Missä kaikki jenkkifarmarit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja ripe, 11.10.2009.

  1. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ehkä me ei nyt enempää noista dollareista jutella, sit kun Pinton hakeminen on mulla ajankohtaisempaa, niin tarvii selvittää rahtikulut itse.

    Ehdoton kulttuuriteko, olis jännä nähdä auto ja sen saama reaktio jossain nayttelyssä.
     
    Holley tykkää tästä.
  2. ++++++

    ++++++ 3rd gear

    Onkohan täälä kellekkään tuttu 88vm caprice rekkari NFP-91 Semmosen löytyy pihasta ja historia kiinnostas.
     
  3. juha745

    juha745 Gearhead

    Onks 75-77 Mopar stw:t jo paalattu kaikki? Mää tarviisin jonku sopivasti rähjääntyneen semmosen taas. NYT HETI! :D
     
  4. Muki

    Muki Gearhead

    Hiljattain tympäännyin silloiseen käyttöautoon, joka oli näitä hyvä tuntuma tiehen yms. (minä kun en halua minkäänlaista tuntumaa tiehen) - autoja. Itse asiassa päinvastoin: mutta tätä ketjua lueskelevat tietänevät, mistä kyse.

    Budjetin ja myynnissä olleiden leikkauspisteessä ei oikein ollut sellaista sopivaa takavetoista fullsizea. Kiinnitin huomiota siihen, että nyt maksamme hintaa siitä kummallisesta vimmasta tärvellä (mattamustalla, ketjurateilla, liekkimaalauksilla, ralliraidoilla ynnä muilla infantilismeilla) muutoin aivan tikissä olleita laitteita.

    Riittävän kuntoluokan yksilöistä siis murskaenemmistö oli tärvelty.

    Farmarit ja oikeastaan sedanitkin jakautuivat kolmeen ryhmään: toivottomat, tärvellyt ja asialliset. Viimeisessä ryhmässä muutama yksilö jätti ajatuksen asiaan palaamisesta - tuonnempana.

    Kävin sitten noukkimassa kakkosvaihtoehtona 91 etuvetoisen, mikä yllätti myönteisesti. Oikeastaan asiaan vaikutti se, että tulin koeajaneeksi sellaisen sisarmallia, ja ilokseni havaitsin liikkuvan rokokoosohvan määritysten täyttyvän.

    Asiaan tarkemmin liittyen, se jolla tallessa tikissä oleva fullsize, pitäköön huolta siitä - näiden katoaminen ja mainitun katoamisen mittakaava lie yllättänyt jokaisen. Taatusti jopa sijoitusmielessä, ainakin jollakin tasolla, kannattavia taltioitavia.

    Eilen näin aivan pakasta vedetyn farmarin liikenteessä, lähti Ruskeasuon TB:ltä stadin suuntaan. Onnittelut omistajalle, kuka lieneekään.
     
    passerby, miguelo, Holley ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Minkäs etuvetoisen? Buick Park Avenuen? (ne olis kuulemma hyviä)
     
  6. Muki

    Muki Gearhead

    Buick Park Avenue '91. Tai olikohan se täysi mallimerkintä "...Electra Park Avenue", en muista.

    [​IMG]

    - Joo, uumoilin ensin että ne olisivat sellaisia paineilmakäsiteltyjä Citationeja, mutta kun kävin paria päivää aiemmin hyvin säilynyttä low mileage Bonnevilleä ajamassa, ja esitin lausunnon "Myy" johon vastattiin "En myy", oli jatkettava nyt kokemusta rikkaampana mallisarjan etsiskelyä.

    Onhan tämäkin pian 30 vuotta vanha, näissä toki näkyy onko pidetty huolta vai ei. Mitä tulee vertailussa viimeisiin takavetoisiin, niin sanoisin että melkein nämä yltävät samaan, mutta eivät aivan. Niille joiden mielestä vesilasi on puoliksi täynnä, voikin sanoa: eivät hassumpia.

