No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. GS

    GS Gearhead

    Lue nyt vielä kerran tämän topikin avaus tästä (keskustelu siis No Prep genrestä aivan yleisellä tasolla ja siitä missä muualla maailmassa mennään nyt, ei siitä kuka täällä kisaa ja kuka ei...mikäli ei nyt haluta viljellä tätä somen ”väärinymmärtämisen” jaloa taitoa?):

    ..."Eli keskitetään tuo nyt eri topikkeihin pirstaloitunut No Prep keskustelu yhteen ja samaan topikkiin, joten tässähän tämä.
    Sana on siis vapaa ihan jenkkilän tämän hetken ajamisesta ja asemasta Drag Racing genressä. Visioita voi ”lennättää” myös siitä onko jossain kohtaa myös Suomessa tilausta ko.tyyppisille autoille ja mahdollisesti jopa kilpailuille.
    Senhän me jo tiedämme jokainen että "kaikki on paskaa paitsi kusi”, joten se voivottelu että..."eeeiiii meillä”...”vehkeet rikkuu”...menkää jenkkeihin, jolloin tämän tyyppinen ei ainakaan rakenna mitään.
    Joka tapauksessa jenkkilässä No Prep on nyt ”se juttu”, joka on vetänyt kokonaan uutta nuorta väkeä Drag Racingin piiriin ja samalla ko.laji on kasvanut todella suuriin mittasuhteisiin.
    Tämä kasvu on puolestaan saanut median heräämään ja sitä kautta isot yhteistyökumppanit ovat löytäneet uskottavan tuotteen, johon panostus lajiin näkyy oikeastaan joka askelmalla”....
     
  2. GS

    GS Gearhead

    Ok.
    Eli mikä tässä nyt muuttuisi suhteessa nykytilanteeseen? Voihan nytkin ostaa ”pari miljoonaa maksavan superauton” ja tulla eri Street luokkiin viemään lusikat?
    Tämä kuitenkin oikeasti tasoittaa tilannetta, kun kilvellisten streettiautojen seassa ei pyöri Race Streettereitä, vaan ainakin lähtökohdat ovat kaikille samat kun kilpa-autot ajaa eri luokassa kuin katuautot.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Tää GS ei taida kiihtyä muualla kun täällä foorumeilla :rotfl:
     
  4. GS

    GS Gearhead

    Eikö olekkin hassua.

    Yhtä ”hassua” kuin tämäkin:

     
    Muokattu: 4.5.2018
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kisaamisen alkuperäinen tarkoitus oli osaltaan laittomuus ja autojen virittely.
    Sen takia, ei kisaamiseen kuulu mikään Katsastettu, konekoko yms.
    Ainut mitä voidaan rajata on helposti nähtävät asiat, kuten renkaat, alusta. Jopa ilokaasuissa voidaan huijata niin hyvin, ettei muut sitä tajua ala Nascar.
    Koska jos auton pitää olla katsastettu, palataan -80 loppuun ja ysärijysäri alkuun, missä kun tunsit (olit kaveri ja saunotit) sait läpi sellasta mitä muut ei saanut.
    Jos ajat laittomalla autolla kadulla, se on sit vaan voivoi jos kärykäy. Taitaa varmaan suurin osa jenkeistä näin olla :D Ja myös harraste euro/japseista. Se onko sit yli +20% tehoja, vai audissa/volvossa jenkkiparkit yms, on ihan sama. Kuski vastaa.
    Itsellä ei ole ollut sit -90 yhtään laillista harrasteautoa, joko liian iso kone, renkaat, ilokaasut, turbo, yms....
     
    peltsi tykkää tästä.
  6. GS

    GS Gearhead

    Näitä katsastamattomia Racestreettereitähän varten tässä kolmen luokan systeemissä on Small ja Big Tire luokat. Näiden luokkien tarkoitus on juuri vapauttaa todelliset racestreet autot tästä keinotekoisesta kumarruksesta ”katuautoihin” ja antaa paljon enemmän vapautta rakentaa auto vain kisaamista silmällä pitäen.
    Eli perusajatus kolmessa Street luokassa on tehdä selvä pesäero leimatulle katuautolle ja leimaamattomalle racestreet autolle, mutta niin että kaikki street lipun alla ajavat mahtuu aina samoihin skaboihin.
    Samalla samoihin kisoihin saadaan kummankin ”lajin” kannattajat, eli ne joiden mielestä ”katuauton” pitää olla leimattu ja sillä pitää voida myös ajaa kadulla katurenkain ja ne jotka haluavat nähdä todella tehokkaita Street monstereita.
     
