Cadillac 500 cid "optimointi"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Silvarello, 27.12.2017.

  1. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Potilas hyväkuntoinen -75 500 cid std cadillac: 120 cc palotilat, n.8:1 rutut ja parisataa(?) kaakkia
    Avo Eldoradon keulilta ja sinne menossa myös takas.
    Ajatuksena hieman terävöittää tuota. "hieman" siksi että mitää katuauto mestaruutta tuommosella lentotukialuksella tuskin kannattaa yrittääkkään. Taloudellisuuskaan ei ajoautolle olis pahasta. Koneen kunto on niin hyvä että tästä tulisi semmonen "budged build" jolloin alakertaan laitetaan vaan renkaat ja laakerit.

    Oon jotenkin saanut päähäni että puristusta sais olla lisää, kun ajattelen sillä saatavan tehoa ja taloudellisuutta. Tehoa ja ränttätänttää saa sit nokalla. Vääntöö kans. Minulla on osina kaksi tuommosta viissatasta ja yksi 425, josta sikisi ajatus käyttää puristusten nostoon noita 425:n 96cc kansia. Niissähän on samat venttiilit, mutta pienemmät kanavat jota kompensoitaisiin kevyellä porttauksella. Ruttuja tulisi silloin 9-10:1
    Tätähän ei Ameriikan foorumit ja osamyyjät yleensä suosittele, mutta yleensähän nuo koneet viritettynä onkin jonkinlaisen muun auton keulilla.

    Onko kukaan tehnyt tätä? Onko järkee, Vai käytänkö 120cc kansia ja miten? Männätkin on vaan 0,3mm dekistä.
    Nokaksi ajattelin alustavasti Compin 268 laahuria. En oo tosin hommannu vielä mitään joten tää on auki.

    Vakio pakosarjat ja varmaan vakio imarikin, ellei jostain tipahda edelin 2115. Putkistoa muokkaan vähän virtaavammaksi.

    Onko näitä kukaan hipelöinyt? Muuten vaan ajatuksia asian tiimoilta?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    472cidiä kun meinasin viritellä,niin ekaks sanottiin että hanki ne 70luvun alun 60lopun 472 kannet.

    Männätkin kai oli noissa paskat eli niille tarttis tehä jotain jos haluaa potkua. Mulla oli vm 74.



    En muista oliko se tää mosaperhe missä oli harvinaisen paskat valusarjat eli peltisarjalla tuli jo ihmeitä. Imari oli kai ok.



    Nokkia ainakin noihin saa. Lievin virinokka noissa tais olla se 69-72vm vakionokka.


    Paljon pitäs saaha tehoa?
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Paljonko ne 425:n kanavat on pienemmät?
    Paljonko 500:n kansia pystyis järkevästi laskemaan?
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Isot pojat rapakon takana ei tainnu noita 120cc kansia suosittelevan höyläillä.
     
  7. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Tehotavoitetta ei sinänsä ole. Optimoidaan vaan ohimennen. Jos jotain pitäs sanoa, niin 300-400. On ne Jenkit tainnu penkittää jo vakion lähes kolmesataa noista.
    Joo, jotenkin vierastan tuota yleetöntä höyläilyä kansissa. Nuo alkuperäiset männät jää, jos vaan loputkin on ehjiä. En oo vielä kerenny ottamaan kaikkia ulos. Toinen kone oli 030 koossa tarvikemännillä ja ne jäi reikään niin syvälle ettei tosikaan. Muutenkin aika roisin näköiset. Nuo alkuperäiset stanumännät ainakin näyttää ihan kelvoille.
    Imusarja on mallia ylämäki, joten tehty isoäideille? Pakosarjoja ei tuohon etuvetokoppaan niin vaan vaihdetakaan, joten en niitä käy murehtimaan ainakaan vielä.
    Tuo toinen 030/010 kone oli tehty Jenkeissä 20 tuhatta sitten, mutta ilmeisesti ajettu kuivana. Sen verran paska oli.
    En oo löytänyt mitään virtausarvoja noiden kansien välillä. Jotenkin jäi hyvä maku tuosta Chevyn Tbi 350:stä 305 HO kansilla, eli pienet venttiilit ja ei kauheet kanavatkaan, mutta meno on "vauhdikasta" verrattuna vakioon. Vartti parani miltei 1,5 sek.

