No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. GS

    GS Gearhead

    Siis viikonlopun lähtöpidot niissäkään ei kuulemma ole kaksiset, vaikka mustapintaisia ovatkin. Eli se kaikki liiman ja kumin muodostama "tartan" mitä näissä jenkkiradoissa voi olla 1/2” pinnassa, kaavitaan mekaanisesti pois ja radasta näin saadaan ”Dry”. Betoniin asti kuin nämä ”kaavinlaitteet” eivät tietenkään saa tunkeutua.
    Meikäläisin silmin näyttää ihan prepatulta liimaradalta musta kun on, mutta ei siinä kuulemma ole ihan valtavaa eroa tähän postaamaani tilanteeseen, kun kisaviikonloppu lähtee liikkeelle puhtaalta betonipinnalta.
    No Prep idea/logiikka on kuitenkin tämä kisaviikonlopun koko ajan muuttuvat/edetessä paranevat pito-olosuhteet, jolla halutaan simuloida vastaavaa tilannetta kuin puhtaasti kaduilla ajettavissa kisoissa.
    Tällä taas on se käytännön vaikutus, että ekoilla pudotuskilpailun kierroksilla tehoilla ei juurikaan ole merkitystä ja voit helposti pudota 500hv autoa vastaan 3000hv autolla, mikäli luotto on vain tehossa.
    Kuski ja auton alustan+moottorin säätö painottuvat tällöin erittäin voimakkaasti ekoilla kierroksilla ja oikeastaan "nostaminen” ei ole vaihtoehto lainkaan, mikäli seinä ei nyt ihan varmasti kutsu(eka viivalla kun aina voittaa ja jatkaa, tyyli on vapaa).
    Finaalikierroksillahan nämä 1/8 radat ovat jo alusta loppuun niin kumin ja ”pimpin”...kyllästämiä, että siinä kohtaa ei ole enään tarjolla ilmaisia aterioita, vaan tehoa siinä kohtaa pitää olla, mikäli ei luota pelkkään tuuriin.
     
    three hundred tykkää tästä.
  2. GS

    GS Gearhead

    Näin jo Ruotsissa. Oleellisimpana kolme Street luokkaa :

    [​IMG]
     
  3. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Noistahan saa taas hyvät väännöt että miten se daily driver määritellään.
     
  4. GS

    GS Gearhead

    Tästähän ei tule vääntöä koska kilpailun järjestäjä määrittelee ja valvoo ”Daily Driver” luokan autot.
    Käytännössähän nämä luokka on voimassa oleville leimapeleille ennalta määrätyllä siirtymäajolla (20-30km?). Moottorin tilavuus ja ahtimet otteessa, verollisella polttoaineella ja dottirenkailla.
    Small ja Big Tire ovat sitten RaceStreettereille.
     
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Millä ne tilavuuden tarkastaa että se on otteen mukainen? Tai ettei polttoaine ole lantrattua? Ja tuo lyhyt ajolenkki ei nyt mitään kerro, eikä edes vähän pidempi.
    Tuo kotomainen musta lista on selkeämpi. Aja millä ajat, tarrakilvet saat vaikka modiin.
     
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ruotsissa käsittääkseni oli yks pykälien mukaan remmiahtimella leimattu auto. 60 jalkasista sen pidon näkee on rata sit prep tai no prep. Monte Smith vainajan kans jutellessa, heidän 275 radialluokan auton säätö tapahtu niin et iltapäiväl heitettiin muutama kilo lisäpainoja keulaan ettei keuli liikaa.
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Säännöt nyt ovat sääntöjä, eikä se että sääntöjä voidaan kiertää/huijata tarkoita sitä että siinä tapauksessa sääntöjä ei käytetä lainkaan.
    Onhan meillä säännöt nykymuotoisessakin Drag Racingissa / Streetissä vaikka niitäkin joku voi kiertää ja niissä huijata.
    Pointtihan kuitenkin tässä on se että erotetaan leimatut ”True Streetit”(ei muuten kelpaa siirtokilvet, vaan voimassa oleva leima pitää olla paperissa), ja leimaamattomat lähinnä SFI:n määrittelemät Race Streetterit toisistaan.
    Tuo ”True Street”/ ”Daily Driver” luokan 20-30km:n siirtymä ennen kisaa ei kerrokkaan mistään muusta kuin että leimattu auto siihen kykenee ja jos kykenee muiden reunaehtojen täyttyessä, silloin on mahdollista ajaa tässä ”True Street” luokassa.

