Milloin aika vaihtaa isompaa sisään?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Kimmeli, 2.5.2018.

  1. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Jos nyt kuvitellaan perus vapari isolohko max hp 5500rpm ja max vääntö 4500rpm, vaihteistona 3 vaihteinen automaatti, välitykset 2.5, 1.5 ja 1.

    Henkilö A ja Henkilö B, kaikki täysin identtistä, kuun ja tähtien asentoa myöten.

    A: vedättää konetta "väkisin" 6800, moottorilla kuluu aikaa X määrä päästäkseen tuohon, mutta saavutettua sen, jengat on vaihdon jälkeen lähempänä huipputehoa.

    B: vaihtaa jo 5800 ja kierrokset putoavat lähemmäs parasta vääntö aluetta ja koneella kuluu aikaa X määrä saavuttaa jälleen huipputeho.

    Kumpi katselee kumman perävaloja?
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Teoriassa ihan hyvä asia.
    Mut jos käytäntö toimii paremmin kuin teoria niin kumpaa pitää muuttaa?
    Onhan näit joil on "kikkoja", mut onks niil vehkeil kukaan muu ajanut erilailla? Useimpien kyvyt ylipäätään ovat sitä luokkaa et ei sil niin välii oo milloin vaihtaa, kuhan vaihtaa. Ei se kuitenkaan oo sama lähdöstä toiseen. Ja juu, kuulun tohon joukkoon, en mä edes yleensä kato mitään rundaria ku ajan, vaihtovalosta puhumattakaan. Sit toi et mitä vaikuttaa onks monta vaihdetta vai vaan kaks? PG:ssä on aika pitkä ykköne, muuttuuks vaihtokohta verrattuna vaikka viisvaihteeseen?
     
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Riippuu tehokäyrän muodosta täysin.
     
    DX tykkää tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Voi vaihtokohta muuttua koska kierosten muutos on vaihdossa paljo suurempi mitä 5 vaihteisella jollon integraali täytyy maksimoida uudelleen.

    tän tyyppisellä teorialla enemmänki kannattaa hakea jotain hujumenttia asiaan missä vois olla ne optimit vaihtokohat. Mikään absoluuttinen totuus toi tuskin on eikä sen pitäskään olla kun pitoa ei oteta huomioon ollenkaan. Mut tuon lähistöllä mitä tollasesta laskelmasta saa ulos ne vaihtokohdat on.
     
    Muokattu: 4.5.2018
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En ole koskaan tajunnu perse edellä puuhun toimintatapoja paitti sillon jos ei tosiaan kykene suunnitteluun tai omaa kymmenien vuosien kokemuksen jostain asiasta. Nykyään tossakin on tietsikat apuna jollon ei tarvi analyyttisesti edes noita ratkoa ja mallintaa vaan näpyttää komentoja koneeseen ja kone laskee. Varmaa kun dynotulokset ottaa taulukkomuodossa ulos niin joku excelki tod. näk. pystyisi niiden perusteella tekemään mallin/regressio mallin noiden arvojen perusteella.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  6. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Muutako naapureitten kanssa aamulla kilpaa ajanu, ni. Nyt on niin, että. Vääntö kiihdyttää, hevoset sanoo loppunopeuden.

    Vaihto kannattaa hoitaa niin että kierrokset putoaa väännön namikohtaan, ku kaasu on siis pohjassa,,,oletan.

    Onko alkuperäinen kysymys edes kilpa-autoilu aiheinen, vai niinku mulla naapurijutska?
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Miten sul on toiminut noi käytännössä?
     
    Mikkis tykkää tästä.
  8. peltsi

    peltsi Gearhead

    Oikein huuhaata taas kerran.
    Jokasella on mahdollisuus toi testata kiihtyvyysmittarilla. Teholla kiihdytetään ja jos haluaa tähän jotain teoriaa niin voisi vaihdot hoitaa siten että käytetyllä kierroslukualueella saa tehon keskiarvon pidettyä mahdollisimman korkealla.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Paremmin kuin perse edellä puuhun tyypeillä iha joka saralla. En ymmärrä jos asiasta on olemassa teoriaa jolla voi itseään auttaa etenkin alkuvaiheessa, niin miksei sitä kannataisi käyttää hyväksi?

    T. Ex perse edellä puuhun tyyppi.
     
    Muokattu: 4.5.2018
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Väännöllä ei siirry mikään mihinkään vaan teholla. Vääntö tosin määrittää omaltanosaltaa mikä se teho on.