  7. Catiska

    Catiska Gearhead

    Eli, yksi "kusetusluokka" ja kaksi luokkaa kilpa-autoille. Sikäli poikkeaa perinteisestä tilanteesta että kilpureiden ei tarvitse enää "kusettaa sääntöjä" kuten virallisissa kisoissa, joten se jää tuolle perinteiselle, eli katuautoille.
    Kuten tuossa aiemmin on todettu, kuka ajaa rekisteriotteen mukaisessa kunnossa kisoissa (tai muutenkaan) ja Suomessa se raakkaa ilokaasut pois kun niitä ei tänne saa leimattua kuten muualla maailmassa saa.
    Siksi minulla tökkää ajatus että virit pitää olla rekisteriotteessa.
     
  8. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Tuommonen real luokka lieneen helpoin rajata sillä että vaaditaan alkuperäiset ripustukset, sekä eteen että taakse ja asetaan DOT-renkaalle maksimikoko. Ja luovutaan leimapakosta, toki tämä rajaa ne takarunkoiltaan muutoskatsastetut autot sitten sinne pro-luokkaan.

    Kah, nythän ei puutu kuin autot ja järjestäjät, konsepti on muuten valmis.

    Eikai nuissa nyky FHRA-Streetti säännöissä tarvi paljon filunkia harrastaa, riittää että takakyljet on peltiä, tuulilasi lasia ja puolimetriä orkkisrunkoaisaa edessä. Tuohon sääntöön alka mahtumaan jo melkein vanhat promoditkin.
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Pointti tässä ”Daily Driver” luokassa on kuitenkin se että kilpailun järjestäjä määrittelee sen mikä hänelle riittää ”Daily Driver” autoksi.
    Jos kilpailun järjestäjä ilmoittaa kilpailukutsussa että: Voimassa oleva leima, moottorin koko otteessa, ahtimet otteessa, Dot renkaat ja siirtymäajo ennen kisaa....”Daily Driver” auto on sitten siinä kilpailussa tämä.
    Ei meidän tarvitsekkaan spekuloida mikä kenenkin mielestä on ”katuauto”, tai että onko tehot otteessa, niistä kun kilpailun järjestäjä/säännöt eivät ole kiinnostuneitakaan, vaan siitä että autolla voi oikeasti ajaa kadulla?
    Mehän voimme lopettaa koko ”Street” genren, mikäli se perustuu siihen mitä mieltä kukin tykönään on siitä mikä on ”katuauto”?
    Riittää kun kilpailun järjestäjä sen määrittelee ja juuri siinä kisassa ”Daily Driver” on se mikä täyttää kulloisetkin sääntövaatimukset.
    Small ja Big tire on sitten niitä Slikseillä ajettavia Race Street luokkia.
     
    three hundred tykkää tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Eihän ahtimia taideta edes merkitä enää otteeseen?
    Muutamia VW Vr6 pyörii, missä otetaan remmi pois ahtimelta katsastukseen, ruiskusta vakio ohjelma päälle ja kappas kun on laillinen auto.
     
  11. reve

    reve Gearhead

    Aika pitkään on tullut erilaisia katuautotapahtumia tässä maassa kierrettyä. Aina on omalla vessalla päässyt karkeloihin mukaan on ollut leima otteessa tai ei. Toisissa karkeloissa leima on saattanut vaikuttaa luokkaan mihin pääsee osallistumaan ja toisissa ei - ihan sama mulle. Minulle ei täysin valkene mikä osa säännöistä on epäyhtenäinen? Turvavarusteet kun on kunnossa niin ajamaan pääsee aina oli kisa mikä tahansa. Jopa pienet puutteet on aina hyväksytty kunhan asian laittaa seuraavaan kertaan kuntoon. Kilpailunjärjestäjä määrää luokkajaon parhaaksi katsomallaan tavalla joskaan niissäkään ei kovin kummoista eroa ole. Yleensä luokkia löytyy omalle autolle ihan valittavaksi asti.
     
