Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. kylis

    kylis 1st gear

    Mikähän mulla on menny pieleen lakan kanssa? Jäi jotenkin vähän pehmeän oloiseksi, naarmuuntuu todella helposti ja saa kynnelle painettua jäljen. Yli puoli vuotta toi on tossa jo ollu pinnassa. Vuotta aiemmin lakkasin ekan kerran ton, jäi silloin aplariksi. Hioin sen alas ja uutta niskaan. Silcon maxx 8 Express lakka ja autotalli olosuhteet. 20+ lämpöä.
    Onkohan sille mitään tehtävissä?
     
  2. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Vastaavaa ilmiötä on ollut kun kovete on todennäköisesti ollut tavalla tai toisella viallista. Mut aika hankala todellista syytä ehkä löytää.
     
  3. kylis

    kylis 1st gear

    Mitäs toi ois korjattavissa? Tuleeko ongelmia jos vaa hioo mataks ja koittaa vetää uutta päälle?
     
  4. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Mainitsemani ongelmatapaukset hiottiin pohjille asti, ja sen jälkeen uusi yritys. Voihan se antaa tehdä hyvänkin pinnan jos mattaa ja vetää lakan pintaan, mutta se pehmeä kerros sinne jää joka tapauksessa. Riittääkö uusi lakka suojaamaan siitä huolimatta, on arvoitus. Onko miten iso ala kyseessä?
     
  5. kylis

    kylis 1st gear

    Koko auto.. pohjille asti en ala sitä tässä kohtaa hioo. Eikä toi haittaisi jos sais kovemman pinnan siihen ettei niin naarmuuntui. Kun ei tuo nyt ihan räkää ole, kestää hioa ja kiillottaa kyllä.
     
  6. GS

    GS Gearhead

    Uusi rundi tämän päälle ja mikäli kyse on kovettimen "nallin kastumisesta” tai että sitä on ollut liian vähän, niin aika hyvin yleensä lähtee kovettumaan se uuden lakan alle jäänyt oleva rundikin.
    Eli jos kuitenkin nyt kestää kiilloittamista ja kiilloituu, ilman muuta vain uusi kierros lakkaa niskaan ja varmistat että tuoretta kovetinta on oikea määrä.
     
  7. Newbie

    Newbie 3rd gear

    Ja vielä lisäkysymyksiä, kun mm. Helmat ja takahiekkapelti vaihdetttu autoon ja sieltätäältä ajettu somalilaikalla pintaruskeeta pois ja ne paikat pitäis vielä hapottaa.

    Maalattavaa pintaa auton pohjassa kuitenkin aika vaatimattomasti joten ajattelin pensselillä levittää pohjamaali epoksia, mites tämmösen kesäkäyttiksen kanssa pitäis siitä edetä?
    Aijemmin olen vedellyt epoksi + ml90 pintamaali + koko pohjaan kotelosuoja ja alustamassa päälle, mutta edellisesä projektissa massa valui lattialle pintamaalatuista kohdista, ilmeisesti kotelosuoja ei ollut kuivunut kunnolla vaikka sitä yritin päivän kuivatella.
     
    Muokattu: 2.11.2017
  8. DX

    DX Double Gearhead

    koteloölpissäkin on jonninverran eroja, esmes dinitrolin ML ei oikeen tahdo jäpähtää ainakaan paksun massakerroksen paikallaan pitäväksi,
    kun taas esmes tectylin päällä alkaa pysymään jo muutaman tunnin päästä ja tota jälkimmäistä yleensä ruiskinkin maalattuihin ulkopintoihin, massaa laitan yleensä vain niihin kohtiin joihin kivet ovat selvästi piesseet.

    pari kieppiä tectyliäkin kestää jo aika kovaa rummutusta
     
  9. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Miten mahtaa olla kun kiiltävässä pinnassa näkyy peilauksia pystysuunnassa. Tuleekohan ne pohjatöistä, ruiskun säädöistä, eli viuhka olis liian kapea vai tökkiikö ruiskuttajan liikeradat? Vai kaikista noita tai jostain muusta?

    Nuo vippaukset ei tunnu käsiin pohjissa, eikä tunnu pinnassakaan, mutta näkyy peilauksena pystyraitoina. Sopis askeleen vaihtoon, kun ruiskua kuljettelee pitkin auton kylkeä.

