Sikkikone hakusassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja robin, 13.5.2013.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Sinuna hankkisin tuohon alennusvaihteen, ja sähkömoottorin. Tavallisella jalkapolkimellakin pärjää. (taajuusmuuttaja on ihan huippu) Saa pitää molemmat kädet pellissä, niin hommasta tuleekin jotain.
    Mulla on jalkapoljin sähköpaketti suunnan vaihdolla tällä hetkellä ylimääräisenä, ennen kuin keksin sille jotain käyttöä.
     
  2. generalo

    generalo Gearhead

    Kerkesin jo räpeltämään :oops: Oisko ollut moottori ja alennusvaihdekin jouten? Liekö missään kodinkoneessa tai jossakin vastaavassa sopivan voimakasta moottoria?

    Tulikin tehtyä vähän toisenlainen mitä oli alkuun ajatus. Teinkin suoraan rattaalla välityksen, ilman ketjua ja toista ratasta. Y-blockin jakopäästä löytyi käypänen ratas. Vähän meinas olla haastavaa tuo rattaan hitsaaminen, ja sen näköistä on jälkikin. Vielä pitäs hommata halpis-hylsy tuohon ja hitsata akseliin kiinni, laitella rasvanipat paikalleen noihin holkkeihin, maalata yms. Sitten vielä tuonne takapuolelle ne vahvistukset, vissiin kulmaraudasta. Tuo runkohan pärpättää kuin viivotin pulpettia vasten jo puolmillistä käsitellessä... Ehkäpä noiden rattaiden päälle vois vielä taitella latasta "kaaren", että ei hihat rasvaannu touhutessa.

    [​IMG]
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mä vahvistin oman eastwoodin version 50x50 rhs:llä ja ei nitku eikä notku ;)
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Vanhat järeät iskuporakoneet, joissa portaaton nopeuden säätö, suunnanvaihto ja iskuton toiminto. Noitahan löytyy rompetoreilta tai netistä.
    Välityksen voi rakennella esim. 18-vaihteisen polkupyörän vaihderattaista :)
     
    Muokattu: 8.11.2017
  5. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Määrä rahat on hommattu . Mistä hyvä sähkökäyttöinen sikkikone autopelti hommiin?
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    En tiedä paikkaa, kun tein itse alusta loppuun.
    Jos enempi aikoo sillä peltiä taivutella, niin taajuusmuuttaja käyttö jalkapolkimella on paras ratkaisu. Sen huomaa sitten, kun erikoisempia muotoja tekee, ja tarvii kaks kättä pellin pitelemiseen. Tein jalkapoljinrungon itse. Kytkimet, ja potikan ostin. ABB:n taajuusmuuttaja oli poistomyynnissa 40 euroa. Kotelointi, suodatin, ja pikku puhallin. Biltemassa oli näppärä turvakytkin. Sähkömoottori, ja kulmavaihde oli aikaisemmin hankitussa koneessa, nekin hankittu yhden laakeriliikkeen loppuuunmyynnistä.
    Eli ainakin varautuu taajuusmuuttaja käyttöön. Riippuu ihan käyttötarpeesta, minkä tasoinen laite kannattaa hankkia. Sikkikone käy muuhunkin kuin urien tekemiseen.
    Mulla olisi ylimääräisenä kotelo, jossa kontaktorit, suunnanvaihtokytkin, ja jalkapoljin. Silläkin pärjää pitkälle, kun välitys on riittävän hidas.
     
  7. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Valitettavasti aika ei riitä työni vuoksi sikkikoneen rakenteluun. Pitäisi vihdoin viimein alkaa keskittyä siihen pääasiaan elikkä autojen rakenteluu. Ei siihen oheismateriaaliin, sitä on jo tullut tehtyä toistakymmentä vuotta hallin viimeistelyn merkeissä.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Ymmärrän tilanteen täysin, ja itsekkin, jos nyt alkaisin, niin laitteet kannattas ostaa.
    Muttakun on niin kivaa se vehkeiden tekeminenkin...... Samahan se mitä tekee, jos se on mieleistä tekemistä.
    Tietenkin, jos toimeentulo on siitä kiinni, niin sitten panee miettimään tapaa toimia. Jos saa kaikki ostokset vähennyksiin, niin osto olis varmaan se oikee tapa. Pääsee tekemään rahaa aikasemmin. Jos noista peltihommista sais jonkun maksamaankin jotain......
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mitäs toi määräraha tässä tapauksessa tarkottaa? Että jos innostuu guuglailemaan ni missäs hintaluokassa se saa pyöriä? ;)
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

  11. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

  12. valpas

    valpas Gearhead

    Ihan toimivan näköiset koneet.
    Sikkikoneessa on aika pitkällä akselit. Tahtoo taipua, ja muuttaa rullien asentoo joissain tilanteissa.
    Tosin, ei sikkikoneella ihan luihin pitäis painakkaan, ja pitäs useampaan kertaan ajaa vähän kerrassaan, niin ympäristö pysyy paremmin alkuperäisessä muodossaan (siis siinä työstettävässä pellissä).

