Amerikan tarvikeosat, hyviä aihiotako?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja asperiini, 27.3.2018.

  1. asperiini

    asperiini Gearhead

    Aiemmin jo useamman kerran tullut huomattua kuinka nuo American Joen valmistamat tarvikeosat on sopivuudeltaan vaan vähän sinnepäin ja asentaessa saa aina sepittää joka osaa että sopii ja olis ny edes vähän sen näköinen että se siihen kuuluu.
    Moparikokemusta mm. akun aluslevystä joka ei sopinut lainkaan paikoilleen eikä yksikään reikä ko. levyssä ollut paikoillaan, samoin Challengerin takakyljet, hiekkapellit ja järjestään kaikki muutkin peltiosat vaati joka ikinen tuntikausien naputtelun, rälläköinnin ja korjaushitsuut ennen kuin edes auttavasti sopivat kohdilleen.
    Nyt sitten ihan sama homma tämän HD:n kanssa. Supertrapin putkisto vaati lyhennystä, kavennusta ja osien vaihtoa että meni edes lähelle. Se lähtöputkisto etusylinteristä ei mennyt sinne päinkään kun ei mahtunut koneen ja rungon väliin, ei sitä toisekseen olisi muutenkaan saanut paikoilleen lisäämättä yhtä putkiliitosta.
    Niin ja kun se toinen putki koukkaa siitä takarenkaan edestä puolelta toiselle niin olis kyllä suotavaa että rengas mahtuis myös pyörimään ilman että hinkkaa siihen putkeen, tässäkin oli semmoinen puolen tuuman toleranssi vikasuuntaan.
    Kruununa homman päälle satsin mukana tulleet mutterit joissa oli semmoinen kiinteä prikka. Näillä varmaan olis saanut sen pakoputken pyttyyn kiinni jos vaan se prikka olisi jotenkin sopinut siihen tilaan joka oli käytettävissä mutta ei niin ei, prikan sivu kanittaa putkeen niin ettei prikka mahdu lainkaan paikoilleen. Onneksi oli omassa laarissa tavallisiakin muttereita, ne mahtu nipin napin. Kukaan ei varmaan siellä pakoputkitehtaalla ole koskaan moista asentanut, muualle kuin siihen hitsausjigiin.
    Ei ollut kuitenkaan ihan ilmainen tuokaan putkisto ja väkisinkin tuli taas ajatuksiin että halvemmalla ja ennen kaikkea paremman olis taas saanu kun olis tämänkin tehny ihan itse alusta alkaen, vaikka suorasta pellistä.
     
    rb ja Rotten tykkäävät tästä.
  2. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    onkohan se amerikan joen?
    eihän nekään mitään japanin tasoa oo,mut toi kuullostaa jo kiinalaiselta!
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Paitsi että ovat sinnepäin mitoissa niin ovat aika usein heikkoja kestämään. Alle 100km ajettu jakopääsetti tuhannen murusina ja venttiilit solmussa.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Perusosienkin laatu mennyt alas antureissa nivelissä ym, oli siinä sitten made in usa, mexico tai kiina paketin kyljessä.

    Valitettavaa mutta totta.
     
  5. 401

    401 2nd gear

    Bolt on.
     
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Tää on niin tuttua. Projektiin kun vähän ennakoi ja tilailee osia eikä niitä tule asennettua heti. Sitten vuoden päästä asentelee ja huomaa että ei toimi, ihan kuraa osat. Takuu ei enää vastaa....:mad:
     
  7. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei niin väliä vaikka se supertrappi ei olisi käynyt lainkaan paikalleen: on se niin ruma keksintö
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ongelma noissa autojen peltiosissa on vielä se, että autoa tehdessäkin heitot oli mitä sattuu.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Omaaki ku kattoo, ni se koriprikkojen pinkka, ja erot puolittain :odeek:

    Muuten kyl yhdyn alottajaan, itelki semisti sellane fiilis et ku sielt ( jenkeist)x jotai bolttonia ostaa, on se vast hyvä aihio..
     
