Tahoen peräremontti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Janneman, 22.2.2018.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No sen mitä näin luurin näytöltä näkee niin amatöörin silmään näyttäs paremmalta ni voithan sä kokeilla noin :)
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  2. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Mennään tuolla kosketuksella jos ei kukaan tyrmää täysin. Ois ehkä vielä lähemmäs voinu lautasta säätää. Pitää tilata ne neulalaakerit vielä rockautosta ennenku nostan akselin paikolleen.
     
  3. Seejii

    Seejii Gearhead

    Tämän kaltainen homma kohta minullakin edessä.
    Vanhaa jää välitys poskilaakerit vaihtuvat samalla kun tasauspyörästö vaihtuu lukkotyyppiseen.
    Backlashin meinasin matkia nykyisestä asennuksesta. Mittaan heittokellolla sen ja pyrin samaan asetukseen.
    Tässä mittoja ratasvälykselle, en tiedä miten oikeita ovat
    https://www.drivetrainspecialists.com/setup-specs

    Hammaskosketuksen tulkintaa viimeisillä sivuilla. Näköjään rattaiden välys vaikuttaa siihenkin
    http://www.4x4proyect.com/pdf/g2-2-2031-410.pdf

    Hammaskosketusta ja backlashiä miettiessä törmäsin poskilaakereiden esijännitykseen.
    Ohessa linkki: https://www.ringpinion.com/Technica...s//four_critical_ring_and_pinion_settings.inc

    "When installing the carrier, the same adjusters or shims that are used to adjust the backlash are also used to set the carrier bearing preload. Rather than trying to change the backlash and preload at the same time, I recommend getting the backlash correct and then adding preload for the final assembly."

    Eli poskilaakereiden preload tehdään kun hammaskosketus ja backlash on hyvät, lisätään shimmejä molemmin puolin.
    Mutta kuinka paljon? Yukon ei anna shimmitettävään poskilaakeriin mittoja
    https://www.ringpinion.com/Content/...tions/Yukon_Installation_Kit_Instructions.pdf

    Onkohan asia noin kuten jenkki sanoo 44danasta:
    "
    Dana 44 Carrier Bearing Preload.
    According to Dana the correct preload is obtained ny adding 0.010" total to the shim pack(s). The procedure measures total shims needed with dummy bearings (easily made) installed on the carrier with no ring gear installed. The the ring gear is then installed and the shims needed to get zero lash on the ring gear side is measured. This measuement is subtracted from the total which gives you the shim pack size on the non ring gear side. This gives you no backlash with no preload. Adding 0.010" to the non ring gear side is supposed to give you the correct preload and backlash. I got zero preload by feel swapped shims a few times to get proper back lash and added 005" to each side."

    http://www.pirate4x4.com/forum/newbie-general-4x4-discussion/932292-dana-44-ring-pinion-help.html
     
  4. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Backlash on tuossa mun etuakselissa 0.5mm yokesta mitattuna. Eli pitäs olla 0.25mm todellinen. Hammaskuviosta en ole huolissaan mutta tuo carrierin preload mietityttää kun näyttää että sitä on joku joskus säätäny. Se on varmaa tuo sun linkissä oleva ring gear torque 55 foor lbs? Mitä se lie tarkoittaa?

    Poskilaakereissa on kyllä preloadia kun nuo kruunumutterit millä se säädetään meni tiukaksi kun perän kasasi. Mutta miten se mitataan onko sopivasti?
     
  5. Janneman

    Janneman 2nd gear

    No tuolta linkistä se näköjään selvis. Mun pitää vääntää 135-200nm ne kruunumutterit niin pitäs olla lähellä carrier preload. Kiitoksia.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Minä ainakin lähtisin jo tolla testaan.
    Carrierin preload pitäs kai uusilla laakereilla olla jonkun verran tahmea kääntää, vanhoilla pitää jättää löysemmäksi.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. fudge85

    fudge85 Gearhead

    voipi olla, ei ole päässy nyt tutkimaan tarkemmin...
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tehtaan korjausmanuaaleista löytyy arvoja. Minulla ei ole nyt ko. perään kirjoja.

