Jarrujen ilmaus ilman nippaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Pölyttäjä, 23.11.2017.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Mä kyllä olen hintaansa nähden pitäny vanhojen kunnostusta järkevänä jos ne on kunnostus kelpoiset. Joskus niillä uusilla satuloilla saa pahimillaan niin paljon ylimääräistä jumppaa.
     
    Nikuzai, Jussi289 ja TopyCa tykkäävät tästä.
  2. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Olen samaa mieltä!
    Jos on kyse jenkeistä myös ns tunnetut merkit ostaa Kiinasta ja/tai korjauttaa Mexikaaneilla ja myyvät uutena.
    Niissä VOI lukea Made in USA mutta tehty Kiinassa ja viimeinen pikku koneistus tehty USAssa että saa myydä "kotimaisena".
     
    urho3 tykkää tästä.
  3. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ei yleensä ole minkäänlaista ilmausongelmaa jollei putkia /letkuja ole katkottu jostain puolestavälistä autoa. Jos sylinterin kanssa tehty jotain, senkun lyö kasaan. Yleensä ei tarvitse ilmailla yhtään mitään, antaa nesteen valua ja siinä se. Asiassa ei ole mitään ihmeellistä, jos jarrutuntuma on normaali, ei ole huolta.

    Toinen asia on sitten jos jarrunestesäiliö on mennyt tyhjäksi, niin saa hitsata kaikki 4 nippaa auki.

    Edit. Kaikki uusiksi on tietenkin se paras. Mutta jos sitä mahdollisuutta ei ole niin en näkisi mitään syytä lähteä ehjäämään toimivaa systeemiä. Ne ilmaruuvit on aina kaikissa jumissa, eikä niitä nesteitä kukaan vaihda. Ja tässähän ne vaihtuu seuraavaksi 20- vuodeksi kun antaa valua ja lyö nippuun. Jos jarrutuntuma on ok, ei ole syytä miettiä asiaa sen enempää.
     
    Muokattu: 24.11.2017
  4. rodhot

    rodhot Gearhead

    KajS ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Tietenkin, jos on aikaa ja mahdollisuuksia siellä illalla tallilla, niin sitten voi hifistellä. Mutta jos tilanne on akuutti, ei kun osat nippuun ja valuttaa nestettä jostain ulos, kuten jo sanottu. Ohjeeni toimii lähinnä siinä että aamulla pitää olla tienpäällä.

    Jos aikaa on, ja kiinnostusta jenkailla, on sitten ihan sama kun purkaa koko systeemin ja hitsaa, ehjää ja loppujen lopuksi ostaa uuden.
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tämän alla olevan ohjeen satulan kanssa laitoin 2014 tuonne farmari ketjuun.

    Itse olen toiminut seuraavan kaavan mukaan onnistuneesti.
    -Satula irti letkusta
    -satulaan palikka (joka sallii männän tulla normaalin KOKO liikeradan verran ulos) palojen tilalle
    -Mäntä paineilmalla päin palikkaa
    -Täyttää satulan pienellä suppilolla j-nesteellä, reikä ylös
    -Täyttää pääsäiliön
    -Ruuvaa satulan "vastatuuleen" kiinni letkuun
    -Puristaa männän ruuvipuristimella sisään (taas reikä ylhäällä) ilmat nousee pääsäiliöön
    -Satula paikalleen
    -Ensimmäiset polkaisut täyttää satulan vain j-nesteellä ja ilmat on poissa.
     
    KajS ja jorkat tykkäävät tästä.
  7. jorkat

    jorkat Gearhead

    joitain nippoja oon porannu pois ja koneistanu paikoilleen jotku keksinnöt. ongelmat olleet yleensä silloin etusissa. takalevyjen katkenneet nipat oon yleensa antanu olla ja hoitanu ilmauksen muilla tavoin.
     
  8. palontie

    palontie Double Gearhead

    ne vastakierretapit noissa kokoluokissa kyllä helposti katkee sinne ja sitten sen työstäminen sieltä pois on aika show.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En edes yrittäs. Mutteri hitsaten päähän. Vastakierretapit sopii sellasiin, jossa se pultti on katkennu jostain muusta syystä, ku jumineen irrotusyrityksessä.
     
    palontie tykkää tästä.
  10. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Mutterin hitsaus-metodillla sain jämän irti. Aluksi kokeilin lyödä sopivan torx avaimen nipan reikään ja avata siitä, mutta torx katkesi sinne sisälle.
     
    KajS, Jsp, TopyCa ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!