360 stroukkaus vai jotain muuta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja xarper, 18.6.2018.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Nyt kun saa rakentaa taas ni kai tota vois vähän päivitellä samalla.

    Mutta stroukkaus? Vai kannattaisko rahat satsata muuhun kummiskin? Ei nuo stroukkisarjat oo näin "alle 1000€" niinku chevyihin, musta tuntuu että 2000e sais jo paljon parempaa vastinetta rahalle muuten kuin stroukkaamalla?

    Männät vaihtasin ainaskin ite, sais enemmän puristuksia kun tuon 10.5 mitä siellä nyt on kun viinalla ajellaan. Lohko pitää melko varmasti myös käyttää koneistamolla.

    Alukannet? Nyt 1.88/1.60 venoilla -596 loppuset portatut rautakannet. Kansista otettu se 2mm pois, alukansia varmaan löytyy pienellä palotilalla myös?
    Nokka-akselia? Nykyinen on PP280H. Joku mekaaninen rollerihan se ois kiva mutta siihen uppoo nopeesti se tonne jo ja yli nostajineen.

    Ideoita kuunneellaan. Ostetaan sit turbiini sen mukaan mitä tästä tulee vielä.
    Perävälitys 3.23, välissä 904 (999) ja auto painanee sen 1500kg tjsp.

    Ajelut ympäri vuoden, meneekö jo mielenkiintoseks -25C pakkasilla etanolilla ja 13 puristuksilla vaikka?
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Niin, mitähän ominaisuuksia haet koneelta?
    Pelkkä stroukkaus samoilla muilla osilla tekee vaan sen että huipputeho ja vääntö esiintyy aiempaa alemmilla kierroksilla, mutta teholukemat ei juuri muutu isommiksi, vääntö todennäköisesti jonkinverran kasvaa.

    Kansia/nokkaa/yms. hengityselimiä vaihtamalla saat sitä tehoa enempi, toki struokkaus niiden kera sallii "isompien" kansien ja nokan käytön käytöksen edelleen pysysessä kohtuu sivistyneenä.

    Moparissa iso nostaja ei niin äkkiä kaipaa rollerinokkaa, eli aika reippaan nokan voi laittaa vielä laahurinakin ja se ainakin jollain tapaa kestää kilometrejä.

    Mielenkiintoista se talviajelu varmaan on jokatapauksessa, varmaan sillä pärjää mutta itelle tulis kyllä joku muu mieleen talviautoa ajatellessa:confused:
     
    xarper tykkää tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Ehkä mä oon sekasin kun ajelen ympärivuoden sillä jokatapauksessa o_O

    Mutta jooh oishan se aina isompi moottori ajettavampi kadulla mutta sen hetken mitä oli 340 tuolla mikä veti melkein sen 6500 ni olihan se melko kiva kyllä, vähän jäi koukkuun siihen kun se veto ei lopukkaan siinä 5000-5500.

    Eikö rullanokalla saa vähän laajemmaks sitä aluetta kans vrt tavan mekaaninen vrt hydraulinen? Eikä tartte pelätä että nokka menis sileeks? Ei sillä että ois vielä ainaskaan omalle kohalle sattunu mitä muutaman nokaan sisäänajanu.

    Sen verta tässä oon miettiny että jos pysytään vielä 2 taso imareissa eli ainut vaihtoehto taitaa sen suhteen olla enää RPM Air Gap, samalla varmaan jää se max kierrokset siihen 6500 hujakoille about ehkä?

    Perävälitystä varmaan pitäis vaihtaa vähä tiuhempaan kanssa, joku 3.55 vois olla ihan hyvä kompromissi.
    Stallia sit jotain 3000 tjsp vai meneekö överiks jo? Haussa on kyllä savua muodostava kokemus jos vaan lyö lapun lattiaan, ilman mitään jarrulla kikkailua.
    Voiskai tota tavotteeks pistää vaikka lähempänä 12sec kun 13sec vartilla?

