Levyjarru konversio bel air -60

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja zero, 30.5.2018.

  1. zero

    zero 3rd gear

    Terve! Kyseessä siis -60 vuoden bel air, edessä oli jo ostaessa levyjarrut joku valmis sarja. Äkkiseltään katsottuna satuna näyttää GM omalta 80 luvun esim camaron satulalta eli palat sinne ehkä löydän uudet. Mutta mitenkä levyt, mitä levyä noissa sarjoissa yleensä käytetään edessä?
    Sitten seuraa jatko kysymys liittyen takapäähän. Ajattelin taakse laittaa myös levyt ja katselin summitilta että sieltä saisi jos jonkin näköistä sarjaa, mutta missään ei mainita minkä auton levyä ja palaa ne käyttää. Eli kokemuksia kaivataan niiltä ketkä ovat rumpuja levyillä korvanneet.
    Olisi mukava tietää ennen ostoa että tulevaisuudessa löytyisi myös huolto osia järkevästi.
     
    Jm-vallin tykkää tästä.
  2. edu63timo

    edu63timo 1st gear

    Mulla on 60 El Camino eli samat etupään osat kuin Bel Airissa, muutama vuosi sitten hommasin SSBC sarjan eteen USPartsista. Levyt ja palat ovat saatavissa ko toimittajalta vieläkin. Asennus oli suht helppo ja nyt autossa on oikeasti tehostetut jarrut.
     
  3. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    CPP:n sarjassa tuli listaus mukana, että minkä auton palikoita mitkäkin on, kun muutama vuosi sitten -57 Chevyyn laitoin.
     
  4. zero

    zero 3rd gear

    Eli valmistajalla on sen verran ollut järkeä että ilmoittanut mitkä osat sopivat, monesti eivät ilmoita mitään ihan jo sen takia että saisivat myytyä varaosia muistatkos yhtään minkä auton levyä/satulaa ne ilmoittavat käyttävänsä edessä?
     
  5. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Muistelen, että olikohan jotain 80-luvun El Camino/Malibu palikkaa. Pitäs olla kyllä se lista mulla tallessa. Voin tarkistaa vielä.
     
  6. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Muokattu: 30.5.2018
  7. zero

    zero 3rd gear

  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Varmaan aika moni noista aftermarket satseista pohjaa 80luvun full tai mid size koreihin eli just joko camino/malibu tai caprice osastolle. Levyn mitoilla varmaan aika helposti saa selville ainakin että kumpiko ois lähempänä? Kun noita caminon/g-bodyn jarruja on ainakin vielä esim. Tossa 91sessä s10 blazerissakin paitsi että on jo irtolevyllä eli on suht universaaleja jo tehtaan asennuksissakin. :)
     
  9. zero

    zero 3rd gear

    Sitten vielä kun löytyisi takapäästä sen verran kokemuksia, näyttäisi olevan monessa sarjassa käsijarru suoraan satulassa... Mahtaakohan niillä olla mitään virkaa?
    Wilwoodilta saa sarjaa missä levyn sisällä on käsijarrurumpu, mutta sitten pitäisi kyllä eteenkin vaihtaa jarrut ettei edessä ole yksi mäntäiset ja takana neljä
     
  10. Jusmo

    Jusmo Gearhead

    Tuon varaosien saatavuuden takia ajattelin omaan -65 gm 12-pulttiseen perään laittaa 1999 ss camaron takajarrut (käsijarru levyn sisällä kengillä). Googlaamalla löytyy amerikan poikien ohjeita aiheesta 10- ja 12-pulttisiin periin. Vaatii hieman rakentelua ja käsijarruvaijerien tekemistä, eli ei ainakaan ihan bolt-on homma ole. Enkä tiedä miten toimiva systeemi on mutta yksi vaihtoehto lähestyä asiaa.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Itse nykypäivänä laittasin käsijarrulliset satulat taakse autoon joka todnäk. Tulee kesäkäyttöön kun ne pikkurummut on aika kusisia monessakin mielessä :confused:
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun mielestäni ei lannata laittaa taakse levyjä. Rumpu toimii siellä iha yhtä hyvi ellei paremmin jollei lämpeeminen ole ongelmana (siis autolla ajetaan rata ajoa yms.) Käyttää tonkin ajan ja rahan johonki hyödyllisempään.
     
    twincam6 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  13. zero

    zero 3rd gear

    Joo rumpujarru on toki tehokkaampi kuin levy, eikä siinä muutenkaan mitään vikaa ole mutta levyjarru on vain paljon vähätöisempi kun ei tarvi paljoa putsailla eikä säätää ja ehkä isoimpana syynä olisi kuitenkin varmaan ulkonäkö, isot avonaiset vanteet niin näyttäisi levy paremmalta kun edessäkin on :)
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Aa no juu ulkonäköasioista ei voi kiistellä tossa kohtaa@
     
  15. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Isoista avonaisista vanteista voi kiistellä.....
     
    Jussi289 ja junkyard dog tykkäävät tästä.
  16. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Meinaatko, ettei oikein istu... :odroll:


    [​IMG]
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Just takajarrussa oon kyllä näiden vuosien kokemuksella täysin eri mieltä. Rumpu pelaa sen aikaa kun kengät loppuu, levyä pitää ropata joka vitun vuos.
     
    tinareki, Camino'79 ja rb tykkäävät tästä.
  18. Tee-se-itse miehelle Volkkareista löytyy käsijarrullisia satuloita. Esim. Transporter T5 löytyy 294 mm tuulettu takalevy.

    [​IMG]

    Henkilömalleissa löytyy pienempiä.
     
    zero tykkää tästä.
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    T5sen satulat suosittuja senkin takia että massat riittää :)
     
  20. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Täysin samat kokemukset. Levyt takana ruostuu ja jumittuu, jopa itse levy ruostuu parissa vuodessa vaihtokuntoon.
    GM rumpujarrussa on automaattisäätö, koskaan ei ole kenkien vaihdon välillä tarvinnut säätää.
    Sitten kun vaihtaa kengät, niin ruuvaa säädön vähän vajaaksi ja polkee muutaman kerran - a vot.
     
    kapa73 ja Jussi289 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!