Dodge Ramivanin ylivaihde kummittelee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja KuuselaTeemu, 10.7.2018.

  1. KuuselaTeemu

    KuuselaTeemu 1st gear

    Nyt teki 1990 B250 Ramivani 5.2l V8 ja A500 laatikko semmoisen kujeen että ylivaihteelle vaihtaessa auto ikään kuin jarruttaa. Auto alkaa siis hidastamaan todella lujasti kunnes painaa O/D:n pois päältä napista, jonka jälkeen meno jatkuu normaalina. Ei pidä rutinaa eikä muutenkaan mitään ääntä, hidastaa vain. Kaasun painaminen ei vaikuta mitään, hidastuu silti. 1-3 vaihtaa oikein nätisti ja pehmeästi.

    Öljyt on punaiset eikä haise palaneelle ja taso on maksimissa. Niillä on ajettu noin 3000km.

    Ihan kerrasta alkoi vika, kauppareissun menomatkan pelasi normaalisti mutta tulomatkalla alkoi sitten temppuamaan ihan kunnolla.

    Tuo auto seisoo yleensä viikon kerrallaan jonka jälkeen ekaa kertaa liikkeelle lähtiessä se pidättää ykköstä melko pitkään päällä kunnes vaihtaa isommalle ja alkaa taas toimimaan täysin normaalisti.

    Olisiko kellään ideaa mikä tuolle tuli?
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No pitkän seisonnan jälkeen ilmenevä "vika" voi olla ihan vaan sitä, että seisomisen aikana turbiini valuttaa öljyt öljypohjaan ja siinä menee hetki, ennenkuin koko määrä on taas kierrossa mukana. Voisi siis olla, positiivisesti ajateltuna ainakin.

    Mutta onhan sitä öljyä nyt riittävästi kuitenkin, eikös dodgestakin katsota öljymäärä lämpöisenä, kone tyhjäkäynnillä ja P-asennossa?
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tän plootikon loikkariosasto poikkeaa kaikkien muiden valmistajien loikkareista täysin. Siellä on kaksi levypakkaa joista toista kiristää jäykkä jousi. Kun loikkari halutaan päälle niin mäntä löystää ekaksi ton jousikuormitteisen pakan ja sama mäntä lukitsee loikkarin levyt. Ton koko voiman ottaa vastaa laakerit ja epäilen että lakeri/t on kulunut niin paljon että ei paina sitä jousta lyttyyn ja molemmat pakat on päällä yhtä aikaa.
    Tollaset siellä majailee.
    [​IMG]
     
  4. KuuselaTeemu

    KuuselaTeemu 1st gear

    Onko millainen remontti vaihtaa nuo? Kannattaako alkaa vanhaa korjaamaan vai hommaanko suosiolla toisen laatikon?
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo on hyvä: seisomisen aikana turbiini valuttaa öljyt öljypohjaan ja siinä menee hetki, ennenkuin koko määrä on taas kierrossa mukana.

    Olen dodgevanien kanssa aina tehnyt niin, että käynnistyksen jälkeen keppi N:lle vähäksi aikaa ja sitten vasta rivakka peruutus katoksesta ja liikentaan sekaan. Ehkä mun taikauskoa, mutta toimii.

    Jos on "vakioloota" (ei siis shift-kittiä), Torquefliten öljymäärä katsotaan keppi N:llä.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Kyllä näitä lootia kannaattaa korjauttaa osaavilla korjaajilla. "Uusia" lootia kun ei ole oikein saatavilla...ja niista "peruskorjatuista" ei sitten tiedä, mikä menee seuraavaksi.
     

Kerro tästä muillekin!