    Kutistin kannattaa ehdottomasti hankkia sellanen, jossa molemmat leuat liikkuu. Kun kutistelee enempi, niin varmasti huomaa miksi.:)

    Sitten pyöröleikkuri (torafors), peltisakset, alasin, teräskuula-, tai hiekkasäkki, sorvi, ja jyrsin, TIG, MAG, Kaasuhitsipillit (tai hyvä nestekaasupoltin) nyppykone, jossa hiilipuikko kuumanantolaite, niin alkaa tärkeimmät oleen. Niin, ja helkutisti erilaisia vasaroita, ja alasimia. Ei koneilla kaikkee pysty tekeen. Kaikkein tärkein on sitkeys pellissä, ja etenkin tekijässä.
    Taas multa lähti mopo käsistä........
     
    Muokattu: 25.2.2018
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Taitaa mennä itse rakentelemiseksi jos haluaa suunnanvaihdolla olevan polkimen, ainakaan kovin helpolla ei löytyny kun tuota vastaavia edes ebaysta jne. :cool:

    Mutta tokkopa tuo kummoinen homma on jos löytyy sähkäriä kaveripiiristä niin teettää muutos 2-suuntaiselle polkimelle :) niin ei tarvi ite alkaa värkkäämään
     
  14. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Laitteiden värkkäys olisi ihan kivaa, kun tulisi iltaisella töiden jälkeen kotiin, mutta nyt menen hotelliin odottelemaan, että taas huomenna saisi mennä töihin. En saa mitään vähennyksiä íhan pelkää menopuolta on. Tulee yksityiseen harraste käyttöön. Mutta kunnon vehkeillä tekeminen on mukavaa ja niitä käyttäessä opin kasvaessa käyttötakoitukset lisääntyy.
     
    valpas tykkää tästä.
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Itelle hommasin sen mobitiven "halpis"-sikin ja vahvistin rungon 50x50x3 rhsllä niin ei nitku eikä notku ollenkaan vaikka on isommallakin "syötöllä" veivannu millistä peltiä :)
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Kyllä tuossakin taajuusmuuttaja täytyy olla. Kun löytää käyttö, ja asennusohjeet, niin sen suunnanvaihdon saa sihen helposti. Paras olisi se kaks suuntanen poljin, niin peruuttaminen ei vaatis isoa asennon muutosta.
    Mulla on jalkapolkimen vieressä keinukytkin, mitä käytän kengän kärjellä. Poljin pitää saada vieläpainavammaks, että pysyy paremmin paikoillaan. Hyvä sekin systeemi on. Poljinta en laita kiinteäksi, kun vaatii jatkuvasti paikan vaihtoa.
     
  17. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Haastavimmat kappaleet on veivattu emännän kanssa.:eek: Meikä ohjaa ja emäntä veivaa, toistaiseksi vielä yhteisymmärryksessä... sähkökäyttö olis kyllä parempi... Veivin tilalle suunnittelin ohjauspyörää, sekin olisi jo hyvä parannus, mutta ratin keskelle pitäis porata suurempi reikä. pylväsporalla ei onnistu, niin on jääny vaiheeseen...
     
  18. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Sitten olisi tuo Toraforsin myymä 585. Kommenteja tuosta Toraforsin sekä Nova RM24 koneista? Nuo nyt taitaa olla ainoat jotka Suomenmaasta löytyy?
     
  19. viijari

    viijari Gearhead

    Anteeksi nyt että tähän topiikkiin laitan sikkikoneen teosta, mutta liittyy niin paljon samaan asiaan, että pakko jatkaa.
    Eli pitänyt kauan tehdä sikkikone ja pilkoin tänään vanhan teollisuusmankelin, jossa pyöreät puut 25mm teräsakselin päällä ja akseli on päistään 20mm noin 30mm matkalta. Näissä on kuulalaakerit päissä sellaisissa valurautaisissa laakeripesissä(pesä 42mm). Ite kun tarttee aina työkalut tehdä, niin millaiset laakerit/tai vastaavat pitää olla sikkikoneen akselilla?
    Aattelin, jos pystyis näitä laakeripesiä käyttään ja hankkisi esim. Pronssilaakerit tai mitkä siinä nyt kestääkään.
    Halpiksissa kun näyttää ettei ole mitään laakereita, edes pronssilaakereita.

    Toinen asia, kun vanhaa Gulfin miljoona purkkia tutkin, niin löyty 4 kpl noin 50mm rattaita, sisäreikä tosin 12mm. Ajattelin jos näillä pääsisi eteenpäin. Jos sorvais reiän vaikka 15mm ja samoin akselin samoin 15.2mm ja kiinni, kuten junan pyörä. Akseli kylmää ja ratas kuumaksi.
    Pysyykö/kestääkö?
     
  20. username

    username Gearhead

Kerro tästä muillekin!