Ruiskua kaasarin tilalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rotten, 10.11.2017.

  1. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Säätöähän voi tehdä vaikka perseellä.
    Ja ihan normaalin tuntoherkkyyden omaava heteropersekin kestää vuosikausia, ja mikä parasta, sen tarkkuus vaan paranee vanhetessaan!:p
     
    rb, kapa73, Jussi289 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Oli lopuksi lämmitettävä, en näe suurta eroa asiassa.

    Sekin vielä täytyy lisästä tohon hommaan että jos koneessa on raikkaampaa nokkaa yms. niin se taloudellisin matka-ajon seos ei välttämättä ole se AFR 14,7 vaan se liikkuu tuolla 13,5-14,5 arvossa, näin ainakin omasta kokemuksesta. Vakioissa varmaan liikkuu tuolla 14,7 arvossa.
    Tuon nimellisen seoksen lisäksi äkkiä paljon enemmän vaikuttaa oikea ennakko matka-ajossa, sopiva siis kullekin kokoonpanolle.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Perse ja kantapäät oli ennenvanhaan kovilla kyllä!:D
     
    Rotten tykkää tästä.
  4. 401

    401 2nd gear

    Tässä keskustelussa don quijotet joutuu alakynteen tuulimyllyjä vastaan..lukijan päätettävis on ketkä on tuulimyllyjä.ei arvaa liiemmälti kommentoida enempää sillä mestaus on taattu.
     
    Filth ja Rotten tykkäävät tästä.
  5. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Ääh,mää oon ainakin yrittänyt tuoda laajakaistan etuja esille kun mun mielestä hintakaan enää niin este pitäis olla.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    kyl ne edut on ihan kaikkien tiedossa, en ole niitä kyseenalaistanu missään vaiheessa. Oon vaan sitä mieltä et jos jostain vakiokoneesta täytyy kattoa että toimiiko se suunnilleen oikein, toi kapeekaista on ihan riittävän hyvä mittari. Näkee suunnilleen missäpäin voisi olla vika. Virikoneissa se laajakaista on hyvä laite ja sellasen itekkin todennäkösesti hommaan tuolta mpowerin näyttämästä puljusta.
     
    Karpov tykkää tästä.
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mitä tietoa pakolämpö tuo ahdetussa koneessa?

    Eikö se ole ikäänkuin ennenvanhaan ollu yks mistä näki seoksia, mikä on sen funktio nykyään jos lambdalla katotaan seoksia?
     
  8. 401

    401 2nd gear

    Kumpaakin käyttäneenä rohkenisin kyllä suositella jokaiselle vakiopelin ja viilatun kattilan säätäjälle sitä laajakaistaa vaikka en ruiskuista isommalti pidäkkään niin siitä huolimatta sen verran moderni voi olla.hinta ei enää ole este ku sen oon saanu jo minäkii usean vuoden haaveilun tuloksena.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ei ole juu tosiaan enää paha jos joku 140 puntaa koko setti, ei ainakaan mitään järkeä enää ostaa mitään FMI:n satasen kapeekaista mittaria
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tätä mäkin vähän tuumailin. Ja kun satunnaispolkeva cruisailija ei edes tarvii niitä mäntäsettejä.
     
    Karpov tykkää tästä.
  11. Rotten

    Rotten Gearhead

    Oikeestaan, tää on ollut ihan jees luettavaa! Ei välttämättä se, et mitä sie teet, niin siinä voi olla mestsus, mut mitä siul on, tai no joo... mut mut! Itse jatkan kaasarilla, ruiskun hyvyydestä huolimatta! :oops: muistin kuinka vihaan sähköä, autossa sekä kodin laskuissa, mitkä muuten on pienet, koska vihaan sähköä, enkä käytä sitä kuin viihde elektroniikkaan!-(just valoin ilmalämpöpumpulle paikan, ei kerkee ja jaksa puita niin paljon, mut muuta sähköä, plasma Teeveen lisäks en lämmitykseen käytä)



    Mut asiaan kaasareista, kelasin tuossa ees taas ketjua läpi, näinkö unta, et edeli ois muka monipuolisempi verrattuna holleyhyn?.mie luullut et edebrock on semmoinen ns helppo yleis kaasari? Ja holley on sit se viri!?? No onhan niitä muitakin, mut nyt nuo kaks!?

