Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. josu

    josu Gearhead

    Raiskin aikana parhaat lipputuloniput työnnettiin kottikärryllä jonkun kuskin takakonttiin ja pidettiin mölyt mahassa......ei hernettänenuun tää voipi olla totta
     
  2. GS

    GS Gearhead

    Näihin ainakin tuolloin laskettiin jokainen päivä erikseen ja siihen päälle toimarit ja kilpailijat. Eli pelkästään hiekkarinteessä siis tuskin koskaan on ollutkaan samalla kertaa kymmentätuhatta, mutta parhaina vuosina aika lähelle kuitenkin.
     
  3. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Siis eihän tuohon vaadita muuta kuin katsotaan paljonko lippuja myyty per päivä. Syyskokouksissa noita lukuja on katsottu, ja ne Raiskin aikaiset ovat aivan käsittämättömiä, muistan erään syyskokouksen siellä Jätkänsaaren kahvilassa, jossa Raiski esitteli koko kauden tuloksen noin 2 minuutin diaesityksellään, em kisojen katsojamäärät olivat vain ilmoitettu silleen yhdessä kohdassa, ei eritelty kutsuvieraita tai myytyjä lippuja tai mitään.
    Laurell, tämä uusi toimitusjohtaja, näyttää mustaa valkoisella montako lippua on myyty minäkin päivänä, jos en hirveästi väärin muista niin viime vuosina niitä ollut noin 4000-6000 myytyä lippua, korjatkaa jos olen väärässä. Se on vähemmän kuin mitä huippuvuosina, mutta aivan paskapuhetta että joskus olisi kymmenkertainen määrä ollut ihmisiä, pitäisi se hölmömmänkin tajuta kun sitä ruuhkaa katsoo ettei sinne alueelle mahdu kymmentä tuhatta katsojaa.

    En tiedä mikä tarve silloin oli aikanaan puhua paskaa noista määristä, ehkä sillä "luovalla laskemisella" pyrittiin luomaan kuvaa jostain isosta hommasta, että nuo em-kisat olisivat Suomen toisiksi suurin moottoriurheilutapahtuma, tai jotain. Se vaan kostautui saman tien, kun kaikki, mukaan luettuna järjestyksenvalvojat ja lupasysteemit piti mitoittaa älyttömiksi. Siksi niitä järkkäreitä tuntui parveilevan joka paikassa silloin.

    Ja niin, käytetään tuota luovaa laskutapaa todella monessa muussakin paikassa, aina Trumpin virkaanastujaisista suomalaiseen alkoholipolitiikkaan :lol:
     
    Cumminski ja pinola tykkäävät tästä.
  4. homer

    homer Double Gearhead

    Eikös ennen tv-mainoksissa mainostettu lajia Suomen suosituimmaksi moottoriurheiluksi? Tätä joskus jollakin palstalla epäilin mutta muistaakseni justiin Vesa Raiski jollakin tavalla asian perusteli paikkansa pitäväksi. No, kyllä kuhdyttely taitaa aika kaukana esim. rallin suosiosta olla. Ja suosituimmissa jokkiskisoissakin kansaa käy tuhatmäärin.
     
    Impalas tykkää tästä.
  5. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

    valtope, nalle71, supo ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Lämmittää kyllä mieltä muistella noita katsomoja, hieno kuva. Ja sehän on ihan fakta että ei tuollaista määrää enää tänäpäivänä nähdä, eikä juttu koske pelkästään Suomea. Ainut paikka euroopassa mikä vetää väkeä yhtä hyvin kuin aina taitaa olla Santa Pod, Norjassa ei riitä edes kuluja kattamaan sitä yleisöä. Ja niin taitaa saman ongelman kanssa kamppailla näin internetin aikana todella, todella moni muukin laji, jääkiekko, jalkapallo, yms..
    Sen viisastenkiven kun hommaan joku löytää, jolla saa sen rahvaan kansan innostumaan hommasta samalla tavalla uudestaan, niin kiittää kyllä koko kiihdytyskansa.

    Ps, en silti kuitenkaan usko että kuvassa olisi viisi- tahi kymmenenkertainen määrä ihmisiä siihen, mitä viime vuosina rinteellä nähty. Tai no, ehkäpä tämän kesän siivoustaukoja lukuunottamatta :odrazz:
    Voin kyllä väärässäkin olla, löytyyköhän noita Raiskin aikaisia tuloksia fyyralta vielä toimistolta.. Tarvii ehkä soitella sinneppäin tässä joku päivä..