    Tuo nokka asia mietityttää: Mikä noissa MTS/Cad companyn nokissa on parempaa? Tietysti voi sinne semmosenkin viskata.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vakionokka on aika kesy joten niissä paljonkin parempaa. Jossain meni se raja että piti keinut ja jouset vaihtaa kun nokassa nosto kasvoi. Makso cadiin vähän extraa vs chevy esim.


    Kovia tehoja noista oli suht maltillisella rutulla otettu. Ei se vakionakaan ihan lussu. 8.7s kellotin omalla devillellä 0-100kmh gpsällä. Toki sitten satkun jälkeen ois saanut enempi vetoja olla.


    Suomessa voi olla vähän hataraa tieto näistä ja kukaties jenkeissä liian vanhoillista esim 425 kansien turha moitinta? Tiedä häntä.

    Keinu+ jouspaketin jälkeen kesti kai rajuakin nenää.


    Mulla oli oma topic kunhan sen tuolta cadifoorumilta löydän. Siinä oli infoa.
     
  9. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Muistelen että puol tuumaa tais olla joku raja nostossa. Ei oo tarkotus mennä liiallisuuksiin.
    Vierastan ajatusta kasata vakioksi. Pitää sen nyt ainakin kuulostaa viritetylle ;)
     
    Rotten ja KajS tykkäävät tästä.
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mul on työn alla 472. KB tekee noihin mäntiä, mut ne nyt ei tähän bdjettiin mahtunut mikä mun mielestä oli hölmöä. Motti on '72 tai '73 ja siin on noi pikkukannet ja vastaavasti uima-allas männän päässä. Ruttu jää matalaks mut sillä mennään. Imusarja on Edelbrockin Performer, ja tulee jonkinlaiet peltisarjat, koppa on DeVille. Nokkana Compin 260 asteinen. Kannet on portattu ja isoilla venttiileillä. Mun mielestä vähän turhankin isot tollaseen maamoottoriin, mut elämä on... laite on tarkotus dynottaa kun on valmis.
     
    Silvarello ja kime2 tykkäävät tästä.
  11. palontie

    palontie Double Gearhead

    Toimiiko toi foorumi kun olen rekisteröitynyt niin en pääse sisälle eikä sieltä oteta mitenkään yht,ja vaikka laitan että salasana unohtunut niin ei ota ilmoitusta vastaan.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Meneekö roskapostiin?

    Koitin eilen ettiä itteeni tuolta mutta olikohan toinen foorumi missä olin.
     
  13. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Noita foorumeita tuntuu olevan... Ite rekisteröidyin www.cadillacpower.com :iin eilen.

    Tuntus olevan sen verran hommaa saada noista 425:sta hyvät ettei taida jaksaa. Tarvii lohkoon vesireikiä ja porttausta jonkin verran- ei kuitenkaan niin paljoo kuin jenkkisaiteilla annetaan ymmärtää..?

    Vois olla järkevämpi pistää männät tasoon ja kannet kevyesti kans. Sais varmaan 8,5-9 väliin jopa puristukset. Siis aivan ällöttävän matalalle.. Kevyt siistintä kanaville ja matalaa puristusta tukeva nokka.

    Ärsyttävästi panttaavat specsejä cadcompanylla. CTA205H tai 250 kiinnostaisi. Venttilikoneisto kun jää(?) vakioksi, niin silloinhan se ois tuo 205

    MTS:llä tuo kymppi kiinnostas, mutta railakkaasti nostoa... nyrjähtääköhän vippa?

    Onko noista kukaan tilannut? Miten tulee tavara?
     
  14. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mä kokeilin siis tota suomalaista foorumia
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mts vastaa kun kysyt laita sinne postia. Saanut muutenkin eniten kiitosta.
     
  16. palontie

    palontie Double Gearhead

    Pääseekö sinne laittamaan jos ei sisällekkään voi rekkaroitua?
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mts oli siis nokkakesteluun liittyen alottajalle.


    Mihinkä siis palontie et pääse sisään?
     
  18. palontie

    palontie Double Gearhead

  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Liity Jenkkilän foorumeille niin saat kaiken tiedon mitä tarvitset, yhtään suomalaista foorumia väheksymättä.
     
  20. palontie

    palontie Double Gearhead

    en mä jaksa kun on paljon sellaista että en osaa kääntää ja noi käännösohjelmat on niin koomisia.
     

Kerro tästä muillekin!