    Rakenteet ja huollettavuus vaikuttaa olevan suht' kohdallaan.

    Lieköhän nyt niin, että B- ja C-runkoisten viimeisten mohikaanien huvettua näitäkin joutuu jo katsomaan ihan vakavasti otettavina, republikaanis-taantumuksellista kuluttajaa miellyttävinä vaihtoehtoina?
     
    passerby, miguelo ja Holley tykkäävät tästä.
  7. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Hieno buicki. Tahtoisin tommosen, jonka peräpeilissä lukee "ultra"
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Sulla sama ajatusmaailma mun kanssa ton tien tuntuman suhteen. Sen verran pitää valitettavasti oikaista että täällä foorumilla ja Suomessa muutenkin tämä ajatusmaailma on todella pieni vähemmistö.

    Lähes kaikki haluaa alustan pilata joko hd palikoilla tai madaltamalla. Oli auton kunto sitten 4- tai 10+.

    En ole ikinä ymmärtänyt miksi jostain pitää yrittää tehdä jotain mitä se ei ole eikä tule olemaan.



    Ja komee buick, antaa varmasti hyvän kyydin. Itse ajan vanhemman korimallin pontiacilla mikä on jo ohjaukseltaan turhankin hyvä :D


    Jottei ihan ot:ksi mene niin laittakaa farkkuihin sedanin jouset. Te jotka haluatte mukavan kyydin.
     
  9. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ite olen parista autosta madaltanut/jäykistänyt keulaa syystä että talvella huono kääntymään. Ku täällä niin huonot tiet. Montun jälkeen alkaa puskemaan nii pirusti eikä pysähdy ennen penkkaa.

    Muuten on kyllä mukavempi ajaa löysällä keulalla
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu kyllä se pehmeys ois kiva mutta omaankin capriceen laitoin hd jouset ja ilmaiskarit taakse ihan sillä kun tulee ajeltua huonojakin teitä ja välillä on esim. 700kg kontissa hiekkapuhallushiekkaa niin oli noillakin jousilla ilman niitä ilmaiskareita perä niin alaalla että alko koukku kolisemaan huonommilla teillä :confused:


    Paras omasta mielestäni ois rajusti progressiivinen jousi joka on pinnasta todella pehmeä mutta esim. ~4cm kokoonpuristumisen jälkeen jäykkenis tommosen hd jousen veroiseksi o_O
     
  11. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Juu tuo ois kyllä aika ihanteellinen.

    Tässäki näköjään ilma iskarit takana. Huomasin ku kävin tankilla äsken :D Venttiili tankin luukun kannen alla
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Toi on niin totta. Tulee vielä aika, jolloin tätä ilmiötä harmistuneena muistellaan, että tonnilla saatu hyväkuntoinen 80-luvun pitkäkatto laulettiin paskaksi yhdessä kesässä. Vähän sama tilanne nykyään esim. 60-70-lukujen isokoristen suomijenkkien kohdalla - jotka siis olleet firmojen entisiä edustusautoja tai muun mielenkiintoisen historian omaavia - ja jotka ovat päätyneet sporttisempien korien kanta-autoiksi tai tekniikkansa luovuttaneina latojen taakse ruostumaan jo 80-90-luvuilla. Mutta näin se elämän kiertokulku menee ja ajat muuttuu.

    Meillä kiinnostus näihin laatikoihin alkoi rouvalle sattumoisin vaihdossa tulleesta mattamustasta linttafarmarista joka oli tarkoitus laittaa saman tien eteenpäin. Mutta kun siitä muutamat akuutit viat korjattiin, sisusta siistittiin ja sieltä puretut osat palautettiin paikoilleen, sekä laitettiin uudet iskarit joka nurkkaan niin eipä tuosta ole raskittu enää luopua. Siistiähän tuosta ei kannate/voi enää tehdä kun katolla on joskus tanssittu ja ovi potkittu läjään jne. mutta pidetään se nyt liikenteessä kesäautona kuitenkin.

