. No jos pienemmässä on 0,6 lanka 250 sessä 0,8 ja 420sessä 1,2 niin ei noita voi ihan verrata mutta eniten tuolla invertterillä hitsaan just pellit ja pakoputket ja huonekaluputket. En mä noissa isommissa mitään etua vielä ole löytänyt.
     
  3. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Hankittu ja testattu Lincoln Speedtec 200c. Voin suositella, puikkoa ja mig toimi erinomaisesti. Sama periaate kuin Kempissä, automaatille vaihteaessa ilmoitetaan esim. materiaalin paksuus mitä hitsataan. Suurin ero kotimaiseen Kempiiin tosiaan se että mukana tulee Puikko ja "raapaisu" Tig, Mig on euroliittimellä ja on Yhdysvaltalainen yritys, euroopan koneet kasataan mm. Puolassa.
     
  4. palontie

    palontie Double Gearhead

  5. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Ei kai sen väliä mikä valmistaja kunhan on vaan invertteri, toki laatu merkkkejä kannatan.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On. Just tommosen ostin ensihitsikseni pari vuotta sitten. Sen jälkeen kun olin turannut täytelangalla ensimmäisen paikan, kävin ostamassa CO2 pullon ja vaihdoin tavalliseen miglankaan. Oon tommosella parsinut Fordini katsastusruosteet ja tehny turbomotskarin pakosarjat. Ihan riittävä OHUTlevyhommiin satunnaistarpeissa.
     
  7. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kuinkahan paksua metallia tuolla hitsaa?
     
  8. hapa58

    hapa58 Gearhead

    37 Fordin rungon boxsasin 3mm millin tavarasta, koria nyt korjaan. Automaatti säätö ei mulla onnistunut . Aine vahvuus potikasta paljon pienemmälle. 0.8 mm lanka co2 kaasulla olen puuhastellut ,olen laitteeseen ollut tyytyväinen .
     
    palontie tykkää tästä.
  9. palontie

    palontie Double Gearhead

    taidanpa ostaa.
     
  10. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Esab c200i on varma valinta, invertteri vajaan tonnin hintaan, vast. Kemppi vähän kalliimpi. Kannattaa miettiä miten paljon käyttöä on, pistääkö vähän lisää noihin halvimpiin ja hankkii ammattilaadun koneen. Ei sillä etteikö halpiksillakin hitsaa.
     
    jpalvima tykkää tästä.
  11. palontie

    palontie Double Gearhead

    Aika vähän tulee nykyään hitsailtua,ja toi varmaan mun käytölle riittää,täytyy aluksi kokeilla ydintätelangalla,siitä ei mitään kokemusta.
     
  12. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Sillä muutaman satasen koneella tekee aivan varmasti sen yhen projektin, mut jos meet kokeileen oikeeta ammatilaistenkin käyttämää konetta nii voi olla et paluuta ei oo.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Itellä gern mig 125

    Ja kyllä sillä auton helmat kasaan rapsii leimalle, sekä moottori nostimen niputtaa

    Ei varmasti mitään ongelmaa ois ollut koko nostinta kasata täytelangalla, kuin langan hinta

    Kaikki saumat mitä täytelangalla hitsailin pitää samassa mitä kemppi hiilarisuojakaasulla



    Äkkinäiselle se on erikoinen hitsattava, kun lanka on kuuma vaikka liipasinta ei painakkaan
    Mutta ite en koskaan ole tykännyt millään aloittaa lanka kappaleessa kiinni



    Jos palontie haluu kokeilla, niin ilmoita otan sen matkaan ja käydään tallilla kokeilemassa
     
  14. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Eihän siinä inertissä tai aktiivisessa suojakaasu hitsauksessakaan aloiteta kuuma lanka kappaleessa kiinni. Vai olenko väärässä?
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    no oon mä duunikseni hitsannut migillä jokusen kilsan saumaa..
     
    Rotten ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei mitään tietoa, mut mulle on annettu ymmärtää et melkeen kaikki täytelanka koneet niissä on virta langassa aina ja on huono laittaa lanka kiinni kappaleeseen et aloittaa hitsauksen kun se alkaa räpsimään heti

    En tiiä teenkö väärin, mutta tykkään mig/mag hitsauksen aloittaa niin että lanka on muutaman millin ainakin irti kappaleesta ja sitten vasta syttyy kun lanka työnnetään liipasimella kappaleeseen

    Kaikki mitä oon hitsannu on pysyny toisissaan
    Trukki piikkeihin nopeesti turasin koukut et saa kuormaajan pöytään ne kiinni. Onne sen verran kiinni, et peppu nousee belkussa ilmaan ja kuormaaja nostaa 1400kg



    Edit:

    Onko kellään tästä kokemusta?
    https://www.tuontitukku.fi/tuote/hitsausinvertterin-tig-setti-einhell/4006825549911/
     
    Muokattu: 12.11.2017
  17. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Ääni tälle, vrt halpaan pikkumiggiin ko Esappi ei ole kovin ronkeli hitsattava pidemmänkin roikkakaapelin päässä ja langansyöttö oikeasti toimii....jos kiteyttäisi niin tällä (tai vastaavalla Kempillä) hitsaaminen ei vituta yhtään
     
    urho3 tykkää tästä.
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Unoha nuo lelut ja osta kunnon tiggi.
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kuinka monella on varaa ostaa kunnon AC-DC tiggi taitaa maksaa sen 2.5-3.5k€
    Jos sais 600€:lla uutena niin ostaisin itekin ja alkaisin harjoittelemaan käyttöä!
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    En siihen osaa sanoa. Riippuu pitkälti siitä haluaako miten kipeästi ja onko valmis tinkimään jostain muusta. Ainakin itse pystyn tommosen summan säästämään jos tarvii.
     

Kerro tästä muillekin!