Olkatappi liian tiukka, mitä sitten?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja tähtinenjoni, 21.4.2018.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Keskusteluhan meni lähes silmiä hiveleväksi niinkuin Mikael Granlundin ilmaveivi aikoinaan!Pikkasen vissiin eri asiasta puhuttiin,en mää kyllä tiedä paljonko sitä ainetta piti poistaa?
    Yleensä tollainen läppäys,siitä kai tässä tapauksessa voidaan puhua,on tarkoitettu maksimissaan muutaman satkun materiaalin poistamiseen,esim.venttiilien läppäys istukoihinsa.Siellä ne pienet hiomarakeet hioo kappaleiden välissä koneistettavia pintoja toisiinsa.Kysymysmerkki lieneekin,tunkeutuvatko ne hiomarakeet kappaleeseen?Pakko,muuten ei mitään ainetta poistuisi.Noh,jäävätkö ne jumiin kappaleeseen,tai ainakin siihen pehmeämpään?Hmm?Tässä olkatappitapauksessa lienee ollut
    suhteellisen suuri aineenpoisto?Huono konsti lykätä väkisin voimalla kappaleita toisiinsa ja karkeaa santaa välissä.Oisko vaan pitänyt ottaa rupurulla tai virsikirja ja niillä hioa?
    Muoto toisiinsa nähden on tietysti silloin mitä sattuu,ei oo sekään hyvä ei!Tuossa tulikin muuten mieleeni,Virtalalla oli aikoinaan tai saattaa olla vieläkin sellaisia Wisecon "aihiomäntiä" joissa oli 10 mm työstövara männänlaessa.Juu,no mää hänelle niitä sitten sorvailin,yleensä monttu tehtiin lakeen kun turbokoneisiin meni,eikös prkl,niin paljon muoto muuttui
    kun ainetta millikaupalla pois lähti,ei mahtunut enää männäntappi paikoilleen.Aine elää!Noh,pemaripaappa otti sitten vanhan alamittaisen männäntapin, timanttitahnaa ja LPS:sää,mää niillä sain hinkattua ne sorvissa liukutiukkuudelle.Eihän niistä varmaan parhaita mahdollisia tullut,ei siin oikeen muutakaan keksinyt,arvioisin satkun maksimissaan ainetta pois lähteneen.
    Juu,mun mielestä tollaiset aihiomännät on huonoja,tai sitten pitäisi jättää pieni viimeistelyvara männäntapin reikään.Arvioisin mäntätehtaallakin männäntapin reiän olevan
    viimeinen koneistusvaihe.Virtala sitten sanoi kun asiasta kerroin,mää ne hänen mukaansa sorvissa piloille puristanut!?
    No en todellakaan,sorvatut jämptit muotoleuat ja kevyesti kiinni ja vielä terävä kevytleikkuinen pikaterästerä!Mutta,niinkuin sanottu ,aine elää,ts. jännityksiä on aineessa ja kun paljon ainetta poistetaan muoto muuttuu!Tuosta "aine elää" jutusta tulikin vielä mieleeni yksi iso äijä joka sorvarina duunipaikassani oli,hän niin ekaa kertaa niin sanoi.
    Mainio äijä,huumorimies!Noh,muistan sellaisen tapauksen,kuuma kesä oli ja hallissa vielä kuumempi ja iso lihava äijä ja hiki valui,saattoipa krapulallakin olla ollut osuutta asiaan,sorvaili siinä sitten jotain isoa kappaletta.No,eikös siitä reiästä tullut muutaman satkun liian suuri!
    No,susihan se!Pyysi sitten pomoa katsomaan ja ehdotti,jos laittais paksua akselirasvaa väliin,niin eikös toi viel kelpais!?Pomo siihen sitten,"vittu,nyt Ilpo menet soittamaan sille Valmetin äijälle ja selität sun akselirasvat sille!" Ei mennyt,uusi se oli tehtävä.Juu,ei taitais
    tässä olkatappiasiassakaan paksu akselirasva auttaa!?:D
     
    Muokattu: 4.5.2018
    Saetkae ja jarona tykkäävät tästä.
  2. urho3

    urho3 Gearhead

    Sikäli jos se rengas kääntyy niin väjähän se on ja pitääkin olla. Ei tuommoset ratkaisut tarvitse olla välyksettömiä.
     
  3. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Järki vähenee, leka isonee, asennusleka mainittu auliksen replyssä. Siperia tuonkin opettaa kun muutaman takuuseen uusis puslittaa niin oppii tekeen passelin välyksen ettei ole jo ens kesänä välijä. Naputteelee järjenkanssa paikalleen niin kestääkin jonkin aikaa, jos taas menee käsivoimin paikalleen ja vielä rotsaa, hijoo, läppää sitten kortonkilla, kullilla tai jollain muulla vielä enempi väljäksi niin saa varautua uuteen jumppaan pikapuoliin...
    Tietenkin jos menee, kuvinanettiautoesittelyyn niin eikait sillä väljällä ole väliä?.
     