    Esim. Mopar määrittää 8 1/4" ja 9 1/4" perille poskilaakereiden säädön seuraavasti.
    -Säädetään säätöpyörät kevyesti käsin, niin, että back lash (BL) on: .000
    -Tämän jälkeen kiristetään oikean puolen säätöpyörää, kunnes BL on ohjearvon mukainen

    Mielestäni edellä kerrottu antaa aika kovan preloadin, mutta niin antaa GM:n ohjeistuskin, jossa käytetään "perän levittäjää"
    [​IMG]

    Asiaa liipaten Mr. Palazzolo antaa kirjassaan nyrkkisääntönä, että carrierin siirto sivusuunnassa vaikuttaa noin 75% määrällä BL:iin. Eli jos siirrät tasauspyörästöä .010, niin BL muuttuu .0075.
    [​IMG]
     
  9. Janneman

    Janneman 2nd gear

    No nyt on tulossa jenkeistä toivon mukaan oikeat carrierin laakerit taakse ja eteen vetarin neulalaakerit. Ens viikon lopulla pääsee kasaan molemmat akselit lopullisesti. Pinionin vois kasata taka-akselille valmiiksi.
     
  10. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Onpa makia ajella chevyllä ku on hiljaset akselit.
     
    tukkijulli, Jussi289, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Pitäs nuo takajarrut saaha vielä kuntoon. Ilmaa ei tuu vaan ei poljin mee kovaksi. Säiliöki kävi kuivana.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Oothan kokeillu perä ylhäällä ja auto käynnissä polkea ilmat pois? Ainakin noissa "perus"letukoissa mitä itellä on ollu ni se perkeleen propo-venttiili ei tahdo päästää kunnolla läpi ennenkun on tehostin pelissä. Mutta ilmaus tuntuu olevan samaa kategoriaa kun ölpät jne. Että tyyliä/mielipidettä on yhtä monta kuin asentajaa :)

    Mutta aina oon em. Keinolla saanu omat romut ilmattua ;)
     
  13. Janneman

    Janneman 2nd gear

    Joo se ropoventtiili vissiin ahistaa kun sytty jarrujen merkkivaloki nyt. Mikä lie kierre ilmausnipoissa? Vois vaihtaa samalla nekin.
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Melkein joudut ottamaan mallien mukaan nipat kun tuntuu olevan jonkunverran hajontaa kierteiden osalta :confused:
     
    palontie tykkää tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Onkos siin koko-abs? Se ilmaantuu aika nihkeesti, saa puuhata pitkään.
    Ja jos valokin sit jo sytty, niin ton ikäsissä se takajarruputki saattaa vaatia jo kolmatta vaihtoa, jos on laitettu se orkkis rautanen...
     
    palontie tykkää tästä.
  16. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Mulla on kans perävälitysten vaihto ja kitkalukon lisääminen takaperään meneillään. Miltäs tämä näyttää?
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. anttikristus

    anttikristus Gearhead

  18. tukkijulli

    tukkijulli Gearhead

    Aikaa ja tupakkia..Motonetin halpis ilmaimella,oisko ollu 50?paineilmakäyttönen,Sain
    lopulta ilmat pois pikkarin takapäästä.Hermot ja usko loppu montakertaa enneku toimi.
    Kaks kaveria kypsy polkemisee,ja meni pääsylkkyki uusiks siin rojektis..
     
  19. Janneman

    Janneman 2nd gear

    No voe perkele. Mun piti lopettaa tupakointi tänään.:lol: Ei se auta ku polkea menemään. Pitääkö sille ropotti venttiilille tehä jotaki ku se ilmeisesti sytytti sen valon. Vai palautuuko se itekseen oikeaan asentoon. Pitäs vissiin hommata korjausopas.
     
  20. Janneman

    Janneman 2nd gear

    En tiiä mikä abssä on. Ja jarruputki on varmaan alkuperänen. Sen letkun vaihdoin. Miten lie kävis jos imeskelis öljynvaihto pumpulla nipasta polkematta ollenkaan.
     

Kerro tästä muillekin!