Chevy Sportside TBI 5.7 1991/-93, lisää "halpoja" tehoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja valtope, 22.3.2012.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ok, pistin kaverille infoa silti jos se ei oo vielä löytäny muualta.
     
  2. speedy

    speedy Double Gearhead

    Turbo.
     
  3. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Mullapa se vaan on kaasarilla museoitu ls1 saahan tuohon ruiskun muutettua jos haluaa. On se vaan niin mukava lypsää kiihytyspumppuja ja miettiä kastuuko tulpat.
     
    Roc tykkää tästä.
  4. 401

    401 2nd gear

    No ammuitko haulikolla polveen ittees sen tiimoilta?mitenkä pelaa se kaasari kombo.minä en oo viel niin pitkälle päässy et ois käynnistely valmius.
     
  5. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Tuntus toimivan. Edelbrock boxin tilalle ja kannattaa varmaan hommata 6010 boxi ku tuota ei voi säätää ku niillä valmiilla nastoilla ja kaikissa max ennakko 36.
     
  6. 401

    401 2nd gear

    No semmonen mulla siihen on.kuulin sillon kanssa saman että niissä bokseissa ol se pelkällä sokeripalalla säätö.
     
  7. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Googlesta löytyy ne valmiit ennakko kartat jos apua. Mulla nyt 5 pinni paikallaan ja Edelin 2216 nokka
     
    Muokattu: 16.2.2018
  8. Roc

    Roc Gearhead

    Onko missä koneessa kiinni, LS1?
     
  9. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Juu ls1. Aika hurjat ennakot mutta jos se sitten kaasarilla tykkää isommista ennakosta. Ens kesänä viisaampi että pelaako miten vai vaihtuuko boxi.
     
  10. 401

    401 2nd gear

    Missä autos sulla on se kattila?
     
  11. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    72 camaro
     
  12. 401

    401 2nd gear

    Liekkö ollu se mannilan entinen?
     
  13. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Sama auto.
     
  14. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    No kun meinasi tämäkin threadi muuten kuolla, niin eikö kukaan ole tässä maassa vielä turboa tehnyt? OK, injektorit ovat kehnot ja vakio moottorinohjaus tähän tarkoitukseen huono, mutta ei se nyt vielä tekemättömäksi paikaksi tuota tee.
     
  15. speedy

    speedy Double Gearhead

  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Riippuu toi turbotuskin varmaan budjetista. Turbon vaatimat muutokset maksanee sen mitä voiman ulosotto muutenkin... Ja jos oikeesti tehoa turbon kanssa niin maksaa lisää.....
     
  17. RokRoland

    RokRoland 1st gear

    Kaikki maksaa hirveästi eikä lisätehoilla oikein edes tee mitään kun on nuo nopeusrajoituksetkin, parempi kun jättäisi tekemättä, jos lähtee oikein asiaa pohtimaan. Toisaalta turbot eivät huikeita tänä päivänä maksa, putkea ja bensalinjaa pitää vetää joka vaihtoehtoon riippumatta siitä pistääkö LS:n vai pitääkö TBI:n, ja alkavat ne moottorinohjaus, laajakaistalambda, ja injektoritkin olemaan aina muutoslistalla jos TBI:n kanssa leikkii.

    Ensimmäisenä tulee mieleen, mitä ahtoja tuollainen vanha pannu kestää. E85 vissiin auttaisi asiaa, mutta tulee kahden nostetulla paineella olevan 454 injektorinkin tuotto äkkiä vastaan. Kai jotkut hullut ovat laittaneet kaksi TBI:tä dual-kaasarien imariin, mutta TPI voisi olla fiksumpi ihan jo injektorien määrän takia, noh eihän se ole sitten enää TBI mutta ei ole LS:kään ja askarrella saa joka tapauksessa.

    Hienoltahan tuo näyttäisi pickupissa, ao. Ameriikan foorumilta ladatussa kuvassa käännettyihin vakiopakosarjoihin asennettu turbot, ko. kaveri tosin vaihtoi ilmeisesti TBI:n E85 kaasariin.
    Twin turbo 93 <-linkki
    [​IMG]

    Olisi kiinnostavaa tietää, paljonko tuollainen kestää, valtiokin toisaalta tukisi asiaa tänä vuonna: Käy ensin keräämässä valtion etanolimuutoskatsastustuen ja sitten, jahka mokoma räjähtää, pistää paaliin ja ottaa romutuspalkkion vaihdossa uuteen flexfuel-Silveradoon - etanolikäyttöisissä kun ei ole CO2-päästörajoja ja tukikin on 2000 euroa :p

    Varmaan tällä saisi vaivalloisen, epäluotettavan ja temperamenttisen tehonlisäyksen aikaiseksi hirvittävällä vaivalla, alkaa kuullostamaan ihan harrasteautolta?
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Maksaa maksaa mutta se oli mun arvaus miksi niitä ei ole tehty. Moni nykyään kuitenkin ajattelee lompakollaan ja jos tehotavoite täyttyy niin se on pääasia.


    Jos moottorinohjaus ja sen puutteet unohdetaan,niin mitähän tosiaan vakiopannu kestäis? Oli se sitten tbi kansilla tai millä vaan.
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Koko kone vaihdettu vanhempaa 70-luvun versioon...

    Tollanen TBI-kone on aika matalapuristeinen, siinä mielessä oiva ahdettuna, mutta 2 bolt alakerta ellei ole HD versio...perus männät ja kanget, ei se mitään järjettömiä kestä ahtaa, mutta lievästikin ahdettunakin tuntuu äkkiä isolohkolta.

    Voihan sen muuttaa äkkiä 8-pisteruutaksi...imusarja ja yli 14 Ohm suuttimet...boxin muuttaa vielä säädettäväksi...no palaa siihenkin helposti tonni puolitoista vaikka käytettynä saa osat.
     
    RokRoland tykkää tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko sulla heittää mitään mutua millaisilla ahdoilla / teholukemilla sillä vois kuvitella ajavansa kunnolla ettei huolta koska pamahtaa?


    Eikös tbi kone oo kumminkin tiukempi puristuksilta kun 74-86vm perus 350mppiset?
     

Kerro tästä muillekin!