Pykimät (Kuroumat) renkaissa, vika? / Nokia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Powerstroke, 1.4.2016.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Onko nää pykimät tai kuroumat jotain runkovaurioita tms?
    Totta puhuen niitä on vuosien mittaan ollut ennenkin, mutta olen lähinnä kohauttanut olkaa, enkä muista minkä merkkisissä kumeissa. Epäilemättä näitä on muillakin vaikka kuinka. Katselin läpi kaikki pihan autot, ja oli niitä yhdessä vanhassa Uniroyalissakin. Nää on kolme talvea ajetut Nokia Hakkapeliitta LT2 koko 235/85-16. Sattumoisin se Unirojali oli samaa kokoa.


    [​IMG]



    [​IMG]
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kaveri kaupitteli mulle 265/75x16 rengassarjaa kun oli vahingossa ostanut väärällä jaolla olevat vanteet (8x6.5"/8x170mm). Joku jenkkihalpamerkki oli kyseessä, en muista mikä. Kaikissa neljässä oli uutena samanäköistä epäsäännöllistä aaltoilua kyljissä.
     
  3. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Samanlaista näkynyt täällä sekä Cooperin että BF:n kumeissa, olisko tossa kohtaa vöissä tai kylkikudoksissa joku sauma?
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos enempi tulee ajoa niin pois tommoset. Mulla juristusta ollut ja pahimmillaan yhteen tuli kesken ajon isompi patti ja hakkas itsensä taka-akselista muttereineen irti.


    Näkyy uusiinkin tulevan heloosti vastaava näky kun esim ajaa kanttiin tai pahaan monttuun.
     
  5. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Siellä on yks Kaks. Rautalankaa tiukemmalla. Se aiheuttaa tämän.

    Pitäs olla faktaa?....... Ihan oikealta rengas asiantuntijalta tullut selitys.
     
  6. J-peg

    J-peg Gearhead

    Onhan noita tullut eteen. Vuonna 2012 uutena ostetussa autossa oli jotkut ns laatumerkit alla ja jokaisessa oli vastaavia"valuvikoja", en nyt muista mikä oli merkki. Nykyisen auton kesärenkaissa sama homma. Ilmeisesti ihan yleistä.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Siis onko noi ollut uudesta asti vai tullut pikkuhiljaa? Pykimä muuten tarkoittaa halkeilua.
     
  8. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Kyseessä on renkaan runkokoordien saumat. Noita kuroumia esiintyy varsinkin korkea profiilisissa renkaissa, joissa käytetään korkeita rengaspaineita. Eivät aiheuta käytössä mitään vaaraa tai ongelmia, vaan ovat ainoastaan ulkonäöllinen ongelma. Nuo ovat kyllä pahimmasta päästä, mitä itse olen nähnyt. Kannattaa ottaa yhteyttä valmistajan tekniseen asiakaspalveluun kuvien kera.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuommoisia on ollut joissain renkaissa. Kerran meinasi katsastussetä hylätä auton, kun renkaan kyljessä oli tuommoiset. Viikon vanhat renkaat ja kyllä oli kaikissa ja ihan uudesta asti.
    Ihan tasaiseen pyöri eikä mitään muutakaan ihmeellistä ollut kuin nuo laineet kyljissä.
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    Mulla oli tuollaiset "montut" uusissa Nokian Rotiiva AT kumeissa 285/70/17. Kysyin asiaa nokian renkailta ja ne on sellaisia kuroumia mitä tulee kuin laitetaan jotain koordeja päällekkäin kylkeen. Nyt oon ajanu n.45tkm renkailla ilman mitään tärinöitä tai ongelmia. Jälkeenpäin oon kattellu niin oon monessa muussakin korkeassa renkaassa noita nähnyt merkistä riippumatta.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jaahas kiitoksia vastauksista ja joo, en muista onko nuo kuroumat (pykimä on siis eri asia) olleet ihan uudesta asti, saattaa muuten ollakin. Harmi etten muista tarkalleen.
    Renkaat ei siis täristä tms. Pidetään silmällä, ei kai siinä muuta.
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    No sitten pitäisi kuorma-autojen renkaat vasta irstaan näköisiä olla. :p
    Ei mulla ole kyllä tullut moisia vastaan yhdessäkään pelissä, oli alla sitten käyttökikotin, maasturi tai bussi. Mutta tietty jos ei ajamista haittaa, niin ei kun saapasta vaan.
     
  13. Mr_MilleR

    Mr_MilleR Gearhead

    Kuorma- ja linja-autojen renkaissa noita runkokoordeja on huomattavasti enemmän, kuin C- ja SUV- ja LT-renkaissa, joissa useimmiten käytetään 2 ja joskus 3 koordia, joten niissä vastaava ongelmaa ei esiinny. Käytettävä runkokoordimateriaali vaikuttaa myös kuroumien syntyyn. Noissa Nokialaisissa on polyester koordit, joilla lämpökutistuma on suurempi kuin rayon koordilla, joka on vaihtoehtoinen materiaali.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onkos tää vähän samaa linjaa että patit ei haittaa ne on normal. Samoin kun uusi auto voi öljynvaihtovälillä viedä 5litraa öljyä?
     
  15. ville400

    ville400 2nd gear

    tuollaisia löytyy tosi paljon kuorma-auto ja työkone renkaista, mun mielestä ei kannata huolestua kun jos tulee selvä patti ulospäin
     
  16. umpio

    umpio 3rd gear

    Mulla on tommoset Nokian Rotiivoissa, ja nyt kun ostin Misukan talvirenkaat, niin niihinkin ilmestyi samanmoiset. Silveraadon kiekoista kyse.
     
  17. Huhankolli

    Huhankolli 1st gear

    Jo tuolla ensimmäisessä viestissäsi sekoitit patit ja montut. Patti tulee jos reunalanka on poikki, ja se on vaarallinen. Montun selitys tulikin jo aiemmin
    T: ex-kumimies
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo meni vähän perseelleen :oops:
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Talvella alko heiluttaan rattia ajettaessa. Alla Nokialaiset, joissa oli pintaa vielä noin 6mm, mutta miltei kaikki nastat katkenneet, eli vain nastojen rungot kumissa hyvin kiinni.
    Otinpyörän irti, ja vaikka oli hanskat kädessä, niin piikit pisti sormiin. Taka puolen sivussa oli noin 15cm alueella semmosia ohuita teräspiikkejä näkyvissä. Vedin yhden ulos, ja sen pituus oli noin 6cm. Eli kulutuspinnassa olevaa teräsvyötä.....
    Käytin sen renkaan näytillä Vianorilla nyt muutama päivä sitten.
    Sanoivat, että vanha rengas, ja tuommosia on jatkuvasti, eli ei ollu tarvetta näytteeks!
    nyt selvis sekin, miks Nokialaisista nastarenkaista ei kannata nyppiä nastoja, ja ajaa loppuun kesällä.
    Rungot ei kestä!
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jostain syystä mullekaan ei oo tulle eteen muun merkkisiä piikkisikoja. Nokian useemmankin kerran. Ja ihan normaalin käyttöiän aikana.
     

Kerro tästä muillekin!