    JuhaKuu tykkää tästä.
  12. GS

    GS Gearhead

    Tässä kolmen luokan systeemissä nimenomaan pyritään vähentämään tulkintaa, spekulointia ja iänikuista vääntöä siitä mikä on ”katuauto” ja sen seurauksena yritystä tunkemaan neliskanttista palikkaa pyöreästä reijästä.
    Tässä tavoitellaan kahta asiaa, eli sitä että oikeat kilvelliset ja leimatut katuautot ajavat kaltaisiaan vastaan, eikä leimaamattomia putkikehikkoisia Race Street monstereiden seassa.
    Toinen asia on se että tämä Small ja Big Tire luokat mahdollistavat taasn ne rehelliset Race Streetterit ilman sääntölapsellisuuksia, joilla pyritään melko keinoteikoisesti kumartamaan sinne ”katuautoilun maailmaan”(yritetään pitää keinotekoisesti ”Katuautoina”).
    Näissä rehellisissä kilpa-autoissa, eli Race Streettereissä on mm.Dot renkaiden käyttö, äänenvaimennus ja hinauskielto vaikka olisivat nimenomaan niitä leimattujen Daily street ”katuautojen” vaatimuksia.

    Tuossa muutama tyypillinen laite maailmalta ”kolmesta luokasta”, jolloin samanlaiset autot ajaa toisiaan vastaan ilman ikuista vääntöä ja säätöä, eli eihän näiden luokkien ajattamisessa keskenään kilpaa ole mitään järkeä? Kuitenkin aina ylöspäin mennessä n.parisen sekuntia keskimäärin eroa eri luokkien autoilla:

    ”True”/ ”Daily" Street:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    "Small Tire”:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    ”Big Tire”:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 8.5.2018
  13. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No miks et sä tee tota ja organisoi? Ei kauheeta ryntäystä oo aiheuttanut, vai meinaatko et paavo väyrysmaisella sitkeydellä se pääministeriys koittaa? Se nyt vaan on niin, et on ne säännöt mitkä hyvänsä niin en jotka niistä nillittää, nillittää aina. Muut sit roudaa katiskansa radalle ja näyttää mihin ne kykenee.
     
    Jukka 63 tykkää tästä.
  14. 1320

    1320 Gearhead

    Mä olen jo pitkän aikaa sitten tippunut kärryiltä, et yritätkö sä korvata RS ja TS luokkia noilla Small Tire ja Big Tire luokilla vai perustaa kokonaan uuden sarjan tai jotain ihan muuta?

    Ei noista ainakaan RS ja TS korvaajiksi mun mielestä ole, kun ei noissa Small Tire tai Big Tire luokissa mitenkään rajoiteta sitä, että autojen pitäis olla "katuautomaisia". Nythän tonne pikkurengasluokkaankin voi mennä ajamaan Pro Modilla mihin on vaan vaihdettu pyörät ja poistettu Wheelie Barsit... Ja samoin noi Big Tire-autot menee varmaan suoraan muihin luokkiin, vaikka sit Pro Street tai Top Doorslammer.

    Nykyiset säännöthän noissa Streettiryhmissä on ainakin mun mielestä aika asialliset. Äänenvaimennus vaan pois sääntökirjasta niin muita muutoksia ei mun mielestä tarvii. En sit tiedä mitä "keinotekoisia" sääntöjä siellä on...

    Se True Street olis hyvä luokka munkin mielestä, mut voi olla että siihen ei riitä autoja ajamaan. Ja jos on liian monta samanlaista ryhmää, kohta kaikissa on vaan neljä autoa/ryhmä...

    Mut eihän tää toki mua varsinaisesti koske vaikka Streettiryhmiä on hauska seuratakin. Jatkan suhaamista tuolla NHRA-ryhmässä...
     
  15. GS

    GS Gearhead

    ”Ryntäyksellä” nyt taitaa olla turha spekuloida kun kukaan ei ole vielä tässä maassa tarjonnut mitään ko.lajin tiimoilta, eikä yhtään kisaa ole näköpiirissäkään.
    Edelleen, taas kerran korostan, tämän topikin tarkoitus EI OLE ...”tehdä tätä/tota”...vaan ainoastaan keskustella maailmalla voimakkaasti levinneestä ilmiöstä nimeltä No Prep?
    Perustetaan kyllä välittömästi uusi topik No Prepille siinä kohtaa kun myös Suomi liittyy tähän perheeseen ja jotakin oikeasti alkaa tapahtumaan konkretian tasolla.
    Pidetään tämä nyt vain ja ainoastaan aiheesta keskusteluun yleisellä tasolla, please?

