Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Ehkä se vaan on niin että on asian todellisia harrastajia ja sitten niitä "asianharrastajia" eli wheeler dealersejä
     
  2. simu_l

    simu_l Gearhead

    On multaki yrittetty ostaa ramia pois alta, sitte ku kertoo hinnan millä vois aatella luopuvansa heti niin hulluksi leimataan, noh, eipä se ole ollutkaan myytävänä alunperinkään...

    Kyllä minusta tuohon omaan pystypiiput passaa ihan ok, tosin vanhuus alkaa vaivaamaan niin alkaa harkitteen että josko sitä vaimentimia laittas ja jos samalla veis takapuskurille niin sais lavaa käyttöön vähä enemmän, mutta nääh... eipä sitä jaksa...

    [​IMG]
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Sen takia tossa on konepellissä reikä ja putki ylös kun se on säännöissä. Jos sauhu tulee alaspäin niin se sekottaa valokennot.
     
    Blower Camino ja Cumminski tykkäävät tästä.
  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Mut sulla onkin simu_l priimavehje toi, eikös sen kanssa ollut ainut ongelma se manuaalilaatikon vitonen (lootan tyyppivika). En nyt ihan heti muistais että siinä juur vikaa ois ollu..? Noh, se on tietty mitä pyydetään ja mitä maksetaan.

    Mulle kun yritettiin viikonloppuna myydä vaihdelaatikkovikaista (automaatti) ja moottorivikaista kulkinetta vaikka myyjä ummet ja lammet vakuutteli. Kauppahinnan olisin maksanut mutta kyllä sen ajaessa perseessä tunsi ja kuuli ettei kaikki oo kunnossa tai ainakaan hinnan mukainen. Vielä kun myyjä ei itekkään tuntunut tietävän mitä myi :confused:
     
  5. tsipi

    tsipi Gearhead

    Pariin kertaankin omassani mietin et olis vaan niin helppoa vetää se pysty putki pellistä läpi... Tilaa oli niin kaameen nihkeesti työntää 4 tuuman ränniä... Ja en tykkää siitä, että putki näkyy auton alla ku sivusta kattoo. No kyllähän se valitettavasti minulla näkyy..

    Onneksi tuohon hood stackiin oli 2 estettä:
    -Suomen tieliikenne laki ei ymmärtääkseni salli, koska pakokaasut voi ryömiä hyttiin
    -minun tapauksessa putki olisi tullut hyttiin, koska dp lähtee tulipellin kohdalta ;)
     
  6. simu_l

    simu_l Gearhead

    No ei se nyt priima ole, maalata pitäs ja vähä oikoa... mutta muuten iha hyvä, melkolailla ruosteeton, rungossaki täydellinen tehtaan maali kauttaaltaan.

    Ei paraneis tieten kehua, mut eihän tossa ihmeempiä ole ollut alkuvaikeuksien jälkeen. 3. vaihe räjähti sillo heti oston jälkeen ja tein sen ja sitte pari vuotta myöhemmin synkrosin ja pistin vielä uudet laakerit vaikkei niissä mitää vikaa ollutkaan. 5. on pysyny kiinni kun tossa on se päivitetty lukitus.
    Kulutus osaa menny lähinnä. Remanufactured etukartaanin kanssa tappelin aikani vaa neki ongelmat loppu ku laiton kokonaan uuden tuliterän kepin, cjtatton teki mittojen mukaan ja nii halvalla että ois pitäny heti teettää eikä yrittääkkää elvyttää vanhaa...

    Ennakoiva huolto ja huolenpito sekä raaka käyttö pitää koneet kunnossa :D

    Kulutus on alkanu hiipimään ylöspäin, en tiiä onko kuskissa vai autossa vika... toki nuihin mun pihistely ajoihin vaikuttaa ihan kaikki pikku jututkin...
     
  7. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Kyl tupla-pystyputket sopii Ramiin. Toki vakiokoneen kanssa se on ehkä vähän, noh, ylilyöntiä mutta kukin tyylillään. Piristetyssä se tekee vaan kutaa kun kaasut pääsee vapaasti koneen läpi. Se että ne vie lavalta tilaa riippuu tietty tartteeko sitä lavatilaa kokonaan, senkin pystyis välttämään siirtämällä koko lavaa taaksepäin mutten tiedä saako niin tehdä? Omassa on ollut ajatus lyhentää lavaa edestä että saa piiput piiloon ja lavatilan suoraksi mutta se on vielä ajatusasteella.
     
