Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. pinola

    pinola Gearhead

    Minä uskon että tämä kääntyy lopulta lajin voitoksi, mediahuomio on ollut sitäluokkaa ettei ole ollut vuosiin jos koskaan. Nyt odotellaan mitä päättäjät päättää ja sen jälkeen yhdessä rintamassa FHRA, DRF ja kaikki harrastajat tekemään töitä sen yhteisen asian eteen.
     
    JuhaKuu, 930BiT, Pate-68 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. josu

    josu Gearhead

    Alastaro on taputeltu 2019 osalta.usko pois,motopark on loppupelissä ratana hyvä sen tulet vielä huomaamaan.vaikkei proot täyttä matkaa vedäkkään niin sportmannit on tyytyväisiä rataan.
     
    supo tykkää tästä.
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Motopark ei tarvitsisi muuta kun uuden pinnan ja hienostelijoille uudet vessat...tollasenaankin ne on tällä hetekellä oikeastaan paremmat kun Alastarossa.

    Olen aina tykännyt katsojana Motopark:sta enempi kun Alastaron hiekkalaatikosta...jotenkin paljon avarampi ja isompikin...ei tartte nyhjätä vaan siinä lähtöalueen kupeessa, pääsee helposti katsomaan koko matkalta rataa.
    Sinne jopa sopisi nuo kerrotut hurjat katsojamäärätkin paremmin, kuin tuonne Tupalan hiekkalaatikolle...

    Motopark kaukana...NO EI OLE, vain luokkaa 70km pidemmällä Alastaroa isolta kirkolta katsoen ja onhan tässä maassa muuallakin harrastajia...monelle se on paljon lähempänä, myös pohjoisesta tullessa.

    Ps. Tupala saa minun puolesta pitää tunkkinsa, en tuo enää koskaan ropoakaan sinne, ajakoon ympäri-ympäri rataansa pääpyörällä, se homma kun ei kiinnosta :wc:
     
    MudMax ja nalle71 tykkäävät tästä.
  4. GS

    GS Gearhead

    Kuinka monta ajopäivää Motopark nykyään antaa myöden äänien puolesta?
    Kumpi maksaa enemmän, Alastaron hulepäivitys vai Motoparkin 2019-vuoteen päivitys + että voidaan myös ajaa, eli kuitata sijoitetut pääomat ulos?
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kolme kisaahan siellä on testeineen saatu ajaa viime kesänäkin...en tiedä, kaipa se jotain 10 - 12 päivää voi olla, tuskin enempää ellei siihen saada muutosta tai radan käyttöä suunnata enempi Drag Racing:n suuntaan...nykyisellä omistajalla ymmärtääkseni halua kehittää toimintaa, tiedä sitten mihin suuntaan ?
    Toivottavasti kuitenkin edes siellä Drag Racing:lle myönteisesti...
     
  6. supo

    supo Double Gearhead

    Erittäin asiallinen omistaja siellä eli kun on asiat hoidetaan hyvin niin ajot onnistuu ja aito tarkoitus pyörittää rataa kehittäen sitä.Toivotaan että saadaan nauttia hienosta lajista jatkossa suurin joukoin Suomessa!
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  7. GS

    GS Gearhead

    Motopark on kuitenkin juuri melun suhteen veitsen terällä siinä suhteessa, että ainakaan nykyisestä sen lisääminen on tuskin mahdollista. Motoparkin ympäristöluvassa on myös melun maksimiarvot ja ja 24/7 aktiivinen tallentava melumittaus, jolloin Pro-kaluston määrän lisääminen/mahduttaminen nykyisiin raja-arvoihin taitaa olla mahdotonta?
    Ok, Drag Race radan meluntorjunnan mahdollisuudet teknisin keinoin ovat huomattavasti paremmat kuin mutkaradan, koska äänen suunta on vakio.
    Tarkoittaa helposti kuitenkin miljoonainvestointeja, mikäli melutasoihin+määriin haluttaisiin muutosta löysempään suuntaan.
    Nykyinen käyttötaso voi nyt valitusrumban hiljentymisen myötä hyvinkin jatkua vielä pitkään, mutta luulempa että ”veneen keikuttaminen” Motoparkin suhteen voi poikia varsin ikävänkin päätöksen ajotouhuille ja varsin nopeasti.
    Tässä suhteessa mm.asfaltoinnin uusimisen pääomittaminen sillä tausta-ajatuksella että toimintaa voitaisiin lisätä+laajentaa, on ikävä kyllä vähintäänkin kyseenalaista?

