Kitkat vai nastat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Cowboy, 21.9.2006.

?

Kitkat vai nastat?

  1. Kitkat

    48 ääntä
    49,5%
  2. Nastat

    49 ääntä
    50,5%
  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Näin juuri ja nastarenkaiden synnyttämästä vääränlaisesta luottamuksesta pitoon ääritilanteissa.
     
    jorkat tykkää tästä.
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Tuossa nopeudessa nastallinen olis pian nastaton?
    Tuuria, ja taitoa tarvitaan liikenteessä, mutta kaikkein eniten pitäis käyttää järkeä kaikki se mitä löytyy!
    Miksi moni sudittelee risteyksissä. Paremmin pysys tie pitävänä, jos ei antas luistaa. Takavetosilla ajo kaarteessa on sitten ihan eri juttu.
     
  3. homer

    homer Double Gearhead

    Viime talvena voi vielä testata tätä käytännössä kun taloudessa oli vielä kaksi kiesiä. Toisessa (minulla) kolme talvea ajetut continentalin nastat ja toisessa (heilalla) talven verran vähän ajetut bridgestonen kitkat. Pihasta lähtiessä oli pitkä ja loiva alamäki joka yleensä oli jäässä. Vanha nasta piti vielä jotenkuten kun kitkoilla ei ollut pitoa sitten yhtään. Tänä talvena on ainakin tuolla Kaakkois-Suomessa ollut sellaisia kelejä jotta kitkoilla ei ole pysynyt edes valtion teillä.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Jos ajaa 25tkm talvessa, niin kuinka monta talvee menis kitkoilla? Mä ajan yhdet käytetyt nastarenkaat loppuun aina talven aikana (40 euroa/talvi, Rengaskoneet on itsellä).
    Talvet on eri mittasia kilometreissä, riippuen talvehtijasta.
     
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Minulla ei oo vielä osaamista. Yritän vaan olla valppaana liikenteessäkin. Vielä on ollu lisäks tuuriakin.
     
  6. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Nyt olen päättänyt. Jos kitkat sopivat tulevaan käyttötarkoitukseen nastoja paremmin niin kitkat. Jos taas nastat soveltuvat tulevaan käyttötarkoitukseen kitkoja paremmin niin nastat.

    Esim. omiin autoihin jos pitäisi ostaa uudet renkaat, niin
    Matkailuauto: etuvetoinen, takapainoinen, talvirenkaita ei eds joka vuosi laiteta alle, eli ikää kertyy => nastat
    Typhoon: ei pysy/kestä nastat eikä viitti sitä rohinaa kuunnella kun lappu lattiassa lähtee, sekä kikkaillessa karkaa vauhti helposti vähän turhan kovaksi => kitkat
    Neliveto-Passat: Vaimon käyttöauto, arkailee ajamista ja käytös (siis auton tässä tapauksessa) pitäisi pysyä mahdollisimman samanlaisena kaikissa olosuhteissa => nastat
    Neliveto-Merssu: Oma / kakkoskäyttöauto, mukava ja hiljainen ja mielellään saisi sellaisena myös pysyä, kesällä ei välttämättä ajeta juuri ollenkaan eikä toista rengassarjaa ole edes olemassa => kitkat
    Museo-Olssi: talviset ajot rajoittuu mobilistien talviajoihin muutaman vuoden ajoin ja satunnaisesti jotain muita (hää?)keikkoja => uudet M+S valkosivut taakse ja vanhat eteen, yllättävän hyvä pito on uutena, vanhemmuuttaan alkavat muistuttaa kesärengasta ominaisuuksiltaan kyllä