    Ton "toivottoman" myötävaikutuksesta ostettiin sitten lisäksi sedan Caprice joka sijoittunee kategoriasta "tärvelty" pari napsua "asiallisen" suuntaan ja sitä tässä ollaan pelastamassa. Tekniikka siinä alkaa kohta olla jo tikissä ja joku talvi pitäis sitten käydä kori läpi ja maalauttaa sekä palauttaa autoon mm. vinyylikatto. Vielä pitäis löytää "asiallinen" yksilö, mieluiten vanha ruumisauto, niin sitten nuita ois meillä ehkä tarpeeksi.
     
    passerby tykkää tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    onko auttanut? Oon luullut että se huono kääntyvyys tulee pienestä renkaan kääntökulmasta + puskutaipumuksesta. Siihen vielä automaatti joka pruukaa työntämään helpommin kuin manuaali.

    Pelkät ilmaiskarit ois varmaan auttanu :D
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ne oli ihan loppu ne omat jousensa. Oli just se tyypillinen "suomilook" että perse roikkuu 15cm alempana kuin keula :D
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Muki: taidan päätyä olemaan kanssasi samaa mieltä. Vaikka siis olen perinteisesti allerginen etuvedolle ja jonkunkin verran myös 90-luvun GM:n laadulle ollut. Kaverini tumman viininpunainen Park Avenue '91 vaikutti kyllä sekin ajatusmaailmaani, sillä pidin sen näöstä ja sisustasta ja aina se vastaantullessaan erottui mukavasti joukosta ja sisälläkin tunnelma oli jotenkin ihan tyylikäs. Tuo positiivinen ajattelu vie yleensä pitemmälle. Ja sijoitettuun rahaan nähden varmasti hyväkuntoiset ovat hintansa väärtejä, ilmiselvät ostajan markkinat näissä nyt! Mukava tapa ajatella sinulla, Muki!
     
    phaloon ja miguelo tykkäävät tästä.
  16. 0rs0n

    0rs0n Gearhead


    Kyllä itse asiassa on auttanut. Täällä ku nuo tiet sen verran pomputtaa ni jarruttaessa keventää keulaa ja renkaat menettää pidon. Keula ku jäykempi ni parempi pito.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikä lie toi myytti 90-luvun gm:n laadusta? Jos ei opeleista puhuta.

    Noita etuvetoja kun on uutena myyty vastaavien farmarien kanssa, niin hinnassa ollut selvä ero etuvedon ollessa kalliimpi.

    Koelaudat ym luukut istuu paremmin ja ovetkin menee kiinni just eikä melkein. Kyllä sen hintaeron huomaa....

    No mulla vaan ollu kolme etuvetoa ja kuus farkkua.
     
  18. Holley

    Holley Gearhead

    Karpov, lähinnä kaverin SS Impalan kokemukset, sekä parin toisen kaverin Cadillac -kokemukset. En omistanut autoja itse, joten omilla rahoillani ja vaivalla en ole autoja korjannut, mutta anturivikoja yms. niissä oli jonkun verrankin ja sentään suoraan autojen omistajilta kuultua tarinaa, ei ihan Esson baarin juttuja. Toki kyse voi AINA olla huonosti pidetyistä yksilöistä, tiettyyn rajaan asti. Tallissa pidetty tai taivasalla pidetty; ihan varmasti vaikuttaa esim. sähkövikojen määrään vuosien mittaan. Mitä toki tulee puolustuksena niiden 90-lukuisten laatuun, niin toki esimerkiksi maalipinnat osattiin jo tehdä niin, että se maali ei hilseillyt siinä 5 vuoden sisällä pois yms. seikkoja, eli toki parannuksiakin tehtiin. Ja myös ovien alareunat olivat 90-luvun sämpylöissä rakenteeltaan erilaiset, kuin mitä vanhemmissa. Yhtä kaikki, en kertonut totuutta 90-luvun GM:n laadusta, vaan sen, miten itse olen niihin suhtautunut. Kaverini 91 Park Avenue, se viininpunainen, oli ymmärtääkseni ihan jees toiminnaltaan. Ja varmasti on nippu 70-80-luvun GM-autoja, jotka toisaalta eivät olleet ihan jees. Itse asiassa Motor Trend -lehdessä on vertailussa kuvia jopa vuodelta 1957 autojen luukkujen sovituksista, jotka ovat ihan hirveitä, vettä tuli sisään sateella uusiin autoihin. Ei se aina mennyt maaliin "vanhoina hyvinä aikoinakaan".