    En nyt kerta kaikkiaan käsitä miksi ihmeessä tästä aiheesta ei nyt voi keskustella vain ja ainoastaan teoriatasolla, ilman tällaista lapsellesta...”mikset tee”...ja ”...ei ole ryntäystä”...vaikka en minä eikä kukaan muukaan ole ainakaan tällä hetkellä perustamassa Suomeen No Prep organisaatiota, ei etsimässä lajiin promoottoria, ei luomassa yhdessä Ruotsin kanssa alueita, eikä edes luomassa mitään konkreettisia täällä kisaamiseen tähtääviä yhteyksiä lajin pääkallopaikalle.
    Jos hommaa oikeasti aletaan organisoimaan, laitetaan rahaa jakoon, jaetaan maata/pohjoismaita kilpaileviin alueisiin ja aloitetaan kaikille avoin somerummutus provoineen ja vedonlyönteineen, vasta sen jälkeen nähdään saadaanko aikaiseksi sitä ”ryntäystä” vai ei.
    Ruotsihan tässä nyt tulee taas näyttämään esimerkkiä minkälaisen ”ryntäyksen” siellä No Prep tulee lähivuosina aiheuttamaan, joten tyydytään me nyt katsomaan toistaiseksi vierestä omin kansallisin virityksin.
    Minä toki henkilökohtaisesti kovasti toivon että Suomen nykyiset Streettiä hallinnoivat/”ajattavat" tahot poimisivat tästä jo oikeasti toimivasta konseptista rusinat pullasta ja tekisivät No Prepistä itsessään turhan/tarpeettoman tähän maahan.
    Väitän että se joka ensin näin tekee, tulee voittamaan.

    Eli koska jo pelkkä No Prepin perusajatus tai/ja jo osat siitä tuntuu monelle olevan täysin ymmärryksen ja sitä kautta aikuismaisen trollaamattoman keskustelun ulkopuolella, ei tässä nyt kukaan vain ....”tee tota”..., vaan kai tästä oikeasti jo maailmalla isosta Street genrestä voi Overilla keskustella?
    Mikäli Overin modet ovat myös sitä mieltä että tämä aihe on Suomessa julistettu pannaan, niin siinä tapauksessa kannattaa sulkea ja poistaa tämä topik?
     
    Muokattu: 9.5.2018
  16. GS

    GS Gearhead

    Edelleen korostan tähänkin, eli MINÄ En yritä korvata yhtään mitään, vaan ainoastaan keskustella maailmalla alaa valtaavasta Street genrestä nimeltä No Prep.

    Eli ei, Small ja Big Tire ei todellakaan tarkoita Pro Modeja pyyhkijöillä, vaan päinvastoin.
    Small ja Big Tire tarkoittaa ihan käytännössä samaa kuin tämän hetken RS ja TS street Suomessa, paitsi että putkirungot ovat oikeasti kielletty.
    Eli kaikki muut nykyiset fyyran Street säännöt olisivat voimassa kuten nytkin, paitsi että luokkajako olisi kolmikantainen ja Small ja Big Tire olisivat sliksein, putket auki ja kiinteällä minimipainolla. 7.5sek ja nopeammat SFI luokitttelee 25.3 ja SFI25.4 kehikkojen, ei runkojen osalta. SFI siis määrittelee 7.5sek ja nopeammat kuten nytkin, mutta tästä pidetään myös kiinni.
    Näissä nopeimmissakin Big Tire autoissa vaaditaan siis pellikori, orggis pilarirakenteet, orggis tulipellit ja lattiat(tai modifioidut orggikset). Alustanumero oltava.
    Mitkään kuitukoriset putkirunkoiset autot eivät siis sallittuja, mikäli ei sitten neljäs luokka: Street Pro Mod (...jolle Suomessa tuskin tarvetta).
    Small ja Big Tire putket auki ja hinaus sallittu....muutoin kun nytkin sääntökirjassa, eli katsastusvarustein.

    Eli ainoa suurin muutos nykytilanteeseen ja fyyran nykysääntöihin olisi tuo kolmen eri luokan systeemi joka ottaisi mukaan rehelliset ”Daily Driver” kilvelliset ja leimassa olevat katuautot ja kaksi muuta Streettiä aitoja Race Street luokkia.
    Daily Driver luokan autokohtaiset asiat kuten paino, renkaat ja ahtimet otteessa. Kiinteät minimipainot esim.Small Tire: 1090kg ja Big Tire 1290kg ja True Street paino otteessa +/-150kg...siis esim.?

