Keraamisesti pinnoitetut ja kiillotetut peltisarjat ja nokan sisäänajo..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pimpbot, 13.1.2018.

  1. pimpbot

    pimpbot 1st gear

    Elikkä tosiaan tuommoiset sarjat tuli w2 kansien kaveriksi ja tti kieltää jyrkästi sarjojen käyttämistä ensikäynnistyksessä/nokan sisäänajossa. Onko kellään kokemusta ottavatko sarjat itseensä kyseisestä toiminnasta? Onkohan jutun takana se että pinnoitteet eivät olisi 'valmiit' ennen ensimmäistä kuumennusta, ja jos sitä ei suorita rauhassa voisi ne vahingoittua jotenkin? Ei hirveästi kiinnostaisi ekan käynnistyksen jälkeen enää rueta sarjoja vaihtamaankaan.

    Voisikohan toimia jos sarjoja lämmittäisi vaikka kuumailmapuhaltimella putki kerrallaan rauhassa ja antaisi jäähtyä ennen ekaa starttia?
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    En tunne kyseisiä sarjoja ja pinnoitetta, mutta itselläni ainakin laadukkaaksi kehuttu VHT:n pakosarjamaali satoi lumena dynohuoneen lattialle, kun nokan sisäänajoa oli kulunut ensimmäiset viisi minuuttia.
    Sarjat oli puhallettu ennen maalausta, ja maalaus suoritettu tuotteen ohjeiden mukaan.

    Arvaisin, että juuri tästä samasta asiasta varoitetaan sinunkin sarjojesi kohdalla. Nokan sisäänajo on sen verran rankka sessio, että se asettaa haasteita pinnoitteelle kuin pinnoitteelle.
     
  3. jariha

    jariha Double Gearhead

    ^samoin meillä?
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Nyt vähän aiheesta ohi mut millainen moottori vaatii nokan sisään ajoa? Ei Mulla Oo ollu ongelmia minkään koneen kanssa nokkien tai sylinterien kanssa. Ajoa ne vaatii.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eikse ole joku kisamottien juttu missä isot nostot?
     
  6. rodhot

    rodhot Gearhead

    Puhalsin peltisarjat (ja myös valusarjat) ja heti sen jälkeen lämmöllä kosteus pois ja maalaus.
    Kun oli kuivunut ,niin viellä varovasti toholla lämpöä putkiin. Käyttöohjeessakin lukee että lämpö vasta kovettaa pinnan. Aineena ylivuotista Marteliuksen maalia.
     
  7. fenix

    fenix 3rd gear

    Kahlasin jenkkisivustoja ja eipä tuohon mitään kikkoja löytynyt. Ajossakin vauhtia pitäisi olla toista sataa että viima viilentäisi. Sen sijaan loputtomasti löytyi tapauksia, missä pinnoite on lähtenyt ja melko nopeasti. Etenkin silloin kun männät on uudelleen rengastettu, kohoaa lämpötilat korkealle. Sytytyksen on syytä olla kohdallaan eikä yhtään myöhäisellä.
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei oo kertaakaan lähtenyt, oisko jotku viidet ollu dynossa. Yhdeltä kaverilta oli lähtenyt edelliskerralla. Kai siin vähän vaikuttaa seokset ja ennakot et kuina kuumaks pääsee.
     
  9. nipple

    nipple 3rd gear

    taisi olla tti:n sivuilla ohje noille keraamisille pinnotteille et ei kerralla kuumaksi.vaan ensin pieni lämmitys ja sitten pidentää käyntiaikaa.eli sisäänajo keraamisille pinnotteille erilainen kun nokalle.itellä otti sarjat värivahinkoo dynossa.paras olis jos pääsis sisäänajon suorittaa vanhoilla sarjoilla.
     
  10. laakkius

    laakkius Gearhead

    VHT sarjamaali kesti mulla ihan hyvin nokan sisäänajon ja dynon. Turbosarjoissa käyttäny samaa kamaa ja hyvin on kestäny vaikka sarjat on välillä punasenakin...
    https://www.instagram.com/p/BTOxcLVBDy3/
     
  11. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kas! No siinä tapauksessa syy omiin huonoihin kokemuksiini on pakko olla siinä, että sarjat oli puhalletut lasikuulilla ennen maalausta. Karhennuspinta ollu ilmeisesti liian sileä vs. jos olis hiekalla puhalletut
     
  12. laakkius

    laakkius Gearhead

    mä puhalsin hienolla hiekalla. Maalihan pitää vetää ohuina kerroksina, vaikka varmaan sen tiesitkin. Ohjeistushan olis paistaa sarjat, mut pitäs olla iso uuni, tai vaihtoehtoisesti tyhjäkäynnillä lämmittää sarjat. Se taas ei oikeen onnistu jos nokan sisäänajo on eka käynnistys...
     
  13. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mä käytin pulverimaalaamon uunissa omani kuivahtamassa kerrosten välillä. Siellä oli riittävästi löylyä
     
  14. laakkius

    laakkius Gearhead

    Ei kerrosten välillä ehkä kannata uunittaa, niin ei oo kyl ohjeistettukaan missään? Alunperin uunitus oli kolmeosainem, en muista asteita kun ei niitä enää purkin kyljessä lue, mut oliko 30minsaa 100 astetta, 30min jäähylle, 225astetta 30min ja 30 minsaa jäähyä, vika oli 315astetta 30min ja sit pois. Ja ennen uunia maalin pitää olla kuiva.
     
  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Sen enempää en noista keraamimömmöistä tiedä, mutta hommasin sellaista yhden museoauton valusarjoihin. Muistaakseni ohjeissa painotettiin, että kalvon paksuus kuuluu jäädä melko ohueks, tai muuten muuten pinta hilseilee pois. Rempatun koneen kylkeen noikin pakosarjat meni, mutta ainakaan museolintan tuottama lämpökuorma ei pinnotteita pois polttanut. Ei ne tainnut edes pahemmin kärytä ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä.
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Siis joo, tätä todella tarkoitin. Muistin ohjeet vain väärin. Maalauksen ja uunituksen suoritti muuten maalaamon kaveri, joten en toisaalta itse ollut todistamassa, noudatettiinko annettuja ohjeita oikein...

    Noh, nyt on Marteliuksen mömmöt pinnassa. Ensikäynnistystä niillä ei tosin suoritettuna vielä.
     

Kerro tästä muillekin!