Ideoita pontiacin jarruihin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja zero, 1.7.2018.

  1. zero

    zero 3rd gear

    Kyseessä -66 vuoden Pontiac Parisienne mikä juuri tuli talliin, ja autossa oli niin iso jarru ongelma että ne joko jäi päälle tai hävisi kokonaan. No syy näihin löytyi siitä että autoa viimeksi korjanneet olisi saaneet jäädä toimisto hommiin. Kengät oli sentin päässä rummuista, pääsylinteri oli mallia levy/rumpu ja autossa on rumpu/rumpu, jarruvarsi oli säädetty niin että sylinterissä oli kokoajan pänni päällä eli säiliökanavat ei auenneet missään kohtaa :odeek:

    No nyt vaihdoin sinne oikeanlaisen rumpu/rumpu mallisen kaksipiiri sylinterin, sääsin tehostajan ja sylinterin välisin tangon niin että siellä on 0.5-1mm välystä, jarrupolkimen ja tehostajan välissä on myös ihan pieni välys. Jarrut on ilmattu kolmeen kertaan ja ilmaa ei enää tule, pääsylinterin ilmasin myös viilapenkissä juoksutusputkien kanssa, mutta jarruihin vaan ei tule tuntoa!? Soralla kaikki menee lukkoon tasaisesti samaan aikaan mutta poljinta saa painaa pirun lujaa ja se painuu lähes lattiaan. Tehottomuuden voisi selittää huonoilla kengillä mutta se ei selitä miksi poljin edelleen menee pohjaan? :odroll: sitten se suurin kysymys, voiko jarrupolkimen geometria tehdä vastaavaa? Koska jarrupoljin on ilmeisesti joskus katkennut tms ja sinne on vaihdettu poljin jostain kasari farkusta. Hyviä ideoita kaivataan, kaikki ehdotukset kelpaa tässä kohtaa koska kaikki omasta mielestä oleelliset asiat on korjattu ja säädetty jo.
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Oldsmobilessa, eli varmaankin muissakin GM:issä, on joissain vuosimalleissa jarrupolkimen varressa kaksi reikää eri korkeudella, ja jarrutanko asennettu sitten juurikin jarrujärjestelmän mukaan eri kohtaan erilaisen geometrian ja poljinvoiman aikaansaamiseksi ( tehostetut/ tehostamattomat jarrut).

    Eli kyllä tuossa teoriassasi perä voi olla. Ja kerta kyseessä on muutenkin väärästä autosta otettu poljin, kokeilisin kylmästi tehä siihen uudet reiät / muokata tankoa, niin että saat enempi vipusuhdetta. Saapahan suljettua pikku vaivalla senkin ulos, tahi sitten korjattua jarrut.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Toi kuulostaa myös siltä, että tehostin ei toimi?
    Joissakin autoissa pystyy asentamaan jarrukengät väärin päin ja se tekee juuri tuon äkkilukkiutumisen.
     
  4. zero

    zero 3rd gear

    Tehostin kyllä toimii, pirun hyvin tehostaakin. Jarrut alkaa jo pienellä painamisella kyllä ottamaan kiinni, mutta vasta kun polvi nurin niskoin sotket poljinta päin lattiaa niin alkaa löytyä kunnollisia jarruja. Eli käytännössä polkimen liikerataa pitäisi saada lyhyemmäksi mutta kaikista säädettävistä paikoista se on jo säädetty ihan äärirajoille :odroll:

    Ja tuo että polkimen varressa on kaksi reikää, pitää kyllä paikkansa, mutta tässä tapauksessa on vain yksi reikä koska poljin on väärä/liian uudesta autosta. Tarvii varmaan porata polkimeen reikä ylemmäs ja koittaa jos se muuttaisi asiaa
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Enemmän se kuulostaa siltä, että reikä pitäs saada alemmas ja tehostin kuntoon.
     
  6. zero

    zero 3rd gear

    Tehostin on lähes uusi. Millä perusteella alaspäin? Ylöspäin jos siirtäisi niin polkimen liikerata nousisi kauemmas lattiasta ja voima kasvaisi? Jos alaspäin niin sylinterin pituus liike kasvaa mutta tarvittavam voiman määrä kasvaa?
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, jos ne nyt ottaa tosissaan vasta ihan pohjassa, niin tilanne on aika sama ku jos tehostettuun olisi laitettu tehostamattoman poljin. Kun siinä on reikä ylempänä.
    Voimajuttu menee just noin ku sanot, siksipä epäilen, ettei tehostin toimi. Tai sitten jarruosat ovat edelleen toisiinsa sopimattomia eriparisia. Ilmauksen epäonnistuminen tietty mahdollista, mutta sen sanot tehneesi huolella.
     
