Hydroboost - vika vai ominaisuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Kaktus, 5.6.2018.

  1. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Auto -79 delta ex diesel ja hydroboost paikallaan. Jarruja ilmaillessa pääsylinterin vaihdon jälkeen huomasin, että jarrujen pumppaaminen tekee painetta tehostimen öljysäiliöön. Muutaman kerran pumppaa niin alkaa vuotaa korkin välistä lientä. Eikai sen noin kuuluisi tehdä? Ensimmäinen jenkki niin ei vielä ole systeemit tuttuja. :) Poljin on kevyt painaa, mutta jarrut tuntuu turhan tehottomille. Samoin ratti hakkaa käsille "tyhjäkäynnin tahtiin" jos paikallaan koettaa kääntää. Vähän liikettä niin ei ongelmaa. Öljyt punaiset ja ei haise pahalle.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Oliskohan pumpun hihna löysällä tai hihnapyörä turhan kulunu?
    Ja sinne ei kuulu punasta öljyä. Se on aika varma konsti saada hydroboosti vuotamaan.
    E: Ja jos kone ei oo käynnissä, niin reilu polkeminen tai ratin kääntely saa kyllä pumpun säiliön vuotamaan yli.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Esim. katsastuksessa etupyörät ilmaan ja katsuri kääntää renkaista, öljyt pitkin lattiaa ja hylky öljyvuodosta...

    Hydroboostilla toteutetut jarrut ei yleensä tunnu tehottomille.
     
  4. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Ei ainakaan niin löysällä, että vinkuisi. Samahan tuo on kokeilla ja vaihtaa vaikka uusi hihna samalla. Tuo öljyhomma ei kuulosta hyvälle.. Järjestelmä tyhjäksi ja oikea öljy tilalle? Ei tosiaan mitään tietoa mitä lientä tuolla tällähetkellä on.

    Suullinen huomautus öljyvuodosta katsastuksessa :D

    Jarrut meni läpi leimalla, mutta perstuntumalla sanosin että niiden kuuluisi olla paremmat. Pysähtyy enempi hiipumalla.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Arvelin vaan siitä "ratti nytkii käsille" kohdasta, luistelee sillai nykäyksittäin.
    Öljyjä on hankala saada pois kuin pikku osan kerrallaan. Alkaa vaihtaan psf:ffää tilalle aina sen mitä saa ulos.
     
  6. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Pystyykös tohon vaihtaa huuhtelemalla öljyt? Toinen letku irti, auto käyntiin ja lorottelemaan uutta öljyä säiliöön.. vai onko joku mikä ton estää?
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei sitä mikään estä, puuha on vaan työläs jos meinaa oikeesti vaihtaa muutakin kun vaan letkujen sisällön. Simpukassa on iso paikka öljylle, jossa vaihtuu tavara hitaasti. Se vaatis ohjauksen kääntelyä kuorma päällä laidasta laitaan, ja sillon sitä öljyä liikkuu sen verran reilusti, että säiliön täyttäjällä on vaikeus pysyä mukana.
     
    wiwwe tykkää tästä.
  8. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Ihan looginen kyllä tuo nykiminen koneen tahtiin löysällä hihnalla. Testaillaan, testaillaan. Suosituksia hyvästä öljystä tehostimeen? Motonet ainakin myy joitain psf :iä.
     
  9. passerby

    passerby Gearhead

    Eihän nyt eri ihmiset puhu sekasin jarrunesteistä ja tehostinnesteistä? Tehostinneste siis punaista ja jarruneste jotain kevyen ruskehtavaa? Vai tekeekö mulla nukkumaanmenoaika tehtävänsä... silmät ristissä.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Punainen on atf:ää yleensä ja psf eli power steering fluid on kellertävää öljyn näköistä ja hyvin pitkälle oloista ainetta.
    Jonkun ikäiset hydroboostit voi atf:ää kestää, toiset ei.
     
    passerby ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuskin kukaan kaatelee jarrunestettä tehostajan pumppuun ;)
     
    passerby ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  12. passerby

    passerby Gearhead

    '80 scottsdale ja ATF ohjaustehostimessa. Vuosimallin ero alottajan autoon?
     
  13. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Kai tässä kaikki samoista nesteistä puhuu :D Katselin tuossa motonetin tehostinöljyjä, esim comma psf sanoo seuraavaa: "Ohjaustehostinöljy useimipiin autoihin, tunnusväri punainen. Sekoituskelpoinen ATF-automaattiöljyjen kanssa."

    Eli ota näistä sitten selvää onko siellä oikeaa öljyä vai ei jos tuokin on punaista. :confused:
     
    passerby tykkää tästä.
  14. passerby

    passerby Gearhead

    Jarrut oisko vaan kuluneet jos on tehottomat?
     
  15. passerby

    passerby Gearhead

    Shellin PSF on kans punaista. Ja muistaakseni myös Red Line.
     
  16. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Edessä levyt ja palat hyväkuntoisen näköiset, pitänee käyttää rummut auki ja tarkistaa kenkien kunto.
     
    passerby tykkää tästä.
  17. passerby

    passerby Gearhead

    Periaatteessa kai etujarrut nappais hyvin kiinni vaikkei takajarruja ois ollenkaan?
     
  18. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Pientä päivitystä tännekkin. Vaihtelin taannoin hihnat ja siinä samalla loppui tuo ratin käsille hakkaaminen. Kerrankin joku asettu helpolla :)
     
    SauliK tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!