Ilmastointijärjestelmän paikka-aine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja joneone, 29.5.2018.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos Bonne, niin sen ohjuusysteemi ei oo ihan se simppeli. Ei säädy pelkästään sen painekytkimen ohjaamana. Mut siinä kuivainpöntössä on se painekytkin, jossa keskellä napojen välissä säätöruuvi. Kokeile säätää sitä vähän, jos saisit pikkasen lisättyä pätkintää kompuralla. Ei ollu kunnon helteitä viimeks säädellessä...
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mihin suuntaan, kiinni vai auki? Nyt tosiaan ei katko lainkaan. Eikä kylmääkään ihan heti tule. Ja tosiaan +30 ei riitä enää löyly. +25 vielä menee mutta vetää pöntön jäähän ja kompura laulaa kokoajan.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Okei, jos ei kylmääkään taho tulla, niin sit alkaa oleen varmaan vajaa. Siellä on yleensä paleltunu aika helposti sisällä.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu vajaa se sitten on.
     
  5. Zz-top

    Zz-top 1st gear

    Mites mittaat paineet??
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tota, lauhduttimella on korkeat paineet ja höyrystimellä matalat...
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Lähteehän se hantin puoleinen sähköflekti hanakasti käyntiin paikallaan seistessä ilmastointi päällä?
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Heti kun ilmastointi on päällä.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyl se suorituskykypuute sit taitaa tulla vaan kelistä ja laitteen ominaisuuksista. Sitä oikeen puolen flektiä ohjaa korkeapainepuolen paine, eikä sinne tule painetta tarpeeksi, jos ei ole ainetta.
    Se max sisäkiertokin piru taitaa käydä siellä ylhäällä kaukalossa kuumenemassa ennenku kiertää takas flektille.
     
    sibe70 tykkää tästä.
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joo, jos ajattelee ensin ennen ku kirjottaa ni just niinku käyttäjä Jussi289 sano.

    Mitä siihen mittaamiseen tulee niin: ”Auton ilmastointilaitteessa on tyypillisesti kaksi huoltoliitintä. Toinen sijaitsee korkeapainepuolella lauhduttimen ja paisuntaventtiilin välissä ja toinen matalapainepuolella höyrystimen ja kompressorin välissä. Näissä liittimissä vaikuttavia paineita oikein tulkitsemalla voidaan helposti löytää esim. lauhdutinpuhaltimien toimimattomuus.” Niistä ne paineet mitataan ja tulkitaan.

    Olen yrittänyt omaa ac-systeemiä tutkia, vikaa etsiä ja siten perehtyä sielunelämään enkä ole kylmästöintiasentaja. Ei se kyllä asentaja huoltoliikkeessäkään tajunnu kumpi on korkeapaine ja kumpi matalapaineliitin ennen kuin kerroin ettei paljon hävetä kun ei nekään kovin kaksisia kaikki näköjään ole tiedoiltaan.....
     
    Saetkae tykkää tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Autoliikkeen asentajat harvoin tajuaa asiasta muuta, kuin automaattinen huoltolaite osaa kertoa. Ja se ei kyllä auta vianetsinnässä tippaakaan.
    Kun selvittää itselleen, miten kylmäpiiri toimii ja käyttää sen jälkeen logiikkaa, niin ei se ole muita keksintöjä ihmeellisempi. Tapaus ja toteutuskohtaiset nyanssit vaatii toki vähän kokemusta, mutta ne vaan täytyy omasta opetella, tai maksaa osaavalle. Autokorjaamon automaattilaitteessa ei mikään vika korjaannu, täyttää se osaa.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Lisää mietteitä tosta.
    Lisäystä ei saa edes harkita ilman lauhdutinpaineen mittausta/valvomista lisäyksen aikana. Ja keli pitäs olla se tavoitekeli (30C), et selviää lauhdutuksen riittävyys.

    Kuivainpöntön jäätyminen kostealla kelillä ei ole mikään outous, se kun on imupuolella näissä. Mutta voi myös kieliä huonosta höyrystymisestä oikeassa paikassa, eli kennossa. Bonnesta piti 10v sitten siivota höyrystinkenno, kun oli aikas tukossa. Siis ilmapuoli. Se kun on ekana puhaltimen jälkeen, niin siihen tarttuu kaikki ilman mukana tuleva tauhka. Puhaltimen vastuspaketin aukosta muistaakseni näkee ainakin tilanteen. Puhallinkoppaa löysäämällä pääsee ruiskiin pesuainetta, vettä ja paineilmaa sinne. Paineilma toki vasta sit, kun isommat paskat on valutettu pois.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    [​IMG]


    Ei ollu hirveen kostea ilma kun kuvan otin, sateesta viikko ja 10km ajoa takana.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Toi kuivaimen jäätyminen voi kieliä myös tukossa olevasta kennosta tai orifice tubesta.
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Kyllä ainakin mun kone osasi vähentää liian kylmäaineen pois. Ja samat painemittarit siinäkin on.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kenno pitää tarkistaa mutta jussi varmaan orificen vaihto viimeks?

    Kaikki putket kylmiä ainakin mitä konehuoneesta ilmastointiin liittyen löysin.
     
  17. urho3

    urho3 Gearhead

    Onko kuivain miten uusi?
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    On.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Orifice oli uus, mutta olihan se kompuravammanen. Onhan sinne saattanu paskaa jäädä, mikä ei tullu ulos.
    Selittäs kyllä kaiken kuvatun käytöksessä.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Yllättävän pitkään tulee kylmää kun ilmastointi pois. Vois viitata kennon jäätämiseenkin? Jossitteluja joo. Kunhan kotona niin purkua.
     

Kerro tästä muillekin!