Liikenneonnettomuudessa harrasteautolla,vakuutusyhtiön toiminta.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja silver8streak, 24.11.2017.

  1. Reksa

    Reksa 1st gear

    Muista Fine viimeisenä korttina jonsei ala asiat selviämään tyydyttävälle tasolle.
     
  2. 2207

    2207 Gearhead

    Mulla on oma auto hinnoiteltu yhdessä valuutusyhtiön kanssa ja kaikki keskustelut on käyty kirjallisena sähköpostitse. Sen lisäksi auto on kuvattu ja kuvat arvioinnin jälkeen tehdyistä parannuksista on liitetty auton tietoihin. Kuvat on käynyt ottamassa vakuutusyhtiön tarkastaja joka kerta erikseen kun olen pyytänyt.

    Ainut asia mistä ollaan eri mieltä edelleen on patinapinta. Mä lasken sen kalliimmaksi kuin tuoreen maalin ja tarkkari taas päinvastoin.

    Auton arvo on määritelty etsimällä vastaavan kuntoiset yksilöt USA:sta -euroopasta kun ei löydy myynnissä olevia- ja lisäämällä hintoihin tuonnista tulevat kulut rahteineen ja alveineen. Autoon tehdyt kunnostukset on huomioitu arvon määrityksessä. Kaikki autoon tekemäni pajatukset ja kunnostukset on myös huomioitu auton arvossa.

    Eli homma on tehty aivan samalla tavalla kuin tavan ooppeliin tehdään.

    Mielenkiinnolla odotan kuinka silver8streakin käy. Tsemppiä!!!
     
  3. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Tuo patina asia on hankala. Vaikka meistä moni pitää sitä arvon nousuna. Mut tosi on et se on alentava tekijä. Eli jos vertaat "siisteihin" samanlaisiin. Arvo on kuitenkin alempi. Ja siitä ei pääse varmaankaan väittämään muuta. Mut aina kannattaa kokeilla. Tarkastaja kun katsoo kaikki autot samalla silmällä. Esim jos on joku huonosti pidetty esim 2010 ooppeli missä naarmuja ja lommoja. Ni vastaa tuo patina samaa asiaa. Ne ei ymmärrä eri käsitettä.
     
  4. 2207

    2207 Gearhead

    Tokihan auton hinta/arvo nousee meidänkin tapauksessa jos se maalataan uudestaan, ainakin valuutusyhtiön silmissä. Vallan ilmaistahan se ei ole pestä yli 60-vuotiasta autoa tuoreella maalilla.
    Sen lisäksi sitten pitäis uusia krimit, kiillotella rosterit, jne... =$£¥€ x100

    Alkuperäinen, tehtaan jäljiltä oleva patinoitunut pinta ON arvokkaampi kuin uudelleen maalattu. Sitä ei ole entisöity vaan se on restauroitu.

    Niin kauan kuin meidän lintta asuu meillä, julkisivuun ei tuoretta maalia tuhlata. Muualle kyllä.
     
    Camino'79, eilhik ja Pertti K tykkäävät tästä.
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Konservoitu, eli sellaisenaan säilötty auto on oikeesti museomielessä arvokkaampi, kuin entisöity. Näin se vaan on. Konservoitu käyttis on mielenkiintoinen juttu?
     
  6. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Monihan niin kutsuttu entisöity on monesti parempi laatuinen pinnoiltaan kuin tehtaalta uutena tultu ja onko se enää mikään museoesine?
    Ylläpidetty ja elämää nähnyt todella arvokkaampi kuin uutta vastaava ja kiiltävä ammattimiehen työnäyte.
     
    rane58 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Mulla on kaikissa mun harrasteautoissa harrasteajoneuvovakuutus. Ja sehän hommattiin niin että laitat vakuutusyhtiölle hakemuksen kuvineen ja tarkkoineen selostuksineen auton arvon kera. He sitten hyväksyvät tai eivät hyväksy hakemusta. Ja summa mitä maksat vakuutuksesta perustuu luonnollisesti vakuutusarvoon.

    No tosipeleissä jos vahinko tapahtuu, niin vakuutusyhtiön korvaus kuitenkin perustuu vakuutusyhtiön tarkastajan määrittämään arvoon, näin lukee papereissa.

    Tämä on varsin mielenkiintoinen seikka ja siitä soittelin vakuutusyhtiöön. Melkonen väittely siinä käytiin, kysyin että mikä järki mulla on maksaa tuosta minun ilmoittamasta auton arvosta vakuutuksessa jos vakuutusyhtiö kuitenkin lopulta määrittää sen arvon tarvittaessa, kysyin myös että jos toteavat halvemmaksi kuin olen itse määritellyt että palauttavatko ylimääräiset maksut mitä olen vuosien aikana maksanut ylimääräistä vakuutuksissa perustuen minun antamaan vakuutusarvoon, no arvaatte varmasti että EIVÄT palauta.

    Mutta lupasivat että toki autoa arvioitaessa otetaan huomioon asiakkaan antama arvio autosta. Mun arviot on varsin realistiset, voisivat olla paljon kalliimpinakin papereissa.