    Tuossa tyypillinen Big Tire SFI 25.3 säännöin rakennettu auto, jolla ei ole mitään muuta tekemistä putkirunkoisen ja lasikuitukorisen Pro Modin kanssa kuin tekniikka.
    Eli kuvassa huomioitavaa, orggis peltikoppa ja sitä kautta orggis tulipelti, orggis runkoaisat siihen asti kun ovat kantavat, sekä orggis kantavat iskaritornit(ainoa ero fyyran nykysääntöihin on turvallisuus, eli tässä lexan tuulilasi, eikä lapsellista Daily Driveihin kuuluvaa pyyhinpakkoa ole). Tämä siis rehellinen peltikoppainen Street missä EI OLE putkirunkoa, vaan SFI25.3 Roll Gage (mikään ei muutu tältäkään osin koska Street sääntökirjassa: Putkirungot kielletty ja mikäli niitä nyt on, saataisiin näin Streetit Street luokkiin ja ne Pro Modit Pro Modeihin).
    Rakenteellisesti tällä ei siis ole mitään tekemistä putkirunkoisen Pro Modin kanssa:

    [​IMG]

    True Street ryhmästä jos mistään ei kannata olla huolissaan, koska maailmalla on nähty että se on se ylivoimaisesti suurin ryhmä aina silloin kun se on No Prep skaboissa mukana.
    Toisaalta, miksei olisi, kun mukaan pääsee normi katuautolla, eli niillä autoilla millä nytkin pääosin ajetaan West Coastin, kadunmiehen, ym.ym. kisoissa/tapahtumissa.
    Tällä nimenomaan saadaan kasvatettua kilpailijamäärää, jolla taas saadaan tuloja järjestävälle seuralle jota taas voidaan jyvittää mm.kilpailumaksuina koko kentälle.
     
    Muokattu: 9.5.2018
  17. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Oma mielipide on että Suomen rekisteriotetta ei ole mitään järkeä sekoittaa mitenkään mihinkään sääntöihin, muutakuin korkeintaan just sen leiman osalta. Muuten mennään metsään ja lujaa
     
  18. 1320

    1320 Gearhead

    Mutta pääseehän niillä nytkin ajamaan ja siitä huolimatta niitä ei ihan hirveästi ole näkynyt. Jos ei halua ajaa Heads Up kisaa, koska aika harva leimattu laite pärjää noissa ryhmissä, niin voihan mennä ajamaan vaikka sit Pro ET luokkaan.
    No se ei tietysti ole Heads Up luokka, mut onko silläkään niin suurta väliä, indeksin saa säätää itse juuri sellaiseksi kun huvittaa, eli ei tarvii jarrutella jos ei halua.

    En halua tyrmätä ideaa, kunhan vaan epäilen että tulisko niitä autoja oikeasti radalle vai ei. Pitäis varmaan yrittää selvittää katuautoilijoilta, että mikä se kynnys on ettei virallisiin kisoihin tulla ajamaan. Onko osallistumismaksut liian kovat, lisenssi pelottaa, majoitus puuttuu vai joku muu syy?
     
  19. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Veikkaisin että suurimmalle osalle katuautoilijoista riittää kisaksi just noi kadunmiehen streetman luokat missä saa aikalapun. Niissähän on pilvin pimein porukkaa ja osa todella nopeita autoja, millä vois ihan hyvin ajaa oikeatakin kisaa jos haluis, usein vielä samassa tapahtumassa. Mut jos pointti on vaan se että kellä on nopein auto, niin niitä aikoja on sit helppo vertailla
     
  20. GS

    GS Gearhead

    Se nyt tuskin motivoi kovin paljoa leimapelin omistajaa ajaa leimatulla katuautolla fyyran
    7-8-sekunnin Race Streettereitä vastaan, että kynnys sen suhteen olisi lajiin matala.
    Kynnys tähän ”Daily Street” luokkaan pitää olla oikeasti matala ja sen idea onkin siinä että turvavarusteet ja voimassa oleva ote riittää ”vetämään kumit soikeena”, nimenomaan kaltaistensa joukossa, ainakin tasaisemmin kuin nyt.

    Kyllä ”virallisissa kisoissa” riittää osallistujia nytkin, kun käyt katsomassa vaikka seuraavissa West Coastin kisoissa? Leimapelejä riittää radalla vaikka kuinka paljon.
    Fyyran kisoissa näitä ei nähdä ja syyt löytyy juuri tuosta ylhäältä. Fyyralla EI OLE luokkaa ”Daily Street autoille, vaan fyyralla on ainoastaan Race Street luokat ja on ihan luonnollista...suorastaan luonnon laki että Race Street kisoissa ei juuri näy ”Daily Street autoja.
     

Kerro tästä muillekin!