    Sen ”enempää” ei voida oikealta katuautolta vaatiakkaan ja mikäli joku epäilee että mm.kilpailijan moottorin koko ei ole se mikä on otteessa, aiheesta voi tehdä protestin, aivan kuten nytkin. Siis hyvin,hyvin yksinkertaista....: Voimassa oleva leima paperissa, koneen koko+renkaat+ahtimet otteessa ja siirtymä = ”DAILY street”, ei enempää eikä vähempää.
    Nämä ”Small ja Big Tire” Race Streetterit vastaavat FHRA:n streetin leimaamattomia Street nykyautoja, joten mikään ei muutu siinäkään suhteessa?

    Tämä Kolmen Street lajin konsepti kuitenkin alkaa nykyään olemaan se muun maailman standardi ja vaikka Drag Racing onkin tarkoitettu yksinkertaiseksi lajiksi yksinkertaisille ihmisille, ei kai me täällä pohjan perillä Suomessa sentään niin yksinkertaisia olla että näiden sääntöjen ”monimutkaisuuden vuoksi” me jäämme ulkopuolelle?
    Kyse kun on vain ja ainoastaan erottaa oikeat kadulla ajettavat leimatut Street pelit Race Streettereistä, piste. Nyt ollaan sellaisessa hetteikössä että voidaan pitää ylä jatkuvasti debattia siitä ”mikä on katuauto”...
    Lieneekö nuo mm.Ruotsalaiset sitten taas kerran niin paljon ”fiksumpia” kuin me, että heille tämä ”True Streettereuden” sujuva erottaminen ”Race Streettereistä” alkaa myös olemaan SE Street kaava?
     
    Muokattu: 3.5.2018
  8. supo

    supo Double Gearhead

    Tosiasia on se että säännöt on ongelma niille jotka ajaa kilpaa vain netissä ei niille jotka suhaa radalla luokasta riippumatta ajaen kylä/maailman mestaruudesta tai ihan vaan omaksi iloksi kumit soikeena!
     
    pts tykkää tästä.
  9. 1320

    1320 Gearhead

    Voihan noilla "True Street" autoilla ajaa nytkin Fyyran kisoissa vaikkei niille omia luokkia olekaan... Riippuen autosta, niin tuollaisellahan voisi ajaa hyvin ainakin RS, TS, SET, PET ja SPET luokissa. Siinä saa samalla valita haluaako ajaa Brackettia vai HeadsUp kisaa... Eli siis tuskin niitä True Street autoja yhtäkkiä ilmaantuisi kymmeniä ajamaan vaikka sellainen luokka oliskin, kun eipä niitä liikaa ole kisoissa tähänkään asti näkynyt.

    Tuossahan ratkaisee hirveän paljon se, että kenellä on parhaat muutokset kirjattuna otteeseen ja äkkiä käy niin, että samat autot kohtaa aina finaalissa. Eihän tuollaisessa ryhmässä pysty vapariautolla pärjäämään jotain tuplaturbohärveliä vastaan, vai saako ahtimista sitten sakkoa lisäpainon muodossa? Entä saako ahtopainetta nostaa siitä lukemasta mikä on merkattu paperiin kun kerta moottorinkoko on kanssa rajattu siihen mikä otteesta löytyy?

    Omalla katuautolla (mikä on vielä nippeleinä tallissa) voisin ajaakin joskus tällaista ryhmää, jos se sopisi sääntöjen puolesta siihen. Mutta voin yhtä hyvin ajaa myös Real Streetissä niinkuin alunperin olen ajatellut. Kummassakaan ei ole mahiksia pärjätä, mutta sehän ei estä hauskanpitoa ja oman ennätyksen jahtaamista... Ja toisaalta jos "True Street" kiinnostaa kovasti, niin menkääpä WCSC skaboihin ajamaan Heads Up luokkaa.:odwink:
     
  10. NickeR

    NickeR 3rd gear

    Daily driver luokassa on oltava alkuperäinen etu ja taka ripustus!
    Säännöt ovat selkeät.
     