    Etuvedot olivat varmasti kalliimpia, koska nehän olivat uudempia/modernimpia.
    Ihan sama kuin vuonna 1978 tiesittekö, että Oldsmobile oli kallein farmari! Sitten 20 dollaria halvemmalla sai Buick Estate wagonin ja edelleen selvästi halvempina olivat Fordin ja Mercuryn farmarit, ne oikeasti ISOT farmarit! Eniten autoa ja kiloja sai varmasti niitä ostamalla, mutta nehän olivat siis vuosia vanhaa suunnittelua silloin.

    http://blog.consumerguide.com/5-expensive-american-wagons-1978/

    Huomautuksena, että vasta vuonna 1980 Buick eritteli farmareissa LeSabre-farmarin ja Electra-farmarin ja se Electra wagon oli jo Oldsiakin kalliimpi.

    Takavetoiset kaikki olivat 90-luvun taitteessa varmasti vähän "out of a fashion" ja varmasti vaikutti siis hinnoitteluun. Tai joku foxi-Mustang oli varsin halpa auto sekin 90-luvulle tultaessa USA:ssa ja suhttellisesti edullinen jopa täällä Suomessa. Koriprässit olivat maksaneet isensä takaisin jo vuosia aikaisemmin. No, tämä tästä, sorry offtopic.

    Takaisin aiheeseen:
    Kunhan saan H4-umpiot, releet ja muuta, ostan sitten 1/18 pienoismallin Oldsista!
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo moottorinohjauksessa on ja oli kipuja, sen tiedän just itekin itekin tapellessa.

    Tarkotin just lähinnä koritöitä, sisustaa ja luukkujen sovitusta ym. Vaan en silti väitä että saksalaisella tasolla oltas likimainkaan.


    Tuo sun olssifarkku kyllä jes. Oisko sisäkuvia? Olds mun mielestä sisältä kaiken mellevin, pappamaisuutta ja tingentangelia sopivasti. Buick turhan askeettinen vaikka se heti kakkosena mun listalla.
     
  20. Holley

    Holley Gearhead

    Saksalaiset osaa kyllä luukkujen sovituksen, mutta eipä se heidän laatunsakaan yllä sähköihin asti, tai jakohihnoihin tai vaihteistoihin asti aina...

    Kiitos kiinnostuksesta, toki pari vaikka tässä [​IMG]

    Tässähän on penkki, auto on nyt siis 8:lle rekisteröity, perjantaina. Nämä sivupaneelit olivat suorastaan liiankin siistit, joten laitoin pahvit pohjalle ja sivuun, kun jotain kuskaan, ettei nyt mene pilalle nämä.

    [​IMG]

    Minä tykkään kyllä Buickistakin, ne puujäljitelmät joka paikassa ovat kivoja. Mutta Oldsissa on tuo hilpeä vaakamittari. Luettavuudeltaan tietty mitä sattuu, mutta on just vähän vintagea. Siksihän minulla olikin haussa GM:ltä joko Olds tai Buick tai sitten FoMoColta Mercury.
    Totta puhuen etsinhän minä Fordejakin aikani, innosti se 8-pisteruisku, työn laatu olisi ollut hyvä ja paino tasan 1800 kg. Mutta ehkä hyväkin, etten sitten löytänytkään.
    Ainiin ja Mobilistin ostoilmoitukseen, jonka senkin tein, vastasi tasan nolla ihmistä.
     
    leivonharri, makkepuu, Camino'79 ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!