    Vähäisellä kokemuksella maalailen, ja en ole nähnyt pintamaalin ruiskuttamista muualla kuin juupuupvideoilla…
     
  10. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Onko ne jäljet miten pitkiä? Voihan ne tulla tietty maalauksestakin, mut jotenkin hassulta tuntuis. Jos ruiskun liike olisi hidastunut/pysähtynyt niillä kohdin, olis mun taidoilla tullu kyllä valumiakin, ainakin osaan.

    Hyvin vähän olen kokonaisia autoja pintavärjännyt, mut ite yrittäisin minimoida askeleet. Eli paneeli kerrallaan. Ihan vaan siksi kun ei ole kovin hyvin hallussa tuon kokoluokan hommat, joten olis ehkä helpompi hallita pienemmän alueen maalaus kerrallaan.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En jaksa uskoa ruiskutukseen. Liian lyhyet hiontavälineet tai vielä väärä tekniikka.
     
  12. jonski

    jonski 3rd gear

    Osaakos joku kertoa miten lakka vetää appelsiiniks hetken päästä ruiskuttamisesta? Eli alle raskaankaluston massaa, pinnasta tuli oikeesti hyvä ja tasanen, sumutus vartin päästä, ettei pilveile, vartti ja harso lakkaa nopealla ohentimella, hetken päästä märkä keikka ja heti ruiskutuksen jälkeen tuli olo et joo mähän osaan, 5-10min nii jotenki hyvinkin tasanen pinta veti appelsiiniks. Lämmöt 18 ja siis ihan kammiossa päästin maalit.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kerran oiennut pinta ei taida osata mennä perinteiselle "appelsiinille" kuitenkaan. Reaktio jonkun epäsopivan alla olevan kanssa? Vai olisko kyse haihduntarakkuloinnista? Jos alla on paljon tavaraa hitaalla ohenteella, niin pinnassa nopeen käyttö tuntus vähän riskiltä.
     
    passerby tykkää tästä.
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Liian jäykkä lakka ja/tai liian pieni paine.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei minun mielestäni sovi kuvaukseen. JOs on jo kerran oiennut, niin ei mene noista syistä uudestaan aplarille.
     
    passerby tykkää tästä.
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos ei siinä hitonmoisessa ruiskutuksen jälkeisessä sumussa tule katsottua niin tarkkaan. Märkä pintaa saattaa kiiltää ja heijastaa sillai, ettei pieni appelsiini näy kunnolla. Toki arvailua tietenkin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  17. maline

    maline 1st gear

    Sanottakoon vielä et kaks ekaa osaa onnistu hyvin, loput veti appelsiiniks, tuossa muistelin nii vedin harson liian pienillä paineilla, loppuihin sitte normaalilla 2.2bar, että voisko olla et meni liikaa maalia? Ammattimies puhu, et lakka laajenee kuivatessa, niin voisko tuo aiheuttaa moisen tapahtuman?
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No ei laajene, vaan kutistuu. Liika väri ei pysy pinnassa, vaan valuu. Liian vähän ohennetta, tai liikaa odotusta karkean harson päälle? Aplarissa on yleensä syynä kombinaatio liian vähän tavaraa, tai liian jäykkää. Lämpötila vaikuttaa kovasti.
     
  19. maline

    maline 1st gear

    Ohennetta oli sopivasti ja lämmöt tosiaan oli 18. Yhdestä kohtaa valu lakka ja seki osa oli samanlainen ku muutki, joten en usko tavaran vähyyteenkään. Aika pian vedin märän harson jälkeen, about 5-10min. Huomenna jatkuu maalaukset, nii pitää kokeilla eri tapoja ja jos joku auttaa nii päivitän tänne muillekkin harrastelijoille infoa.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kovin varmasti heitetty, kun se on niin kovin monesta kiinni. Ohjearvot tuskin ovat 18C asteen maalaukseen... Ja ne on silti vaan lähtöarvoja.
    Kyllä nyt on vikaa jossain. Jos valumakin vetää aplariksi, niin tavara on paskaa, tai alla on tosiaan jotain reagoivaa.
     
    passerby tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!