    Tuossa Motoparkin meluasiaa joka kyllä kertoo sen mistä siellä on kyse (Pro Hällinmäki valitus ajatuksella):

    https://www.avi.fi/documents/10191/...-6-7.pdf/1243b52c-585f-4ace-b87c-568cb05acf56
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Joo, se Motopark:n vene ehkä vähän keinahtelee aallokossa, sitä se on tehnyt jo kauan, mutta se on hyvä savolainen puuvene, sen sijaan Tupalan hiekkajaalasta on hävinnyt pohjatulppa ja Turkulaiset vieneet airotkin...kohta se hörppää vettä :lol:
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei siihen Motoparkin melurajoihin pääsemiseen miljoonia tarvita. Vain vaimentimet, db rajst ja niiden valvominen. Ei nyt valtava panostus jos jokainen pudottaa oman kulkineen melua vaikka 3db verran, ja se merkkaa jo paljon melussa.
     
  10. GS

    GS Gearhead

    Ei siihen savolaiseen puuveneeseenkään kannata laittaa ehdoin tahdoin liikaa lastia, varsinkaan jos sillä veneellä on oikeasti tarkoitus päästä myös selän yli.

    Pelkästään Alastaron mahdollinen lopetus ja sen jälkeinen uutisointi siitä kuinka toiminta siirtyy Motoparkiin, takaa sen että radan toimintaa ja meluarvoja tarkastellaan entistä kriittisemmin. Ihan jo silloinkin vaikka mikään ei muutuisikaan ja pekäästään näiden laineiden lyödessä kannattaa sen puuveneen laidoista pidellä kiinni.
    Se kaiken lisäksi vain on niin, että jos yksi kaatuu, valittajat yleisestikkin saavat uutta puhtia omiin valitusprojekteihinsa...."jospa mekin, onnistui se tuollakin”.

    Henkilökohtaisesti tässä aamupäivän joutekseni lueskeltuani noita Motoparkin lupia ja valituksia, olen sitä mieltä että paras tae Motoparkin suoran ja sillä olevan nykyisen laajuisen/kaltaisen toiminnan säilymiselle on että Alastaro säilyy.
    Alastaron kaatuminen muutenkin kulisseissa alottaisi ikävän dominoefektin juuri kiihdytysurheilun ”haitallisuuden” saadessa sitä kautta ihan virallistakin vahvistusta.
    Kaiken lisäksi se tarkoittaisi kaiken uuden rakentamisen vaikeutumista=kallistumista entisestään.

    Motopark ei ihan aikuisten oikeasti ole vaihtoehto Alastarolle, eikä missään tapauksessa EM-tason investointimahdollisuuksien alue. Nykyisen toiminnan ylläpito vielä seuraavankin ympäristöluvan yli on jo hyvä saavutus ja se on se juttu mihin Motoparkissa kannattaa panostaa. Alastaro on ihan oma juttunsa, mutta sillä on kyllä omat vaikutuksensa myös Motoparkiin, eikä välttämättä kaikissa tapauksissa vain positiivisia, vaikka Alastaro kaatuisikin.
     
  11. GS

    GS Gearhead

    Riippuu ihan siitä puhutaanko nyt Street/kadunmiehen kiihdytyspäivistä, vain Pro-luokan laitteista joita ei käytännössä voi vaimentaa?
    Toisaalta, kuinka moni on valmis nykyiseen kalustoonsa rakentamaan äänenvaimentimia, joissa niitä ei jo ole?
    Ongelma taitaa kuitenkin olla juuri näissä lupien maksimirajoissa, ei niinkään keskitasoissa?

    ps.Paras äänenvaimennus kiihdytysradalle ovat 400m radan molemmin puolin olevat 10m korkeat katsomot, täynnä ihmisiä....
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Aktiivinen mittaus on, mutta ei se käsittääkseni tallentava ole? Viranomaisilla pitää vaan olla mahdollisuus päästä mittaustuloksiin kiinni koska hyvänsä.

