Pohditaan yhdessä pikkuongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Vermilion, 24.1.2018.

  1. cdi

    cdi Double Gearhead

    Eikös tuon ole mahdollista tehdä ko pultista esm 10,9 pultti 20x 100 siinä on 5 cm suoraa osaa Ei tarvi kun reikä keskelle ja katkoa.
     
  2. HiMO

    HiMO Gearhead

    käyppä johonaki auto koriaamolla ja kysyt kauniisti lakki käres sedältä. että mihinkä se on heittäny vak konsernin käytetyt kansipultit ota niistä rikat on kovat ja kestää .. ja hyvällä säkää ilimaasia ..
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Sori ny mutta miksi pitää olla yksi tietyn paksuinen prikka? Pistä vaikka puolen millin paksuisia prikkoja x määrä kunnes saat toivomasi korkeuden. Teräs ei painu kasaan yhtään kummemmin on se yks paksu tai monta ohutta. Paksuja alumiiniprikkoja kanteen ei missään tapauksessa.
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Eikös siinä kohdin kuitenkin momentti valehtele kun on öljyttävä rikkojen aluset/välit/pultin kannan alunen ettei "narahtaminen" huijaa momenttia ni jos on esim. 5rikkaa vs 1? o_O

    Itse näkisin että jonkinmoinen nestekompressio syntyy?
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jos siinä nyt joku liukuma tulee prikkojen väliin niin ei varmaankaan oo ongelma. (Lisää pikkasen momenttia avaimeen kiristysvaiheessa). Itse laittaisin sopivan läjän prikkoja ja kansi momenttiin. Rautakannet taitaa olla kysees joten ei oo rakettitiedettä ;)
    Jos välttämättä haluaa just tietyn paksuuden ja ulkomitan ja jopa haluaa valita tietyn materiaalin niin sorvaa sopivat tai jos ei omista sorvia niin kohti jotain koneistamoa ja teettää ne muutamat haluamansa prikat.
     
  6. kepuri

    kepuri Gearhead

    volvon b19,21,23 koneissa on 12mm kannenpultit ja niissä teräsrikat,ehkä noin 4mm paksut.tarkastan mitat huomenna jos muistan,niitä löytyy jos tarvetta.
     
  7. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Oisko Southwest Tradella? Ebay?
     
  8. meteor

    meteor Gearhead

    Ehdottomasti kovat prikat pulttien alle, jos ne pehmeät prikat kävisi niin olisihan autonvalmistajat niitä käyttänyt koska ovat halvempia.
     
    valpas tykkää tästä.
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Rikkoja ei löytynny sopivia. Kävin kysymässä kahdesta autokorjaamosta VAG:n vanhoja kannepultteja ei ollut/tai ei ollut intoa antaa.... vaikka roskikseen ois menossa. Alumiinisia Standoff washereita löytyi mutta ei uskalla laittaa ja 20£ + postit hinta kauhistuttaa.

    Uusi probleemo, kuka myy Kupumuttereita M12x1,25 (miellellään A2 tai A4) järkevään hintaan. En oo valmis maksamaan 35€ 8kpl kupumutterista... (Tällä viritelmällä pääsen eroon rikka hommasta).
     
  10. suorsa

    suorsa 3rd gear

    Ja pitkistä pulteista ei siis voi lyhentää?
     
    Norri tykkää tästä.
  11. -tl-

    -tl- Gearhead

  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    En lähde ARP:n pultteja rälläköimään.... (PÄÄSSÄ SE KUUSIOLOAVAIN)
    Toisesta päästä ei saa ottaa muuten tulee vähemmän kierrettä lohkoon ja lohkosta menee
    kierteet paskaksi.

    https://www.autoracing.fi/media/cat...b33525d08d6e5fb8d27136e95/a/r/arp151-4201.jpg

    Tollasia pari sarjaa pitänny tilata noi on yläkierteen osalta sellaiset 6-13mm liian pitkiä kun noiden pituus vaihtelee.... (kansi valettu silleen ikävästi)

    Pitää kysellä oisko Nippeli miehellä noita, jos ois olis hienoa, onhan tuossa jotain vaihtoehtoja.

    https://www.ebay.co.uk/itm/M12-Stai...525852&hash=item4d258b5f49:g:ZSAAAOSwr81UNtu4

    Tossa ois olla paras mutta 20£ kappale :) ja tarvis vielä 8kpl älkää naurattako.
    + Postit päälle.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mites jos joku sorvaisi tangosta ne sopivanpaksuiset ja sitten karkaisuttaisit ne jossain?
     
