Jarrutehostimen asentaminen tehostamattomaan autoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Jakkeko, 22.6.2018.

  1. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Jeesatkaahan noviisia... Eipä ole moista muutosta tullut koskaan ennen tehtyä. Eli kyseessä on Moparin A-body, jossa eteen on jäkiasennettu 2-mäntäiset levyt ja takana vakio (?) rummut. Tähän pitäisi nyt saada alipainetehostin, jotta muutoskatsastus menee läpi. Riittääkö jos vaihtaa sylinterin tehostimelliseen vaihtoehtoon? Onko olemassa tehostinta, jonka voisi lisätä tuohon nykyisen sylinterin jatkoksi? Pitääkö vaihtaa satuloita tms.? Sylinterin "bore" -yms. tiedot nykyisten mukaan vai kuinka?

    Löysin SSBC:ltä yhden tehostinkitin, joka on kai tarkoitettu juuri tähän tarkoitukseen, mutta en ole asiasta täysin varma... OEM manual to power... Olisiko tuo siis rumpujarruille koska ainakin etu- ja takasäiliöt on saman kokoiset... Liikaa muuttujia. Hjälp!

    http://ssbrakes.com/i-22167502-1964...s-is-used-to-convert-oem-manual-to-power.html
     
    Japasa tykkää tästä.
  2. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tehostin ja manuaalijarruissa on polkimessa eri välitykset.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, ne on syytä olla kaikki osat tehostinmallista polkimesta lähtein, muuten tulee ongelmia ja säätöä enemmän ku omiks tarpeiks.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Pyh, nää yliherkät rumpujarrut on jees! Varsinkin talvella
     
    Karpov tykkää tästä.
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Jostain purkuautosta vois löytyä valmis setti helposti. Eli se sylinteri/tehostin paketti ja proportion valve( levy/rumpu) joka rajottaa jarrupainetta takajarruille. Tehostin kannattaa olla mahdollisimman suuri, edellyttää että mahtuu paikoilleen.
     
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    2-mäntäiset satulat... Mistähän lienevät kotoisin? Jakkekon linkin pääsylkky lienee alkujaan Corveten, eli 4 x levyjarrusettiin, tosin eivät sitä mainitse. Jorkkein linkkittämä ei ainakaan earlyyn mahdu. Ja A-bodyissä jarrutehostimen kanssa taitaa aina olla se korottava jalka.
     
  8. MJF

    MJF Double Gearhead

    Millä perusteella ei mene muutoskatsastuksesta läpi ilman tehostinta? Eihän sitä ole aina ollut tehtaaltakaan lähtiissä.
    Yhteen Valianttin kerran sovitin vanhan Passatin tehostimen ja siihen Transporterin pääsylinterin.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jarrupääsylinteri on erilainen tehostetussa. Poraus on pienempi. Ja oikein, levy/rumpujarruille pääsylinteri on erilainen vs rumpu/rumpujarrut. Kaksimäntäiset levyjarrut? Vanhat vuoteen 72 olivat 4 ja myöhemmät yksimäntäiset. Käy kurkkimassa osia rockauto.com
    Ei mulla ole tehostimella korotusjalkaa mutta tehostin on semmonen pikkuruinen, johon kuitenkin käy 70-luvun moparin pääsylkät 4 pultilla kiinni paitsi että pinnapultit tehostimessa on hieman lyhyenpuoleiset. Joku joskus jossakin "konepelti auki cruisingissa" tilanteessa kuitenkin tunnisti tehostimen moparin omaksi. Ei se pikkuinnen paljoa tehosta mun 4mäntälevyjarruilla varsinkinkun on nyt takapiirissä aivan välttämätön paineenrajoitinpropo. Sitä ennen oli tappovehje. Jarruvoimaa vimmatusti, mut ne olikin takajarrut jonka sitten aina sateella huomasi tosi hyvin.
     
    KajS tykkää tästä.
  10. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    helpottaisi kummasti aina ohjeiden antoa kun mainitsisi esim. että mikä auto kyseessä tai edes vuosimallin jos se muuten on hirveän salaista!
     
  11. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Jees... Rockauton kitti voisi toimia, mutta ei ole heti saatavilla. Ja kiire olisi luonnollisesti. Myös mittatiedot puuttuu, sillä tilaa on TODELLA vähän, jos sitäkään. Näin ollen myöskään isommat alkuperäiset boosterit ei tule kyseeseen.

    Auto ei ole salaisuus, kyseessä on 1970 Duster. Jarrut on vaihdettu jossain välissä edellisen omistajan toimesta, eikä siis mitään tietoa mistä nämä on tullut. Joku aftermarket paketti kuitenkin. Pieni tsäänssi, että on 4 mäntäiset, mutta ulkomuistista oisin heittänyt että vaan 2. Varmistan... En ole hirveästi murehtinut noista tämän hetkisistä jarruista, kun tarkoitus oli kuitenkin päivittää ne. Tarve vaan tuli hieman kiireellä.

    Trafilta oli tullut 18.5.2018 uusi ohje, että jarrujen tulee vastata vertailuauton jarruja. Vertailuautona on 360 Duster ja sen kohdalla oli Trafin datassa NAP. Kaikki muu meni heittämällä läpi, joten en ala tästä tappelemaan, jos vaan sopiva boosteri löytyy jostain.

    Ei sulla olisi kuvaa tästä?
     
  12. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ebay pullollaan noita sarjoja eikä ole kalliita, toki äkkiä alkaa olla kesä pitkällä jos nyt tilaa...
     
  13. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    joo... iso bonus jos löytyisi suomesta jotta A) saisin tarkat mitat ja B) voisin hakea vaikka ma.
     
  14. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

  15. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kyllä sinne mahtuu, koska Dart, Valiant, Duster, Demon,Barracuda, Cuda 67-> 76 on samalla mitoituksella. Ei siinä hirveitä tiloja 360 ollut -74 Dartissa, mutta kyllä venakopan sai pois paikoiltaan.
     
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kyllä A-koppaan saa hyvin toimivat levyjarrut ilman tehostintakin kunhan on pääsylinteri jostain -72-73 levyjarrullisesta A-kopasta. Mutta sun tapauksessa jos siellä on tehtaalta laitettu jo tehostin 360 malliin niin eipä siinä muu auta kuin tehostin asentaa.
    Lyhin jumppa on tilata ebaystä valmis setti.
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    A-bodyssa käytetään nostojalkaa, siihen se mahtuu. Edelleen suosittelen tilaamaan ebaystä mutta jos pitää olla huomenna niin kannattaa aamulla soittaa tradeparts ja usparts. Minulla on tallissa sylinteri ja nostoraudat mutta tehostimen kalvo on rikki.
     
  18. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Pystytkö laittaan mulle linkkiä / kuvaa noista raudoista?
    Tuo on nyt toistaiseksi pienin boosteri mitä löysin... 7x3,5". Tai sitten hydro?
    http://www.tuffstuffperformance.com...rs-gold-zinc-2221nb.html?ref=category:1273691

    edit. taisi löytyä tuo nostorauta... pitää katsoa jos se auttaisi tilannetta
     
  19. Turbiini

    Turbiini Gearhead

Kerro tästä muillekin!