5th wheelit Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja AMC62, 22.11.2017.

  1. AMC62

    AMC62 3rd gear

    Elikkäs nuo puoliperävaunu tyyppiset jenkki matkailuvaunut. Kokemuksia kilpiin saamisesta kenelläkään? Kaasu ja sähkömuutokset eivät liene suurin ongelma. Itsellä kokemusta winnebagon kanssa autopuolelta, mutta tuo 5th wheel on alkanut kiehtoa. Jos jollain lojuu ylimääräisenä nurkissa,niin voipi myös tarjota. Vaikka yv:nä.
     
  2. locogrin

    locogrin 3rd gear

    Tämä kiinnostaa itseäkin. Omassa Ford F250:ssa olisi johdotukset valmiina 5th wheeleriä tai gooseneck-koukkua varten. Ruotsissa oon nähny liikenteessä näitä isoja vaunuja mutta täällä en...
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Eikös näitä saa nykyään ihan mutkitta kilpiin?
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Onhan noita...E-hyväksytyillä "vetopöydillä" ja jarruilla, jopa ABS:t on tulossa näihin.

    Jenkki vetokytkin/jarrut ei varmaankaan onnistu ellei hae niille hyväksyntää, joka tuskin taas onnistuu mitenkään...ehkä siten että jos vaihtaa vetokytkimen ja kärryn akselit sellaisiin, joissa on E-hyväksyntä.

    http://www.nosturitarvike.fi/peravaunut.php
     
    MadMike tykkää tästä.
  5. AMC62

    AMC62 3rd gear

    Suurin ongelma vanhemmissa lienevät sähköjarrut.. vaikkakin sähköisiä jarruja on vaunujen puolella ollut jo SMV:n tuotteissa.
     
  6. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ajattelin aikoinaan tuoda tollaisen kesämökiksi. Niissähän on kaikki herkut satelliittiantennia myöten. Tulli silloin ilmoitti veroksi 20% jos ei tule tieliikennekäyttöön.
    Liikuttetelu paikasta toiseen olisi tapahtunut kertaluvalla traktorilla tai kuormurilla vetäen.
     
  7. pantera

    pantera Double Gearhead

    Perustaa yhtiön jonka toimialaks merkitsee "tivoli" rekkaa huussit yhtiölle ja hakee kärrylle kolmannen kilven eli saman kuin vetoautossa, erilliskytkentäkatsastua tjs...
    Helppoo kuin heinänteko.
     
    palontie ja TopyCa tykkäävät tästä.
  8. DX

    DX Double Gearhead

    millasta yhtiötä suosittelet esmes palkkaduunarille joka on myös työttömyyskassan jäsen, että saa kärryn kilpiin muttei samalla menetä sosiaaliturvaansa?
     
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ehdotan polkupyörää johon kytkee maitokärryt, kommandiitiyhtiönä
     
    Norri, palontie, sulo100 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. KaleviR

    KaleviR 1st gear

    Trafin sivulta luettua...
    "Muutetaan liitteen 1 taulukon kohdassa 50 mekaanisten kytkentälaitteiden vaa-
    timusten osoittamistapa X (tyyppihyväksyntä) A:han (nimetyn tutkimuslaitoksen
    testiraportti), jolloin myös USA:n ja Kanadan markkinoille tarkoitetut ajoneuvot
    saataisiin hyväksyttyä Suomessa kytkentälaitteiden osalta." (28.8-17 muutos)
    Eli tarkoittaakos tää nyt sitä että sitä e hyväksyntää ei enää tarvita vaan ns yksittäis hyväksyntä?
     
  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

  12. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    aihe kiinnostaa aika rajusti itseänikin.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kannattaa katella miten on korjattu vesivahingot jos on levitettävä kylki


    Toisaalta ehkä kuitenkin jos kontittasi alustan ja rakenteet sitten suomessa korittais sen kärryn, niin tietäisi ettei ole märkinyt

    Samalla ei tartteis miettiä missä kunnossa se on ro-ro;n kansi matkailusta parin myrskyn jälkeen
     
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    Miks niissä olis vesivahinko?
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Heitäppä linkki mistä toi on niin pähkäillään..
    Omassa on gooseneck kamat paikallaan..
     
