Ford v6 laatikko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Sounderi, 19.6.2018.

  1. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    No nii,tuli ostettua Fordin m20 2,3 v6-72. Ja hetihän siitä porsi vaihteisto, Lueskelin että täälläkin jotkut aikoinaan miettiny laatikkoa moiseen kamppeeseen. Ei kellään ole sattumoisin jääny nurkkiin?? Pikaisella tiirailulla on mallia vaihdevivusto laatikon sivulla. Kuulemma nelos koneisen loota ei käy,vaik kytkin kopan vaihtais,niin kytkin akseli ei käy..
    Osto halukkuutta laatikolle olisi,tai varaosa auto kokonaan josta saisi sellaisen. Mietinnässä myös automaatti loota,kaikkineen hiluineen. Homma iso vaihtaa automaatiks,mut kokemusta yhden auton verran on...
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Neloskoneessa se kytkinakseli on lyhyempi, jotkut tehny siihen jatkosovitteita, mutta en tiedä onko järkevää kannattaa tutustua tuohon burton poweriin sieltä saa osia ja kokonaisia kunnostettuja laatikkoja. Ite suosittelen kyllä 5 vaihteista loottaa (type 9).
     
  3. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Joo type 9 tilalle tai sitten kyselet M-Kerhon foorumilla käytettyä vipulootaa.

    Onko sulla vielä rattivaihteet tuossa vai lattiavaihde? Niissäkin on ero keskenään vivustoissa.

    Harmi kun ehdin purkaa oman varaosalootani jo.

    https://www.tapatalk.com/groups/mkerho/index.php
     
  4. Jos haluaa tehdä kunnon päivityksen, niin Briteissä Ford -harrastajat käyttää nykyään Mazda RX-8 vaihdelaatikoita. Ne on 6 -vaihteisia, mukavilla välityksillä ja halpoja, luokkaa 200 puntaa. Niihin sopii Fordin Type-9 kytkin ja kardaani. Asentamiseen vaaditaan yksikertanen adabteri ja niitäkin myydään valmiina esim. just 2,3 litraseen kutoseen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Niin,lattia keppi on.. Jostain sivulta luin,että diissel-sierrasta kävisi vähimmällä työllä?? Oliko ihan kytkin-akselikin käypänen,muuta ongelmaa vaan välitysten kanssa . Lyhenee ykkönen ja kakkonen pirusti. Joutuneeko lattiaa työstää miten ,jos "kiinteällä" kepillä laittaa?
     
  6. sampo.i

    sampo.i Gearhead

    Joskus aikoinaan laitoin juurikin diesel sierran lootan p7 koppaan risuaskin tilalle ja vaati jonkun verran työtä. Joutuu laajentamaa just siit laatikon kohalta lattiaa aika paljo,risuaskin koppaa joutuu muokkaamaa kans jonkun verran jos käyttää sitä ja silmälaakerin osalta oli kans jotai,tais tulla pronssiholkki ku ei ollu sopivaa laakerii tarjolla sillo..
     
  7. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Siihen type 9 kannattaa hankkia vaihdevälin lyhennin niin ei tartte murjoa paskaksi sitä orggis tunnelia.
     
  8. musta78

    musta78 Gearhead

    Moro.Löytyis Borg Warner sr4. Neljä vaihteinen,2.8 v6(Mustang II) perästä.Ei kytkinkoppaa/vaihdekeppiä. Hp. 40e. Sijainti Satakunta.
     
  9. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    No ni,laatikko löyty ihan tosi läheltä. Kaverilta ja muutaman kilometrin päästä. Vielä kerkesin punnertaa paikalleen ennen loman loppua.Pakoputkikin piti tehdä uusiks taka-osasta,se kun ei halunnut lähteä traileri kyytiin (sillon kun piti laatikon rikkouduttua hakea tien päältä.. Tein sitten loppu-osan kahdella putkella.
    Mutta koe ajettua menin säätämään tyhjä käyntiä pienemmälle, kun oli minusta turhan korkea. Nyt sitten ei suostu lämpimänä käynnistymään ei millään.. Olen koittanu säätää mallin omilla ohjeilla seokset tyhjäkäynnille mut ei.. Kylmänä kyllä käynnistyy tai kun odottelee parkyt minsaa kuumana ollessa. Joku laittanut kärjettömän sytkänkin joskus,mut ajoitusta en tiedä,kun en millään löydä omaa ajoituslamppua (ei oo tarvinnu vuosiin).
     
  10. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Jaahas.. Juttu selvisi,olin jättäny startista puolalle menevän "suoran virran " johdon irti,puolalle tuli vain alle 9v,johto paikallaan 12v..
     
  11. naamari92

    naamari92 1st gear

    Täytyy hiukan korjata. Rx8 laatikoita on manuaalisena 5 ja 6 vaihteisia(kuvissa 5 vaihteinen versio). Laatikko ei mene suoraan pelkällä adapterilevyllä moottoripuolelle, vaan vaatii ainakin v6 koneessa myös kytkinakselin jatkoholkin. Kytkimen saa vakio vaijerilla, sekä kytkinhaarukalla toimimaan mazdan painelaakerin kans, mutta vaatii kytkinkopan rälläköintiä ja hiukan haarukankin, jotta painuu riittävän syvälle. Häntäpään kannakkeena voi käyttää fordin omaa, kunhan tekee sovitekappaleen mazdan vakiokumin tilalle ja poraa auton pohjaan uudet reiät oikealle kohdalle. Vaihdekepin reikää voi joutua siirtämään pari senttiä taaemmaksi, mutta laatikko taitanee mennä keppi paikallaan alkuperäisen reiän kohdalle. Kardaani ei myöskään suoraan mene, vaan vaatii lyhennystä ja mielellään mazdasta koko alkupään joka hitsataan kardaaniin, koska fordin oma kyllä sopii pooreihin, mutta ulkokehä on liian ohut, jotta vastaisi häntäpään liuku/tukilaakeriin, sekä stefaan.
     
  12. Hyvä, kun korjasit/lisäsit tarinaa. Heitin tuolloin muistaakseni tuon lähinnä ideatasolla. Mutta täältä mä silloin nyysin kuvat ja tässä on sieltä kuva tuosta kytkinakselin jatkoholkistakin:

    [​IMG]
     
  13. naamari92

    naamari92 1st gear

    Olen kyseisen keskustelun lukenut ja unohtui tuo kuva, mutta toivottavasti linkin tiedoista on apua jollekkin, jos innostuu vaihdelaatikon muutostyöhön. Turbosport keskustelun freddyllä ainakin laadukkaasti leikatut adapterilevyt, kun itselleni olen kyseisen muutoksen tehnyt v6 koneeseen. Ai niin ja kytkinkoppaa pitää myös startin kohdilta rälläköidä, jotta fordin startin saa mahtumaan.
     
  14. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Juu,ei kiinnostanut noin isoon hommaan alkaa,kun ajokki vielä lähes museo kelpoinen.Lukuun ottamatta pakoputkistoa...
     

Kerro tästä muillekin!