Ristinivel jumissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Turnn, 3.7.2018.

  1. Turnn

    Turnn Gearhead

    Tarkoitus vaihtaa kardaanin ristinivel (sokat sisäpuolella).Irti lähti ruuvipenkissä jatkovarren kans hankalasti,mutta kuitenkin.Uus meni melkeen perille,kunnes jämähti.Katoin että toinen kardaanin lenkki vääntynyt vähän (n.1mm yläpäästä),eli se ahistaa? Ideoita?
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Olisko kuitennii 1 neula kääntynyt pohjalle, eli auki ja uusiks.
     
    Sierra ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  3. Turnn

    Turnn Gearhead

    Kun sais em. työkaluilla irti. Lämpöä reilusti ja sulamattomat tiivisteet vanhoista kupeista?
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Irrotukseen ei kannata käyttää ruuvipenkkiä, sillä saa korvakkeet vinoksi.
     
    KajS tykkää tästä.
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Jos ne on just lyöty niin eiköhän ne irtoa ilman lämpöäkin? Itse usein koputellut ihan vaan hylsyillä, iso hylsy toiseen päähän, eli siihen mikä on vituillaan, ja toiseen päähän pieni, laakeria just vähä pienempi ja koputtelee sen laakerin sinne isoon hylsyyn.... saa silläkin tietty paikkoja rikki, jos selän takaa lyö.
     
    KajS tykkää tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Varsin monissa kardaaneissa mitoitus on sellanen, et ristikon purkaminen murjomatta on äärimmäisen hankalaa. Silläpä se olis hyvä saada kerralla oikein nippuun. Ja varuilta vaikka pari kertaa etukäteen mittailee sopivuuden joka suuntaan ja varmistaa, et on oikeenlaiset lukkorenkaat.
     
    KajS tykkää tästä.
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Napaus kuulavasaralla lenkin juureen ;)
     
    KajS tykkää tästä.
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ja mikäli et, niin jatkossa 1 kuppi kerrallaan. Ylettää asettaa kupin oikein siihen. Tiedä teitkö, mutta nähnyt kun penkissä painettu molempia sisään, ja yritetty kohdistaa samalla ristikkoa.
     
  9. Seejii

    Seejii Gearhead

    Sopivankokoiset lestit tai painimet, hylsyjä, putken pätkää käyttöön.
    Laittelee yhden kupin kerrallaan ristikolle ja työntelee ristikkoa kuppeineen haarukan läpi toiselle puolelle lähemmäs seuraavaksi asennettavaa kuppia.
    Ja riittävästi pakkaa vaseliinia kuppeihin pitämään neuloja paikallaan. se mitä ristiniveleen on valmistaja laittanut ei ole riittävä määrä. Ylimääräiset rasvat tulevat sieltä tiivisteen välistä kyllä pois. Jännitykset saa tosiaan pois, ristikon liikkumaan vapaasti kun napauttaa lenkkiä vasaralla. Välykset siirtyvät oikeille paikoille.

    Olen joskus koonnut puristimen puutteessa myös lyömällä. Se onnistuu, mutta siinä on riskinsä ja moskalla pitää olla painoa! Vähintään puolikiloinen jotta saa niin kovan lyönnin että kuppi menee kerralla perille. Suosittelen prässiä tai ruuvipenkkiä.

    Puhtaus on tärkeää. Lukkorenkaiden kohta, seekerirenkaanura ulkopuolisilla lukkorenkailla kannattaa puhdistaa ruosteesta kuten ristinivelen poraus muutenkin.
    Pinnat voi öljytä. Helpottuu edelleen asennus.
     
  10. hantta

    hantta Double Gearhead

    Niin, ja jos lenkki on vinossa, kiinni ruustukkiin ja veto, mutta varovainen pitää olla, jos menee yli, on nivelen toiminta takkuista.
     
  11. Turnn

    Turnn Gearhead

    Taisi onnistua.kiitos vinkeistä!
     
    caprice305 ja hantta tykkäävät tästä.
  12. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ristikon vaihdossa ei tarvita vasaraa. Näin ainakin minun Chevyssä, muista en tiedä. Jos minun ristikon vaihdossa joku tarjoaa vasaraa, lyön sillä Jokua päähän. Olen vetänyt kupin ulos 2-haaraisella tavallisella ulosvetäjällä hylsyn ja ruuvipenkin avulla, eli kuppia ei myöskään paineta sisäänpäin vastapuolelta. Uudet paikalleen ruuvipenkissä hylsyn kanssa.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Miksi joku on sun ristikoiden laitossa mukana kun olet ite niin pätevä?
    Mitä jos se joku mitä et edes tarvii lyö sisäpuoliset lukkorenkaat pois vasaralla, kostatko jokulle lyömällä sitä ulosvetäjällä kun vasaraahan sulla ei ole?
     
    Seejii, caprice305 ja hantta tykkäävät tästä.
  14. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Vasaraa ei kannata käyttää ristikon vaihdossa. Kannattaa käyttää isompaa, sellaista "pikkupojan pajavasaraa".o_O:D
    Ei se laakerikuppi siitä rikki mene, kun on oikean kokoinen tuurna tai hylsy välissä. Suoraan ei kannata laakerikuppiin lyödä pajavasaralla.
    Kannattaa edetä ristikon korjaamisessa siten, että irrottaa tai kasaa aina vain yhtä kuppia kerralla, niin ei väänny ristikon lenkit jos on oikein tiukka sovite.
     
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ja ristikon kaulat mahtuu rälläköimään usein kun taittaa kardaanin, jos on tiukassa niin näin saa sit sen 1 kaulan kerrallaan tuettua vaikka pöydän kulmaan tms jos tarvetta on..... kannattaa tietty varmistua että kans mahtuu ilman että sohii rälläkällä kardaania.
     

Kerro tästä muillekin!