    13 puristukswt vakioiskulla jää vielä varmaan haaveeks kanssa mutta sittenhä sen mäkee ku keksii männät sinne, näyttää perus RPM alukannet olevam 63cc ja ne jos .020 pahveilla laittais ni varmaan ollaan jo melko lähellä tota 54cc ja .040 pahvia, eli jotain 10.5 pitäis olla nyt puristukset ja noilla kansilla varmaan se kympin pintaan, paljon lie männillä saa sit lisää siihen.

    Männät tulee varmaan sen 2mm alle deckin tällä hetkellä, miten lie sit jos korkeempaa mäntää sinne laittaa et tulis 0 deck? Sit hirveet venakolot et saa tarpeeks nostoja nokalle? 0 deckillä sais varmaan jo ihan kiitettävät puristukset.
     
    Muokattu: 18.6.2018
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    No joo, se että isommalla tilavuudella saa mukavamman käytöksen koneeseen on totta, toisaalta jos sitä haluaa pyörittää sen 6500+ rpm niin siihen taas ei isompi tilavuus pitkällä iskulla oikein istu.
    Tai mikä jottei sitä pitempi-iskuistakin sit tuon verran pyörittelis, se vaan tarkoittaa isoja kansia ja kaikkia muita hengityselimiä. Jotenkin olen skeptinen sen suhteen että jos haluaa käyttää kakstasoimaria ja pitkää iskua, että sellanen motti olis omimillaan siellä 6500+rpm alueella? Kansisepät vois valaista paremmin että minkä kokoisella kanavalla yms. kannen ominaisuuksilla pääsee sinne 6500+ rpm alueelle, jos tilavuutta on 360- tai 400cid?

    Vähän sanoisin että pitäis päättää että mitä koneelta haluaa, tehdä siis pikkusen suunnitelmaa millä alueella se huipputeho olis, ja sen mukaan valita sit niitä osia siihen. 12-13sek ajat on hyvinkin realistiset yli 360cid koneelle kun osat keskenään natsaa, ja välitykset ja turbiinit yms. on kunnossa koneeseen nähden.

    Rullanokalla on tietty etuja laahuriin verrattuna, SBM ei vaan ensimmäisenä kaipaa sitä rullanokkaa kun siinä on jo reilun kokoinen nostaja, joka mahdollistaa tehontuoton kannalta ihan reiluja profiileja jo ihan laahurina. Ei siis välttämättä ihan pakollinen muutos kys. koneessa, jos nyt ei välttämättä rullaa halua.

    Mäntätarjonnasta en ole kyllä ihan perillä mitä eri iskuilla on tohon 360:een tarjolla järkevästi, kun puristuksia haluaa tuolle E85:lle riittävästi? Kustomina monet valmistajat tietysti tekee sellaisia mäntiä kun haluat, ja varmaankin kaikilla iskuilla pääsee tarvittaviin puristuksiin kun sopivat männät teettää.

    3000rpm stalli laadukkaalla turbiinilla on ihan jees ajella, halvalla turbaanilla voi käytös olla taas aika ärsyttävä. Kotimaastakin löytyy pajoja jotka muokkaavat turbiineja, jenkeistä toki myös.
     
    xarper ja hantta tykkäävät tästä.
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä noita 360 koneita pyöritellään sinne 7donan nurkille vakioimusatsilla ja koskemattomilla vakiokansilla.
     
    atobee ja xarper tykkäävät tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Btw aina naurattaa kun puhutaan isommista koneista ja paremmista käyttöominaisuuksista +5litr :D

    Mitäs me sanotaan 1.3 Corolla miehelle joka haluis 1.6 isolohkon?


    Sullahan ollu vähän ongelmia ja huonoa tuuria. Mieti hetki :)
     
    Gary Grand, xarper ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei kai sille Corollakuskille muuta tarvi sanoa kuin että muista pyörittää sitä isolohkoos:





    Turbon kera meno maittaa.


