Ruiskua kaasarin tilalle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rotten, 10.11.2017.

  1. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Sehän on varmaan kaikilla tiedossa että vaparimoottorilla, kummallakin polttoaineensyöttötavalla saa saman HUIPPUtehon, tai ainkin erot on minimaalisia. Mutta täytyy myös sitten huomioida että ne kaasarit joita käytetään vertailukohtana eivät ole mitään hinnat alkaen "toimii yhtä huonosti kaikissa otb" kaasareita vaan lähes samassa hintaluokassa näiden ruiskusysteemien kanssa.
    Itse näen ruiskun etuna virimotissa
    -kylmäkäynnistys ilman sadetansseja, motti tulille ja vaihde silmään
    -tyhjäkäyntialue
    -tasaisuus ja yleinen käytettävyys
    -polttoaineenkulutus tulee bonuksena jos tulee, satasessa kolme tonnia kiertävältä koneelta ei vaan kannata hirveitä odottaa.
     
    pastem, Roc, 3964 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. 3964

    3964 3rd gear

    Tuossa ne hyvät asiat on aika hyvin lueteltu,itsellä tulee paljon pätkä ajoa 1-5km ja kaasutin ei vaan tahdo toimia ok tuossa käytössä.

    Jos ajaa pitempiä vetoja ni kaasutin ok.
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Virimotteja on toki monenlaisia ja monella tavoin viritettyjä.
    Oma pikkulohko on selvästi keskimääräistä katupikkulohkoa enemmän viritetty ja kaasarilla. Joko minulla on käynyt melkoinen munkki kaasarin kanssa tai sitten asia on vain niin helppoa että minultakin sujuu.

    Moottorin käynnistyksessä ei tarvitse sadetansseja oli kone kylmä, haalea tai kuuma.
    Kylmänä kaksi polkaisua ja avaimesta kone tulille. Vaihde silmään ja kytkin ylös. Tyhjäkäynti vaatii minuutin ajon, tuossa QuickFuel Q850-AN kaasarissa kun ei ole ryyppyä.
    Haaleana ja lämpimänä ensin startilla kone pyörimään ja sitten pieni avaus kaasua ja kas, kone käy.
    Tyhjäkäynti on ongelmaton ja käy tyhjää ihan itsekseen.

    Koneen reagointi on loistava ja toiminta tasaista välillä 1800-7200 rpm. Alle 1800 rpm ei viitsi ajaa, nykii ja nyhtää. Mutta ruiskugurujen mukaan sama ongelma on ruiskulla. Ehkä jollain autotehtaan resurssilla saisi tuota hierottua pois mutta perussyynä on suht ralli nokka. Mutta nokan alueella käytettävyys on loistava.

    Kulutus saattaisi olla pienempi ruiskulla. Nyt menee maantienopeuksilla sellaiset 18l/100km. Perävälläri on 4.11:1
    Mutta minun ajoillani ei taitaisi ruiskun hinta säästyä.

    Ruiskuun saatan kuitenkin siirtyä mutta se tapahtuu vasta jos ahdan moottorin. Vaparissa en näe hyötyjä vireämmässä virikoneessa niin paljoa että kannattaisi uhrata rahaa ruuttaan ja mahdollisiin sen mukana tuleviin puuhiin.
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ennen vanhaa kun kaikki autot oli vielä kaasarilla niin se vaatikin kaikki mahdolliset tanssit ja taikaloitsut et saatiin kaasari tulille talvella silloin oli kaikki autoinsinöörejä ja osattiin renkaatkin vaihtaa omalla pihalla, nykyään huomaa kun kaikki taidot ovat kadonneet ja jonotetaan renkaanvaihtoonkin kilometrien jonoissa.
     
    Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo. Ennen ei töihinkään ajoissa päässyt moni tai sitten mentiin 2h ennen autoa käynnistämään. Talvella mentiin bussilla.
     
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Meen minäki puol tuntia ennen töihinlähtöä auton lyömään hyrskyttään pihalle, eka aktioni heräämisen jäkeen, on lämmin ku lähtee ajelee.. Sama juttu töist lähties. Ois siin lohkariki ja sisätilanlämppärin pistoke ja lämppäriki löytyy, mut paljon helpompi nuin.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Hyvässä muistissa on tuo aika ja töistä lähtiessä oli jännää kenen kaasari auto sattui lähtemään käyntiin ja kenen ei, sen takia bussit olikin ruiskukoneella et edes niillä pääsi liikkumaan.
    Silloin kun bussitkin oli vielä kaasarilla niin sit mentiin hevosella.
     
    Karpov tykkää tästä.
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei mun kaasari autossa ollu ongelmaa käynnistää 25c pakkasessa vaikka oli yli kuukauden seissyt.
     