    Tommoset niissä nytkin on, kaikkiin tosin ei omahankkimat.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Minäkin alan tommosta harrastaan sitten, kun sen perinnön saan. Nyt eletään vielä ihan parin tonnin budjetilla talvi. Valitettavasti se pikkusen ylittyy, kun tulee se 25tkm ajettua.
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei mulla kyllä renkaisiin noin paljon mene :eek:
     
    valpas tykkää tästä.
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    No sen Kaks talvea ja viimeksi makso Conti sarja 280 pelkät kumit. Eli ei kallista jos omat rengas ja tasapainotus koneet. Ja väittäisin et vielä kesän päölle. Joskus ajoin 6 talvea ja yhen kesän ja vielä oli pintaa et Ois voinu ajaa.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Sulla ei mee vissiin polttoaineeseen mitään? Ajat vissiin niin vähän? Kannattasko ajella ollenkaan?:eek::D Vitsi vitsi......
    Tuossa parin tonnin budjetissa on mun kaikki autoiluun menevät kulut talven aikana........ Piti selventää, kun et het hoksannu.:)

    Liikenteessäkin tarvitaan tuota hoksaamista, niin pärjää renkailla kuin renkailla, kun niiden ominaisuudet vaan tiedostaa, ja tuntee.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No hoksasin, kunhan yrtin olla nokkela.
     
    valpas tykkää tästä.
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Aamulla just ajelin Oulu-Rovaniemi käytettynä ostetuilla (joskin ihan hyvät) kitkoilla. Radiossa varoittelivat liukkaista tienpinnoista. Iissä liikenneympyröissä huomasin luistoa, mutta muistelen niin Käyneen Passatillakin jossa on nastarenkaat. Niissä ympyröissä tienpinta on sileä kun nastat ei hakkaa niitä karkeiksi niissä nopeuksissa. Ohituskaistoilla oli just yöllä satanutta ja ajoviimasta kinostunutta lunta. Ihan hyvin pääsi ohittelemaan.
    Rovaniemellä liikennevaloissa raapi nastarengaskuskit asfalttia edessä ja sivuilla. Ihan samalla tavalla liikkeelle päästiin.
     
    Muokattu: 2.3.2018
    urho3 tykkää tästä.
  13. J.J.

    J.J. Gearhead

    Juu ehkä vähän ylpeältä kalskahdin tuossa. Ihan nöyränä kyllä suhaan tuolla liikenteessä omat vajavaisuuteni tiedostaen.

    Senverran vaan tulee ajeltua ettei viitsi tehdä elämää enää yhtään nykyistä hankalammaksi käyttööni epäsopivilla/huonoilla renkailla.
     
    Karpov tykkää tästä.
  14. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jos katsoit tarkemmin, alla oli ihan tavalliset hakkapeliitta 8 nastarenkaat.

    Kysymys kuuluukin, olisiko tuollaista nopeutta päässyt kitkarenkailla ? Pidolla on tuossa touhussa erittäin suuri merkitys, että saadaan noin 1000hv siirrettyä tienpintaan ja muutettua ajoneuvon nopeudeksi.

    IS
     
    Karpov tykkää tästä.
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuossa vauhdissa vois kuvitella et nastalla on jo pistovoimaa. Joku rengas insinööri vois tietää nuo metkut mitä tavan kuluttaja.
     
  16. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Hyvin monille vaan se nastakumi on epäsopiva, ei vaan uskalleta vaihtaa kitkaan kun talvella on PAKKO olla nastat vaikka ajelisi 90% ajoista sulaa tietä. Ja tiet ja keuhkot kiittää.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  17. J.J.

    J.J. Gearhead

    Niinhän se taitaa olla että 8/10 autoilijasta ajaa nastoilla talviajot.
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Tosi kertomuksia havumetsien maasta. Monessa perheessä se perheen pää eli naiset vaatii niitä nastarenkaita kun vauva foorumilta luettu. Sit tossun alla olevat miehet vaan nyökyttelee.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Meillä oli melkein toisinpäin, rouva halusi välttämättä kitkat.

    Työkaverinsa ei viime kevättalvesta uskaltanut ajaa sillä autolla vaikka tiet oli sulat...

    Sitä oli työkaveri kanssa ihmetellyt, että miten sillä autolla voi peruuttaa, kun takalasista ei näy läpi...
     
    jorkat ja urho3 tykkäävät tästä.
  20. Gerball

    Gerball Gearhead

    On se vaan hassu juttu miksi eivät esim. Ruotsin wrc rallia aja kitkoilla kun niin hyvät ovat..
    Jääspeedway pyöriin omat kitkakumit ??
     
    jorkat ja Karpov tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!