Mopar 7 1/4

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja raggare, 8.3.2018.

  1. raggare

    raggare Gearhead

    Saako tota kestävämmäksi mitekään? Ei oo tarkoitus polttaa kumia,mut et se kestäis edes sen et antaa autolle happee silloin tälloin... pahin ongelmahan tossa on se et pikkuratas paketin keskitappi ei saa kunnolla voitelua ja se menee poikki.
     
  2. lpr

    lpr 2nd gear

    Eipähän tuohon ihmeitä ole tehtävissä. On multa hajonnut muutenkin kuin keskitapista. Kerran esim. halkes poskilaakeripukit ja ampu koko murikan peräkoppaa vasten. Sekin vakio 273lla ja 225 renkailla normi liikenteessä.

    Kyl se varmin konsti on joku vahvempi perä, 8 1/4, 8 3/4, Ford 8, GM 10 bolt, Hiace tai vaikka pikkudana Volvosta.
     
    raggare tykkää tästä.
  3. raggare

    raggare Gearhead

    Meilläkin 273+TF-904 Takarenkaat 225 leveät. Pitää koittaa sit alkaa ettiin joko 8 1/4 tai sit Hiacen perä.... 8 3/4 ois paras mut ei anna budjetti periks
     
  4. Jsp

    Jsp Gearhead

    Seiskavartti on kyl oikeesti aika paska muutenkin. Alunperin suunniteltu kestää vaan sen takuuajan.
    Vaiha suosiolla kasivartti ja välty päänsäryltä.
     
    raggare tykkää tästä.
  5. raggare

    raggare Gearhead

    Onko muuten 8 1/4:a pikkujaolla?
     
  6. Jsp

    Jsp Gearhead

    Mulla oli aspenissa 7 vartti ja vaihoin 8 vartin. Sama jako oli molemmissa.
    Muista enää kumpi jako oli.
     
    raggare tykkää tästä.
  7. raggare

    raggare Gearhead

    Okei. Mun mielestä Aspenissa ois ollu aina isojako.... voi olla että muistan väärinkin...
     
  8. Jsp

    Jsp Gearhead

    Jotain olin lukevinani että kasivarttia ois ollu isolla ja pikkujaolla vuosmallista riippuen. Eikun ettimään.

    Itse olen sitä mieltä että seiskavartilla ei saa kun rohinaa ja ujellusta, oli sit kutonen tai kasi keulilla.
     
    raggare tykkää tästä.
  9. lpr

    lpr 2nd gear

    8 1/4 noista 70-luvun Darteista tai Aspeneista on sit liian levee -64-66 Valluun ja Darttiin Eli kavennushommiin pääsee tai sit saattais mennä jotku ET 50 etuvetosen vanteet alle. Ja kasivartti on c-lukkoperä, eli vetarit joutuu hommaamaan jostain. Ei varmaan lyhentämällä mene, tai on ainakin ***ttumaisempi tehä, kun 8 3/4.

    Hiace on ihan hyvä, mut ajoautoon siinä on ehkä vähän tihee ruuvi, lukko kyllä löytyy melkein kaikista.

    Normi kruisailuautoon laittasin varmaan Volvo 240 perän. Se on Dana 30, sama mitä on mm. Jeepeissäkin, se on valmiiks levyjarruilla, ja 140 cm levee. Välitykset ei oo älyttömän tiheet vakiona ja rallimiehiltä löytyy vaikka kuinka tiheitä ruuveja halutessa. Ainut miinus on, et lukolliset on tosi harvassa. Jonkun Jeepin lukko vois käyä tai sit joku rallimiesten palalukko. Pulttijakoo joutus vähän mulkkaamaan, tai sit ajaa sillein et eessä on eri jako kuin takana. Volvoa puoltaa halpa hinta.

    edit. Nii unohtu vielä, et Fordin 8" ei ois huono vaihtoehto, jos jostain Mussesta tai Falconista kävelis vastaan.
     
    Muokattu: 8.3.2018
  10. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Moparin A-koppaan tarkoitetut 8 1/4 perät on aina isolla jaolla.

    Toisaalta jos autoa on tarkoitus pitää pidempään niin kerran vain se 8 3/4 hankinta kirpaisee.
     