    Mutta joo, jos keskustelun yrittäisi ohjata takaisin Alastaron nykytilanteeseen menneiden muistelusta, niin ei aivan höpöttämiseksi mene.
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    Olisit nyt vaan laskenut oliko siellä 3000 vai 15000 katsojaa kun niin kärkkäästi siihen otit kantaa.
    Jos alastarossa loppuu kiihdyttely niin sen jälkeen pystyt laskemaan katsojamäärät kymmenissä, ei sadoissa eikä tosiaankaan tuhansissa.

    Ihmettelen tuota kiimaa jolla alastarolle pitää näyttää persettä. Jos nyt ei löydy rahaa sadevesijärjestelmiin niin miten sitä löytyy Motoparkin tekohengittämiseen, lipputuloja sieltä ei taatusti kerätä. Muutama hullu ET luokka ei katsojia kiinnosta.
    Ainut toivo on sitten että pääkaupungin lähelle tulee EM mitat täyttävä rata mutta mistä siihen löytyy miljoonat jos ei nyt löydy about 100k€ nykyisen radan parannuksiin.

    Toivottavasti FHRA, Resykli, Ely etc. hakevat tähän yhdessä ratkaisua jolla homma saadaan pyörimään. Ja toivotaan ettei kukaan arjensankari rupea pullistelemaan Tupalalle&co ennen ku kaikki neuvottelut on käyty ja kivet käännetty.
     
    JuhaKuu, Cumminski, litres ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    En nyt muista vuotta mutta yks EM kisa meinattiin radan päästä lähtee syömään ja kulkee ylävarikon kautta mut se olikun aivan jumissa kuin jossain farmi näyttelyssä parhaana päivänä ja sit mentiin ympyrä radan kautta niin jätkät huusi lavalta kato Pate vittu että on paljon porukkaa junnuja katsomassa.... Katsomo oli täynnä. Alastaron EM kisa on suurin yleisö tapahtuma loimaan seudulla joka vuosi ja uskon että jos Varsinais-Suomen päättäjien sanaa yhtään kuunnellaan Alastaron EM kisa on sitä myös tulevina vuosina. HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2018
     
    supo, JuhaKuu, jknR ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Hyvää uutta vuotta
    Nyt kun kaikkia on haukuttu ja kaikki ovat olleet mulkkuja
    ja valehtelijoita niin mitäs jos nyt vedetään p....et olalle
    Ja kun uusi vuosi alkaa lähdetään purkamaan tätä tilannetta.
    Kaikki osapuolet Fhra/Drf/Tupala katsotaan onko meillä kaikilla sama päämäärä tai ei/vaihtoehdot/hintalappu
    Nixxon
     
    JuhaKuu, jknR, tukkijulli ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Mielestäni annoin jo perusteluja väitteelleni, kerroin Raiskin luovasta laskentatavasta ja nykymääristä?
    Miten tämä vääntö nyt edes liittyy asiaan, kunhan vain johntravolta halusi taas vittuilla fyyralle vaikka faktat on pielessä? Vittuillaan edes faktoilla sitten, kiitos.

    Mutta samaa mieltä olen tuon viimeisen kappaleesi kanssa, toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Keskusteluyhteys on kyllä saavutettu osapuolten välillä, sen mukaan mitä olen netistä lukenut. Luultavasti johtokunta tammikuussa tiedottaa asiasta enemmän, niinkuin lupailivat. Eiköhän nyt lähdetä uudenvuoden viettoon, kukakin tahoilleen.
     
    peltsi tykkää tästä.
  11. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ahneella on paskanen loppu, sanovat..

    Noh, tilanne on tämä, syitä on varmasti monia. Yks mikä tuli itellä mieleen, 2007-08 lama löi arvaten aika monen tavis-harrastuksen nilkkoihin, lajista riippumatta. Massat alkoi ehtymään kun rahat riitti enää elämiseen, moni asia jäi ja tuntuu että kymmenen vuodenkin jälkeen tilanne on edelleen sama. Tai se ilmapiiri on jotenkin erikoinen mitä joskus ennen lamaa, sillon kaikilla tuntu olevan isoja suunnitelmia ja ajatuksia, nyt lähinnä haikaillaan ja huokaillaan.