  14. suorsa

    suorsa 3rd gear

    Eli pultista siis loppuu kierre kesken? Jos kierrettä riittäisi ja pultin liika pituus johtuisi vaan pohjaamisesta, ei se alapään katkaisu vaikuttaisi lohkon kierteisiin millään lailla. Entäs jos sorvaisi lisää kierrettä?
     
    Rotten tykkää tästä.
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ai kannepultit tekisin ite? Ei kiitos!??? Minusta tuossa pulttipaketissa luki pulteille kestoksi 200.000psi

    Noh siis, pultit pohjaa lohkossa, kierteet on jo kierretapilla vedetty niin pohjaa kuin menee ikinä.
    Alkuperäisissä kannenpulteissa kierrettä jää lohkoon noin 20mm. Tässä tapauksessa OHC:n kannenpulteilla kierrettä tulee noin 25mm. Siis 5mm lisää. Alapäässä pituus on juurikin se mitä haluankin. Mutta ylpäässä mihin tulee se ARP pinnapultti mutteri niin se mutteri kiristettäessä, ottaa melkein kierteen alapäähään kiinni. Siksi alapäähän olisi suunnitteilla jos laittaisi
    A4 M12 rikan 20x13x2.5mm + ARP rikka siihen tuon rikan päälle (16x13x3) ja siihen sitten se mutteri. Sitten jää tuota kierrettä mutterin yläpuolella luokkaa hieman alle 20mm. Ero vaihtelee vielä pulttien välillä. (Kansi on valettu niin että keskimmäiset pultin aluspinnat ovat noin 6mm korkeammat kuin muualla "nurkat") Ja muutenkin nuo pinnapultit ovat ylipitkät. Sitten koska vieressä on pakoaukot niin kaikki maali/muovi yms tuppaa hävimään tuosta kulmakunnalta pakokaasun lämpötilojen takia vielä. A4 rikka ja kupumutteri ois sen vuoksi parhaat vaihtoehdot, ulkonäöllisestikin, ei ruostuis.
     
    Muokattu: 1.2.2018
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei, vaan ne aluslevyt.
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Nythän mä hokasin sun ongelman oikean laadun :rolleyes:
    Eli yläpuolen kierre liian lyhyt ja ongelma on että tasainen osuus jatkuu kannen yläpinnan yli. Olinko oikeassa?
    Eihän toi oo homma eikä mikään jos et voi pysty tekemään teettämään sopivia prikkoja. Haeppas kaupasta M12mm jatkomuttereita ja poraa sieltä alaosasta tarvittava määrä kierrettä pois siten että poistetun kierteen osuus menee sen pinnapultin kierteettömän osan päälle ja mutterin kierre alkaa oikealta korkeudelta. Heleppoa kuin heinän teko.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eikö tuohon projektiin saa alkuperäisiä kannenpultteja vai eikö ne kestä? Oma käsitys on, että ainakaan mikään aluslevykasa ei ole paras mahdollinen keino shimmata tuolleen. Itse teettäisin yksiosaiset ja tarpeeksi kovat korokepalat. Kovat siksi ettei ruuvinkanta painu siihen kiristettäessä.
     
  19. jjjkkk

    jjjkkk 3rd gear

    [​IMG]

    Miksi noita kuvassakin esiintyviä prässättyjä kierreinserttejä kutsutaan?
    Haluaisin ostaa noita ja olen varma, että saksan tai jenkkien ebaysta niitä löytyisi, jos tietäisi nimen.
     
  20. cdi

    cdi Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!