Epätasaisesti kuluvat jarrut. Ideoita?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Buick-T, 25.6.2018.

  1. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Eli ongelma Alerossa olisi tämänlainen. Ja esiintyy molemmin puolin edessä. Sisemmät levyjen pinnat ok, ongelma esiintyy kummankin etulevyn vanteenpuoleisella pinnalla.

    [​IMG]

    ^^ Ylemäpänä sisempi pala, alempana ulompi pala. (Kuskin puoli)

    [​IMG]
    ^^ Tänään napattu kuva kuskinpuolen levystä. (Edit)

    Tähän mennessä vaihdettu jarrupalat ja levyt, liukutapit ja satulan kannakkeet. Satuloita ei ole vaihdettu, koska männät liikkuvat, suojakumit ehjät ja vaikuttaa jopa suhteellisen tuoreelta. Uudehkot letkutkin näyttävät löytyvän. Eikä hukkaa nestettä.

    Kuvassa jarrupalat jotka on vaihdettu pois viikko sitten. Samalla tarkistettu että männät liikkuvat (painuvat herkästi sisään, ei tarvi putkipihdeillä vääntää) ja liukutapit jälleen kerran rasvattu. Kyseiset palat oli asennettu pari-kolme kuukautta sitten ja kummalliselta tuntuva kulumiskuvio on selkeästi nähtävissä. Silloin laitettu myös nämä levyt. Samoihin aikoihin myös uudet satulan kannakkeet ja tapit.

    Kuva levyistä on otettu tänään, kun noilla viimeksi (siis jo toiseen kertaan) vaihdetuilla paloilla on ajettu viikon sisään yli 500km.

    Lisäksi jarrutettaessa alkoi kuulua nyt kolinan lisäksi "tikitystä" joka kuulostaa oikeastaan samalta kuin kivi rengasurassa. Ääni kuuluu jarrua edes kevyesti painettaessa, polkimen vapauttamisen ääni loppuu oikeastaan samantien. Paitsi jos polkimen runttaa kunnolla pohjaan, silloin ääni jää hetkeksi kuulumaan.

    Voiko tässä olla oikeastaan kyse muusta kuin satulasta, vaikka tuntuukin toimivan nöyrästi? Täytyy koitaaa vielä ilmata, vaikka tuntuu epätodennäköiseltä että tuollainen kuluminen ilmasta johtuisi? Lisätään soppaan vielä sen verran, että alkuperäiset levyt ja palat olivat ulkopuolelta hyvässä kunnossa kun taas sisäpuolet olivat syöpyneet/ruostuneet epätasaisesti ja palat vinoon. Tämän vuoksi tappeja ja kannakkeita epäiltiinkin väljiksi (ja olivat kyllä väljät).
     
    Muokattu: 26.6.2018
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Millä rasvasit liut?
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Onko palan takapuolella jotain knöölejä? Yhden riisipussin tarvikepaloissa oli sellainen juttu, että palassa oleva nasta joka pitää kitinänestopeltejä paikallan oli vähän liian paksu ja osui juuri männän reunan kohdalle ja kampesi palan vinoon.
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ulompi pala ei liu'u kunnolla palojen kannattimessa? Koska ilmeisesti on uivalla satulalla jos kerran on liukutapeilla? o_O
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Mulla oli saman näköinen ilmiö.
    Syyksi osottautui alumiinisen jarrusatulan syöpyminen. Pinta joka painoi jarrupaloja oli syöpynyt vinoksi.
     
  6. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    kyl se siit sit ku kuluu ni alkaa ottaa koko alalta.
     
  7. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Ihan jarrukumirasvalla, eli siihen tarkoitettua tököttiä.

    Kyllä tuossa jotain paukamia oli, mutta esim. männässä ei ole mitään koloja, enkä kyllä asentaessa kummallakaan kerralla keksinyt mihin ne voisivat vastata. Mikä toisaalta tuntuu oudolta, että paloissa sellaiset edes on... Täytyypä tarkistaa. Tosiaan toinen satsi paloja menossa samalla ilmiöllä (1. Wagner, 2. AC Delco)

    Niinhän se kuulostaisi järkeenkäyvältä mutta ainakin purettuna kyllä liukuu. Kannakkeet on uudet (ei syöpymää), asennuskilkkeet uudet (molemmilla kerroilla). Ensimmäisen palasatsin jälkeen itseasiassa epäilin, että palat olisivat ennemmin väljät, mistä kolina ja kuluminen vinoon jotuisi.

    Tässä voisi kyllä olla järkeä! Keskiviikkona viimeistään olisi taas kerran tarkoitus purkaa ja katsoa mitä tuolla tapahtuu. Sehän menee jo lähes silmät ummessa... Kummallista tosin, että satulat ovat ulkoisesti erittäin terveen näköiset muuten enkä kyllä ole kiinnittänyt syöpymiin huomiota aikaisemmilla kerroilla. Ja kumma juttu että vielä sama ongelma molemmin puolin...