  4. 401

    401 2nd gear

    Sinä se et näytä tajuavan että sinä alunpitäen hioit pelkällä kumilla omassa vastauksessas kun pädit toisten hiomisia.minäkii voin tärkeillä hiovan pelkällä paperilla alasimen poikki ja kerron jälkeen liimanneeni hiekkaa siihen tai parhaimillaan jopa ostaneeni moista paperia.oon itekkii kumin palaa käyttänä hiomatukena niin käsin ku karahiomakoneella hioessa.vingulla hioessa ollu huomaavinani ku se hiomalieriö lentää vittuun siitä kumirullan päältä niin vähä vähempi on ruenna tavara poistumaan.voihan siitä millin tuhannesosia lähteekkin rautaholkista ku polttaa pahvilaatikollisen niitä kumirullia siihen holkkiin vaan normaali ihmisen järki voi rueta hangottelemaan vastaan siinä työn touhussa.
     
  5. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Tässä pemaripapan koneistusta omaan käyttöön!
    Ei oo Cad tai Cam ohjelmistolla tehty!Vihreää nappiakin on painettu useesti ja sitten taas laskettu ja mietitty!:p
    https://vode131.kuvat.fi/kuvat/Sekalaista/Bmw+M-Power/
     
    jarona, Larry ja Kalu tykkäävät tästä.
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No on täydellisiä joka nippeli ja rööri, täytyy sanoa.
     
  7. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Kiitos,kiitos!Parhaani oon aina yrittänyt niin itselleni kuin työnantajallenikin,työnantajalta kehuja sain niin sanallisesti kuin rahallisestikin!Kyllä sanoisin,koneistushommat oli ns."mun juttu"elikkä ammatti joka sopi minulle.Suurin muutos aikoinaan oli se,ennenvanhaan veivattiin käsillä työstökoneen veivejä ja digitaalinäyttöö seurattiin missä terä kulkee.Sitten tuli CNC-koneet,sitten näpyteltiin koodia ja työstöarvoja mihin terän pitää mennä.Mun mielestä se oli hianoo,enää sun ei tarvinnu veivaa ja silmä tarkkana olla missä mennään vaan katselit mitä kone tekee sun ajatusten ja ohjelman mukaan!Juu,ja tuottavuus on moninkertaistunut CNC-tekniikan myötä ja sarjatöissä virheet ja susikappaleet vähentyneet.Silti yksittäistä manuaalikoneistusta aina tarvitaan,se on selvä varsinkin korjaus-ja kunnossapitohommissa.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Hienoja on.
    Siltikään ei olkatapin helaa, eikä kiertokangen helaa hiota hiomatahnalla.
     
    mpower tykkää tästä.
  9. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Juu,mieluummin ei!Vain äärimmäisessä hädässä kun muita konsteja ei ole!:)
     
  10. jarona

    jarona Gearhead

    Vaikka minä olen pyörittänyt sorvinkaraa ja jyrsinterää ihan helkutisti
    niin täytyy olla nöyrä tollaisen kuin mpowerin edessä!
     
  11. jarona

    jarona Gearhead

    Vittuilen silti heti kun luulen olevani vahvoilla..
     
  12. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Jee,jarona ammatiltaan koneistaja,taitaa ymmärtää mun juttuja?
    Meillähän oli semmoset käsitteet kuin "lentävä lastu" ja "hivelysilaus" kun viimisen päälle piti tehdä!?Aijai,nyt naurattaa,no ne sellaisia koneistajan ammattitermejä oli!:p
     
  13. jarona

    jarona Gearhead

    Niin teillä, meillä silmälastu ja vitunkarvanverran..
     
    mpower tykkää tästä.
  14. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Juu,juu,tarkkuus aina kaikessa,tässä enää mikrometrejäkään enää
    ole millä mittailis!Hmm,arvioisin jaronankin tarkkuustyötä tehneen,nääs se toleranssitaulukko on sellainen! Mainittakoon,mitä isompi pulikka,sitä tarkemmaksi vitunkarva tulee,siis suhteessa koneistettavaan mittaan!Saakeli,onhan mulla vielä tuo digityöntömitta,en oikeen kehtais ehdottaa jos sänkyhommia olis,saankos pikkasen mittailla!?Juu,posliinia mieluummin!:p
     
  15. jarona

    jarona Gearhead

    Ja itseajeltuna se on aitoa.
    nm. kolmet kolmiot raakannut.
     
  16. 401

    401 2nd gear

    Manuaalikoneistus on varsin mukavaa puuhaa jos vielä ois hyvät tai tarkat vehkeet millä tehdä.vaan näyttää tulevan mukavan näkösiä kamppeita automaattikoneilla ja lie osa ihan manu vehkeilläkin tehty.
     
    mpower tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!