  8. smgt

    smgt 3rd gear

    Emmää näe syytä miks ei sais. Akseliväli ei kait saa muuttua niin täytys lavasta pyöränkaaret siirtää kohdalleen.
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minusta tuplaputket kuuluu vaan v-koneisiin, rivikoneisiin vaan yksi vaikka sitten narvikiukaasta lainattu, jos pienempi ei riitä. Varhaishottentotti-kaudella silloin ainoinaan (oli joskus jura ja liitukauden jälkeen) näki etuvetoisia autoja, joissa oli perää nostettu:eek:. Enkä tykkää isoista vanteista missään, en h-autoissa enkä truckeissa. Voi ne pyörät truckissa olla isot offroad tyyliin, mutta ei niin että renkaat on matalat. Makuasioita nää varmaan on niinku se että yks tykkää äitistä, toinen tyttärestä ja kolmas isästä ja nykyään vielä se neljäs kaikista edellä mainituista.

    Sain tilattua sen suojakomponentinkin sille startille. Solkku ja rele oottaa nyt jo tossa kohta tapahtuvaa päälle laittoa ja se "kääkäle" pitää laittaa sitten kun tulee. Ihmetellessä meni vaan vähän aikaa sen arvoja ja mitä kautta sille startille syöttö tulee kun selkeää kytkentäkaaviota etsiessä ja johtoja seuratessa meni tovi. Haluan olla varma mitä teen enkä yrittää ja erehtyä.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin kyllä se rami varmaan paremmin taskuparkkiin taittuu kuin 4wd hiace.
     
  11. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Juu kyllä tää sinne kääntyy kuhan vaan olisi tilaa mutta ku parkkipaikat on tehty näille eco riisikippoihin joka mahtuu ramin lavalle.
     
  12. tsipi

    tsipi Gearhead

    Musta pässi:
    2 gen sähkökuvat löytyy kaikki jos on tarvetta. Mutta siis startillehan tulee iso jööti suoraan akulta ja pikku nastaan startin releeltä. Vai oliko noissa rele alunperin? No, minulla ainaki on. Kaikki sähköt on tosin minun tapauksessa tehty uudelleen.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sellaiset kuvat löysin joissa starttirele tosiaan on ja menee siitä startin solenoidin navalle sekä fuel shut off releelle. Jossain keskustelussa jonka löysin amerikan joet puhuu -96 cummins ramista ja siinä olisi kuulemma 40a starttirele siinä tarkoituksessa. Se rele sijaitsee siinä vasuriakun takan PCM-lootassa (se missä on sulakkeita ja muitakin releitä).

    Virtalukolta siis tulee starttireleelle, siittä releeltä menee siis "pikkunastaan" startin solkulle ja haarautuu lisäksi fuel shut off releelle. Kaavion mukaan on brn eli ruskia johto mikä kummallekin menee. Netistä kun etsii sähkökaaviota niin usein ovat vajavaisia ja ei löydy selkeää ja voi joskus olla niin ylimalkaisesti tehty jolloin arvauksen varaan jää lopputulos. Muistin että ne chiltonin ja haynesin kirjat jotka tuli mukana ja lisäksi haravoin keskusteluja rapakon takaa ja möngin auton alla ja makasin koneen päällä että nyt varmasti tiedän, luulen tietäväni tai arvaan että näin on, ehkä.

    Tällä perusteella mitä virtoja pitäs siellä nastalle kulkee tilasin diodin, jonka laitan kun tulee. Jos siittä muuta nyt tulee kuin tragedia, niin voin jakaa tiedon tarvitseville.
     
  14. smgt

    smgt 3rd gear

    etusivulta löytyy linkki sähkökaaviolle. itelle on ainaki löytyny sieltä apuja.
     
  15. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ei oo onneks sähkövikoja. Tänään kävi tällai.
     
    JariV, turbosleeper ja ReDDot tykkäävät tästä.
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    ^ja eikun hanaa! :cool:
     
  17. Vemani

    Vemani 1st gear

    Pitäs askarrella tuo vetokoukku ja pistoke valmiiks jos innostus lähtee kevät keleillä vaunua kiskomaan. Johtonippu pistokkeelta lähti jonnekkin ties minne. Onko peräpäässä joku paikka mistä pistokkeelle saa virrat oikeaoppisesti. Jos on rosvoilla vissiin viisainta releyttää omaan poksiin ja siitä pistokkeeseen.

    Moniko on itse hitsannut vetokoukun. Runko sieltä löytyy. Aika kalliin olosia mustat raudan palat nettikaupoissa. Löytyykö mistään järkihintaan?
     
  18. nasu74

    nasu74 1st gear

    Mulla olis valmis vetokoukku ja myös ehkä johtosarja jäi ylimääräseksi ku menee toi oma pässi osina myytiin
     
  19. Vemani

    Vemani 1st gear

    Yv laiteltu
     
  20. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    nimenomaan fordeihin ja chevyihin sopii, koska on v-kone.

    eli juurikin näin.

    Tää on sama asia kuin jokus sanois että v8-scanioihin ei sovi pystyputket, mutta volvoon sun muihin ivecoihin ne kuuluu :rolleyes: Tai että bensa v8-jenkissä kuuluu olla vain yks pakoputki ja jossain 1,6litraisessa corollassa kuuluu olla kromiset sivuputket molemmilla kyljillä..:confused:
     

Kerro tästä muillekin!