Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei ollut surullinen, vaan todella asiallinen katsastus. Katsastin tuota Buickia ekaa kertaa (mr-auto ja ed katsastus oli 2015), talvella en ehtinyt tekemään mitään tarkastuksia tms asiaa varten ja niin löytyi ihan oikea ja asiallinen vika; toinen takajarru tehoton... siis täysin tehoton. Ei auttanut vaikka katsastaja ajeli kaksi kierrosta konttorin ympäri ykkösellä ja jarru "pohjassa".... kaikki muut jarrut parani mutta tämä ei. No onneksi on varaosa sylinteri jo valmiina... eikun vaihtohommiin. :)
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    ... se mitään jumissa ollut.... päinvastoin, neste tuli läpi kumeista.....kengät ihan liejussa. Ei auttanut sylkän vaihto, ei tullut pitoja, pitää tilata uudet kengät varuiksi ympäriinsä...:(
     
  3. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Hmmmm nyt ollu surullinen katsastus. Vanha juoppo isäntä sai saabiin leiman.
    Etu tuki varsien kiinnitin kohdat aivan mädät. Puuttuu peltiä painunu kasaan. Ratkeillu. Ei missään nimessä tieliikenne kelpoinen. Mut silti leima tuli. Eikä korjata. Yritin sanoa pomolle et ei päästä ajoon tuommosta mut ei vaikutusta.........
     
  4. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

    MG: llä ihan odotettu katsastuskeikka, kässäri ei ota kunnolla, ja etulevyt ilmeisesti kierot, iskarin yläpää(t) narisee vaikka uusittu. Betonille oli ilmestynyt perästä läikkä viime kesän jälkeen.. pitää Kummelin sanonta paikkansa: Autot tykkää että niillä ajetaan.
     
  5. signet

    signet Gearhead

    Mites toi iskaritesti menee nykyään.?Mikäs kokonais vai omapaino on ettei tarvi tulosta huomioida?Oli takaveto hiluxin etuiskari oikea puoli ihan loppu,tilattiin uudet,vaihdettiin,ihmettelin et ompas noi vanhat siistin näköiset ja kaivoin huoltohistoriasta että miloin ne on vaihdettu,vuosi sitten ja ajettu reilu kymppitonni,sassin iskarit.Ei kai ne niin paskoja ole?
     
  6. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Yhdessä Toyotassa meni kans vajaassa vuodessa Motonetin tarvikeiskari pilalle. Siihen löytyi kyllä ihan järkevä syy, kun edellinen asentaja oli jättänyt suojakumit pois ja iskarin männänvarsi oli kulunut pilalle.
     
  7. signet

    signet Gearhead

    Noi oli ihan siistit ja irtonaisena painellessa/vetäessä ihan samanlaisilta tuntuivat vaikka toisen piti olla ihan paska.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Mites rengaspaineet? Mulla Comanchessa on reunavahvistukset renkaissa ja ei huomaa jos on rengas tyhjä. Katsastuksessa vuoden vanha takaiskari heikko, tarkistin rengaspaineet ja toisessa renkaassa yli 2 bar, toisessa (se huonon iskarin puoli) alle 1 bar. Paineet tasoihin ja iskaritestissä arvot tasan....
     
    dart -66, Rotten ja Mikkis tykkäävät tästä.
  9. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Menin kans joskus katsastukseen lähes tyhjällä takarenkaalla ja iskaritestin lisäksi myös jarrudyno antoi suoraan hylkyyn oikeuttavat lukemat. Onneks oli sen verran ymmärrystä omaava katsastusmies, että sain hakea kadun toiselta puolelta huoltoasemalta renkaaseen ilmaa ja sen jälkeen lukemat olikin lähes tasan. Väittivät kyllä konttorilla, että tyhjän renkaan ei pitäisi jarrudynoon vaikuttaa :). Ei huomannut 40 profiilisesta renkaastakaan nopeasti katsoen että se on lähes tyhjä.
     
  10. signet

    signet Gearhead

    Mut alhainen rengaspaine pitää huomata konttorilla,185-14 renkaat,niistä kyl näkee jos on vajaa.
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei muuten näy, jos on reunavahvistetut renkaat, kuten mulla. Ei huomaa ollenkaan vaikka olis renkaassa 0.5barin paine, alhaisempi ehkä jo näkyy, en oo kokeillu... Mutta iskaritesti paljasti...
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Löysin muuten keltasen autohuolto jamantin jääskrapan varastosta autotarvikkeiden joukosta. Miltä vuodelta lie? Pitää ottaa kuvaa kun meen taas.
     