    Rata itse mainostaa, että "Melupäivinä äänenvoimakkuden ylärajaa ei ole" ja se on tuossa AVI:n päätöksessäkin huomioitu. Ei ole aiheuttanut toimenpiteitä ja lupa voimassa.

    Eikös tuon perusteella pro -vehkeet ole radalle tervetulleita melupäivinä? Se on sitten eri asia että moniko sinne kalustoaan alkaa raahaamaan.
     
  13. VSPfinland

    VSPfinland 2nd gear

    Hyvät katsojaluvut markkinoivat tapahtumaa, yleensä.
    On eri juttu myydä yhteistyökumppaneille tapahtumaa 50 000 kuin 5 000 kävijällä.
     
    supo tykkää tästä.
  14. josu

    josu Gearhead

    2019 ei muuta vaihtoehtoa proolle ole kuin motopark tai ulkomaat,tietty parkissa ei voi ajaa kuin 201m pro kalustolla liian lyhyen jarrutusmatkan takia.
     
  15. supo

    supo Double Gearhead

    Tosiasia on se jos löytyy sellainen kisajärjestäjä joka tekee hyvää yhteistyötä radan omistajan kanssa niin esim.Motoparkissa ajetaan jatkossa kaikilla vermeillä eli esim.jarrutusmatkan pidentäminen vain kolikkorahaa!Eli olemassa rata jos halua löytyy!Ps.oltu maksavana asiakkaana ajamassa,pienissä talkoissa radalla sekä myös katsojana ja haluaisin nähdä että vielä Suomessa mainostettaisiin kunnolla kiihdytystapahtumia sekä pyrittäisiin saamaan jälkilähetyksenä oikeaan tv-lähetyksiin eli saataisiin näkyvyyttä jonka seurauksena tulisi niitä kuuluisia yhteistyösopimuksia jne.
     
  16. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Mistä ihmeestä tuo Motoparkin radan jarrutusmatkan pituus on tullut keskusteluun.Tietääkseni rataa ei ole lyhennetty,Esim.Tommi Haapanen ajoi usein 90-luvulla Top-Fuelilla ja vieläpä täyttä matkaa 402 m,ajat pyöri silloin 5,4-5,6 sek.paikkeilla ja lopparit oli luokkaa reilut 420 km/h.
    Mikä siinä nyt on vikana,tiedän,että radan maalipäässä toisella kaistalla jotain pomppua(ei hyvä) mutta tuo radan pituuden valittaminen ihmetyttää.Jos kuka ei uskalla ajaa,niin ei sitten aja.
     
    cable ja jknR tykkäävät tästä.
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Niin...tiedä missä kunnossa se maalipää on ja mitkä on nykyiset määräykset, mutta onhan tuolla nitrolla ajettu yli 25 vuotta, samoin kaikki Pro ryhmät aikanaan...Top Fuel, Top Alcohol, Pro stock jne.
    Siellä se Paavalikin veti sen kaikkein ensimmäisen ja kovimman vetonsa koskaan 90-luvun alussa Kim Lahaie:n toimiessa Crew Chief:na...sen jälkeenhän se ei sitten oikein kulkenutkaan.
     
    nalle71 tykkää tästä.
  18. pyllyerkki

    pyllyerkki 1st gear

    Oi niitä aikoja,sillo oltiin vielä nuoria ja komeita ja kovia ryyppäämään.
     
    MK1, Buick55 ja rb tykkäävät tästä.
  19. nalle71

    nalle71 Gearhead

    Melupäiviä SAMA kuin alastarolla ja alastaron päivitys vuoteen 2019 maksaa VARMASTI enemmän kuin Motoparkin
     
    Vallu 426 tykkää tästä.
  20. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Niinpä. Enää ei olla edes kovia ryyppäämään. Eli kaik on mänt
     
    Cumminski, MK1 ja Buick55 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!