Perän vahvistus ja lehtijousien taipumisen estäminen, pidon parantaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Vermilion, 14.11.2017.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    En löytänny omaan kapistukseen jäykempiä yksilehtisiä jousia....
    (Vallilan takomon 4 lehtiset jouset oli perseestä, semmosiakin kokeilin ja yksilehtisiä eivät pystyneet tekemään kuulemma ollenkaan tähän)

    "http://www.burtonpower.com/single-leaf-spring-146lbs-mk2-ford-escort-60mm-wide-ls230.html" Muokkaamalla sain tommoset sopimaan ja tossa tulin itsessään mukana ns. madallus jousen kaari oli normaali matalampi niin tuli noin 1" madallus vakio jousiin verrattuna mutta on noi huomattavasta jäykemmät kuin 2 lehtiset jouset jotka mulla oli ennen...
     
    KajS tykkää tästä.
  2. Catiska

    Catiska Gearhead

    Caltracsit ei toimi ellei ole pitoa. Edes 12.5-29 sportman Pro rengastus kadulla ei anna riittävästi pitoa. Nitto extreme drag radial 325 leveytenä sen sijaan saa jo aikaiseksi sen verran pitoa että noiden tankojen ajatus alkaa toimimaan.
     
    Muokattu: 16.11.2017
  3. 3964

    3964 3rd gear

    Mutka Radalla ainakin on todettu kohtuu toimivaksi akselin etupuolella neljä lehteä kiinni sidottuna ja akselin takapuolella 1-1,5 tarpeen mukaan.
    Toimii ainakin tuommoisella vanhan ajan (kisa kumilla) jossa ei hirveitä pitoja ole.
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Mites jos on yksilehtiset jouset? (Useampi lehtiset jouset painaa ihan sairaasti ja vallilan takomo ei pystynny 2 lehtiselle 60mm leveällä jousella edes samaan jäykkyyteen kuin mitä tuo tuossa edelle olevassa linkissä antaa...)

    Jos Caltrack vaatii pitoa niin mikä tuenta pelaa ilman pitoa?
     
    Muokattu: 16.11.2017
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kyllä se Caltracsit jousen kiertymisen tuennan hoitaa pienemmälläkin pidolla mutta sen pääidea ei toimi kuin pidolla.
    Mutta jos ei ole pitoa renkaista johtuen niin onko tuo kiertymäkään suuri ongelma? Miten ongelma sinulla ilmenee?
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Auto kiemurtelee "katu asfaltillakin vielä aika reilusti kolmosella, (120-160km nopeudessa) Nelosta kun tarjoaa sitte vasta rauhoittuu. Perässä jo toi Panhardtanko ja perä on jumitettu niin että äärimmäisessä lähdössä jos se pohjaa niin kumityyny ottaa sen vastaan. Kartaani sallii aika isoja kulma muutoksia kun on keskellä iso vakio nopeus nivel. Lukoperä siirtää kyllä hyvin tasaisesti pidon molemmille renkaille ja jää siistiä tasaista kahta mustaa viivaa.

    Alunperinhän tässä on ollu useampi lehtisen jouset, mutta jo 3.0 Essex moottorilla niitä jousia repes toisistaan irti kun siellä välissä oli kumia. Ja silloin oli se 150 heppaa ja 250nm vääntöä....

    Vaihdelaatikkohan tässä on isoin sulake, se leviää varmaan jos pitoo oikeesti alkais löytymään tommoset 4x4 lootat kuitenkaan kestä vaikka ois kuinka harva perä(nyt 3.09). Tiheämpää turhaa vaihtaa kun renkaat savuaa ahtojen noustessa kolmosellakin...
     
  7. 3964

    3964 3rd gear

    Minkäslaiset puslat lehtien etupäässä on,jos kumiset ni ne vaihtoon johonkin tukevampaan materiaaliin.