  9. 401

    401 2nd gear

    Ennenhän ne kurnutti sammakotkii..
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sarkasmi on vaikea laji toisille.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sulla on ongelmia tbin ja kaasarin kanssa, olet moniongelmainen nuori.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei menty bussilla. Kyllä tästä pihasta on läpi talven lähetty 5.7D:lläkin. Tosin siinähän ei ole kaasaria eikä TBI:tä.
     
  13. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Tätä tarkoitan, ei edes tee mieli lähteä 3km päähän kauppaan kiireellä...

    Niin, tuo quickfuel on about tonnin kaasari uutena?
    Ja tyhjäkäynti vaatii minuutin ajon? Niinhän se monesti vaatii juu ja siitä haluaisin nimenomaan eroon, jos muutaman satasen lisäpanostus poistaa ongelman ja tuo siinä sivussa muitakin etuja, maksan mieluusti.

    On minulla ollut kaasariautoja, ja sitten samoja malleja ruiskulla ja onhan niissä aivan helvetillinen ero juurikin kylmäkäynnistyksessä ja osakaasualueella.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sehän on nykyään muotia että auto avaimesta käyntiin, lapa lattiaan ja 1km päähän kauppaan. Sama toistuu ja toistu.

    Ja motarilta suoraan auto seis huoltamon pihaan turboista viis.


    Sitten ihmetellään kun ei kestä mikään.
     
    Rooroo1 tykkää tästä.
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niin mäkin käyn 2km päässä kaupassa kun ei viitti kävellen raahata ruokia kotia.
     
  16. Seejii

    Seejii Gearhead

    Mielenkiintoinen ketju! On tullut seurattua huolella. Näen molemmissa koneen ruokinta laitteissa hyviä puolia.

    Kun ostin maastoautoni siinä oli Holleyn projetronic ruisku 360sen päällä. Auto ei toiminut hyvin kuin ensimmäiset kymmenen minuuttia.
    Kun ei ollut taitoa eikä ymmärrystä. Tilalle tuli Carterin 600cfm jonka kanssa pääsikin jo nauttimaan ajamisesta. Samalla pääsi hankalantuntuisista sähköjutuista eroon :) Tosin vaihdonkin jälkeen kuumana kesäpäivänä moottori kuoli aina kesken kovan ajon tai pysähtymisen jälkeen.
    Syyksi paljastui viallinen puola jonka jäähdytys ei ilmeisesti toiminut. se oli vuotanut puolet öljystään pihalle.
    Puolan vaihdon jälkeen onkin toiminut ihan hyvin. Olisi Holleyn ruiskullakin voinut toimia jos olisi tajunnut kokeilla toista puolaa.
    Ruiskusta jäi mieleen, että auto oli heti käyttövalmiimpi ajoon kuin kaasuttimella.

    Kylmä ei tuossa kaasari vehkeessä ole mikään ongelma. Tuo on vakiomoottori vääntö nokalla.
    Ilman lohkolämmitystä -36 lähtee käyntiin. -38 on toistaiseksi kylmin käynnistys yritys. Jäi yritykseksi koska Vartan 95 Ah oli jäätynyt.
    Hankalimmaksi keliksi koen nollan tuntumassa olevan kelin.
    Kaasuttimen kurkku saattaa jäätyä eikä silloin ole tyhjäkäyntiä vasta kun kaasarin runkokin on hieman lämmennyt.

    Tulevaisuuden suunnitelmissa siintää Fitechin ruisku.
    Tällä muutoksella haen parempaa käynnissäpysyvyyttä kallistuksissa ja nykyautoihin tottunut emäntänikin voi käydä sillä halutessaan vaikka ostoksilla.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Sinusta kun ei tiedä milloin oot esim gröönlamnissa ryyppäämässä tai oot neuvonu tarkistamaan imusarjan tiivisteen niin ei tiedä puhutko milloin totta.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nojoo, mutta monta kaasaripeliä omistaneena tiiän että pärjää niillä hyvin keli kuin keli.


    Eniten vahapatruuna/sähkö tms vanhemmiten vika-alttiit ryypyt on vieneet luottoa kuin muu kaasarin rakenne.


    Vielä kun autoa tuppaan aina joutokäynnillä lainvastasesti lämmittelemään ennen lähtöä ja vältän lyhyttä ajoa kylmällä autolla, niin ei syöttötavalla ole väliä.
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuinka se kaasari on muuten toiminut siinä TBI-ruutan tilalla, kerro nyt tuliko siitä kuinka paljon parempi ja miten se toimii nykyään...alkaahan siitä kohta vuosi olemaan ?

    Käyttökokemuksia olisi hauska kuulla, eikä tuota pelkkää uhoamista...
     
    kovis tykkää tästä.
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jepp, minustakin se oli ihan hyvä asia, että esmes kylmä moottori ei sallinut suoraan polkemista, vaan rauhotteli kuskia.
     

Kerro tästä muillekin!