Kertokaa fiksulle nelivedosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 10.12.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tjaa rupes nelikon osto kummittelemaan.

    Ei mikään jäykkä vaan torsen-tyylinen tai yleensäkin tasauspyörästöllä.


    No sehän me tiedetään että lumessa sd etenee todnäk patemmin kuin vajaaveto ja jäälläkin on pitoja ainskin kiihdytyksessä parhaiten.


    Mutta mites sohjopatja ja muut vastaavat keliolosuhteet?


    Kaveri tuumas että ihan sama mistä vetää, kun lähtee niin lähtee.

    Itse tuumasin että tuohon tilanteesen ei nelivedolla niin äkkiä joutuisi jos ajelee rajoitusten eikä lisääntyneen pidon mukaan?


    Harvemmin koko tie on loskassa ilman mitään ajouria. Ja neljä vetävää pyörää on enemmän kuin kaksi.
     
  2. palotila

    palotila Gearhead

    En oo mikään asiantuntija mutta kuullu tälläisen huulen että nelivedosta on hyötyä parina kolmena päivänä vuodessa ja kaikkina muina päivinä se vastustaa. Jos puhe on käyttiksestä?
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ite ainakin ihan tykkään tosta volvonkin haldex nelikosta. Volvolla kohtuu fiksun tuntunen esmes vag haldexiin verrattuna.

    Ja kyllä se vakautta antaa sohjossa ym. Paskassa ajettaessa.
     
  4. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    Neliveto ja haldex voiko ees puhua samanapäivänä :odeek:
     
  5. cellu

    cellu Gearhead

    kyllä vag:n haldexi toimii hienosti, on nelivedon tuntu läsnä, on kokemusta torsenista ja haldexista, kumpiki hyviä arki käyttöön
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kyllä se vaan tahtoo nykypäivänä olla haldexilla suurimmaksi osaksi. Ja jos oot joskus nelikko volvolla luisutellu niin huomaat kyllä että toimii ihan loogisesti kunnossa ollessaan ;)
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Riippuu varmaan vähän mihin käyttöön on tulossa, niin mikä se tapakin on.
    Kyllä se normaaleissa oloissa vakautta tuo ajoon vaikka on avoimet tasauspyörästöt. Esim. takaveto-previa, tarjoa herkästi perää sivulle ja näkyy herkästi löytävän koivut tien varresta... awd taas menee kuin juna. Lähtee 5cm loskassa kesärenkailla liikkeelle. Mutta eihän se pitoa lisää, jarruttaessa pito on sama, vetää se kuinka monella pyörällä tahansa ja sivuttaispitokin on sama.
    Ja sitten, jos joudutaan nelipyöräluisuun, niin saa olla melko rattisankari ja tuuria matkassa, että pysyy homma hanskassa. Takavuosina yksi kuskina pätevä sukulaismies, joku on voinut nimen Juha Kankkunen kuullakin, lipesi siviili-celicalla penkan puolelle. Ei auttanut rattimiehen taidot tavanrenkailla luiston oikaisussa.

    Jeeppi on takavedolla ihan onneton mutta kyllä se jatkuvalla (tasauspyörästöt auki) menee aika pahaan paikkaan.

    Näistä nykyvehkeistä ei ole hirveästi vertailukokemusta mutta opelin mokka x:n uskalsi ajaa märälle pellolle ja qashqain samaten. Nissani kyllä piti kovan paukkeen, kun etupyörien luistaessa nappasi takaveto päälle.
     
    KajS tykkää tästä.
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Teiden huono kunto vituttaa, ei sillä etteikö etuvedolla tms pääsis mutta kun tykkään tehdä muutakin kuin pusertaa rattia.


    Lähinnä noi huonon maantiekelin ominaisuudet kiinnostaa, niistä kun kaikkea eri tietoa netissä.


    Pihatie ei ole ongelma että sinäänsä se lumessa kahluu ei ykkösprioriteetti.


    Pari jenkkinelikkoa ollut jäykällä mutta niistä ei ole tähän asiaan juuri apuja ollut, joten nyt tulis ihan hköauto.


    Fysiikan lait toki erikseen ja jarrutusmatkan yhteneväisyys muihin vetotapoihin nähden.


    Hinta ei sinäänsä ole este ja tiedän kulutuslisänkin olevan tosi pieni, joten lähinnä valikoimaa tässä parannetaan jos neliveto sulkeutuu pois.