    Mun mielestä tilannetta ei yhtään helpota tää nykyinen autoilumaailmakaan, on ne mielipiteet niin muuttuneet (tai propagandana muutettu)
     
    Muokattu: 31.12.2017
    rb ja stana tykkäävät tästä.
  12. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Niin mun nähdäkseni tästä tilanteesta on vaikea löytää muita syyllisiä kuin viranomaiset, jos sallitaan ainoastaan 10 päivää toimintaa vuodessa ja silti vaaditaan mittavia investointeja niin onhan se mahdoton yhtälö. Samanlaista viranomaistoiminta yrityksiä kohtaan on muuallakin, ei välitetä pätkääkään mitä kustannuksia aiheutetaan yrittäjille, viimeinen sammuttaa valot.
     
    qwerty123 tykkää tästä.
  13. GS

    GS Gearhead

    Nythän on oikeasti niin, että niin kauan kun pääkaupunkiseudulla punavihreät päättää, yhtäkään kansainvälisen tason moottoriurheilun suorituspaikkaa ei sinne tule. Piste.

    Siis ei silloinkaan vaikka homma ei olisi muutoin rahasta kiinni (sitä se ehkä ei olisi kiinni nytkään).
    Se politikointi ja valitusrumba liito-oravineen minkä kiinteä kansainvälisen tason rata pääkaupunkiseudulle vaatisi, kestää helposti 10-20-vuotta ja siihen ei yksikään omia rahojaan hankkeeseen kiinni laittava taho lähde.
    Rahaa kuitenkin palaa erilaisiin selvityksiin, mittauksiin, lupiin,jne.muutama milli, ennen kuin minkäänlaisia konkreettisia esityksiä todellisesta rata-alueesta ja rakentamisesta päästäisiin edes esittämään.
    Tiheästi asutun pääkaupunkiseudun melumittauksia yksinään olisi lähes mahdotonta saada niin että tämän tason vaadittuja ajopäiviä saataisiin mitenkään rakennettua toiminnan kannalta järkeviksi. Eli kukaan ei rakenna EM-tason miljoonia maksavaa rataa jolla saa ajaa 5-10-päivää vuodessa ja erilaisiin radan melunsuojauksiin on laitettava jo monta miljoonaa.
    Nykyään valittaminen tämän tyyppisistä hankkeista on tehty niin helpoksi ja halvaksi, että periaatteessa parikin asuntokuntaa parin kilsan säteellä radasta voi saada hommat täysin pysähdyksiin kymmeneksi vuodeksi.

    Korkean tason moottorirata vaatii lisäksi ympärilleen niin paljon ”ei mitään”, että yksikään pääkaupunkiseudun kunta, eikä kunnan päättäjä väristä riippumatta ”lahjoita” tulevaa tonttimaata riittävää määrää radan ympäriltä ”hukkakäyttöön”, eli että tehdään päätös ”asumattomasta aarniometsästä 30-50-vuodeksi eteenpäin, pääkaupunkiseudulla?.
    Eli nykypäivänä korkean tason kiinteän moottoriradan rakentaminen vaatii ensisijaisesti poliittista tahtoa ja yhteneväisyyttä asian puolesta ja sitähän ikävä kyllä pääkaupunkiseudulta ei näillä näkymin tämän tyyppiselle hankkeelle tule löytymään, sen lisäksi että ”joutomaankin" hinta on ihan toista kuin ”periferiassa".

    Sama ongelma on toki kaikkialla muuallakin Suomessa ja kokonaan uusien moottorirata-alueiden rakentaminen taitaa olla jo ohi tässä maassa. Eli korkeintaan entisiä voidaan saada rahalla ja ajalla laajennettua, mutta helppoa se ei ole sekään.
     
    Muokattu: 31.12.2017
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    Ota nyt vaan ihan rauhallisesti. Tarkennetaan "eteläsuomi" ettet luule et joku koittais mannerheimintielle rataa. 50-100km kehäkolmoselta ja maapohja on jo saman hintaista ko muuallaki ja naapuritki kaukana. Rahaa vaan voi olla vaikee löytää stripin tekoon. Voi olla että kymiring jää seki viel tekemättä rahoituksen takia vaikka luvat saiki.
     
  15. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Sinähän kojootti melkoinen tietäjä olet. Kerro nyt tälläiselle typerykselle miten tässä Alastaro hommasssa oikeesti näin kävi ja miten korjaat asian. Raiskiahan on tietysti hyvä syyttää.

    Ilmeisesti havaintokykysi on varsin rajallinen. Et pysty hahmottamaan väkimärää valokuvasta etkä osaa fhra:n omilta sivuilta lukea 2010 katsojien määrästä.