    No se siitä.
    Koskemattomilla kansilla/imarilla 360cid stock mottia varmaan pyöritetäänkin 7donaa, onko se sit sellanen kone jota kannattaa lähteä tavoittelemaan, moni muukin on sortunut parantelemaan moottoriansa eri reseptillä, kaikki kunnia stockhommille kuitenkin.....
     
    xarper tykkää tästä.
  8. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    http://www.hotrod.com/articles/ccrp-1006-small-block-mopar-stroker-dyno-test/

    Artikkeli 360 -> 408 stroukkaus vakiokansilla ja aika paljon nokkaa
    Teho 480 5600 ja torq 480 4800 alueella eri pakosarjoilla ja AirGap 750 holleylla
    Part Number: Comp 20-229-4
    Grind Number: XE295HL
    Intake Exhaust
    RPM Range: 3000 to 6800
    Valve Timing: 0.006 Duration: 295 307
    Lobe Separation: 110°
    Duration @ .050" Lift: 251 257
    Intake Centerline: 106°
    Valve Lift: 0.564 0.564
     
    xarper tykkää tästä.
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh onhan tässä aikaa miettiä ja suunnitella nyt alusta loppuun.
    Silläpä tästä vähän yritän keskustelua herätelläkin asiasta.

    Jos tän sais ennen talvee vielä läjäänkin, vähän joutuu penniä venyttää kyllä mutta ei huvittas samoilla osilla kasata taas sitä tässä vaiheessa jos tän "rauhassa" rakentelis mieleiseks.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aina vaan essonbaarista huudetaan että vakio kannet kuuluu ekana heittää mettään jos haluaa tehoa mutta niillä irtoo tehoa aikas paljon enemmän kuin kuvitellaan.
     
    atobee, Camino'79, Rotten ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Aattelin tossa käyttää yhen vakio kannen ja noi ite portatut virtausmittauksessa ihan mielenkiinnosta, kahtoo miten hyvin ne onnistu tai epäonnistu?

    Mutta ei noi Edelbrockin RPM kannetkaa mitkää järisyttävän kokoset oo vissiin?

    Annat nyt ideoita että pitäsin nää kannet vielä, hyvin ne kyllä tuntu toimivan sinne päälle 6000 vielä vaikka ite teinkin...

    Mutta silläpä tämä ketju, mistä eniten vastinetta rahalle? Noissakin kansissa on varmaan vielä varaa parantaa, kahet nyt tehny ja toisista tuli paremmat ainaskin omasta mielestä.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ympärivuotiseen ajoon (tai yleensäkään jos on tarkoitus ajaa paljon) en satsaisi kovin raikkaaseen ratkaisuun. Käytettävyys kärsii väkisinkin jos näistä vanhanliiton pikkulohkoista vaparina koetetaan kaivaa +500hv. Ja sitähän se käytännössä tarkoittaa jos kuutiotuumia on päälle 400 ja koneen tarvitsee olla voima-alueella vielä +6500rpm kierroksilla. Tuppaa olemaan niin että alle 2000rpm ajaminen on aika tuskaa. Ainakin manuaalilla...

    Se tarkoittaa että kansien tulee virrata +300cfm ja nokan olla raikas. Nostoakin tarvitaan ja nopeat rampit. Nämä yhdessä tekee sen että huoltoväli lyhenee väkisinkin aika paljon. Se ei ole ongelma minulle kun ajan vuodessa maks. 1000km, mutta ympärivuotinen käyttö viittaa siihen että kilsoja tulee.

    Venttiilikoneisto pitää olla hyvin toteutettu ja laatuosista. Se maksaa yhtä paljon kuin suunnittelemasi laadukas stroukkisarja. Ja sen stroukkisarjan tulee olla laadukas, 4" nosto ja kierroksia riittävästi vaatii sitä. Lohkonkin on suotava olla hyvä.