    JAMANT tykkää tästä.
  13. hodis

    hodis 3rd gear

    Käytin kerran pakua katsastuksessa ja oli alle vuoden vanhat Monroen etuiskarit, toisen puolen testi näytti huonolta. En vaihtanut ja sen jälkeen ei ollut valittamista, ilmeisesti rengaspaineet oli pielessä. "Kun on alla Kybit niin kyydissä hypit"
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. signet

    signet Gearhead

    Rengaspaineestakin voi laittaa korjauskehoituksen,jos katsastelija epäilee alhaista rengaspainetta,niin voihan se mitata,ja kirjoittaa huomautuksen.
    Ko.konttorilla on vikalistoissa ollut asiasta huomautuksia,kuten myös kaikennäköisistä muista pikkuvioista,taitaa taas loppuvuodesta olla liian pienet hylkyprossat.
    Samassa autossa oli myös toinen etupyörän laakeri merkitty väljäksi.Siinä on kyllä välys,juuri sellainen kuin tommoisssa kaksoiskartiorullalaakerissa kuuluu ollakkin, ja samanlainen välys on myös toisella puolen.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei mitään muistikuvaa mikä vuosi noita teetetettiin... Pariinkin kertaan tehtiin...
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei ne aina ole vikoja. Ne on korjaajalle huomioksi, että tarkista ja anna mielipide. Just oli yks KJ-Cherokee huollossa ja oli katsastuksessa hylätty, aiheesta oli taka-alatukivarret hylkätty (ruostevauriot, toinen melkein poikki), mutta ylätukivarren korinpuoleisista puslista oli kans hylky, kaksi vuotta vanhat merkkiosat, itse olen ne sinne vaihtanut ja en löytänyt niistä nyt mitään vikaa. Katsastusmies tulkitsee varovaisesti väljäksi, kun ei tiedä, miten uusi pusla elää.
     
  17. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Olisiko ollut syy se, että kyseisellä katsastusasemalla on ollut liikaa hyväksyttyjä katsastustapahtumia? Trafi seuraa näitä hylky / hyväksytty katsastuskertoja ja jos lukemat poikkeaa katsastusasemien keskiarvosta, niin katsastusasema joutuu jonkunlaiseen syyniin. Siksi joidenkin katsastusasemien on hylättävä viattomia autoja, mikäli heidän asiakkaiden autot ovat keskimääräisetä paremmassa kunnossa. Ihan totta!
    Itselleni tuli vastaava tilanne tänä kesänä kohdalle, kun katsastin vanhempaa autoa, jolla ei juuri koskaan ajeta ja se on mallia uutta vastaava. Noin 20 kertaa auton ongelmitta vuosikatsastaneena tiedän, että siinä ei ole vikoja, koska "syynään" itse auton pari kertaa vuodessa.

    Katsastusasemalla en koskaan jää kahvioon odottamaan autoni katsastusta, vaan menen aina halliin katsomaan tapahtumaa. Ja hyvä että menin. Katsastuksen lopussa katsastusmies sanoi, että "Näissä etupään nivelissä on väljää..." Tässä kohtaa keskeytin katsastusmiehen puheen ja kysyin. "Kun tässä nosturin vieressä ollaan niin näytäppäs minulle se nivel josta olet tästä autosta väljää löytänyt". Katsastusmies oli vähän hölmistyneen näköinen ja meni sitten tietokoneensa luokse. Ei sanonut mitään ja tulosti uuden rekisteriotteen. Auto hyväksytty. Eli mikä oli tuon väljät nivelet vedätyksen tarkoitus? Olin itse edeltävänä päivänä tutkinut auton keulan nivelet, eikä siellä missään ollut yhtään väljää. Eikä ollut sitten katsastuksessakaan sen jälkeen kun tuosta avauduin. En muuta selitystä keksi kuin se, että konttorin piti saada tilastohylky. "Uhri" kun sattui olemaan riittävän vanha auto, jossa ikänsä puolesta saattaisi olla mitä tahansa vikoja.
     
    rane58, Rotten ja Karpov tykkäävät tästä.
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla taisi yrittää kerran hylätä pari viikkoa vanhoista iskareista. Oli jo edellisellä kerralla huomautettu niistä ja vaihdoin sitten vasta juuri ennen seuraavaa katsastuskertaa.

    Takaveto-hiluxin etuiskarit kyseessä.
    Seuraavana vuonna oli taas kunnossa...

    185R14C ja ~3bar painetta.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla tuli kerran iskarista hylky kun oli paskana. Vaihdoin uudet joista toinen valmiiksi paskana. Inssi kuitenkin pelimiehiä ja päästi läpi kun näki että ihan bränikät. Toki se tuli vaihdettua uuteen kun takuu korvasi.
     
  20. signet

    signet Gearhead

    Iskarit myyneen (ja viime vuonna asentaneen)firman asentaja tutki iskarit ja sanoi ettei ole mitään vikaa.Kun menen uusintanäyttöön otan "vanhat " iskarit mukaan ja kysyn että osaisko se kertoa kumpi niistä on se kolmen prossan iskari.
     
    rane58 ja passerby tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!