    Se on varmasti niin että tuo asiakkaan oma arvio on sitten kuitenkin se maksimisumma mitä korvaisivat vaikka auto olisi todellisuudessa tuplasti arvokkaampi. Ja luultavasti ainakin pyrkivät siihen kaikin keinoin että eivät korvaa lähellekään sitä mitä papereissa lukee arvoksi vaikka siitä arvioidusta summasta maksat vakuutusmaksua.

    No mulla on ne vakuutukset kuitenkin koska tuo on ainoa vakuutus mikä saatavissa ja korvaa edes jotakin jos itse sudittelen nuo katolleen (muualla kuin esim varttimaililla millon ne ei korvaa mitään). Ja sitten se mun "sinisilmäinen" puoli haluaa silti uskoa että näistä päästäisiin sopuun tarvittaessa ilman älyttömiä taisteluita.

    Mutta sanonpa vaan että lukekaa ne vakuutusehdot, lähestulkoon aina siellä on pieni präntti mikä oikeuttaa vakuutusyhtiön olemaan korvaamatta siinä ja siinä ja siinä tapauksessa.

    Rehellisesti sanottuna sitä on hölmöläinen kun silti vaan maksaa noita maksuja, se ei ole tae mistään. Mutta sanon myös sen että jos sitte joskus joku menisi pieleen korvaussummissa niin käytän kyllä kaikki keinot saadakseni oikeutta. Kiltteys ei näissä sitten auta yhtään jos ollaan todella kaukana järkevästä sopimuksesta.

    Toivottavasti ei koskaan joudu taistelee näistä kuitenkaan ja autot pysys vahingottomina :odroll:
     
    rane58 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  8. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    :odeek:
    Tuo on hyvinkin tyhjentävästi sanottu.:odeek:
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ihan samoin olen ymmärtänyt asian. Siksi ei ole vapaaehtoisia vakuutuksia eikä ole autojen arvoa määritelty.
     
  10. Charger´69

    Charger´69 Double Gearhead

    Jep itekin miettinyt tuota samaa että onkohan niitä ihan turha pitää. Mutta ajattelin ite sen niinpäin että on se parempi neuvotteluasema kuitenkin kun jotakin on paperillakin etukäteen "sovittuna", tuossa jos ei ole mitään lisävakuutuksia niin luulen että tulee pahiten perseraiskatuksi sitten kun korvaussummista taistellaan.. Voin olla väärässäkin toki.

    Vakuutusyhtiöt kun ei pidä noita vanhoja autoja minään. Esim mun 1969 R/T Chargeria kävi aikoinaan vakuutusyhtiön ukko kattomassa vakuutusten vuoksi ku tuli Suomeen 2010 keväällä, ihmetteli että miten tällanen vanha auto vaikka siisti onkin voisi mitenkään olla yli 10 tuhannen arvoinen... :poff: Ja tämä herra oli siis vakuutusyhtiön auton arvon arvioijan virassa :rotfl:
     
  11. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Eiköhän tossa päde vanha totuus: kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Voi olla vaikka (piilo)harrastaja mutta kun firma määrää niin....
     
    rane58 tykkää tästä.
  12. tooke

    tooke Gearhead

    Ei siellä mitn siinä ja siinä tapauksessa, kö aina korvataan, paitsi vahingon sattuessa...
    nimimerkki parikytä vuotta vakuutusyhtiöitä laskuttanut..
     
  13. Toope

    Toope 2nd gear

    ?o_O
     
    Pertti K tykkää tästä.
  14. silver8streak

    silver8streak 2nd gear

    Moro taas...

    Vähän päivitystä tähän tilanteeseen.

    5.12 kävi "puolueeton HTT tarkastaja" katsomassa autoa.Kesti noin kolme viikkoa saada arvio autosta ennen vahinkoa ja arvio auton arvosta nykytilaisena.Arviossa on etsitty 49 - 54 Pontiaceja ympäri maailmaa,Saksasta ja USA:sta ja oli 2 kpl löytynyt syksyltä Suomestakin.Autoa oli mielestäni pääasiassa verrattu näihin Suomessa syksyllä myytävänä olleisiin vaikkakin korimallit eivät olleet juuri samoja,2 ovisia kuitenkin.
    Tänään sitten soitti vakuutustarkastaja(Ei sama jonka kanssa olen asiaa vääntänyt,on kuulemma lomalla tämä toinen) ja kertoi että asiassa tullaan noudattamaan HTT-tarkastajan antamia arvioita KÄYVÄSTÄ arvosta ja että pitäisi päättää miten asiassa edetään,kertakorvaus vai lunastus?.Sanoin että en hoida asiaa henkilön kanssa joka ei ole ollut alunperin asiaa hoitamassa ja että ottakoon tämä alkuperäinen tarkastaja yhteyttä sitten kun maisemissa.
    No nyt on tilanne se että ajoneuvon KÄYVÄKSI ARVOKSI ennen vahinkoa on arvioitu 15000€ ja tuon romun KÄYPÄ ARVO on tällä hetkellä kuulemma 5000€.Taitaa käydä niin että kohta on ruttutukusta yksi luiskaperä ostettavissa mikäli en pääse yhteisymmärrykseen tuon romun hinnasta vakuutusyhtiön kanssa.5000€ autosta josta on runko mutkalla ja vaatisi koko peräpään korjaamisen /osittain uusimisen, on mielestäni kova hinta.Ensiviikolla,jos tuo alunperin asiaa hoitanut on saanut lomansa vietettyä,tulen esittämään vastatarjouksen vielä tuosta romusta.
    HTT tarkastajan arvio nosti auton hintaa jo 50% vakuutustarkastajan näkemyksestä vaikkakin tuntuu että hieman halvalla tuo vieläkin menee.
    Laitan viestiä kun lopullinen niitti asiaan on saatu.
    Hyvää uutta vuotta.
     