    Tääkin selviäisi jos tutkisi tehon laskentakaavaa.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En käyttäs keskiarvoa kun se ei mielestäni ole oikeen sopiva mutta varmaa noinki saa jotai osviittaa.
     
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Siks koska sitä ei tarvita. Se asia joka tapauksessa hoidetaan käytännössä. Periaatteessa joku viis lähtöö riittää siihen et se paras vaihtokohta löytyy. Toi +200 maksimitehoon ja siit sit muuttelemalla on siinä mielessä ihan yhtä toimiva teoria kuin joku järjetön graafinen tutkielma. Mut each to his own sano, eiku hyvää menestystä jatkossakin. Radalle ne tulokset katotaan mt teoriaspedet harvemmin sinne asti pääsee.
     
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Joo, sulla riittää kun sulla on se kokemus taustalla.

    mitä korkeemmalle tasolle mennään, sitä isommassa roolissa on teoriaspedeily joka asiassa.
     
  14. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Tollai meni mulla aikoinaan kierrokset vaihtojen välillä!:)
    [​IMG]
     
    DX tykkää tästä.
  15. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jännintähän tässä koko hommassa on se, että nämä molemmat asiat ovat yhtäaikaa tosia:
    - jos kiihdytetään nopeudesta A nopeuteen B maksimaalisen nopeasti, niin se tapahtuu (tyypillisessä autossa, moottoripyörässä, jne.) siten että moottori ei missään vaiheessa käy maksimiväännön kierrosluvulla
    - millä tahansa yksittäisellä vaihteella suurin kiihtyvyys saavutetaan maksimiväännön kohdalla
     
  16. peltsi

    peltsi Gearhead

    Olekko mitannu vai oliko tämä googletettua rakettitiedettä?
     
    sdfsd tykkää tästä.
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei ainaka paikkaansa pidä. Paras kiihtyvyys on maksimitehon kohdalla.
     
    mpower tykkää tästä.
  18. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jännä juttu, mutta ei ole. Maksimiväännön kohdalla kiihtyvyys olisi suurempi pienemmällä vaihteella, jolla on suurempi teho, mutta jos tarkastellaan kiihtyvyyttä tietyllä vaihteella, se on suurin maksimiväännön kohdalla.
     
  19. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Tämä on just se syy miksi ihmiset vaihtaa suuremmalle liian aikaisin, vääntöhuipun jälkeen hidastuva kiihtyvyys antaa mielikuvan että kiihtyvyys voisi olla kovempaa seuraavalla vaihteella. Vaihteenvaihdon nykäys nollaa persdynon, ja se tosiasia jää huomaamatta, että kiihtyvyys seuraavalla vaihteella onkin edellistä huonompaa. Hidastuvasta kiihtyvyydestä huolimatta pitäisi vaan vetää kunnolla sinne punarajalle ja yli.
     
  20. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Tästä samasta jutusta tietyin ajoin aina keskustelua aikaan saadaan.Tehon yksikkö on joko hevosvoimat tai kilowatit
    tai mikä sitten lieneekin!Vääntömomentti on vain vääntömomentti!Otetaan semmonen esimerkki,mää laitan metrin varren siihen kampuran päähän ja laitan lepotuolin siihen ja menen istumaan.Mää painan 94 kiloa.No juu,siinä mää sitten istun kuin tatti,vääntö on 94 kpm.Vääntö on hirmuinen.Mitään ei tapahdu ei jos kampura pyöri!Ei tapahdu työtäkään,mää siinä vois istuskella niin kauan kun viittin!Mutta annas ollakaan,jos mää sitä kampuraa alan käsin veivata,ja se sen seurauksena se alkaa pyöriä,tapahtuu työtä eli tuotan tehoa!Noh,hikihän siinä tulee töitä tehdessä!Näillähän on kaikilla yhteys toisiinsa,niin vääntömomentilla,kierrosluvulla(oikeammin kulmanopeudella),
    teholla ja tehdyllä työllä!Virheellisesti moni luulee,että tehon
    yksikkö on vääntömomentti,ei oo ei!Vapariformuloissakin
    pieni vääntömomentti,mutta hirmuiset kierrokset=suuri teho.:rolleyes:
     
    Mikkis, Pertti K ja Nikuzai tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!