Turbiinimietintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja -Skeletor-, 12.4.2018.

  1. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Terve,

    Oldsin Delta 88 koneremppa menossa.

    Specseinä

    - 350 .30 ylikoko vakiotyppisillä männillä
    - 307 5A kannet joista milli pois, kevyet sipistelyt kanaville, ilmapillit poistettu
    - Edelin performen nokka http://www.edelbrock.com/automotive/mc/camshafts/locator.php?part_number=3712&submit=go
    - Edelin performer rpm imusarja
    - Pitkät Headmanin peltisarjat
    - Edelin 600cfm kaasari

    Laatikkona on Th350 ja dieselin perä. Olds faq sivuilla jollain oli kokemusta että tuo nokka herää kunnolla vasta reilussa kahdessa tuhannessa ja tuolla perällä kaipaisi lisää stallia.


    Tekeekö tuollaisella mitään?? Ja käykö tuo turbiini suoraan vetolevyyn?

    https://www.uspartsperformance.fi/b-m-20404-turbiini
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun koneessa on puristukset ja muut jutut suunnilleen ok, niin tuo nokka antaa aika tasaisesti vääntöä alhaalta asti, sopii monessa tapauksessa hyvin yhteen vakioturbiinin kanssa.

    Raskas auto pitkällä perällä ja lukottomalla laatikolla ei oikein tykkää löysästä turbiinista, luistaa turhan paljon vähän koko aika.
    Tuo sun linkittämä varmaan siinä rajoilla.
     
    xarper ja -Skeletor- tykkäävät tästä.
  3. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Siis meinaatko löysällä turbiinilla iso stallista? Nyt kun kone on irti niin samahan tuo on vaihtaa uuteen. Tuota samaa turbiinia saa myös 2000 stallilla
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    juu samaa tarkoittaa. Et voi pahemmin stallia nostaa jos sulla on joku aavikkoperä, mikähän välitys siinä dieselin perässä on?

    Stallin pitää olla alle sen mitä on matka-ajossa kierroksia.

    Sen verran mieto nokka et jos kone herää tuolla nokalla vasta parissa tonnissa niin jotain on vialla. Todennäköisesti vääntää tonnista ylöspäin paremmin ku vakio.
    En nyt muista mutta oliko toi rpm imari tarkoitettu vähän enemmän ruuvattuun koneeseen ja tuohon sun menis performer melkein paremmin eli paremmin jerkkuu alarekisteriin.
     
    xarper tykkää tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tolla pitkällä perävällärillä välttäisin kyllä yli 2000 stallia. Itellä caminossa ~samanmoinen motti mutta truckinokalla ja 2000stallilla ni toimii kokonaisuutena hyvin yksiin ton 2,73sen perän kanssa :)
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Itseasiassa kun tarkemmin aloin muistelemaan niin saattaa jopa olla vastaava nokka mutta cranen valmistamana o_O

    Eli lähtee kyllä vetämään tosiaa jo huomattavasti alempaa, jossain puolentoistatonnin korvilla jo, elikkäs suosittelen sitä parin tonnin stallia tai peräti vakiota niin ei oo hankaluuksia liukkaalla pinnalla päästä liikkeelle kun ei tarvii jenkaa ennenkun lähtee ryömimään ;)
     
  7. SauliK

    SauliK Gearhead

    2.41 perällä ja 3000 stallilla ajellut vuosikaudet. Sen huomannut että kopan painolla paljon merkitystä, tuo combo farmarissa oli hirveä mutta perus sedanissa aika inhimillinen. Juurikin tuo hidas ryömitys hankalampaa verrattuna vakioon ja matka kiekat nousi ehkä 200 keskimäärin, ens kesäksi tulossa hiukka tiukempi limppu. Ehkä olisin sitä mieltä että tärkeämpää on jotta moottorin vetoalue alkaa alempaa mitä matkakierrokset esim. 80kmh eteenpäin, mulla menee juuri siinä rajoilla tällä nykysellä välityksellä
     
  8. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Oisko ollu joku 2.14

    Olipa hyvä ottaa puheeksi. Löytyi netistä jokunen käytännön esimerkki mikä kieltämättä puoltaa performeria. Hyvä ettei imusarjaa tullut vielä ostettua.

    Se vois sitten olla tuo 2000 millä lähdetään koittamaan.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ton turbiinin stalli ei selviä ennenkuin se on hylsyssä paikallaan. Aika kieroa ilmoittaa joku "yksi" kierrosluku kun oikeampi tapa olisi vaikka 2200-2600 rpm esim. Jos saat tolla sen 2400 jenkaa irki paikallaan niin että takafillarit ei pyöri niin ei se maantiellä luista oikeastaan yhtään enempää kuin vakio.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No ei pidä. Mun kesävessassan turbiinin saa paikallaa antamaan yli 3donaa jenkaa. Silti voin ajella maantiellä ilman lukkoa vaikka satasta jolloin rundarissa on 2600 jenkaa.
     
    SauliK tykkää tästä.
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    jaa-a, mahtaakohan sulla olla 2.14-2.41 välitys...
    mittasin 4500 stallilla ja 4.11 vällärillä luistoksi 12% (80km/h)
    4500 stalli ja 3.55 vällärillä 23%
    3000 stalli ja 3.55 välläri 16%.
    Auton paino <1600kg
    Tuohon ku laitetaan 2.14 perä niin luistot huitelee jossain 30% koko ajan.
    Äkkiä arvioiden taitaa SauliK:n turbiinin luisto olla lähellä 30%

    Joo, pystyyhän sillä ajelemaan ei se siitä ole kiinni onhan mulla nyttenki sellanen turbaani käytös mutta ilman lukkoo se luistaa aika raikkaasti.
    Lukon ku tuuppa kiinni niin hyvin näkyy miten paljon turbiini vetää joutavaa.

    Onko sillä sitten väliä vaikka turbiini luistaa 30%?
     
  12. SauliK

    SauliK Gearhead

    joo kyllähän sen huomaa että se maantiellä luistaa enemmän kuin vakio, ylämäkiin varsinkin. ei tosin ongelmaksi asti ja lämpöjäkään laatikko ei nosta. vakio turbiinilla jos ajoi matkaa 1600rpm niin korkeampi stallisella tarvitaan se 1800 rpm samaan vauhtiin. ylämäkiin tietysti enemmän
     
  13. Leppälän Manu

    Leppälän Manu 1st gear

    Tuosta turbiinin luistamisesta, varsinkin ylämäkeen.... Juuri tulin kotiin ja meillä tuossa Leppälään tullessa on n. 500 m pitkä loiva ylämäki. Nousua ehkä jotain 15 metriä tuolla matkalla. Vaikea sanoa tarkkaan. 1800 rpm koneessa ja 85km/h mäen alla vauhtia. Mäen päälle tullessa 58km/h. Kierrokset samat 1800rpm. Stalli 2200, laatikkona th 700 ja perä lukollinen 3,55. Auto on tuo kuvan -65 Chevelle stw eli aika painava otus. Jotenkin tuntuu että hiton paljon antaa turbiini periksi nelosella vaikka ei ole edes kärryä perässä.
     

Kerro tästä muillekin!