  11. josu

    josu Gearhead


    Hah haa nyt töräytit silla lailla että johonkuhun sattuu ja pahasti......
     
  12. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Eihän sole kuin järjestää tuommoset StreetWar kisat, sen jälkeen tätä debattia ei tarvi käydä. Ihan niinkuin ruotsissakin, siellä on järjestäjiä, kisoja ja ratoja kuin sieniä sateella ja jokaiseen näyttää empiirisen tutkimuksen perusteella olevan oma osallistujakuntansa.
     
  13. Sanokaa mitä sanotta, mutta tämä noprep -kisahomma yleistyy joka puolella. Ne jotka tosissaan ajaa jostain pisteistä ja virallisista mestaruustitteleistä ajaa prepatuilla radoilla koko viikonlopun isompia kisoja. Tämä noprep -kisahomma on hyväkin asia, jos saa yhdenkin kisalähdön pois liikenteen seasta esim. tukholman seudulla.

    Se että on eri osallistujat eri kisoissa, on aika normaalia ruotsissa. Pitkä maa ja hyvä mahdollisuus kisata omalla alueellaan.

    Itse tulen rakentamaan katuauton ja juuri tämmöinen noprep on se mikä kiinnostaa.
    Vielä kun siirtymä olisi 100km tai enemmän niin olisi real x 2.

    Aulis

    Eikä ne indeksiluokat ja muut racejutut mihinkään katoa, eihän tämmöinen kisaaminen vie keltään pois, mutta on jotenkin mielenkiintoista ja tuo lajiin jotain uutta.
     
    GS tykkää tästä.
  14. GS

    GS Gearhead

    Kyllä.
    Kilpaileminen kaiketi yleensäkkin on sitä kun katsotaan kuka on nopein, eikä sitä kuinka tasaväkisiä kisoja voidaan järjestää jotta kenellekkään osallistujalle ei vain tulisi paha mieli?
    Kilpailun pointti kun yleensäkkin on löytää se nopein, annetuissa sääntöpuitteissa.
    Oli säännöt mitkä tahansa, se on yleensä nopein laiteurheilussa joka panostaa eniten.
    Niin on nytkin, eikä tämä kolmen Street luokan tulo muuta oikeasti nykytilanteeseen nähden mitään....tai sen verran että ne leimapelit ajaa muita leimapelejä vastaan ja Race Streetit niitä Race Streettereitä vastaan. Eli tämähän tasoittaa kilpailuasetelmaa, ei suinkaan kasvata sitä.

    Missähän kohtaa Streetissä tänä päivänä vapariautolla pärjää ”tuplaturbohärveleitä" vastaan? Nytkin fyyran puolella vaparit ja ahdetut ajaa omissa luokissaan, eikä Blacklistillä tai West Coastin kisoissa sielläkään vapari ole tasoissa ”turbohärveleitä” vastaan, eli mikä tässä nyt muuttuisi?

    Kyllä, mm.ahtopainetta saa nostaa, kun kerran säännöissä vaadittaisiin vain:

    - Voimassa oleva leima
    - Moottorin koko ja ahdin otteessa
    - Rengaskoko otteessa
    - pumppubensa
    - Dot renkaat
    - Siirtymäajo ennen kisaa

    Tämän ”streetimpi” ei oikean ”Real”/”Daily Street" auton tarvitse olla, ilman että siirrytään pelkkiin virtuaalikisoihin joissa rekisteriotteen tehopainolukema määrittelee kilpailusijoituksen.
     
  15. GS

    GS Gearhead

    Onko tämä siis tulkittava kannanotoksi sen puolesta että muu maailma pitäköön tunkkinsa ja meillä menee Street kentällä niin lujaa jo nyt, että lajin kehittäminen ja jo siitä pelkkä keskustelu on jotenkin väärin?
    Entä kuinka hyvin tällainen menttaliteetti palvelee lajin näkyvyyttä, kehittymistä ja lajia seuraavia katsojia (siis kunhan vain ajellaan omaksi ilokseen ”kumit soikeena”, lajista/säännöistä viis?)?
    Olisi toki kiva kuulla myös ne asia-argumentit mitkä puoltavat nykyistä Suomalaista ”kolmen kerhon”/ kuppikunnan sääntöjen Streettiä lajina, eikä vain keskittyä ampumaan viestintuojaa?