    Kiire ei ole sohjossa kovempaa päästä ajamaan tai kiihdyttelemään, joten jos se on ainoa nelikon ansio niin heikolta näyttää.
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    harvemmin,näillä keleillä joka kerta eka lumista lähtien ku tankille menee,en tiiä muista mutta kun muut junnaa ja taiteilee lyön hanaa ja ohi,jos joku väittää ettei ole nelikosta mitään hyötyä ei todennäköisesti ole ajanut sellaisella,helppoa on vaan ajella puoli vuotta vaikka ei oo ku zj jeeppi.opel mokka tai kaskas,voi v-u,mikä nelipyörä luisu,ei ainakaan jos ajat rajoitusten mukaan,ei saa oiottua ,just,ihan esson juttuja,varmasta lähteestä,ja ei kankkunenkaan pysy tiellä,avoimella tasauspyörästöllä varmaan lyhyt ikäiset laakeritkin kun ei öljyt kestä sisällä.
     
    rane58 tykkää tästä.
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei voi osallistua. Kun se on kepistä tarjolla, ja pitää olla, kun sitä tarvii. Automaatit menee siihen samaan paskakastiin muiden albbien, absien ja luistonestojen kans.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Veikkaan että huonoissa pidoissa mikä tahansa neliveto on parempi etenemään, ja tekemään sen turvallisesti ja vakaasti, kuin mikä tahansa kaksiveto.
     
    Muokattu: 11.12.2017
    Ranee, KajS, kuutio ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Omassa Jeepissä oon kyllä tykästyny tohon jäykkään nelikkoon, siis ilman mitään keskitasauspyörästöjä. Mitä paskempi keli niin sitä parempi ja mukavampi tuolla on ajella. Vaikkei mulla ole lukkoja kummassakaan akselissa, edelleenkään, niin tuntuu tuo menevän melko pitkälle mettään ja pahoistakin paikoista kun vaan ajelee ajatuksen kanssa ja vähä opettelee sen käyttäytymistä.
    Nyt kun on paremmat talvigummit alla, verrattuna niihin miltei nastattomiin edellisiin, niin pääsee tuolla jopa takavedolla nykyään aika hyvin liikkumaan..
     
    KajS ja rane58 tykkäävät tästä.
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Aikalailla sohjopatjan päällä pitää samat fysiikan lait kuin 2-vedolla, jos liikaa vauhtia puskee taatusti.... Ainoo ero tulee liikkeellelähtökyvyssä jossa 4-veto tietty ylivoimainen.

    Muutamat talvet erilaisilla 4-vedoilla ajellut ja se suurin hyöty on liikkeellelähtö ja kiihdytys toki ajoakin vakauttaa mikäli vetää normitilanteessakin kummallakin päällä edes vähän tai Torsen joka mahtava... Äkkiä vaan kokematon nostelee nopeuksia kun huonokeli ei niin tunnu ja sitten mennäänkin jo metsään.

    Ja jos lapsettaa niin onhan se mahtavaa mennä näyttävää 4-pyöräluisua 3-4 rengasta sutien:cool: tietty vain"suljetulla" alueella;)
     
    KajS ja rane58 tykkäävät tästä.
  15. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Noissa Volvo .... vag..... Honda..Nissan.... 4 vedoissa täytyy ottaa huomioon ettei se ole oikia 4 veto. Särkyy helposti paikat ja tulee kalliiksi......
     
    rane58 tykkää tästä.
  16. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Aatulla oli tästäkin mielipide:
     
    roadmaster95 tykkää tästä.
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Itellä käy aikalailla päinvastoin että nelikolla tulee ajettua varovammin kuin vajaavetoisella justiinsa koska tietää että se liukkaus ei niin välity persaukseen. No kyllä se välittyy kunhan auton oppii tuntemaan, mutta toki autoissa on aika suuria eroja siihen kuinka kaukana se kavala maailma on.

    Jos ajettavuus "suoralla" tiellä haastavissa olosuhteissa olisi ainoa valintaperuste niin hyvin luultavasti ajaisin 2-vetoisella itsekin. Tuohan se siihenkin vakautta - miten paljon, niin en osaa tarkalleen sanoa koska ei ole ollut samanlaista autoa vajaa- ja nelivetoisena käytössä. Ei edes suurinpiirtein samanlaista.

