Kitkat vai nastat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Cowboy, 21.9.2006.

?

Kitkat vai nastat?

  1. Kitkat

    48 ääntä
    49,5%
  2. Nastat

    49 ääntä
    50,5%
  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei ne mulla ainakaan mihinkään ole kulunut
     
    Karpov tykkää tästä.
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    No hyvä et nastat ei kulu.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mullakin ne vähäset kitkat mitä on olleet, ovat kuluneet tai menneet huonopitoisiksi kutakuinkin kahdessa talvessa.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Siis säilytyksessä? Vai onko pari kilometriä takana? Vai enempi? Kyllä pelkkä aikakin kumia kovettaa, mutta tuo talvi on eri pitunen kilometreissä eri käyttäjillä.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vuonna 2014 sain kaverilta autoliikkeen kautta uudet 175/70/13 (tms). Continentaalin viking contactic koska ne ei mihinkään uuteen autoon vanne ja rengaskokonsa myötä käyneet.


    Pistin ne escorttiin alle ja ajoin ekana talvena jonkun 10-15tkm. Ei ollut valittamista, toki kyseinen auto oli helppo hallita aiemminkin ja keulilla oleva diesel teki etenemisestä hyvää.


    Keväällä vaihdoin ne pois ja syksyllä takaisin taas. Ekat lumet ja liukkaat kun tuli niin mitä vittua? Pito ja muut olivat taantuneet todella paljon. Kyllä niillä pärjäs vieläkin, mutta sutimista ja pitkiä jarrutusmatkoja oli talven aikana.


    Vastaavaa ei ole nastojen kanssa käynyt kun ne ovat uudet olleet tai hyväkuntoiset.


    Nytkin Chevyn pikapissa olevat hakka suv renkulat on ihan yhtä iskussa kuin alkutalvella kun ne laitoin. Ja on tolla suditeltu ym turhaan ei ole nastoja varottu.


    Vaikka ajankin kohtuu paljon, en silti halua joka vuosi ostaa uusia renkaita tai että ominaisuudet katoaa.


    Ja ainoa etu on se ettei pölise tai kuivalla harmita ajaa nastalla? Hah. Laatuautossa ei nasta volise.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eli lipaisit contit talven aikana kaljuksi ja sit ihmettelet ettei ole 2mm pinnassa niin hyvää pitoa kuin 8mm pinnassa?
    Vai oisko ne ollu ne ympärivuoden renkaat, eli 15tkm kitalamellia ja sen jälkeen pelkkä kesänappula
    Yhessä voyagerissa oli moiset ja tais olla just contit, pikkasen ihmetystä ku 4mm pintaa ja liukkaat ku nuoltu kiimapillu, P-paikalle seis ja tarkistelemaan renkaita et mitä hemmettiä, noh voi olla pikku liukkaat jos kitkalamellia on enää milli jäljellä ja trw-indikaattorin kohdasta oli havaittavissa joskus ollut winter teksti ja lumihiutale

    Väitän, et jos laitan opeliin alle 10 vuotiaat nokian kitkat joissa pintaa vielä 6mm ne on yhtä hyvät kuin 6mm pinnalla olevat käytetyt kitkat
    Mutta 2mm kuluneet nastat joissa kaikki nastat vielä tallessa ei varmasti ole parempi asvaltilla tai lumessa
    Jäällä niissä voi olla pitoa ellei nasta jo kaadu ja rengas liukuu nastojen kylkien päällä.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite laitoin keväällä nypityt alle ja taakse kitkat
    Kitkat on takana vieläkin :poff:
    Edellisenä talvena alkutalvesta laitoin surkeet nastat eteen ja talviset taakse, talven oikeasti liukkaiden alkaessa sit hyvät nastat eteen ja kevät tulikin viikoissa, niin oli sama nyppiä ne nastat ja kitkat laittaa taakse

    Nyt pitää hommata jossain vaiheessa uudet talviset, kun marangonit alkaa olla loppu, mutta ne jätän vanteille syys-kevät kausirenkaiksi ja josson pitävä talvi sama rullata koko talvi marangoneilla