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

     
  17. DslCat

    DslCat Gearhead

    Täällä kanssa olis kovasti käyttöä 5th w.. lavetille, niin sais vetää tuota minikaivuria ilman luimisteluja ja kikkailua (kauhat irtona lavalle). Tässä F250:ssä nuo Tow/haul-modet+sähkö- ja jarruliitännät valmiina..
    Ilmeisesti vaatii kuitenki yksittäishyväksyntään jonkun akreditoidun laitoksen (esim TÜV Nord) paperin standarivastaavuuksista?
    Oli juuri keskustelua, että vaikka F150:lläkin vetäisi BE-kortillakin.. kuten;
    https://www.moottori.fi/liikenne/ju...nun-ajokorttikysymysta-vastaus-ensi-viikolla/
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Olisihan se hienoa jos nuo gooseneck jenkkikärryt, vetopöydät ja jarrut alettaisiin sallimaan täälläkin, mutta pelkäämpä että nuo TÜV- ja E-hyväksynnät vedetään jollakin tapaa esiin...tuossakin jutussa hollantilaisen valmistajan vehkeitä.

    Jarrut on se mikä muodostuu helposti ongelmaksi, vaikka vetokytkimet ja muu vielä sallittaisiin.

    Silti noilla vedellään jenkeissä joka päivä moninkertaisilla painoilla...olisikin kiva kuulla sellaisilta, jotka asuvat siellä ja vetävät moisia, tai ovat joskus vetäneet, miten ne sähköjarrut oikeasti toimivat niissä, hyvät ja huonot puolet jne.

    Ei tuollaiset sähköohjatut nestejarrut ihan leluilta näytä.

    https://www.happytrailersales.com/--axles-and-suspension

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ilmajousituskin mahdollinen

    https://www.happytrailersales.com/--axles-and-suspension

    Tuo omamassa ja koko-omamassa on ihan perusasioita puoliperässä...ei pitäisi olla kyllä mikään "yllätys" , onhan tuo ihan peruskauraa viranomaisille..
    Sehän siinä onkin hyvä kun vetopyörille tulee osa painosta...toisin kun joku täällä sallittu kevytperäinen Mesen Sprinter kevytkuorma-auto, jossa 3-akselinen "täysperä" viritys perässä mekaanisilla työntöjarruilla...silti sellanen on täällä sallittu, NO HUH ! :odeek:


     
    onoff road, Saetkae ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    Varsinainen perävaunu työntöjarruilla ei ole enää sallittu, se asia muuttui muutama vuosi sitten.

    Amerikkalaisten vehkeissä ongelmaksi muodostuvat juurikin jarrut ja kytkentälaitteet. Aikaisemmin molemmista vaadittiin E-sääntöjen mukaista testausta ja/tai hyväksyntää. Viimeisimmässä Trafin määräyksessä kytkentälaitteiden vaatimustasoa kevennettiin niin, että hyväksyntää ei enää vaadita, mutta tutkimuslaitoksen testiraportti kylläkin. Sen voisi EHKÄ tehdä vertailemalla jenkkien testeihin. Tai sitten testaamalla, mutta se ei ole yksittäiskappaleille mahdollista, koska testi on rikkova testi.

    Jarrut ovat silti edelleen ongelma, kun jenkkien vaatimus ei vastaa E-säännön vaatimusta. Jarrujen osalta edellytetään siis sääntömuutosta ennen kuin onnistuu. Mutta ei se sääntömuutos mahdoton asia ole, pitäisi vaan ensin perehtyä jenkkien vaatimuksiin kunnolla ja sitten ehdottaa Trafille jotain menettelyä, millä nuo voitaisiin hyväksyä.

    Hollantilaiset ovat hyväksyttäneet jarrujärjestelmät noille omille rakkineilleen. Ovat vaan niin järkyttävän hintaisia, että hommasta katoaa mielekkyys.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tulee vaan mieleen et kukakohan lobbasi sen, että kärryä ei enää saa ite tehdä ilman hyväksyntää

    Kysyin katsurilta et mites kun ois tehny kärryn ja katsastanut sen tossa 5 vuotta sitten, niin ois saanu vapaasti leimata 5th-wheel;in, mutta ei ois saanu vetää

    Tänä päivänä sitä sais sitten vetää, kun se ois jo tehty täyttämään pykälät



    ------------------------------------------------------------------------------------------------



    Osa kiroaa noi jenkkien jarrut alimpaan hemmettiin ja sit kun kysyy osasitko säätää siitä potikasta sen jarrutus tehon ja ottonopeuden tulee tyhmän ilme mikä hemmetin potikka tai säätely :odeek:

    Se oli yksinkertasimmillaan se säätö liikeelle ja sit säädetään jarrutehoa lisää, että renkaat menee lukkoon ja siitä karva takaisin

    Sit kuorman mukaan voidaan lisätä tehoa prossilla tai kokeilemalla, eli 50kmh vauhtia jarruvalot päälle ja riittävä hidastus potikasta

    Kuulemma ensikertalainen säätää jarrut 30sec ja seuraavalla kerralla valoihin hidastaessa osaa jo säätää
     

Kerro tästä muillekin!