    Eli ettei jää rivien välistä, olin lukevani näin, tästä viesti ketjusta, et joku kirjoitti edelissä enemmän säätö mahdollisuuksia, kuin holleyssä!? Näinkö unta, jos en onko muka näin??
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No se on tavallaan varmuusmittaus ahdetussa, kuinka hyvin on ennakko ja vaikkapa pakopesän mitoitus osunut. Ne on monesti kompromisseja ja tuota pakolämpöö ja painetta vahtimalla voi päätellä mihin suuntaan säädöissä olisi mentävä.
    Ahdetun juttuja siis, jos vaikka nakutuksen takia ennakkoa on pienennetty niin palaminen voi siirtyä enempi pakosarjaan/turbolle, ja se taas saattaa aiheuttaa lisää pakopainetta jota olis syytä korjata joko isommalla pakopesällä tai sitten palata siihen alkuperäiseen ennakkoon ja lisätä polttoaineen oktaania. Tai tyytyä pienenpään ahtopaineeseen jonka kanssa olemassaolevien osien kanssa selviää. Tai vaikka parantaa ahtopanoksen jäähdytystä keinolla tai toisella.....

    Ei noi ole kyllä ihan muutaman lauseen juttuja, kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja niitä kun sit joudut pähkiin niin vaparin säätäminen tuntuu äärimmäisen helpolta, vaikkei sekään sitä aina ole.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    saako vielä kysyä kokeneemmalta, missä sfäärissä pakopaineen ja pakokaasujen lämpöjen tulis olla bensa koneessa noin suunnilleen jos kone ahdettu?
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Pakopaine ei juuri saisi ylittää ahtopainetta, tai joudutaan tilanteeseen jossa säädöissä tehdään kompromisseja, ja sit tietty tulee sekin piste ettei teho enää kasva kun pakopuoli "tukossa".
    Pakolämmöt on taas hieman monimutakisempi juttu, sanoisin silti että jos sitä täyttä tehoa käytetään pitkään niin sen olis syytä olla alle 800-850, riippuen osista.
    Tiedän että jotkut ovat muutamia sekunteja nähneet 900 asteen lämpöjäkin ja ei ongelmaa, mutta se on vaan hetken aikaa oleva max lämpö.
    Riippuu valatavasti koneen osistakin noi maksimilämmöt, toiset menestyy korkeimmilla ja toiset ei.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kiitos, nää on hyviä juttuja tietää ettei tarvitte tehdä useesti kun on jo heti kartalla että missä kaikkien arvojen tulisi olla.
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Määrittele jyrkkä. Tiedän että siellä on neljä eri asetusta nokalle mutta tiedän myös että tuo Fitechin ruuttakaan MAPin ohjaamana ei kykene toimimaan kunnolla jos nokka ON jyrkkä ja isoilla aukioloajoilla kun sitä alipainetta ei juurikaan ole ja se sykkii ihan sikana.
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tavallaan kyllä. Edelin neula antaa mahdollisuuden säätää joiltakin osin parmmin kuin perus hollikka ja sen sukulaiset. Mutta sitten taas paremman pään hollikat, esim Dominator tai Quickfuel Q-sarja (Quickfuel on hollikan omistama brandi) joista löytyy säädettävää paljon enemmän kuin vaikka perus tulpapumpusta, saati sitten perus vakuumeista jne.
     
    Rotten tykkää tästä.
  18. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Mielenkiintosta luettavaa.. :)
    Sotkempa omat näppini tänne kans.. Mullahan on ollu Chargerissa toi MSD Atomic-ruisku jo useamman vuoden,oon ollu tyytyväinen ja en vaihda takas kaasariin niin kauan ku kerta noin hyvin pelittää.Alussa oli toki lastentauteja mutta ei enää että vois edes mainita..
    Kaasarina oli aiemmin hollikan 830 DP,toimi toki silläkin mutta Atomicilla vielä paremmin/tarkemmin. Hollikalla kulutukset huiteli siellä 22-25l huitteilla,Atomicilla 18-22l mutta sehän ei oo mulle se pääasia..
    Varttimailikin taittuu 1.602 60ft/ 11.64s / 180kmh eikä ainakaan jää bensansaannista kiinni ja toi oli kakstasoimarilla ja täysin "out of the box" rpm:illä. 11.6:sia meni myös Torkerin ykstasosella mut normiajossa kakstaso toimi huomattavasti tasasemmin.
    Mutta lyhyesti sanottuna,ei mitään negatiivistä Atomicista..alla vähä speksejä tekniikasta:

    · 499 cid
    · 440 RB-lohko 1978 , .055 ylikoko
    · Eagle Steel Stroker kampiakseli 4.150 isku
    · Eagle kiertokanget 6.760
    · Mahle flat-top männät
    · Edelbrock RPM alumiinikannet , 84cc , tällä hetkellä ”out of the box”, talvella vaihtuu viimesen päälle portatut..
    · noin 10.7:1 puristussuhde
    · Comp Cams rullanokka XR286R , 0.576” nostolla
    · Comp Cams rullanostajat ja rullakeinut
    · Comp Cams chromo-moly työntötangot
    · Edelbrock Performer 2-tasoimusarja (tällä käyttäytyy paremmin ku Torker2 ykstasosella)
    · MSD Atomic EFI TBI 4-pisteruisku
    · Bosch 044 sähköinen in-line bensapumppu,ei paluulinjaa
    · MSD Pro-Billet jakaja , Atomic säätää sytkää..
    · MSD 6 sytkäboksi
    · Peltisarjat , putkisto 3”

    · TH700R4 ylivaihdelaatikko
    · Manuaaliventtiilistö ja käännetty kaavio
    · Street/Strip lukkoturbiini , n. 3000 stallilla (lukkoapa ei tuu kyllä käytettyä)
    · 8 ¾ perä 3.73 välityksellä

    ·Kadulla: etu 235/60/15 , taka 295/50/15
    ·Stripillä: 28x11.5/15 Hoosier

    Alusta orkkis paitsi edessä putkiylätukivarret,takana Traction barsit
     
  19. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Mun mielestä kapeakaistaisesta ei oo juurikaan hyöytä virityskäytössä. Pintakaasuajon seosta sillä pystyy kyllä hakeen kohdalleen ja siihenhän se on alkujaan tarkoitettukin. Toi kuva kertoo hyvin miks kapeakaistaisella ei varsinkaan ahdetussa tee mitään. Vielä jos homman koittaa hoitaa jännitemittarilla eikä anturin keskialueelta hidastetulla seosmittarilla, niin menee aika hankalaks erottaa onko seos 0,8 vai 0,9.
    Joskus reilu 10 vuotta sitten tuli pari kertaa törmättyä sellaiseen ilmiöön, että kapeakaistamittari hyppäs muutaman sekunnin kaasu pohjassa ja seokset sikarikkalla ajon jälkeen näyttään niin laihaa mihin mittari riittää :eek:. Eihän sitä mistään tiedä onko just silloin bensapumppu tms. pettänyt vai seosmittariko taas sekoilee. Koita siinä sitten päättää pitäiskö nostaa kaasu vai jatkaa kun joku (laitaomamerkkitähän) ajaa rinnalla ja ohi tarvis päästä :D

    [​IMG]
     
    Muokattu: 17.11.2017
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mennään taas oman ohuen kokemuksen kautta mikä ei ole huom Jumalan sana!

    600cfm holleyta en ainakaan saanut säätöihin eikä edellinen auton omistaja myöskään. Power valveja oli montaa erilaista testissä ja suuttimia. Auto oli ylikokoon porattu, 310cid:ksi tehty 305 missä oli 268 nokka ja pattipäämännät. Ruttua oli senverran että 98:llakaan ei varmaan kaikkea saanut irti. Kuitenkin ei mikään sellanen motti mikä sulla eli kunnon peli! Toi oli tollanen ihme viritelmä.


    No kuitenkin edelillä sain sen iskuun. Muistaakseni moni kyllä holleytä kehunut just virikäytössä ja vakiohtavaan kävis paremmin edel.

    Ei se Holley muuten mutkikas ole ja kai sen penkissä ammattimies säätää suuttimiltaan ja powervalveiltaan jne jne sulle kuntoon.
     

Kerro tästä muillekin!