    Jotain hyötyä et on 3 sarjaa peltivanteita :rotfl:
    Seat;ista pitäis jaksaa ottaa alut alta ja 2 kumia vaihtaa ja siihen alle livauttaa kalju kumiset aluvanteet, ne on hyvät säilytys renkaat 2kpl 0,2mm pintaa yks kankaat paistaa ja yhessä 0,5mm pintaa, mut kaikissa on vieläkin ilman paineet, joten niitä ei tartte miettiä et onkohan ne tyhjät huomenna vai ei :odsmile:


    Niijjoo ettei aiheesta lipsuta niin molemmat. Syksyllä kitkaa, talveksi nastaa, keväällä kitkaa ja kesällä kesää
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Ajelin 500km tänään. Ymmärrän kyllä niitä, jotka ajaa pitkää matkaa, ja käyttää kitkoja.
    Ohitteluja tulee varmaan aikalailla, kun satasen alueella moni ajelee 65-80km/h, paitsi ohituskaistojen kohdilla, silloin mennään niin, ettei meinaa ohi päästä aikaisemmin hitaasti ajaneesta.
    Kärsivällisyyttä tarvitaan, ja löysiä aikatauluja.
    Mulla ei ollu aikataulua, ajelin muuten vaan. Toki tykkään edetä juohevasti aina, kun voi.

    Todella hyvin pärjäs loppuun ajetuilla nastarenkaillakin, joissa ei piikkejä enää ole. Pieksämäen kohdilla oli ihan liukastakin, mutta oli hyvä tuuri, kun ei edes hirviä tullu eteen.
    Eikä kitka kadonnut kokonaan missään tilanteessa.
    Noin 50 autoa ohitin turvallisesti, ja pysyin silti ihan rajoitusten puitteissa.
     
    Substitute tykkää tästä.
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei. Vaikka sekin on totta että kitkarengas kuluu nopeammin kuin nasta, niissä oli vielä hyvin pintaa. Pointti oli se että pito hävis vaikka rengas näytti vielä paljon samalta kuin uutena.


    Eikä mitkään contin huippurenkaat oo sellasia että sieltä kesäpinta tulee esiin.


    Jokatapauksessa en osta. Jos autossa ne on alla niin pidän (poislukien takavetoamerikkalaiset). Mutta edelleen jos ostan renkaan oli se sitten tori.fi tai rengasliike niin ei kitkaa.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Meillä kyllä päinvastaisia kokemuksia kun ei meinaa nastattomat kulua pois et melkein menee jo vaihtoon kun rupee 5-6 vuotta olevan ikää.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei äitimuorinkaan blizzakit aikanaan mihkään kuluneet, ne tosin kitkojen irvikuvat muutenkin.
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    Jotkut blizzakit oli kuulemma hyviä mut ei kuulemma kaikki mallit?
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Hä? Noitahan ainakin mein lava autossa noi kulu tosi äkkiä erityisesti takapyörät.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Jos oikeen kunnon pitoa renkaisiinsa tarvii, niin pitää katsoa ostaessaan, että ne eivät ole olleet varastoituna sitä viittä vuotta, joka tietääkseni, ainakin Nokialaisissa on se maksimi.
    Käyttöönotetuissa nastarenkaissa ainakin, pito heikkenee huomattavasti kolmen käyttövuoden jälkeen, siis se kuminpito (ainakin Nokian 09:en kanssa aikoinaan). Nasta vielä toimii, jos on vielä paikoillaan. Joskus tuli se koetttua, kun vielä osteli uusia talvirenkaita.
     
  15. 401

    401 2nd gear

    Lie tuo jo haatajais saattue kohille sattunu..
     
  16. jorkat

    jorkat Gearhead

    sdfsd ja Substitute tykkäävät tästä.
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tänään Kuopiossa oli sellainen tilanne että kitkarenkailla ei päässyt ihan normaalisti liikkeelle risteyksestä joka oli vastamäessä ja siinä oli kiillottunutta uutta noin nollakelilunta.
    Motarilla sensijaan ei ollut mitään ongelmaa ohitella vaikka kaistojen välissä oli painavaa loskalunta. Siinä en huomannut mitään eroa nastarenkaisiin nähden.
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Muokattu: 18.1.2019
  19. Rotten

    Rotten Gearhead

    Jossain jo kehuin, pala nastarenkaat, Hakkapeliitta, pintaa ja nastaa on, ei kulu, eikä pidä! Paisto päiviä muista, mut vuosi oli-85!! :odeek::rotfl:
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kauan on aikaa siis.
     
    Rotten tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!