Ilmastoinnin kunnostus (Caprice 1985)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Petri R., 11.1.2017.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    - Caprice vuosimallia 1985
    - Ilmastointi ei ole toiminut, ei tietoa miten pitkään ollut epäkunnossa ja mikä ollut alunperin vikana
    - Ilmastoinnin kompura ja siltä kuivaimelle sekä kennolle menevä letku purettu jokunen vuosi sitten pois kansiremontin tieltä ja jääneet asentamatta takaisin, todennäköisesti niitä ei enää löydy

    Tarkoitus ois nyt laittaa autoon ilmastointi takaisin iskuun. Kysymys on, kuinka laajasti nuita kamoja olis syytä uusia kun järjestelmä on ollut tyhjänä ja avonaisena vuosia? Korjauksen luonne ei ole myyntifiksaus vaan tulokulma on pikemminkin "vanhan edustusauton arvon palauttaminen".

    Rockautosta sais esim. tällaisen huoltosetin; kompressori ja kuivain sekä O-renkaita ja joku mystinen mutta tarpeellinen pieni osa (kuristinputki?): http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=3930537&cc=1036831&jsn=476

    Puuttuvat letkut: http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=818351&cc=1036831&jsn=493&jsn=493&jsn=493

    Lisäksi jos kenno (~65€) ja höyrystin (~60€) halutaan uusia niin nekin löytyy samasta puulaakista. Onko niiden uusimiselle lähtökohtaisesti tarvetta?
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Muuten hyvä lähtökohta osien suhteen, mutta höyrystintä tuskin tarvii uusia. Täällä käytetyn lauhdutinkenno saattaa olla vuotava ja aika todennäköinen syy ensimmäiseen hyytymiseen. Noilla suunnittelemillasi osilla pitäs muuten mennä, kunhan ensin konsultoit tulevan täytön tekevää kylmämiestä ainevalinnasta ja öljyistä, jotka sitten vielä tarvitaan.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    se pikkuosa eli orifice tube tekee sen kylmenevän sumun,purkautuvan kaasun kennoon,eli sama kun sytkäritäyttö pullosta päästät kaasua menee huuruun,joku äidinkielen lehtori saa korjata kielelliset virheet,ei kiinnosta ne lässyttäjät,pääasia kun homma menee perille,poliitikassa on tarpeeksi näitä lässyttäjiä.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se on suomeksi paisuntaventtiili, joskin näissä hyvin simppeli ohut putki. Siinä on sihti, siksi sekin on hyvä vaihtaa. Erikseen luokkaa euron osa siellä.
     
  5. sibe70

    sibe70 Gearhead

    kompura
    kuivain
    orifice tube
    letkut
    kennojen koepaineistus/tarkastusvpitääkö vaihtaa
    uudet o-renkaat joka väliin
    Jos keennoja ei vaihdeta, niin huuhtelu
    uudet öljyt
    ja typpikoeistus ja uudellen täyttö

    Ja johan on kuin uusi !
     
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Palataampa tähän. Eli viime kesänä ei erinäisistä syistä tullut tuota ilmastointia vielä laitettua kuntoon vaikka nuo luetellut osat tuli hankittua uudet. Tässä kun auton tekniikka on uudelleenrakennuksen alla ja konehuonetta on samalla tarkoitus siistiä ja maalailla, niin alkoi tänään vaikuttamaan siltä ettei tuo paikallaan oleva ainoa ilmastoinnin putki välttämättä lähde ehyenä irti (o-rengashan siihen pitää vaihtaa myös). Kyseessä on se joka menee etukennolta sinne höyrystimelle. Ostin vuosi takaperin sen putki/letkukokonaisuuden joka menee kennolta kompuran kautta kuivaimelle, eli tämän: http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=818351&cc=1036831&jsn=8&jsn=8&jsn=8 "Discharge Line (High Pressure - Compressor to Condenser)".

    Nyt sitten vatsa pyörähti ympäri, kun en löydäkään mistään myynnistä sitä toista putkea. Mikähän sille on edes englanninkielinen nimi? Rockautossa löytyy toinenkin putki nimellä ""Manifold Hoses (Suction and Discharge)", mutta kuvan mukaan sekin ois se sama eli kompuran kautta kulkeva linja.

    Täytyy vielä antaa lämpöä sille putkelle, jos sen saisikin irroitettua ehjänä...
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Laita siihen vuorotellen ohutta irrotusöljyä ja moottoriöljyä tippakannulla, ja lämmittele. Äläkä odota, että se irtoo heti. Ainakin muutama päivä tuon toistoa ennen voimankäyttöä. Ja ne putket on aika pehmeetä ja hyvälaatusta alumiinia, joten jos vähän lähtee kiertymään mukana, niin peli ei ole heti pelattu. Jatka em. toimia.
     
    Substitute tykkää tästä.
  8. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Lämmitys & liqumentti oli menestys!
     
  9. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Saksasta saa pikkupulloissa R134sta. Kasattu järjestelmä tulee alipaineistaa ja samalla saa kosteuden pois. Uutta kuivuria ei sais kovin kauan pitää tulppaamatta, imaisee ilmankosteuden ryyneihin. Öljyt on sitten eriä eri kylmäaineissa, jos vain kompuraan jää vanhaa öljyä ei se haittaa.
     
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo oli tarkoitus että kasaan systeemin ensin vanhalla kuivaimella ja vasta kun sillä on korjaamolla alipaineistamalla todettu järjestelmän pitävyys, vaihtuu uusi kuvain paikalleen ja aineet sisään. Kompurakin tuli uusi kun se puuttui :)
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Toinen toimiva keino jumittuneiden muttereiden avaamiseen on se että laittaa mutterin vastapuolelle jonkun vastapainon (vaikka painavampi vasara) ja naputtelee mutterin toista puolta sopivalla voimalla ja tekee homman vielä eri suunnista. Mutterin kierteen hapettumat rikkoutuu tuolla keinolla ja se aukeaa helpommin sitten. Toki ruosteliuottimen käyttäminen auttaa asiaa.
     
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Yleensä liitokseen tulee hapettumaan ja se vetää jumiin, monesti on vielä kyseessä eri metalliseokset. Jos mahdollista niin varovasti hieman lämpöä niin yleensä aukeaa...
     

Kerro tästä muillekin!