"Compression calculator" luotettavuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja simeoni, 5.1.2018.

  1. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Olen yrittänyt miettiä mäntiä 318 koneeseen ja pyöritellyt paria vaihtoehtoa. Summitin puristulaskurilla saan toiselle 11 pintaan ja toiselle 10 pintaan riippuen siitä minkälaisen tiivistepaksuuden asetan.
    Kysynkin nyt että kuinka luotettavia nuo laskurit on ja minkälaista painoarvoa niille kannattaa antaa mäntsälää valitessa??
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ne perustuu matematikkaan mutta jos antaa väärää tietoa sisään niin sitä väärää tietoa tulee myös ulos.
     
    kime2 tykkää tästä.
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyllä esim summitin laskuri toimii ja pitää paikkansa just eikä melkein.
     
  4. fenix

    fenix 3rd gear

  5. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    Peruskoulumatematiikkaa ilman mitään kalkulaattoreja
    Oisko kannattanu istuu etupenkissä ja viitata:poff:
     
    sdfsd tykkää tästä.
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ei laskettu puristussuhteita peruskoulussa meillä päin. Tuo laskuri nyt vähän helpottaa meikäläistä kun ei tarvitse tuumittojen kanssa puljata. Tarkoitin aluksi lähinnä sitä että pitääkö vielä ottaa muita muuttujia huomioon vai onko laskurin tulos koko totuus? Ja uskaltaako kannentiivisteellä pelata suhdetta minkä verran ja kumpaan suuntaan mielummin?
     
    Muokattu: 5.1.2018
  7. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Mäkin opettelin aikanaan itse laskemaan puristussuhteen, niin ei tarvi arvailla laskureiden kanssa. 70-luvullakaan sitä ei opetettu koulussa..
     
  8. rodhot

    rodhot Gearhead

    Suurin heitto tulee varmaankin palotilan ja mäntä/dekki korkeuden todellisista mitoista.
     
    kapa73 tykkää tästä.
  9. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Kyl jokaisen peruskoulun käyneen pitäis osaa laskee ees pinta ala vaikka pyöree oliski, ja siitä sitte hiukka eteenpäin nii osataanki laskee jo lieroöiden tilavuuksia. Opetelkaa pinta alan laskeminen, kaiken aa ja oo.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  10. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Kai ne laskurit koko lailla oikeen cr:n antaa kun vaan osaat laskea ne omat tilavuudet täsmällisesti oikein.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Voihan kansitiivisteellä tietenkin säätää puristussuhdetta suuntaan tai toiseen ihan niissä rajoissa mitä niitä on saatavana.

    Jos on sellaiset kannet ja männät joilla on mahdollista hyödyntää palje-alueen "quench" efektiä, niin kansi/mäntä välyksen olis kuitenkin hyvä jäädä alle 1.5 millin, mutta ei sitten kuitenkaan paljoa alle millin ettei tule männälle päänsärkyä.
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Lasken pinta-aloja ja tilavuuksia joka päivä et kyl ne jotenkin menee... mutta tässä kohtaa vähän helpompaa käyttää laskuria kuin muuttaa tuumia milleiksi, monella desimaalilla mennään, miten kannentiivisteen ja pattipäämännän tilavuus jne. Joo kaikki menee sillä peruskoulumatikalla mutta joo... tulipahan taas kysyttyä.
     
    ilu100 tykkää tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei sun tartte muuttaa tuumia milleiksi jos lasket puristuksia kuhan kaikki on samaa yksikköä mitä yleensä on.

    Menet niin monella desimaalilla miten tarkan vastauksen tahdot, se on ihan susta itestäs kiinni. Tuumasysteemi siinä mielessä fiksu että se käyttää monesti murtolukuja jollon saat yleensä tarkan vastauksen.

    Kyl pattipäämännänkin saa laskettua aika helposti ja peruskoulu tiedoilla. Mut perin nykyaikasta on syöttää lukuja koneeseen ja saada joku mystinen luku pihalle tajuumatta siittä mitään mitä edes tuli laskettua ja miten lasku tehtiin
     
    ilu100 tykkää tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ymmärrätkö ees mitä olet laskemassa?

    Tämä ei ole vittuilua vaan pedagooginen kysymys
     
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Sylinterin+palotilan tilavuuden suhde palotilan tilavuuteen. Anteeksi jos terminologia on väärin. Kyllähän minun mielestä sylinterin mitat pitää muuttaa milleiksi, samoin kuin kannentiivisteen että saadaan tilavuudet cc:nä niin kuin palotilan tilavuus ilmoitetaan, kuutiotuumia ja senttejä ei kannata laskea yhteen. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?
    Nyt jos jälleen kerran ei ole muuta annettavaa kuin ainaista vittuilua niin anna olla.
     
    Muokattu: 6.1.2018
    kime2 ja artsiracing tykkäävät tästä.
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Summa summarum; ne laskurit ovat luotettavia niille tiedoille joita niihin syötetään. Ovatko sitten ne tiedot oikeita; who knows ku ei oo sen enempää kerrottu. Jos on mitattu asiat, ja tehty se oikein niin sit pitäis olla lopputuloksenkin oikea.
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Asettelin kysymyksen päin persettä ensimmäisessä viestissä... Kun huomioi kaikki muuttujat niin tulokset on oikeita, aivan kuin kynällä ja paperillakin :lol:
    Tulpan kärkeä ei varmaan tarvi laskea erikseen...
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo tietty jos et mittaa itse vaan käytät annettuja arvoja. Tosin sillonkin sun täytyy muuttaa vain yksi arvo.

    Ei oo vittuilua mun viestit, yleensä vaan tarttis tajuta mitä laskuri tekee ja miten niin ei tartte ihmetellä tällästäkään asiaa että onko joku oikein vai ei kun sen voisi tarkastaa paperilla että onko arvot edes vähän sinnepäin.
     
  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Missähän tekin olette koulunne käyneet,jos ei puristus-suhdetta ole laskettu
    Yläasteella koneopin tunnilla noita meillä laskettiin,oli jo tosin tuttua mulle aiemmin.

    Ite valitsisin ihan perus fel-pron ja männät 0-dekkiin.
    Moppessa hyvä ainakin oikasta dekkitasot kun kansi "vain" kymmenellä pultilla kiinni ;)
    Kannattaa mitata ne kansien palotilat ihan ite ennen kun valitsee niitä mäntsälöitä.
    Kerran yhdessä 340 X-kantisessa oli niin isot palotilat että ruttu jäi orgis takomännillä sillä ohuella punaisella mopar performancen pahvilla mitattuna karvan alle kympin ja kylän petroolikauppiaskin oli just lopettanut...
     
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Annettuja arvoja tässä on käytettävä kun männät on jenkeissä ja luonnollisesti lohkoakaan ei oikein voi porata... alunperin yritin lähinnä kysyä että onko asia niin yksinkertainen että laskurilla saatu ruttu myös toteutuu vai onko asiassa muuttujia, en niinkään sitä miten laskutoimitus tehdään. En vaan osannut taas ilmaista itseäni. Mutta asia selvisi jo, kiitos artsiracing ja kumppanit.
     
    Muokattu: 6.1.2018

Kerro tästä muillekin!