    Jos tykkäät kierroksista niin se maksaa, valitettavasti.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa hotrodin artikkelissa kerrottiin että kansille on jotain tehty mutta vakiot ja "läpi" meni kuiteskin 470 kaakin verran tavaraa 6donassa.
     
    xarper tykkää tästä.
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei ole ei. +400cid koneella niillä ei kovin korkeille kierroksille mennä niin että kone tuottaisi voimaakin. Kiertäähän se niilläkin vaikka 7000rpm kuten vakiollakin, voimaa ei vain ole.

    Omat RPM kannet Rantakari porttasi/suuremmat venttiilit ja oman nokan nostolla ne virtaa nyt +300cfm. Käytöskin on yllättävän hyvä köröajossakin ja tuottaa sitä voimaakin vielä +6500rpm alueella. Mutta, taas tullaan siihen että muutama touhutonni vilahtaa.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tässä tullaan taas siihen että pienellä koneella se sama voima tulee isommilla jengoilla ja 40cid tilavuuserolla jenkaero on jotain 700-1000rpm.
     
    kalvetinhet tykkää tästä.
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Näin on. Mutta jos tavoite on kuitenkin että koneen tulee tuottaa voimaa +6500rpm alueella, se maksaa aina.
    Eli, kannattaisi tyytyä matalampiin kierroksiin tai sitten joutuu panostamaan rahaa karkeasti ottaen 10tEur. Ja sen jälkeen voimaa tulee sen verran että voimansiirtokin menee kokonaan uusiin puihin, sen jälkeen alusta. Eli 15tEur kannattaa varata jotta riemu ei lopu joka vedon jälkeen jonkin osan pettämiseen.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    En usko että mitää ongelmaa olis vakio alakerrallakaan? Ei sillä kummiskaan kaasupohjassa ajeta kokoajan vuoden ympäri, vakio kampura pitäis mennä vielä ok?
    Männät toki menee vaihtoon ja veivit ehkä kanssa.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Et ole kertonut että paljonko sitä tehoa tarttis olla mutta 350 kaakilla pääsee varttimailin reilusti alle 13 sekkaa ja silti pystyy kadulla pörräämään ihan normaalisti. Ja jos vielä suorituskykyä pitää olla niin tehoa enemmän tarttis miettiä että miten sen tehon saa muutettua kiihtyvyydeksi eikä rengassavuksi. 350 kaakin teholla ~1700 kilonen hylsy kiihtyy 0-100Km/h alle 4 sekunnissa.
     
    xarper tykkää tästä.
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos meinaat vaihtaa männät ja veivit ja sitten painotella ym, niin eiköhän melkein samalla rahalla saa sen stroukkisatsinkin jossa kaikki kamat ja valmiiksi painotettuna.
    Samalla saat puristukset ylös tilavuuden kasvun myötä, etkä tarvitse voimansiirtoon tiuhempaa välitystä etkä löysää turbiinia.
    Ja sitä katu/käyttöauton käytännön voimaa tulee enemmän kuin arvaatkaan!

    Nuo "pikkukoneella melkein samat tehot" jutut pitää paikkansa vain siellä dynohuoneessa kun tuijotetaan maksimilukemia, tai radalla jossa pystytään hyödyntämään sitä parasta tehoaluetta.

    Yhdessä testissä oli optimaalisilla osilla tehty 500 heppainen 350 Chevy, johon vaihdettiin 427 kokoinen alakerta, mutta kannet, nokka, imu- ja pakosarjat, puristukset yms pidettiin samana.
    Huipputeho kasvoi vain 26 heppaa, mutta ala- ja keskikierrosalue voimistui huimasti ollen parhaillaan 90hp enemmän kuin 350 kokoisessa.
     
    Jussi289, tapio ja xarper tykkäävät tästä.
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi muutos lisäsi tilavuuttakin 1.3 litrasen corollan verran.

    350->383 tai 360->400 muutos ei sitä "väli"tehoakaan lisää oikeastaan yhtään.
     
    Muokattu: 19.6.2018

Kerro tästä muillekin!