    Joissain on iso kumipusla ja sieltä tulee kyllä kiihdyttäessä levottomuutta jos yhtään on ruutikuivaa koneessa.
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kait tuossa on monta ongelmaa. Yksi kapeat ja liukkaat renkaat. Toinen perän toiminta lähdössä. Jos halutaan pitoa kiihdytykseen niin perä ei saisi painua vaan lähdön hetkellä takajousituksen geometrian tulisi toimia niin että se potkaisee perää ylöspäin, eli renkaita alaspäin asfalttia vasten. Jos se niiaa lähdössä niin sehän tarkoittaa enempi sitä että "renkaat nousee" eli ei ainakaan avita pidon saamisessa.
    Mutta, jos haluat ajaa radalla niin ymmärrän että silloin muut asia ratkaisee ja tuolta osin joudut vain kärsimään huonommasta kiihdytyspidosta ja hyväksymään sen että paremmin pitoa ottavat, huonommalla teho/painosuhteella olevat autot katoaa horisonttiin suoralla.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kaikki auton puslat on vaihdettu poly-uretaanisiin... (pakoputken kannake ja ohjausakselin kumikin on P-urtsaa.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos se perä kovin vemputtaa, niin V-mallista tractionbar;ia alle

    Eli normaali tractionbar mutta sivulle toiselle puolelle akselia menevällä putkella

    Tai riippuu rakenteesta voisko sen tractionbar;in pysty nivelen laittamaan laatikon hännän alle tai päälle

    Normaali tractionbar estää akselin kiertymistä, mutta ei sivuttaista liikettä V mallinen estää myös akselin sivuttain liikkumista, etenkin jos ei ole panhardtankoa, mutta sehän sulla on

    Tosin kannattaa katella mitä se panhard tanko tekee kun perä nousee ja laskee, nimittäin jos se on pielessä tekee taka-akseli kiinnostavia liikkeitä jopa kääntyy autoon nähden

    Ite kokeilisin panhard pois ja v-mallinen traction bar tilalle
     
  11. Esaa

    Esaa Gearhead

    Ton lehtijousi ja panhard toimivuus on aika kyseen alainen!
    estää vapaan jouston ja aiheuttaa lehdille sivuttais liikettä,
    ootko kokeillu ilman iskareita liikerataa tarkastaa?
    watt link toimisi paremmin korjatkaa jos olen väärässä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Tohon saa kyllä ostettua ton watt tuen halvalla, mutta se on rallimalleihin tarkoitettu..

    https://www.motorsport-tools.com/me...33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/images_watts.JPG
     
  13. Larry

    Larry Double Gearhead

    Escortteihin on laiteltu kuvan kaltaisia tukivarsipaketteja. Taisi olla vakiona tehtaalta lähtiessä RS- ja Mexico-malleissa.

    [​IMG]

    Toiset korvakkeet hitsataan koriin ja toiset akseliputkiin. Nämä ei vie takapenkiltä tilaa kuten nelilinkki.
     
  14. fishbone

    fishbone Gearhead

    millaset jurinat tolla paketilla tulee kajuuttaan?
     
  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tämän kanssa sai tapella -90 luvulla. Ei mennyt jakeluun vaikka sano "hyppää, niin jos kroppa/kori menee ylös, niin mihin suuntaan jalat/renkaat menee". Helppo jokasen itse kokeilla :)
     
    Catiska tykkää tästä.
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tuon panhard tangon poisto saattaisi rauhoittaa perää jonkun verran.
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Onko missään hyviä aihioita lehtijousen tueksi? Caltrack/traction bar yms. tyyliin mahdollisimman vähän saa syödä maavaraa ja takapenkki en uhraa....
     
  18. xp

    xp Gearhead

    Noissa P7 isoissa "Taunuksissa" 20 m yms. oli tuollaiset Cal Tracs tyyppiset pitkittäiset varret akselin yläpuolella ja lehtijousien kaverina juuri. Ei oikein löytynyt kuvia netistä, mutta siihen suuntaan alkaisin itse suunnitella.
     

Kerro tästä muillekin!