    Niin, noilla levyillä on ajettu jo useampi tuhat kilometriä ja ongelma näyttää vain pahenevan, eikä uudet palat ainakaan parantanut asiaa. Levy alkaa ruosteen kohdilta tuntumaan jo melko epätasaiselta, eli pelkään alkavan syöpymään. Katsastuskin olisi jonkin ajan päästä, ja noilla kiekoilla ei kyllä läpi mene. Eikä sitä jarrujen kolinaakaan jaksa oikein kuunnella. Eikä jarrutehoistakaan aivan kaikki tunnu olevan enää tallessa. Mikä on toki ymmärrettävää, kun näkee kuinka suuri osa jarrupinta-alasta jää käyttämättä.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tapit oli siis uudet mutta onko ne joskin sortin kumipuslissa? Yhdessä vehkeessä oli ne kumipuslat loppu ja satulat sit vinossa. Siis niin vinossa että ulkopala ei ollut enää kokonaan levylläkään.
    Toisaalta olis tuon pusla asian tai niiden olemassaolon jo varmaan huomannutkin.
     
    Muokattu: 26.6.2018
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    En jaksais uskoa et kovettuva jarruvassu molemmin puolin tekisi, mutta itellä vaan huonoja kokemuksia siitä valkoisesta jankista


    Joskus oon polkenu jarrusatulan halki ja tarpeeksi kun käyttää voimaa polkemiseen tuntuu pientä joustoa. Neste tai letkut tuskin joustaa jolloin satulan täytyy prässäytyä "auki" eli U alkaa muistuttaa V;tä ja sehän saa aikaan juuri tuon, että niiden kynsien puoleinen pää satulasta ei paina palaa levyyn suorassa

    Monissa jarruremppaa tehdessä oon pyyhkässy viilalla liukupinnat ja niiden kynsien tyven

    Joku remppailijahan on saattanut rälläkällä tai jollain putsailla ja hionut satulaa niiden palaa pitävien kynsien päästä jolloin palat asettuu vinoon.



    Joo teletappi touhua, mut toivottavasti mun järjen juoksusta saa kiinni
    Eli satulan pitäisi olla U ja nyt se on loiva V
     
  10. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Tuossa ei pitäisi olla tapeissa mitään puslia, en ainakaan tähän mennessä ole sellaisista löytänyt viitettä. Tosin mietityttää, voiko tappien asennolla olla merkitystä, koska ovat epäsymmetriset. Tosin koitin ne sovitella paikoilleen niin että tapin lävistäjältään paksuin osa olisi pystysuunnassa satulaan katsottuna. Tajusiko kukaan...?

    Juu, hyvinhän mä pysyin kärryillä, mitä meinasit! Täytyy tarkistaa satulan kunto kun otan auki. Enemmän tuntuisi todennäköiseltä tuo kynsien muotovirhe. En ole halkeilua ollut havaitsevinani satulan rungossa, ja nuo on kyllä muutenkin suhteellisen paksua tekoa. Tuntuu vielä oudolta että kumpikin puoli olisi paukahtanut samalla kertaa. Tosin kaikkihan on mahdollista.

    Pakko kyllä vielä kerran tarkistaa myös noiden mäntien liikkuvuus, vaikka tuskin jumittava mäntä tällaista edes tekisi. Männän pääkin on mielestäni tasainen eikä vinossa. Mäntä nyt tuskin vinossa kulkee.

    Nuo palathan on selvästi kulunut niin että ottaa peränpuoleisesta päästä kuitenkin suuremmalta alalta kuin keulanpuolelta. Vähän samaa ilmiötä kuin tehostuvissa rumpujarruissa, eli pyörimmissuuntaa vastaan. Mutta ei tietenkään sinnepäinkään, vaikka jonkinlaista teoriaa kai tuostakin vois repiä, tiedä häntä.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Niijjoo ja oon joskus kirjoitellu et audi lakkasi syömällä syömästä jarrupaloja takaa kun ite kasasin jarrut kuparitahnalla

    Hiukka epäuskoinen olo kyllä oli, kun sain purettua jarrut, ainoo mikä sen piti niin nipussa ettei pulttipyssylläkään saanut vedätettyä tappeja irti oli jarruvassu
    Pillillä piti lämmittää ja sorkkaraudalla vääntää et tapit sai vedettyä pois

    Tosin se hyvä oli et ruostetta ei ollut liukujen reijissä, mut poralla piti reiät puhtaaksi porata
     
  12. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    liian väljiksi menivät
     
  13. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    mikäli mäntä/männät vain sisäpuolella niin sitä vähemmän ulkopuolen palat kuluvat mitä epäherkemmin kelkka ja palat liikkuvat.
     
  14. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Tai sitte aiemmin vaihdettu laakeri ja prässätty siitä kohti mihin jarrusatula tulee kiinni ja antanu vähän myöten...?
     
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Yhdessä suprassa oli jarrupalat (uudet) millin pari liian pienet, ja ne kolahti aina jarruttaessa. Tai eka jarrutus kolahti ja se pieni laahaus mikä levyjarruissa on, piti ne "ylhäällä". Sanoit että kolisee? Jos sulla on ne vanhat palat tallessa niin kato että on just saman kokoset. Jos palat liian pienet, niin ne vois päästä menee vinoon? Suprassa vika huomattiin ennen kulumaa kolinan perusteella, et en tiedä olisko kulunut noin.

    E: muisti pettää, sama kaveri, mut auto oli lexus. Eli sen huomas kun se ajo eteenpäin, jarrutti ja kattelin vanteesta jarruja. Samanhan sä toki testaat itsekin ruuvarilla, kun ne jarrupalathan makaa siinä kiskossa, niin kokeile liikkuuko ne yläsuunnassa, ja vaikka väliä oli vaan se varmaan 2mm, niin jarruttaessa se riitti kolahdukseen.
     
    Muokattu: 8.8.2018

Kerro tästä muillekin!