    Itsellä on liikkeellelähtö ja muuten etenemiskyky tärkein peruste. Työmatkalla oli viimeksi kun laskin niin viidettoista liikennevalot ja niitä on sen jälkeen tullut vähän lisää. Tontilla on korkeuseroa 12 m 60 m:n matkalla ja rinne alkaa jo tontin alapuoleiselta tieltä. Ilman nelikkoa on talvella 1,5 km alapihalta yläpihalle, kun tarttee vähän kiertää, samoin matka kylille tai töihin pitenee sen 1,5 km. Tontilla loppuu etenemiskyky kärryn kanssa jo kesällä jos puuttu vetäviä pyöriä.

    Mulla kyllä ollut kaikki mielestäni ihan "oikeita" nelikkoja vaikka VAGit tuossa taas kerran lytättiinkin. Eli A8, A6 ja Passat kaikki pitkittäismoottorilla ja torsenilla. Sekä Typhoon ja Mersu nytten, siitä Mersun nelivedosta en mitään tiedä mutta tuntuu aikalailla samalle kuin nuo muutkin.

    Niin ja mitään, yhtään mitään ei ole nelikoiden voimansiirrosta rikkoutunut. *kopkop* Ei edes siitä A6:sta vaikka siinä ei varmaan mitään muuta ehjää ollutkaan. On noilla joitakin satojatuhansia tullut ajeltua.
     
    KajS, Powerstroke, J.J. ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. J

    J Gearhead

    Tottumiskysymyksiä.
    Itellä on toistakytävuotta takana monivetokäyttiksiä, lähinnä "epäoikeita" vag torsen ja haldex nelivetoja. Pari ihan mekaanista viskoakin, mutta ne nyt alkaa olla nykypäivänän niin antiikkisia että voidaan skipata.
    Liikkellelähtöjen ylivoimaisuus on tietysti niin itsestäänselvää, ettei siitä oikeastaan tarviis edes hehkuttaa. Mutta vakauttaa myös maantiellä kummasti. Voi hujauttaa huomaamattaan sohjopatjan yli tai motarilla käyttää auraamatonta kisakaistaa aivan kuin kesällä. Ja mikä parasta, ei tarvitse erikseen miettiä asiaa. Vetäviä pyöriä on aina käytössä eikä yllättäviä tilanteita pääse syntymään. Torsen on hyvinkin looginen ja sitä vois luonnehtia huoltovapaaksi, mutta ei mulla kyllä ole moittimista nykyaisia haldexeja kohtaan. Toimii viivveettä ja loogisesti.

    Mitä taas tulee niihin oikeisiin nelivetoihin, niin näistä on vähemän kokemusta. Mielestäni rasittavaa arvailla arkiliikenteessä matkalle osuvia olosuhteita, miettiä aina ajoon lähtiessä monivedon mahdollista tarpeellisuutta ja valmistella asiaa vipuja vääntelemällä tai nappeja painelemalla. Lisäksi jäykkä neliko on tarpeettoman kankea ajeltava normiliikenteessä. Näille on paikkansa siellä mihin lelunelikoilla ei pääse.

    Yleisessä kahvipöytäkeskustelussa nämä kaikki ovat täysin tarpeettomia, ja yleensä kovimpaan ääneen vastustajilla ei ole asiasta minkäänlaista kokemusta. Samaa sontaa, kuin vaikkapa kitka/nasta väittelyt ja perustelut tehon tarpeettomuudesta nospeusrajoituksiin vedoten.
    Mä voin monivetoa suositella, ja tiedän useammankin tapauksen jonka lelunelikot on vieneet mennessään, kun käytännön kokemuksen perusteella ymmärtää että kuinka ankeeta ja tarpeetonta se yksvedolla räpiköinti onkaan. Mutta kukin tallaa tavallaan omien asennevammojensa kanssa.
     
    rane58, KajS, Powerstroke ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ahaa, torsenkin on epäoikea neliveto. Joo ei mulla ole kytkettävästä nelivedosta mitään kokemusta. Enkä sellaista kyllä ihan heti päivittäiseen käyttöautoon haluaisi, ainakaan jos sitä jostain syystä ei voi pitää aina päällä.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ahistaako?
     

Kerro tästä muillekin!