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Pikkuperä käy leveytensä puolesta ristiin sekä earlyjen että isokoristen A-bodyjen alle, ovat kokonaisleveydeltään aina saman levyisiä. Aspenin perä on sitten leveämpi. Pikkuperiä on sekä isolla että pienellä jaolla, 8vartteja ei ole minkään alla pikkujakoisena.
     
  12. lpr

    lpr 2nd gear

    Ainakin -73 Dartin alta purettu 8 1/4 oli selvästi leveempi, kuin -65 Barran orkkis 7 1/4. Ajoin sillä puol kesää ennen kuin löysin kapeen 8 3/4 tilalle. Alle mahtu just jotku 185 renkaat tai ois pitäny olla reilusti sisään leviävät vanteet.
     
  13. Fin65Valiant

    Fin65Valiant 1st gear

    Ihan en allekirjoita 7 1/4 surkeutta. Omalla autolla on ikää 53 vuotta ja perä (ja vaihdelaatikko) on ainoa, jolle ei ole mitään tehty öljynvaihdon lisäksi. Kyllä se kestää varsin hyvin siihen mihin on tarkoitettu. Mutta jos keulalla moninkertaistetaan teho, täytyy muuallakin tehdä jotain...
     
  14. lpr

    lpr 2nd gear

    Kyl se varmaan pikkukutosella hyvällä huollolla kestää, mut sitä on ollu ainakin -64-66 kasikoneen perässäkin, ni siellä alkaa porsimaan. Varsinkin kun monilla orkkis V8 autoilla on takana jo 40v hotrod historia ja monet orkkis kasiautot on Suomessa manuaalilla.

    Totta myös sekin, että monet noista on ollut huonolla pidolla ja paljon ajettu. Jos kaikki laakerit on kunnossa ja perä välyksetön ja ei ole ajettu puolta miljoonaa, niin pikkukoneen perässä on varmasti oiva peli.
     
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ettei vaan olisi ollut joskus vaihdettu aspenin persiitä darttiin?

    Mulla ei ollut kyllä mitään murheita -65 waldon ja A-kopan kasivartin kanssa.

    Tuossahan tuo linkki taasen kerran..

    http://www.crankshaftcoalition.com/wiki/File:Mopar_rear_axle_dimensions.jpg
     
  16. lpr

    lpr 2nd gear

    En usko, suolistin Dartin 90-luvun alussa ja tiedän auton historian 80-luvun puolvälistä. Sinä aikana perää ei ainakaan vaihettu. Sitä ennen Aspenit oli kuitenkin melkein uusia, tuskin niistä oli paljoa periä tarjolla. Jousen korvallisia ei ollu siirretty ja eiks Aspenissa oo jousetkin leveemmällä.

    Tuossa taulukossa ihmetyttää muutenkin, et -73-76 ois kapeempi perä kuin vanhemmissa???
     
  17. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Itsellä samat kokemukset kuin Maxvolla, kuuskuutoseen 8vartti ja tilaa oli.
    Tuo taulukon mitta on banjon leveys. 73-76 banjo on kapeampi, koska niissä on leveämmat takajarrut kuin -72 ja vanhemmissa, 1,75" vs 2,5", lisäksi vetoakselin laipanpaikka sotkee mittailua.
     
  18. lpr

    lpr 2nd gear

    Saatan olla väärässä, mut mun mielestä se pikkuperä oli ehkä tuuman kapeempi vetarista vetariin, kuin kasivartti.

    Sit siinä 8 3/4, minkä hommasin oli orkkis kapeet kuoret ja isojako, mut kapeet jarrut. Oisko sekottamalla leveejarrusen banjon ja kapeet jarrut ja vähän lyhennetyt vetarit, saatu tehtyä vielä vähän kapeempi perä???
     
  19. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Enpä pysty satavarmaksi sanomaan, tästä on jo yli 5 vuotta, kun viimeksi on earlyn ja uudemman perät olleet samaan aikaan tontilla.

    Tosin tuollainen löytyi HAMB:in sivuilta ja taitaa ollaa Moparin chassis-kirjasta lähtöisin. Sen mukaan perien pitäisi olla saman levyisiä... https://www.jalopyjournal.com/forum/threads/mopar-8-3-4-rear-end.792595/
     
  20. MJF

    MJF Double Gearhead

    Hyvin mullakin sopi A-bodyn kasivartti earlyn alle. Vanteet piti vieläpä olla enempi ulospäin levittävät mitä isokorisissa ettei ottanut jouseen kiinni.
     

Kerro tästä muillekin!