    rane58 tykkää tästä.
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Vertailuna oma '49 Olds 98 patinaluiskis, jota koitin vuosi sitten kaupitella. Paras tarjous mitä sain,oli 18.
     
  16. silver8streak

    silver8streak 2nd gear

    Moro.

    Tämä minun keissi alkaa olla vähää vaille käsitelty.

    Enää vain keskustellaan seisontapäiväkorvausten määrästä.Homma kun venyi niin eivät halua maksaa vaikka heidän toiminnan takia asiat pitkittyi.Tässä minulla lienee laki takana, mutta tässäkin asiassa tod.näk katotaan keneltä kusi loppuu ensiksi.
    Auton lunastivat.Tänään hakivat romun.Fiilikset on kyllä haikeat mutta minkäs teet.

    Nyt etsitään sitten uutta...

    Jos jollakin on myynnissä...ehdottomasti kilvissä oleva , etusijalla GM 46-52, siisti ,katsastettu , ehjä ja toimiva , patinoitunut tai kiiltävä,tekniikka vaihdettu tai alkuperäinen,2-5 ovinen, niin saa YV:llä tarjota.
    Ei työmaita,ainakaan kovin pahoja.

    Toivon koko sydämmestäni että tätä viestiketjua ei kenenkään tarvitsisi lukea tilanteessa jossa mille tahansa vanhalle ajoneuvolle on käynyt väärin.Taistelu vakuutusyhtiöiden koneistoa ja näkemyksiä vastaan on todella uuvuttavaa.Aikaa palaa mutta luovuttaa ei kannata vaikka vuori on kiivettävänä.Osa vakuutusyhtiöistä hoitaa nämäkin hyvin sujuvasti.

    Ai niin...ohjelman tarjosi...

    LÄHITAPIOLA
     
    Muokattu: 5.1.2018
    Pertti K, rane58 ja Tseitsei2 tykkäävät tästä.
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Mikä olisi ollut sinun mielestä oikea lunastussumma ja paljonko nyt sitten sait euroina?
    Kysyn siksi kun itselläni kun on harraste- ja käyttöautot LähiTapiolassa.
     
  18. silver8streak

    silver8streak 2nd gear

    Summat on tuossa aikaisemmassa viestissä auton osalta mutta 15k€ tuli siitä käteen.Tuo seisontakorvaus tulisi olla 935,58€.

    Liikennvahinkolautakunnan ohjeesta ote

    Moottoripyörät, paketti- ja henkilöautot

    Liikennevakuutuslain 37 §:n 2 momentin mukaisissa moottoriajoneuvon lunastustapauksissa maksetaan seisonta-ajan korvaus enintään 14 päivältä, ellei erityisistä syistä muuta johdu. Lunastustapauksissa on seisonta-ajan korvaus maksettava edellä sanotun lisäksi vahinkopäivästä lukien siihen päivään saakka jolloin vahinkoa kärsinyt tuli tietoiseksi siitä, että vaurioitunut ajoneuvo ei ole kohtuullisin kustannuksin korjattavissa. Vahinkoa kärsinyt voi tulla tietoiseksi lunastamisesta joko vaurioiden laadun ja laajuuden perusteella tai vakuutusyhtiön ilmoituksen perusteella.

    Vakuutusyhtiö luki puolueettoman tarkastajan lausuntoa kuin piru raamattua,eli maksoivat mitä HTT-tarkastaja oli arvioinut eikä tinkineet romun hinnasta vaikka heille siitä tarjouksen tein.
     
    Muokattu: 5.1.2018
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Mulla on ongelmiaollu semmosen yhtiön kanssa, josta se Lähi (muistaakseni) puuttuu, kuten tuossa aikaisemmin kirjoittelinkin.:D Eli osu, ja uppos.
     
    Pertti K ja rane58 tykkäävät tästä.
  20. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Silver8streak, vielä lyhyesti tarinan opetus? Kuinka paljon näit vaivaa? Tyytyväinen lopputulokseen? Miten meidän harrastajien kannattaisi toimia jos vastaavaa sattuu?
    Kysyn siksi, että sulla on nyt tuorein faktatieto hallussa.
     
    Saetkae ja rane58 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!