  10. xarper

    xarper Gearhead

    Kaverin vania tossa hitsailen, siihen tuli uudet helmat edestä taakse ja taakse lokarien alaosat myös.
    Ei ne istu sinnepäinkään ilman leikkelyä.
     
  11. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Ei taida varsinkaan made in Usa korjauspeltejä tai paljon muutakaan osaa enää löytyä, vaan kaikki tulee Taiwanista tai Kiinasta. Vaikka toleranssit on autoissa ollut alkujaan suuret, niin kyllä noi "uudet" osat on paikoitellen sitä tasoa, että hyvä jos sopii edes auton viereen.
     
    caprice305 ja xarper tykkäävät tästä.
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Onko AMD pelleistä kokemusta, niitä ei ainakaan Joet itse hauku huonoiksi.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tulee kans mieleen että näinköhän noista mikään on made in usa. Jos on niin nykyään sitä kyllä rummutetaan aika kuuluvasti varsinkin ei-vakio osien kohdalla. Jos mitään ei sanota niin kyseessä on varmasti kiinanpaska.
    Vakiopalikoista löytyy joskus positiivisia yllätyksiä, esim pallonivelet (Moog), ristinivelet (spicer), tiivisteet (felpro), letkut (gates).
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mutta jos asiaa miettii Mopar C-body omistajan kannalta. Etsi joku aivan vitun harvinainen NOS peltiosa, maksa siitä 800-2k euroa tai tee itse suorasta pellistä vs ABE bodyjen aika lähelle olevat pellit joita joudut moukkaamaan 1-4cm että ne käy. Niin mulle kelpaisi se hieman ei istuvakin halpa kiinan peltiosa.
     
  15. starcraft

    starcraft Gearhead

    Nykyään on todella harvinaista että mikään tarvikeosa olis usa valmiste. Onko vielä joku merkki, jonka osat on made in usa valmisteita?
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Edelbrock muistuu mieleen, jotain vannemerkkejä on. ARP tais olla.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Rock autosta tilattavat lattiamatot on made in uuesei.

    Ja korjaamo kirja oli printed in uuesei

    Ja jotku proo forged merkkiset nivelet taisi olla made in uuesei, en ole tosin tästä varma.
     
  18. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Camaron oikean puolen quarter panel oli abouttiarallaa 10mm liian pitkä sopiakseen. Laikkahommiksi meni
     
  19. asperiini

    asperiini Gearhead

    Peltiosissa ainakin mulla on ollut kaikissa samat ongelmat eli ovat yleensä liian pitkiä tai korkeita eli vähän isoja + kaikki tiukemmat kanttaukset on vähemmän tiukkoja eli liika pyöreitä. Toisekseen ehkä juuri noista edellämainituista johtuen mitkään valmiit reiät ei oo kohdillaan. Jos nyt ajattelee esim tuota jo mainitsemaani akun aluspeltiä niin sehän ei ole kovinkaan kaksinen metallinpala ja jotenkin luulisi että ihan samalla vaivalla kun prässäilee tuommoisia viturallaan olevia lätkiä niin tekisi jopa sopivia, jos asiaan edes yrittäisi keskittyä.
    Jollain epäkeskoprässillähän nuo on kuitenkin lyöty suorasta pellistä ja jos työkalun mitat on kohdillaan niin osista tulee kyllä oikean kokoisia melkeen väkisin. Mutta jos sen meisselin mitat on väärin tehty niin osat on mitä on. Kopioisivat edes oikein...
     
  20. asperiini

    asperiini Gearhead

    No eihän siinä muuta eroa ole muihin putkiin kuin ne loppuosan päädyn peltilätkät, muutehan rööri on kromattua putkea ihan kuin kaikki muutkin.
    Ei muuten ole tuommoiseen 127 cid Evokoneeseen joka on FLT rungossa paljon vaihtoehtoja.
    Varsinkaan jos haluaa että takana on tuplaputket, 2 to 1 näyttää toispuoleiselta.
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!