Chevy C/K mallisarja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Ladehak, 22.2.2018.

  1. Ladehak

    Ladehak 1st gear

    Tervehdys

    Uutena palstalaisena kyselen seuraavaa:
    Onko kellään faktatietoa ja dokumenttia 73-87 Chevy C/K mallisarjoista?
    Vai onko kaikki samaa mallisarjaa C/K 10-30?
    Maahantuojalta ei saa mitään.
    Metroauto tuonut aikanaan näitä maahan. Nyt enään huolto. 3v sitten maahantuonti muuttunut Länsi-autolle.
    Metroauto ei "saa" luovuttaa enään tietoja ja Länsi-autolla ei ole tietoa näin vanhoista.
    Tänään soittelin ja kyselin.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ootko moottoria vaihtamassa vai mktä tekemässä? Mihin haluat vastauksen?
     
  3. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Katopa tuolta merkki ja mallikeskustelusta...
     
  4. Ladehak

    Ladehak 1st gear

    Moottorinvaihtoa haaveilen ja koitan etsiä tehokkainta vertailumoottoria.
    Oon koittanut hakea tietoa vaikka mistä, mutta tuloksetta.
    Nuo merkki- ja mallikeskustelut ovat niin laajoja tällaiselle vasta-alkajalle että vaikka kuinka haen niin en onnistu.
    Anteeksi laiskuuteni mutta ei kait pyörää tartte keksiä uudestaan.
     
  5. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

  6. Ladehak

    Ladehak 1st gear

    Tuolta olen hakenut, löytänyt ja tulostanut paljon erilaisia lappuja mutta konttoreille ei näytä mikään kelpaavan.
    Aina vaan hokevat sitä mallisarjaa ja siksi siis tätä mallisarjaa kyselen.
    Ymmärtääkseni GM ei ole näitä eritellyt eri mallisarjaan kuuluviksi koska mistään ei löydy eriteltyä tietoa vaan lähes kaikki tekniikkaa koskevat specsit sopii ristiin 10-30 sarjalaisissa.
    Mallisarja on käsittääkseni sama 73-87. Jopa 87-90 Subbe on samaa 73 alkanutta mallisarjaa
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko sulla joku valmis moottori tai mikä tehotavoite?
     
  8. Ladehak

    Ladehak 1st gear

    Haaveena 5.3L LM7 285hp tai 6.0L LQ4 300hp
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

  10. Ladehak

    Ladehak 1st gear

    Oon kyllä kahlaillut kaikenlaista. Tuossakin tapauksessa pikkis oli 88-. Ei ongelmaa leimalle. Vertailupata löytyy helposti
    Itellä K10 -83 ja mallisarjatulkinta on ongelmana
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli k30 454 vertailuun?

    230hp oli sen vuoden max ja 240hv jytkyin tolle kopalle.
     
  12. Ladehak

    Ladehak 1st gear

    Kyllä, mutta millä todistat inssille että ne on samaa mallisarjaa.
    Pitää olla dokumentti
     
    passerby tykkää tästä.
  13. Camembert

    Camembert 1st gear

    Engine
    250 cu in (4.1 L) I6
    292 cu in (4.8 L) I6
    262 cu in (4.3 L) V6
    305 cu in (5.0 L) V8
    350 cu in (5.7 L) V8
    400 cu in (6.6 L) V8
    454 cu in (7.4 L) V8
    350 cu in (5.7 L) Oldsmobile Diesel V8
    379 cu in (6.2 L) Detroit Diesel V8
    Transmission 3-speed Turbo Hydra-Matic 350 automatic
    3-speed Turbo Hydra-Matic 400 automatic
    4-speed Turbo Hydra-Matic 700R4 automatic
    3-speed Saginaw manual
    4-speed Saginaw Muncie SM465 manual
    4-speed New Process NV833 overdrive manual

    Minulla oli muutoskatsastuksessa mukana
    Chiltonin GM Full-Size Trucks 1980-87 Repair Manual josta lueteltiin moottorivaihtoehdot,
    jarruvaihtoehdot sun muut.
    Kelpasi insinöörille ja 262 vaihtui 350:seen muitta mutkitta.
    454:kin olisi mennyt.
     
  14. Batman

    Batman Gearhead

    Mallisarjaksi on yleensä tulkittu väli 1981-1987 ja ei auta mitään vaikka 1973-1980 välikin hyväksyttäisi mukaan. 454 ei ollut saatavana kymppeihin ja 20- ja 30 sarjoissa on vahvempi runko. Jossain voidaan isolohkokin vertailuun hyväksyä mutta oikeesti tehokkain vertailu kone C10 ja K10 malleihin mitä noista heritage centterin lapuista löytyy on 350cid TBI mallisarjan vikoilta vuosilta teholtaan 210 hv. Jos haluaa vertailukoneeksi isolohkon alusta pitäisi muuttaa vastaamaan isolohkomallia joka ei käytännössä onnistu kuin runko vaihtamalla.

    Trafilla on muuten ilmeisesti vieläkin voimassa ohje jossa SAE Net hepat lasketaan 10% DIN heppoja heikommaksi koneita vertailtaessa.
     
    passerby tykkää tästä.
  15. Batman

    Batman Gearhead

    Korjaan heti edellistä: Vanhemmissa esim. 1974 454 oli optiona takavetoisiin kymppeihin 230 heppasena. Oon tutkinu lähinnä 1981-1987 väliä kun omani on 1981 C10.
     
    passerby tykkää tästä.
  16. Ladehak

    Ladehak 1st gear

    1986 K10 Lwb ja K20 sama runko. Vahvuus 3.88"
    Ainakin 74 ja 78 C10 sai 454 tehtaalta
    Ilmeisesti runkovahvuus tulee kantavuudesta, ei niinkään tehoista mutta se on tässä sivuseikka
     
  17. Batman

    Batman Gearhead

    Hyvä huomio, toisaalta ainakaan 1986 ei ilmeisesti 20-sarjaseenkaan nelivetoon tarjottu isolohkoa.
    Nelivetoja en oo paljoo tutkinu mutta oliko kakskymppisissä aina 8-pulttiset akselit?
     
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Moottorin koko menee kuitennii, niin miten jos tiputtaa koneen tehoja, käy hakemassa dynolaput ja katsastaa? Sit tehot takas.
     
  19. Ladehak

    Ladehak 1st gear

    Toki se onnistuu noinkin.
    Tarkoitus ois leimata kulkine sellaisena kun se on.
    Mulla kun on vikaa päässä ja näin talvella aikaa niin ajattelin hieman hakea autorakentelun rajoja. Oon vääntäny asioista inssien ja Trafin ihmisten kanssa ja selvyyttä etsiessäni olen valmis menemään todella pitkälle yhteiskunnan mätiin portaisiin.

    Trafin säännöt ovat todella tulkinnanvaraisia ja tarkastajat voivat luikerrella miten haluavat.
    Inssien pitäisi uskaltaa luottaa Trafiin mutta kun ei vain voi.
    Iso osa pykälistä ja säädöksistä ovat kuin veteen piirretty viiva.
    Mutta loppujen lopuksi Trafin immeiset ovat meillä kansalaisilla töissä ja aina löytyy herralle herra.
     
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tulee mieleen kultainen -80 luku, jolloin rivikatsastusmies saattoi päättää auton kohtalon lisäksi ihmiskohtaloista ;)
     

Kerro tästä muillekin!