    Ja miten liittyy Alastaron tämän hetkiseen tilaan. No siten ettei tälläista tilannetta olisi tullut koskaan eteenkään jos katsojamäärät olisi pysyneet vuoden 2010 tasalla. Ja miksei pysynyt? No siks ei kun kisat ihan itse tunaroitiin ja yksi maksava taho eli katsoja poistui kuvioista. Ja sinä väität ettei ole fhra:n vika. Vai kuka siellä tunaroi?
     
    Muokattu: 31.12.2017
    three hundred tykkää tästä.
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    "Niin kauan kuin pääkaupunkiseudulla punavihreät päättävät..."
    On ne päkaupunkiseutulaiset vaan vitun kovaa jengiä. Ne on vallanneet FHRA:n ja päättää siellä. Ne on tietysti vallassa omissa kuntavaltuustoissaan ja päättää siellä koko Suomen asioista. Niitä on sellanen 15% kansasta jotka kyykyttää muita. Eduskunta, jossa väestä 95% on lähtösin muualta kuin pääkaupunkiseudulta, ja joista se 85% myös on sen muun Suomen valitsemia, helisee pääakupunkiseutulaisten jyrätessä, pääministeriä ja valtiovarainministeriä myöten. Täytyy sanoo et on kyllä kova jengiä noi pääkaunkiseutulaiset, hattu pois päästä. Oisko jo aika ajatella ja lopettaa noi mantrat?

    Mitä noihin katsojalukuihin tulee, niin edellisen johdon aikaiset katsojaluvut sekä American Car Showsta että EM kisoista olivat lehtien omaa päättelyä, niitä ei oltu annettu FHRA:lta vaan oli jonkun toimittajan näkemys. Niitä ei katsottu tarpeelliseksi oikaista vaan nautittiin nistä "suomen suurimmista" titteleistä. Sitä sitte tiedä mihin muiden tapahtumien julkisuudessa ilmoitetut kävijämäärät perustuvat. Nykyään sentään noi todelliset lipputulot jne käydään kokouksissa läpi. Aiemman johdon aikana tarkkuus oli sitä luokkaa et jos oli kuus kisaa, ni koko kauden kulut, ehkä 10k€:n tai 100k€:n tarkkuudella jaettiin seitsemällä, siit sitte saatiin per kisa numerot, EM-kisan kulut oli tuplat muihin verrattuna. Se touhu oli oikeesti aivan perseestä ja pelkkää kuplaa.
     
    JuhaKuu ja Mikkis tykkäävät tästä.
  17. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Tietoa katsojamäärästä 2010 löytyy vieläkin fhra: n sivulta Drag racing kiihdytysajo-maailman nopein moottoriurheilulaji. Miten lie siellä vielä tänä päivänäkin jos se oli vain huuhaata.

    Varmaan Raiskin kyyberjoukot ovat sen tiedon sinne hakkeroineet. Samoten he ovat kaapanneet Mopoilijan koneen ja fotoshopanneet katsojia koko länsirinteen täyteen.

    Nythän tuo katsojien laskenta ei tuota ongelmia kun katsojia ei juurikaan ole.
     
  18. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kuten sanottu, niitä ei ilmeisesti ole katsottu tarpeelliseksi oikaista, eikä niistä kaiketi enää ole mitään mustaa valkoisellakaan. Yhtälö on varsin helppo, tilinpäätökset ovat olemassa ja jos lasket paljonko on lippu maksanut ja kerrot sekä american car shown että em kisojen käviämäärät vaikka halvimman lipun hinnalla, ni pitäis olla tulot selvillä. Sit vertaa niitä tilinpäätöksen ilmotukseen ni saattaa havaita jotain mikä ei täsmää. Joko kävijöitä ei ole ollut niin paljon tai sitten ei raha ole päätynyt FHRA:n kassan kautta.

    Ihan aikuisten oikeesti, sen aikainen meno oli suurpiirteistä roiskintaa, hyvä veli hommaa, sponssisopimuksia jotka maksoivat FHRA:lle jne. Siitä on saanut kyllä varsin terävän kuvan jos on osallistunut yhdistyksen toimintaan, samoin siitä muutoksesta parempaan.
     
    Yarza ja kojootti tykkäävät tästä.
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Ilmatieteen laitos.

    Vaikka ne kuinka lupaa että ilmasto lämpenee, niin paskan marjat!!!

    Sadetta on vaan pukannu nitro viikonlopulle.... :lol:
     
    Cumminski ja Hegemon tykkäävät tästä.
  20. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Ok. Se siitä.

    Minä kuitenkin uskon että jos 2019 ei kiihdytellä Alastarolla, niin ei sitten missään.
     

Kerro tästä muillekin!