  8. zero

    zero 3rd gear

    Kyllä ilmaus on varmasti tehty huolella, kaksi litraa nestettä pumpattu lävitte ja pääsylinteri ilmattu ennen paikoilleen laittoa.
    Luulen että lähden tässä kohtaa liikkeelle siitä että laitan sinne sellaisen polkimen mikä sinne kuuluu.
    Onhan sekin toki mahdollista että siellä vielä olisi ilmaa sylkysså, välillä niitä saa ilmata kyllästymiseen asti :odeek:

    Jarrujärjestelmä on niin pirun yksinkertainen että ei siellä montaa mahdollista vikaa ole :odconfused:
     
  9. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kumpaa nyt siis tarvittiin, vähemmän voimaa polkimeen vai pienempi liikerata? Kirjoituksen perusteella olen taipuvainen olemaan Jussin kanssa samaa mieltä.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Voihan se tehostin olla uusi, mutta silti viallinen tai ei saa tarpeeksi alipainetta.
    Tai tehostimessa ei riitä liikerata loppuun asti.
    Jos tehostin toimii, niin ei silloin tartte sitä kovinkaan kovaa polkea.
    Jos se tehostinvon väärästä mallista (levy/rumpu) ja siinä on liian pieni liikerata?
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei kai se sit siellä lopussakaan alkas ottaan? Vai polkiskohan niin kovaa, et tehostin alkas pullistuun...
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    No joo, totta.
    Mutta sain kirjoituksista käsityksen, että ottaa vasta kun painaa "pirun lujaa", tuli mieleen voisko olla, että kalvo ei lopussa avusta ja kovalla polkemisella saa sen verran jarruvoimaa, että hiekalla lukkiutuu.
    Mutta pitäishän toimivalla tehostimella saada lukkiutumaan asfaltilla, kohtuu polkemisella.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ylhäältähän se on nivelöity kai, silloin ylöspäin siirtämisellä polkimen käyttöön liittyvä voima pienenee, kun vipuvartta tulee enemmän mutta myös sen liikerata lyhenee ja jos ei se liikerata nytkään riitä, niin tuskin ylempänäkään vaikka muutos ei sinällään ole kuin millejä, tosin kertautuu polkimen päähän mennessä.

    Mutta kyllähän rumpujarrut tehostimella menee äkäiseen lukkoon asfaltillakin, kun vaan on jarrut yhtään suhteessa hidastettavaan massaan ja kaikki kunnossa. Ilmattu on mutta varmistan vaan, että olethan tarkastanut, että en pyöräsylinterit myös oikeasti liikkuu ja toimii oikein? Ja ettei mikään jarruletku anna jälkeen?
     
  14. zero

    zero 3rd gear

    Vuotoja ei ole löytynyt ja sylinterit toimii. Ja tosiaan jarrut menee tasaisesti kaikki soralla lukkoon, mutta vasta kun poljin on sentin päässä lattiasta. Asfaltilla eivät edes yritä vingahtaa.
     
  15. zero

    zero 3rd gear

    Lähinnä liikerata on väärä, eli jarruista alkaa löytyä tehoa vasta kun poljin on lähes lattiassa.
     
  16. zero

    zero 3rd gear

    Se hämää nyt vähän voiman tarvetta kun poljin menee niin lähellä lattiaa ja alkaa mennä ns "nurin niskoin" että poljinta ei saa enää painettu kunnolla vaan enää pikemminkim vain varpailla.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siirrä nyt vaan sitä tankoo alemmas polkimessa. Mutta kato, ettei se tanko jää kovin vinoon tehostin-pääsylinterilinjaan nähden. Jos jää, niin tanko pitää olla "jääkiekkomaila"-mallia.
     
  18. zero

    zero 3rd gear

    Näin ajattelin toimia, se on tässä kohtaa helpoin lähestymistapa. Tänään ilmailin viel kokeeksi jarruja kun autolla on ajeltu pari päivää niin ei sieltä vieläkään ilmaa löytynyt... Eli ilma voidaan nyt jo varmasti sulkea poies :)
     
  19. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Mulla ollut myös jarru jumppaa. Autona 65- cutlass, jossa alunperin oli tehostin ja rummut. Vaihdoin uuden 2-kalvoisen tehostimen ja levyt eteen sekä paineensäädin takapiirille. Ensin epäilin että tehostin rikki, kun sai polkea todella kovasti että meni soralla lukkoon. Tehostimen tanko oli polkimen varressa alemmassa reiässä. Vaihdoin ylemmäs, ja voimaa polkemiseen ei tarvitse likimainkaan niin paljon.

    Ongelma on nyt sama, eli ihan pohjassa alkaa ottaa. Tehostimen mukana tuli pienessä muovipussissa n.3cm pitkä ja 10mm halk. pyöreä metallin pätkä. Veikkaisin että se kuuluu pääsylkän sisään, ja sillä saisi kompensoitua lyhentynyttä polkimen liikerataa. Kokeilen huomenna miten käy.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Huono teoria, kyllä sen pääsylkyn on päästävä palautumaan ihan taakse asti. Jos siellä on nyt 3 cm hölppää, niin eiköhän sen huomais...
     

Kerro tästä muillekin!