    Eli mitä hyvää tämä nykyinen systeemi tuottaa Suomessa niin, että lajin kasvu on taattu ja että meidän ei kannata edes keskustella siitä millä keinoin Street on muualla maailmassa nostettu aivan uudelle tasolle?

    Kuten Aulis tuossa jo totesikin, tämä No Prep kyllä rantautuu varmuudella myös tänne ja väitän että se ei ole keneltäkään pois, vaan päinvastoin.
    ”Ankeutuksella” asioita ei kuitenkaan ole koskaan viety eteenpäin, ei somessa eikä radalla.
     
    Muokattu: 3.5.2018
  16. väsynyt

    väsynyt Gearhead

    Minkä laista ajo kokemusta on sulla GS? stripillä!
     
  17. GS

    GS Gearhead

    Tämä kortti on kyllä jo aika ”väsynyt”....:oops:

    Taas kerran, minä olen tässä aivan puhtaasti lajia seuraavan ja rahoittavan katsojan roolissa, ei enempää eikä vähempää.
    Jos tämä ei oikeuta täällä asiasta keskusteluun, niin mitä pitää ajaa ja millä jotta lupa keskusteluun maailman No Prep Street Racingista lankeaa (mistä/keneltä voin luvan anoa?).
    :..vai riittääkö keskusteluoikeuteen pääkaupunkiseudun postinumero?
     
    Muokattu: 4.5.2018
    Catiska tykkää tästä.
  18. GS

    GS Gearhead

    Aiheeseen, eli Ruotsissahan tämä No Prepin lanseeraus johtuu myös siitä että siellä nämä yleiset katukisat saataisiin radoille.
    Täällä keskustellaan siitä voiko ahtopainetta nostaa korkeammalle kuin lapussa lukee, Sweduissa Street keskustelu ja meininki on ”hieman” eri tasolla:

     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    - Voimassa oleva leima
    - Moottorin koko ja ahdin otteessa
    - Rengaskoko otteessa
    - pumppubensa
    - Dot renkaat
    - Siirtymäajo ennen kisaa
    Noilla säännöillä ei voi nykyään tehdä pärjäävää katu-autoa, koska heti joutuisi rikkomaan sääntöjä. Voittaja olisi helppo, ostaa pari miljoonaa maksavan superauton ja kisat oli siinä, kun itse yrität saada jonkun Dartin kulkemaan samoja +20% max tehoa lisää säännöllä.....
    Säännöt on aika turhia, se kellä on rahaa ajaa. Suomessa sitä on yllättävän vähällä.
    Ruotsiin on ihan turha verrata. Siellä tulotasot, harrastajamäärät, säännökset yms on ihan eritasolla.
     
  20. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Nyt näit on jo kaks skabaajaa, Aulis ja GS. Koska on ekat kisat?
    Ruotsi on koko dragracingin ja muunkin autourheilun osalta eri asemassa, siellä touhu on villiä koska "monopolin omaavaa" kattojärjestöä ei sillä lailla ole kuin Suomessa. Aiaksemmin toi valvonta oli hyvinkin tiukkaa, mut nyky FHRA suhtautunee siihen hieman väljemmin. Olettaisin et sekä GS että Aulis voivat halutessaan ottaa vaikka NCC:hen yhteyttä, siellä ei juuri fyyrasta piitata ja rata on valmiiksi no prep kunnossa, ei tarvi kaapii kumeja pois. Siit vaan järjestää. Jos taas sit ajatus on joku muu ja toivotaan jotain virallista yväksyntää, niin sille on olemassa omat systeeminsä miten asioita ajetaan ja toteutetaan. Toistaseks on sillä osastolla ollut aika hiljasta. Tekemistä vaille tehty. Näit on niin nähty jotka tekis jotain jos..., sit ku asioit muutetaan siihen suuntaan ni ei niit kutienkaan näy. Niit jossia on vissiin jossain varastossa aika läjä.
     
    three hundred, Lowry ja Jukka 63 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!